ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.18 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: duben Ročník: 3. ročník – čtyřleté gymnázium, 7. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhStřídavý proud v energetice Materiál slouží k přehledu elektráren. Obrazový materiál je vhodný pro popis a srovnání jednotlivých druhů elektráren. Učivo je kontrolováno pomocí přiložených otázek. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Elektrárny technologické zařízení sloužící k výrobě elektrické energie první elektrárny vznikly na konci 19. století a začátku 20. století dělení z ekologického hlediska: o neobnovitelné (tepelné, jaderné ) o obnovitelné (vodní, větrné, solární, geotermální) [1]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy TEPELNÉ ELEKTRÁRNY mění chemickou energii vázanou v palivu (uhlí, ropu, zemní plyn, biomasu, rašelinu) na elektrickou energii produkují velký objem škodlivých emisí – např. oxidy dusíku (NO x ), oxid siřičitý, prachové částice nebo polycyklické aromatické uhlovodíky. Jsou také významným zdrojem oxidu uhličitého (CO 2 ), který se podílí na vzniku tzv. skleníkového efektu v ČR vyrábějí asi 60% elektrické energie účinnost max. 50% [2]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy JADERNÉ ELEKTRÁRNY mění vazebnou energii jader těžkých prvků (uranu 235 nebo plutonia 239) na elektrickou energii vysoké náklady na výstavbu, technologicky náročné získávání paliva, produkce jaderného odpadu a riziko jaderné havárie malý objem spotřebovaného paliva, nulové exhalace, nízké výrobní náklady v ČR: Dukovany a Temelín (plánovaná dostavba 2 bloků JE Temelín) v ČR vyrábějí asi 35% elektrické energie [3][3]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy elektrickou energii vyrábějí z potenciální energie vody, která roztáčí vodní turbínu, která pohání elektrický generátor ekologické, start během několika sekund, zabraňují menším povodním vysoké náklady na výstavbu, zatopení velkého území, omezení lodního provozu, omezen tah ryb dělení: o průtočné o akumulační o přečerpávací o přílivové v ČR vyrábějí 3% elektr. energie VODNÍ ELEKTRÁRNY [4][4]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy VĚTRNÉ ELEKTRÁRNY vyrábějí elektrickou energii přeměnou z kinetické energie vzduchu proudícího mezi oblastmi s různým atmosférickým tlakem nevypočitatelnost a nestálost dodávek energie, neboť jsou závislé na aktuálních povětrnostních podmínkách (nízký koeficientem využitelnosti - průměrně 11 %) obnovitelný charakter a minimální vliv na životní prostředí v ČR vyrábějí 0,1% elekt. energie [5][5]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy SLUNEČNÍ ELEKTRÁRNY využívají energii ze slunečního záření elektrickou energii vytvářejí: o přímo prostřednictvím fotoelektrických článků (pracujících na principu fotoelektrického jevu) o prostřednictvím ohřevu média v solárních kolektorech obnovitelný charakter a minimální vliv na životní prostředí nevypočitatelnost, nestálost dodávek energie, zabírají velkou plochu [6][6]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy GEOTERMÁLNÍ ELEKTRÁRNY využívají energii zemského jádra z hlubokých vrtů do nitra Země získává se pára (suchá nebo mokrá) nebo horká voda (vytápění nebo výroba el. energie) v oblastech s vysokou geologickou nestabilitou (kvalitní stavba odolávající zemětřesení) většinou technologicky náročné, protože horká voda z vrtů je obvykle silně mineralizovaná a zanáší technologická zařízení, což má za následek nutnost časté výměny potrubí a čištění systému v ČR: Ústí nad Labem - výtápění bazénů + ZOO Děčín - vytápění bytů [7][7]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Trocha opakování 1.Porovnejte výhody a nevýhody jaderné elektrárny. 2.Porovnejte výhody a nevýhody větrné elektrárny. 3.Porovnejte výhody a nevýhody sluneční elektrárny. 4.Porovnejte výhody a nevýhody tepelné elektrárny. 5.Porovnejte výhody a nevýhody vodní elektrárny.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [ 1] PAUL, Arnold. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] FDOMINEC. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] KUNTOFF, Steffen. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] TOMIA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] SIENICKI, Tomasz. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] ZÁKUPÁK. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] ÍVARSSON, Gretar. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1990, ISBN