Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
T EPELNÁ VÝMĚNA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Fyzikální veličiny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Tlak Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_29.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Vedení elektrického proudu v látkách
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Rozklad světla optickým hranolem.
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Vlastnosti plynů.
Změny skupenství látky
Tání a tuhnutí Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu.
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
Gravitační síla a hmotnost
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Chování těles v kapalině
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zatmění Slunce a Měsíce
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Skládání rovnoběžných sil
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Opakování-posuvný a otáčivý pohyb
Autor: Stejskalová Hana
zpracovaný v rámci projektu
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_20 22 ÚČINNOST autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Třída 3.A 13. hodina.
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Vlastnosti plynů.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vzájemné silové působení těles
VLASTNOSTI KAPALIN
Elektroskop, jeho elektrování a uzemnění
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Měření elektrického proudu a napětí
Siločáry elektrického pole
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_18_Vnitřní energie těles

Otázky: 1.Jak se nazývají částice, ze kterých jsou tvořena tělesa? 2.Které dva jevy dokazují, že se částice v látkách pohybují a jsou mezi nimi mezery? 3.Uveď příklad difúze v: kapalinách plynech pevných látkách 4. Co je to Brownův pohyb? Molekuly, atomy, ….. Difúze, Brownův pohyb … částice barviva ve vodě … vůně, zápach ve vzduchu … archeologické vykopávky – částice jednoho kovu mezi částice jiného kovu … kmitavý pohyb pylových zrnek v kapce vody v důsledku nárazů molekul vody

Zkus vložit sáček s čajem do hrnku se studenou vodou a do hrnku s horkou vodou. Co budeš pozorovat? Zatímco horká voda se obarví téměř okamžitě, ve studené vodě se barvivo usadí na dně. Horká voda Studená voda

Vysvětlení: V horké vodě se molekuly pohybují rychleji...než ve studené vodě Rychleji se pohybující molekuly mají větší pohybovou energii. Horká voda má větší vnitřní energii než studená voda. Pohybová energie molekul je součástí vnitřní energie těles

Jak lze vnitřní pohybovou energii částic zvýšit? 1. Dotykem tělesa s tělesem o vyšší teplotě Do hrnku nalijeme horkou vodu. Molekuly horké vody se neustále pohybují – mají pohybovou energii. Po nárazu na stěnu hrnku předají část své energie molekulám hrnku, které svou pohybovou energii zvýší. Tím se zvyšuje vnitřní energie hrnku. Hrnek se zahřívá. Do hrnku nalijeme horkou vodu. Molekuly horké vody se neustále pohybují – mají pohybovou energii. Po nárazu na stěnu hrnku předají část své energie molekulám hrnku, které svou pohybovou energii zvýší. Tím se zvyšuje vnitřní energie hrnku. Hrnek se zahřívá. Po nárazu molekula horké vody část své energie ztratí a voda se mírně ochladí. Molekula hrnku energii zvýší a hrnek se zahřeje. Vnitřní energie vody se sníží, vnitřní energie vody se zvýší. Po nárazu molekula horké vody část své energie ztratí a voda se mírně ochladí. Molekula hrnku energii zvýší a hrnek se zahřeje. Vnitřní energie vody se sníží, vnitřní energie vody se zvýší.

2. Konáním práce Př.1: Šlehání vody šlehačem Vidlice šlehače konají po zapnutí šlehače práci. Při šlehání vody se část pohybové energie vidlic šlehače přeměňuje na pohybovou energii molekul vody. Vnitřní energie vody se bude zvyšovat, voda se bude zahřívat. Př.2: Ohřívání jídla v mikrovlnné troubě Rychlost molekul jídla se zvyšuje působením vnějšího elektrického pole. Práci konají elektrické síly. Další př.: tření rukou, zahřívání vlákna žárovky, obrábění součástek, řezání, vrtání, přitloukání, smirkování, klouzání po klouzačce, smýkání při šplhu,... [1] [2]

Vnitřní energie těles je tvořena: a)Pohybovou energií všech molekul b)Polohovou energií molekul -tu lze měnit např. stlačení těles Po stlačení houby nastává dočasná deformace, po uvolnění ruky se houba vrátí do původního tvaru. Po stlačení zvýšily částice svojí polohovou energii. -tu lze měnit např. stlačení těles Po stlačení houby nastává dočasná deformace, po uvolnění ruky se houba vrátí do původního tvaru. Po stlačení zvýšily částice svojí polohovou energii. c) Velikost celkové vnitřní energie je přímo úměrná počtu molekul v tělese [3]

Otázky: 1.Na stole stojí dvě misky se stejným množstvím polévky. Jedna polévka je horká a druhá studená. Která z nich má větší vnitřní energii? 2.Proč se kola při prudkém brzdění ohřívají? 3.Do následujících řádků doplň znaménko nerovnosti: vnitřní energie 200 ml vody teplé 20 °C vnitřní energie 100 ml vody teplé 20 °C vnitřní energie 200 ml vody teplé 20 °C vnitřní energie 200 ml vody teplé 80 °C > < 4. Na stole leží kus drátu. Zkus navrhnout alespoň dva způsoby, jak zvýšit jeho vnitřní energii. … horká, molekuly mají větší pohybovou energii … třením se zvyšuje pohybová energie povrchových molekul … ohýbáním, třením, zahříváním nad plamenem, nárazy kladiva, …

5. Marek si chtěl v sobotu vyjet na výlet na kole. Zjistil však, že musí přední pneumatiku kola přihustit. Proč se při nafukování hadička hustilky zahřívá? 6. V následující tabulce označ křížkem, jak se změní vnitřní energie různých soustav (soustava je vždy označena tučně) [4] … třením molekul vzduchu o vnitřní plášť hadičky

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [1], [2] -kliparty z [3] -sken z učebnice str. 36: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [4] -sken z pracovního sešitu: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Ostatní animované obrázky: -vlastní Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště