Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukové strategie a organizace výuky
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Studium k výkonu specializovaných činností: Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika 2 Teorie vyučování (didaktika) 2015 Hana Filová, katedra prim. pedagogiky PdF MU.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Od skupiny ke kooperaci
Společenská odpovědnost ve školství
Úvodní lekce. Vstup do předmětu Sportovní hry I - basketbalu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Organizační formy výuky
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Didaktické zásady Literatura:
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Organizační struktura
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Transkript prezentace:

Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015

Organizace výuky = vyučovací formy Organizační forma výuky = způsob: uspořádání vyučovacího procesu jak je organizovaná činnost žáků jak škola a učitel pracují „navenek“ Vyučovací metoda = činnost, postup, cesta k cíli (methos)

Platformy organizace výuky: 1. „Makro“ úroveň (vnější): organizace školního roku, měsíce, týdne, dne. Princip „konkrétní události“ a křivka výkonu: roční plán školy a rozvrh hodin (ředitel, vedení školy). 2. Běžná forma: vyučovací jednotka. Princip „dobré formy“: vyučovací hodina, výukový blok, projekt, exkurze, vycházka, výcvik, dílny, praktika, individuální výuka, domácí příprava žáků… (učitel). 3. „Mikro“ úroveň (vnitřní): organizace uvnitř vyučovací jednotky. Princip „způsobu organizace“ činností ve výuce: výuka frontální, skupinová, individualizovaná (učitel s dětmi).

1. Vnější organizace: jak funguje škola (v jednotlivých ročnících a stupních) Koncepce (proklamovaný způsob práce) Organizace školního roku (roční plán školy) Vnitřní řád školy – režim (školní řád) Školní klima Pravidla pro všechny zúčastněné (oficiální i skryté kurikulum) Skutečný život školy – tradice, akce, události Rozvrh hodin (týdenní pracovní režim každé třídy)

2. Organizační formy výuky Vyučovací hodina: tradiční (kombinovaná; 45 minut) zahájení – motivace (cíl) – diagnostika (zvládnutí dosavadního učiva, prekoncepcí) – expozice nového učiva – procvičení – aplikace – diagnostika výsledků učení – hodnocení - shrnutí a závěr specificky zaměřená (homogenní) motivační, diagnostická, expoziční, „procvičovací“ atd. formálně specifická (podle prostředí) laboratorní práce, práce na pozemcích, dílny, vycházka, exkurze, odborný výcvik, výukový blok v ITV, projekt, individuální výuka (např. klavír, balet… 1 U + 1 Ž), domácí příprava na vyučování

3. Organizace činností uvnitř vyučovací jednotky Dělí se podle specifického typu pedagogické komunikace U-Ž, Ž-ŽŽ ve vyučovací hodině: Frontální (hromadná) výuka Skupinová výuka Individualizovaná výuka

Frontální (hromadná) výuka Tradiční forma: Výhoda: Rychlost a zacílenost – učitel může bezpečně a spolehlivě předat všem žákům najednou, co je třeba (výklad, ukázka, procvičení, test a zkoušení). Nevýhoda: Pasivita žáků, různá míra jejich (ne)pozornosti (podle místa ve třídě – komunikační zóny), formálnost komunikace, nepřehlednost apod.

Skupinová výuka Progresivní forma (rozvíjející kompetence žáků pro týmovou spolupráci): Výhoda: Zaměstnává žáky aktivizujícím způsobem, umožňuje diferenciaci výuky, rozvíjí komunikaci a kooperaci. Nevýhoda: Nabízí možnost některým žákům se „schovat“, „vézt se“ (lze to mít pod kontrolou), někteří učitelé nemají rádi ruch, který s ní souvisí.

Skupinová výuka - kooperativní učení Principy: komunikace tváří v tvář (naslouchat ostatním a vyjadřovat své názory) dělba rolí (experti) převzetí odpovědnosti za společný úkol všemi členy (individuální zodpovědnost a společný zájem) nutnost prezentace výsledků a vyhodnocení práce skupin Tvorba skupin: velikost (optimálně 5) složení (diferenciace) homogenní heterogenní (Kasíková, 2010)

Individualizovaná výuka Progresivní forma (směřující ke vzdělávací inkluzi) Výhoda Umožňuje rovnocenné začlenění všech žáků, všichni mohou mít úspěch (na své úrovni), opodstatňuje konstruktivistické pojetí výuky a slovní hodnocení zaměřené na osobní pokrok. Nevýhoda Pro „tradiční“ učitele je obtížné přijmout fakt, že každý má jiné předpoklady, a proto všichni nemusí umět všechno stejně dobře; vyšší nároky na diagnostickou práci učitele a přípravu úkolů; vyžaduje specifické formy hodnocení (optimální je slovní hodnocení), neboť nelze porovnávat žáky navzájem.

Individualizovaná výuka - Mastery learning Umožňuje přizpůsobit nároky výuky každému žákovi podle jeho možností a individuálních předpokladů formou: různě náročných úkolů různě tematicky zaměřených úkolů (individuální zájmy) různě dlouhého času, který dáme dětem k dispozici (individuální potřeby) (Petty, 2004)

Výukové strategie Promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky. Integrují v sobě „správnou“ kombinaci metod, forem, prostředků a podmínek výuky. Existují tři základní strategie: Deduktivní Induktivní Sociálně zprostředkovaná výuka (Pasch, 1998)

1. Deduktivní výuka Typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“. Pevné schéma: 1.Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) nabízí hotový poznatek. 2.Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“). 3.Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění). 4.Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí - neumí).

2. Induktivní výuka (problémová) Typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí); rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se). Volné schéma: 1.Problém – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení. 2.Objevování významu pojmu nebo teorie. 3.Použití, ověření v autentických situacích. 4.Vyhodnocení výsledků a postupů (ty jsou důležitější, sdílení).

Induktivní výuka - Autentické učení Představuje „skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM). Založené na bádání, zkoumání Používá autentických metod (z běžného života) Výsledkem je produkce (nikoli reprodukce poznatků) (Pasch, 1998)

3. Sociálně zprostředkovaná výuka Moderní koncept edukace pro 21. století: děti se učí společně a od sebe navzájem. Kooperativní učení Simulace Hraní rolí

Literatura KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004.