Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie 1.4.2009, Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
Advertisements

GAS BUSINESS BREAKFAST, Corinthia Hotel
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Den s Fleetem, Lednice.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
možnosti a význam použití
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Obnova vozového parku v České republice
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Podpora a stav užití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , hotel Olympik, Den dopravy.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
2.Marketingové prostředí
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Skupina RWE v České republice
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Den dopravy, Praha hotel Olympik Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Česká pošta a využití CNG
EVROPSKÁ UNIE.
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání Česká města a příklady ze zahraničí Praha
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2015.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Zdanění provozu motorových vozidel v ČR Autor: Lucie Fialová Vedoucí práce:Mgr. Marta Hortová Oponent:Mgr. Hana Bartošová České Budějovice, červen 2016.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Moderní způsoby užití zemního plynu
Nový zákon o ochraně ovzduší
„Racionalizace nákladových položek vybrané dopravní společnosti“
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou

Obsah: I.Úvod II.Představení České plynárenské unie III.Přínosy užití CNG IV.Nástroje podpory využívání CNG v ČR a ve světě V.Ekologická výhodnost VI.Perspektivy využívání I. Úvod

Česká plynárenská unie POSLÁNÍ: „Soustavné zlepšování podmínek pro podnikání v plynárenském oboru v České republice a Evropské unii“. Založena v roce 1994 v souvislosti se zahájením privatizace českého plynárenství, sdružení právnických osob s licencí na obchod, přepravu, distribuci nebo uskladňování zemního plynu.

Česká plynárenská unie V oblasti podpory užití CNG se ČPU zejména zaměřuje na: vytváření vhodných podmínek pro rozvoj, prosazování úprav legislativy, informování odborné i laické veřejnosti v rámci komunikační kampaně, propagaci předností CNG, podporu rozvoje výstavby plnících stanic CNG v ČR.

Proč podpora využívání CNG? Celý svět (tedy i EU a ČR) čelí vážným výzvám:  nedostatek ropy,  nestabilní ceny ropy a ropných produktů,  znečišťování ovzduší. = podpora vhodných alternativních pohonů vozidel splňujících současné ekologické požadavky Přijato řešení: Bílá kniha dopravní politiky – náhrada 20 % ropných PHM do r Z toho 10 % CNG.

Přínosy užití CNG pohonná hmota preferovaná EU, ekonomická výhodnost - vždy levnější než ostatní pohonné hmoty (nulová spotřební, silniční a ekologická daň), ekologická pohonná hmota - splňuje nejpřísnější ekologické požadavky, bezpečná pohonná hmota, propracovaná technologie, plnohodnotná a dostupná náhrada části ropy.

Nástroje podpory využívání CNG v ČR  rok 2005 – základ změny v přístupu ČR, Usnesení vlády ČR č. 563 z  rok Dobrovolná dohoda mezi státem a všemi plynárenskými společnostmi k podpoře CNG jako alternativního paliva v dopravě. - hlavní závazky plynárenství vybudovat za určitých podmínek 100 plnících stanic za cca 1 mld. Kč do r. 2020, vybudovat plnící stanice pro autobusovou dopravu, dotace na plynové autobusy 200 tis. Kč/bus - max. 10 mil. Kč/rok. - hlavní závazky státu poskytnutí dotace na CNG autobus, stabilizace spotřební daně na CNG, výzva hejtmanům a primátorům.

Nástroje podpory využívání CNG v ČR  rok stabilizace spotřební daně na CNG od do r. 2020, - schválen Národní program snižování emisí (06/2007). spotřební daň na CNG -v současné době nulová; -od se bude pomalu zvyšovat až na min. hodnotu danou EU – 2011 sazba 0 Kč/t (0 Kč/m 3 ); 2012 – 2014 sazba 500 Kč/t (0,36 Kč/m 3 ); 2015 – 2017 sazba Kč/t (0,7 Kč/m 3 ); 2018 – 2019 sazba Kč/t (1,4 Kč/m 3 ); od 2020 – sazba Kč/t (2,39 Kč/m 3 ), resp. minimální úroveň dle EU.

 rok novela zákona o silniční dani; - od platí cenové rozhodnutí ERÚ - odstranění diskriminačního poplatku v případě překročení denní kapacity na plnicích stanicích.  rok 2009 – od je nulová sazba silniční daně pro vozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností do 12 tun, která používají jako palivo CNG. Nástroje podpory využívání CNG v ČR

 rok 2008 až Ministerstvo dopravy poskytuje na nové nízkopodlažní CNG autobusy v rámci Programu obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy dotace: - pro veřejnou linkovou dopravu až 1,8 mil. Kč dle délky, - pro MHD až 2,6 mil. Kč dle délky. Mezi hodnotící kritéria nově patří i použití alternativních paliv, tedy i CNG. Plynárenské společnosti poskytují 200 tisíc Kč/každý nový CNG autobus.

Nástroje podpory využívání CNG v ČR  rok 2009 až plynofikace vozidel státní správy – vládou schválen Program obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, cílem je dosažení 25% podílu „čistých“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy do r Předpokladem je roční nákup asi vozidel od r

Nástroje podpory využívání CNG v ČR rok jednání s GŘ HZS ČR ohledně úpravy vyhlášky č. 23/2008 o technických podmínkách požární ochrany staveb a s MD ČR ohledně úpravy vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Nástroje podpory CNG ve světě Nulová spotřební daň - Polsko, Lotyšsko, Lucembursko, Belgie, Řecko, Malta, Estonsko, Bulharsko, Irsko atd., Snížená spotřební daň - Španělsko, Francie, Rakousko, Slovensko, Slovinsko či Itálie, Německo – od r platí tzv. plaketová vyhláška, dle emisí nákup barevné plakety, omezení vjezdu do tzv. ekologických zón (střed města, centrum, apod.), auta na zemní plyn mají volný vjezd do všech těchto ekologických zón, neboť neprodukují žádné pevné částice ani jemný prach, Nové Dillí - vjezd do centra města povolen jen vozům na alternativní palivo, Londýn – plán do r provozovat jen ekologické autobusy, celkový počet 8000, Francie – při koupi os. auta s produkcí CO 2 do 120 g/km podpora euro.

Ekologické výhody příznivé složení zemního plynu: emise CO 2 sníženy až o 30 %. minimální emise oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého, nulové emise aromatických uhlovodíků a aldehydů, emise NOx o 60 % nižší, výrazné snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech, nižší emise hluku, nemožnost kontaminace půdy palivem, nulové emise pevných částic,

Ekologické výhody  Kjótský protokol pro ČR představuje snížení emisí skleníkových plynů o 8%. Pro splnění tohoto cíle je potřeba podporovat veškeré způsoby, jak snížit emise - např. záměna části naftových motorů za motory na zemní plyn.  Do roku 2050 uvažuje EU snížit emise skleníkových plynů o 80 % oproti roku 1990 – cíl nezávazné zprávy přijaté 570 poslanci EP, kteří chtějí již do r snížit emise o 25 – 40 %.

Perspektivy využívání dlouhodobá podpora od EU i vlády ČR, v ČR 90% nárůst v oblasti CNG za poslední rok, na trhu více než 22 druhů osobních a užitkových CNG vozidel, v současné době k dispozici 20 plnicích stanic, cena CNG vozidel je shodná s cenou dieselových vozidel, do konce r dalších 14 stanic, pomaluplnicí stanice, provoz za 1 Kč/km,

dlouhodobě nulová a poté minimální spotřební daň, nulová silniční daň, CNG je dlouhodobě nejlevnější PHM, ekologický provoz, bezpečný provoz, zaručená a stálá kvalita plynu v celé ČR, oktanové číslo 130 – vysoký výkon motoru, plná garance servisu a záručních oprav.

děkuji a těším se na dotazy…