ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZDROJE ELEKTRICKÉHO NAPĚTÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Advertisements

Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
Vodní elektrárna Voda přitékající přívodním kanálem roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie. Dohromady tvoří tzv.
M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
V ÝŠKA TÓNU, REZONANCE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
VY__III/2__INOVACE__213 FYZIKA Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
T EPELNÁ VÝMĚNA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
H YDROSTATIKA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
MECHANICKÁ PRÁCE A MECHANICKÁ ENERGIE Mgr. Kamil Kučera.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Netradiční zdroje elektrické energie
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Účinnost různých systémů ukládání elektrické energie
Výroba elektrické energie
Základní pojmy z optiky
Termika – Fotovoltaika
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tepelné motory.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
ELEKTRÁRNY.
Výroba elektrické energie - obecná část
Fyzika – Tepelná elektrárna
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
VY__III/2__INOVACE__212 FYZIKA JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Elektrická energie Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Netradiční zdroje elektrické energie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Netradiční zdroje elektrické energie
Elektrické spotřebiče, vodiče, nevodiče
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vodní energie,přehrady
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
Neživá příroda - vzduch
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.18 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: duben Ročník: 3. ročník – čtyřleté gymnázium, 7. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhStřídavý proud v energetice Materiál slouží k přehledu elektráren. Obrazový materiál je vhodný pro popis a srovnání jednotlivých druhů elektráren. Učivo je kontrolováno pomocí přiložených otázek. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Elektrárny technologické zařízení sloužící k výrobě elektrické energie první elektrárny vznikly na konci 19. století a začátku 20. století dělení z ekologického hlediska: o neobnovitelné (tepelné, jaderné ) o obnovitelné (vodní, větrné, solární, geotermální) [1]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy TEPELNÉ ELEKTRÁRNY mění chemickou energii vázanou v palivu (uhlí, ropu, zemní plyn, biomasu, rašelinu) na elektrickou energii produkují velký objem škodlivých emisí – např. oxidy dusíku (NO x ), oxid siřičitý, prachové částice nebo polycyklické aromatické uhlovodíky. Jsou také významným zdrojem oxidu uhličitého (CO 2 ), který se podílí na vzniku tzv. skleníkového efektu v ČR vyrábějí asi 60% elektrické energie účinnost max. 50% [2]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy JADERNÉ ELEKTRÁRNY mění vazebnou energii jader těžkých prvků (uranu 235 nebo plutonia 239) na elektrickou energii vysoké náklady na výstavbu, technologicky náročné získávání paliva, produkce jaderného odpadu a riziko jaderné havárie malý objem spotřebovaného paliva, nulové exhalace, nízké výrobní náklady v ČR: Dukovany a Temelín (plánovaná dostavba 2 bloků JE Temelín) v ČR vyrábějí asi 35% elektrické energie [3][3]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy elektrickou energii vyrábějí z potenciální energie vody, která roztáčí vodní turbínu, která pohání elektrický generátor ekologické, start během několika sekund, zabraňují menším povodním vysoké náklady na výstavbu, zatopení velkého území, omezení lodního provozu, omezen tah ryb dělení: o průtočné o akumulační o přečerpávací o přílivové v ČR vyrábějí 3% elektr. energie VODNÍ ELEKTRÁRNY [4][4]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy VĚTRNÉ ELEKTRÁRNY vyrábějí elektrickou energii přeměnou z kinetické energie vzduchu proudícího mezi oblastmi s různým atmosférickým tlakem nevypočitatelnost a nestálost dodávek energie, neboť jsou závislé na aktuálních povětrnostních podmínkách (nízký koeficientem využitelnosti - průměrně 11 %) obnovitelný charakter a minimální vliv na životní prostředí v ČR vyrábějí 0,1% elekt. energie [5][5]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy SLUNEČNÍ ELEKTRÁRNY využívají energii ze slunečního záření elektrickou energii vytvářejí: o přímo prostřednictvím fotoelektrických článků (pracujících na principu fotoelektrického jevu) o prostřednictvím ohřevu média v solárních kolektorech obnovitelný charakter a minimální vliv na životní prostředí nevypočitatelnost, nestálost dodávek energie, zabírají velkou plochu [6][6]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy GEOTERMÁLNÍ ELEKTRÁRNY využívají energii zemského jádra z hlubokých vrtů do nitra Země získává se pára (suchá nebo mokrá) nebo horká voda (vytápění nebo výroba el. energie) v oblastech s vysokou geologickou nestabilitou (kvalitní stavba odolávající zemětřesení) většinou technologicky náročné, protože horká voda z vrtů je obvykle silně mineralizovaná a zanáší technologická zařízení, což má za následek nutnost časté výměny potrubí a čištění systému v ČR: Ústí nad Labem - výtápění bazénů + ZOO Děčín - vytápění bytů [7][7]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Trocha opakování 1.Porovnejte výhody a nevýhody jaderné elektrárny. 2.Porovnejte výhody a nevýhody větrné elektrárny. 3.Porovnejte výhody a nevýhody sluneční elektrárny. 4.Porovnejte výhody a nevýhody tepelné elektrárny. 5.Porovnejte výhody a nevýhody vodní elektrárny.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [ 1] PAUL, Arnold. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] FDOMINEC. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] KUNTOFF, Steffen. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] TOMIA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] SIENICKI, Tomasz. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] ZÁKUPÁK. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] ÍVARSSON, Gretar. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1990, ISBN