Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/03.0057 Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Advertisements

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Teplota a její měření.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ohmův zákon Obor:Elektrikář Ročník:3.
Odborný výcvik, 1. ročník - Prezentace III Roman Hruška.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Elektrický proud.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Elektrické spotřebiče
ŠABLONA III/2 Závěrečný test 8.ročník
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Další součástky s jedním přechodem PN
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Sériové zapojení SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Autor
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
jako děj a fyzikální veličina
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Měření elektrického odporu
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
ELEKTRICKÝ PROUD.
zpracovaný v rámci projektu
Interaktivní elektrický obvod
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Měření elektrického proudu a napětí
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Co se mám naučit: Jednotky napětí Jak měříme napětí Na čem závisí elektrický odpor Závislost odporu na teplotě

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Analogie vodního potrubí: aby voda protékala je třeba přetlak aby el. proud procházel vodičem je třeba napětí. Prohlédni si obrázek v učebnici na str. 115 nahoře Napětí Podle italského fyzika A.Volta: značka- U jednotka- volt, značka- V měříme voltmetrem Napětí mezi póly monočlánku je 1,5V, zapíšeme: U= 1,5V Zapiš si další jednotky které užíváme- učebnice str. 115

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Napětí vždy udáváme mezi dvěma místy. příklad: mezi póly baterie mezi zdířkami zdroje mezi konci vodiče apod. Příklad správného připojení voltmetru a ampérmetru:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Prohlédněte si učebnici str. 116 a řešte úlohu str. 121/1

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Elektrický odpor je vlastnost těles. Značka- R Jednotka ohm- značka- Ω Zalévání hadicí- tenká- klade vodě velký odpor tlustá- klade menší odpor Pokus: Sestavte jednoduchý el. Obvod se žárovkou a dvěma krokosvorkami, mezi které budete postupně zapojovat drátky různých délek, různé tloušťky, z různého materiálu,apod. Závěr: žárovka svítí různým jasem. svítí jasněji- prochází větší el. proud- odpor vodiče je menší svítí méně- prochází menší el. proud- odpor vodiče je větší

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Na čem tedy závisí elektrický odpor? Učebnice str rámeček Odpor vodiče závisí na- délce- přímo úměrně-l průřezu- nepřímo úměrně- S materiálu a teplotě-ρ Učebnice str. 122 ρ je konstanta závislá na látce- rezistivita (měrný elektrický odpor) je to odpor, který by měla krychle dané látky s hranou 1metr. Naleznu v tabulkách

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ V elektrickém obvodě někdy potřebujeme zvětšit či zmenšit el. proud, proto do obvodu zařazujeme rezistory. Rezistor= součástka s různými velikostmi odporu.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Reostat- rezistor s plynule proměnným odporem- potenciometr. má tři vývody: dva konce odporového drátu a jezdec. schematická značka reostatu

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zapojení rezistoru s plynule proměnným odporem: 1/ k řízení (regulaci) el. proudu: 2/ jako dělič napětí:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Závislost odporu na teplotě: Sestavíme pokus: Jednoduchý obvod, žárovka a měděný drátek, zdroj, spínač- sériově. Kahanem zahříváme měděný drátek. Jas žárovky se mění Závěr: Odpor kovových vodičů se s rostoucí teplotou zvětšuje.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vysvětlení příčiny- proč odpor kovových vodičů roste s teplotou? Vyšší teplota- roste počet srážek s ionty, pohyb elektronů je obtížnější- protéká menší proud-roste odpor. Existují látky, u kterých počet volně nabitých částic roste se zvyšující teplotou- odpor klesá. Např.: uhlík ve formě grafitu a polovodiče- křemík…

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Shrnutí: Značka elektrického napětí je U, jednotkou je volt- V. Napětí měříme voltmetrem na spotřebiči, zdroji… Odpor vodiče závisí na jeho průřezu, délce,teplotě a z jakého je materiálu. Rezistor- součástka s různou velikostí odporu. Reostat- součástka s měnitelnou velikostí odporu. Pracovní sešit str. 44/5, 45/6, 46/1,2.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pracovní sešit str. 44/5, 45/6, 46/1,2 Použitá literatura: MACHÁČEK, Martin. Fyzika pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. vyd. Prométheus, ISBN Rauner, Karel. Fyzika pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Fraus, ISBN Rauner, Karel. Fyzika pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Fraus, ISBN Chytilová, Marta. Fyzika pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Státní pedagogické nakladatelství, ISBN