Dopad evropské legislativy na konkrétní průmyslový podnik v kontextu s ROADMAP 2030 Ing. Pavel Pustějovský
1892 Počátek destilace dehtu v Ostravě 1960 Stavba závodu ve Valašském Meziříčí 1963 Přičlenění závodu Organik Otrokovice 1994 Společný podnik CS CABOT, spol. s r.o Ukončení výroby v ostravském závodě 1999 Začlenění do skupiny AGROFERT HISTORIE SPOLEČNOSTI
UHLÍ 1000 kg Koksárenská baterie KOKS 750 kg Koksárenský plyn 160 kg Voda a čpavek 44 kg Surový dehet 35 kgSurový benzol 11 kg KOKSOVACÍ PROCES - zdroj surovin
VAZBY Hutě koksovny DEZA Ostatní 20% Auta 30% Stavebnictví 50%
ZPRACOVÁNÍ SUROVÉHO DEHTU Hutě, koksovny DEZA SUROVÝ DEHET SMOLA TĚŽKÉ OLEJE NAFTALEN OCELHLINÍK SAZE PLASTIFIKÁTORY DO BETONU ZMĚKČOVADLA HYDROIZOLAČNÍ FÓLIE STAVEBNICTVÍ, AUTA PNEUMATIKYSTAVEBNICTVÍ
ZPRACOVÁNÍ SUROVÉHO BENZOLU Hutě, koksovny DEZA SUROVÝ BENZOL BENZEN ANILIN >POLYURETANYETYLBENZEN > POLYSTYREN STAVEBNICTVÍ, AUTA
AREÁL SPOLEČNOSTI Výtopna TAILGAS Spalovna NO Výrobna FTAL Kotel na DTS Teplárna Clausova jednotka GJ MWh
KONKURENCE V EVROPĚ Stav 2003 Stav 2014 DEZA 2. v Evropě 3. ve světě Ruetgers Chemicals kt = 750 kt DEZA 450 kt Koppers Europe = 375 kt Nalon 370 kt Bilbaina 95 kt
Vývoj legislativy Zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší (později nahrazen 86/2002) Zákon č. 189/1991 Sb.; zákon o státní správě v ochraně ovzduší Přechod na nízkosirná paliva Rekonstrukce kotlů K4 a K5 později i K2 – nízkoemisní hořáky, recirkulace spalin Zákon č. 100/2001 Sb. - o posuzování vlivů na ŽP (EIA) NV č. 117/1997 – o stanovení emisních limitů a dalších podmínek provozování zdrojů znečišt´tování ovzduší Přetěsnění zásobníků Hermetizace a inertizace zásobníků REACH Povinnost klasifikovat chemické látky nebo povinnost zpracovávat je v místě vzniku Zákon č.201/2012 Sb., o ochraně ovzduší Vyhl. 415/2012 o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování Přísnější emisní limity od 2016 realizace zařízení pro denitrifikace, odsíření a odprášení spalin Přechodný národní plán Výstavba zdroje na spalování smoly zařízení DENOx, DESOx, odprášení Rekonstrukce kotlů K4 a K5 Rekonstrukce kotle K2 Zákon č. 86/2002 Sb. - o ochraně ovzduší (později nahrazen 201/2012) Vyhl. 356/2002 Sb., …přípustné míry obtěžování zápachem a intenzity pachů Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci Striktní požadavek hermetizace výrobních a skladov. Zařízení do r ! Požadavek BAT technologií NV č. 372/2007 o národním programu snižování emisí Zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skl. plynů Zákon č. 406/2000 Sb. - o hospodaření energií
CO SE ZMĚNILO OD ROKU 1990 ? -Nový provoz na zpracování fenolů -Postavena spalovna nebezpečných odpadů 10 kt -Malý reaktor na výrobu Ftalu z ortoxylenu -Granulace naftalenu -Clausova jednotka na výrobu síry -Granulace smoly Litwin -Dopalovny odplynů z výrobních procesů -Nové zásobníky surovin a výrobků – otápěné parou, HV -Výrobna dusíku – hermetizace, inertizace provozů -Ekologizace energetiky – odsíření, odprášení, denitrifikace -Výměna parních kotlů 2 x 120 t/h + 1 x 50 t/h – nízkoemisní -Rekonstrukce kompresorovny – energetický projekt roku -Instalace točivých redukcí 1,7 MWe -TRHY – JAK PRO NÁKUP SUROVIN TAK PRODEJ VÝROBKŮ -POŽADAVKY ZÁKAZNÍKŮ NA KVALITU výroba energetika obchod
CO SE ZMĚNILO OD ROKU 1990 ? LEGISLATIVA v oblastech : -Logistiky (RID/ADR) -Nakládání s chemickými látkami (REACH) -Životního prostředí – vody, ovzduší -Průmyslového znečištění -Hospodaření s energiemi -Integrovaného povolení IPPC -Povolovacího procesu EIA -Odpadového hospodářství
Vývoj spotřeby energie a produkce výroby (t/rok)(GJ/rok)
Vývoj spotřeby energie a produkce výroby Měrná spotřeba je v roce 2014 stejná, jako byla v roce 1990 Důvod – legislativa a její požadavky v oblasti ekologie anulují energetické úspory Změna trhu – vyšší kvalita výrobků, větší flexibilita logistiky, vymístění výroby mimo EU
ROADMAP 2030 SNÍŽIT EMISE CO2 OPROTI ROKU 1990 O 40 % ZVÝŠIT PODÍL OZE NA VÝROBĚ NA 27 (30) % SNÍŽIT SPOTŘEBU ENERGIÍ OPROTI ROKU 1990 O 30 % V podmínkách ČR dle MPO
ROADMAP 2030 Cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly…………………. Politika EU – výrobou zařízení na produkci energií z OZE zvedneme zaměstnanost, zvýšíme tvorbu HDP, zaměstnáme tisíce lidí, posílíme know how špičkových technologií.. Výsledek ? FOR SALE -Zatížení průmyslu a konečných spotřebitelů poplatkem za OZE -Ztráta zaměstnání pro 800 lidí -Převedení výroby včetně know how do Asie -Objekt od roku 2012 na prodej………
NAPLNĚNÍ POLITIKY ROADMAP 2030 Pro naplnění závazku snížení spotřeby energií bychom museli v roce 2015 snížit zpracování o 150 kt, v roce 2030 o 220 kt (tj. na cca 50-60%)
Skutečnost x politika + výroba energií probíhá vysoce účinnou kogenerací – parní kotle + protitlaké turbíny + výrobní technologie naplňují požadavky BAT, některé jsou BREF + podíl druhotných zdrojů energie je > 60% + zaměstnáváme cca zaměstnanců + máme odbor výzkumu, inovujeme Máme povinnost využívat druhotné zdroje energie (REACH, MPO), které produkují vyšší emise CO2 než zemní plyn, přičemž v absolutním vyčíslení musíme emise CO2 snížit oproti roku 1990 o 40%. Využíváním biomasy také vznikají emise CO2, přičemž se považuje za neproducenta CO2! Nelze aplikovat podobný přístup u druhotných zdrojů energie ?
Shrnutí Přes optimistická prohlášení zástupců Evropské komise, že přijetí závazných cílů v oblasti energeticko-klimatické politiky přinese hospodářský růst, opak bude pravdou ! Prohlášení ekologických organizací, že cíle jsou nízké a je nutno je zvýšit může být pro průmysl a životní úroveň obyvatel fatální. ZCELA ZÁSADNÍ BUDE DISKUSE NA ÚROVNI EVROPSKÉHO PARLAMENTU VE VĚCI ZÁVAZNÝCH CÍLŮ A JEJICH VÝŠE ZCELA ZÁSADNÍ BUDE NASTAVENÍ PŘIJATÝCH CÍLŮ DO NÁRODNÍ LEGISLATIVY ČLENSKÝCH STÁTŮ MPO musí zohlednit specifika našeho průmyslu a přijmout opatření, která jej nezlikvidují
Není něco špatně ?