Dopad evropské legislativy na konkrétní průmyslový podnik v kontextu s ROADMAP 2030 Ing. Pavel Pustějovský 31.07.2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt KIC pro nakládání s odpady
Advertisements

Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Energeticky nezávislý kraj náměstek hejtmana.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Investice do ekologizace průmyslu workshop MSK, Ostrava
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Strategie prevence a recyklace a materiálové toky Anna Christianová
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Využívání druhotných zdrojů energie
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
1 Zkušenosti Agentury integrované prevence za rok 2003 ČEÚ – AIP Kodaňská 10 Praha
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Ing. Tomáš Baloch ZEVO Praha Malešice
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
1 Kvalita prověřená časem POZICE OCELÁŘSKÉHO PRŮMYSLU SEMINÁŘ MPO, PRAHA, ŘÍJEN 2010 Jiří Cienciala Prezident odvětvového svazu hutnictví železa Předseda.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
Vladimír Janeček, SCHP ČR, Ivan Zíka APROCHEM 2006, Milovy – Sněžné n.M. – Hotel 9 skal RESPONSIBLE CARE Chemická legislativa Polymery, příprava.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
ZEVO SAKO Brno, a.s. jako součást imisního prostředí
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Hodnocení energetických trhů z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha 23. října 2006.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Tisková konference Teplárny se připravují na splnění přísných emisních limitů Ing. Mirek Topolánek 12.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Česká inspekce životního prostředí
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
FILOSOFIE A PROCES INTEGROVANÉHO POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC
BAT - BREF Jejich rozsah
Ekologická politika EU
Velká spalovací zařízení Průběh fóra podle čl
Vztah mezi směrnicí o IPPC a jinými směrnicemi EU
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
Emise TZL společnosti ArcelorMittal Ostrava
Transkript prezentace:

Dopad evropské legislativy na konkrétní průmyslový podnik v kontextu s ROADMAP 2030 Ing. Pavel Pustějovský

1892 Počátek destilace dehtu v Ostravě 1960 Stavba závodu ve Valašském Meziříčí 1963 Přičlenění závodu Organik Otrokovice 1994 Společný podnik CS CABOT, spol. s r.o Ukončení výroby v ostravském závodě 1999 Začlenění do skupiny AGROFERT HISTORIE SPOLEČNOSTI

UHLÍ 1000 kg Koksárenská baterie KOKS 750 kg Koksárenský plyn 160 kg Voda a čpavek 44 kg Surový dehet 35 kgSurový benzol 11 kg KOKSOVACÍ PROCES - zdroj surovin

VAZBY Hutě koksovny DEZA Ostatní 20% Auta 30% Stavebnictví 50%

ZPRACOVÁNÍ SUROVÉHO DEHTU Hutě, koksovny DEZA SUROVÝ DEHET SMOLA TĚŽKÉ OLEJE NAFTALEN OCELHLINÍK SAZE PLASTIFIKÁTORY DO BETONU ZMĚKČOVADLA HYDROIZOLAČNÍ FÓLIE STAVEBNICTVÍ, AUTA PNEUMATIKYSTAVEBNICTVÍ

ZPRACOVÁNÍ SUROVÉHO BENZOLU Hutě, koksovny DEZA SUROVÝ BENZOL BENZEN ANILIN >POLYURETANYETYLBENZEN > POLYSTYREN STAVEBNICTVÍ, AUTA

AREÁL SPOLEČNOSTI Výtopna TAILGAS Spalovna NO Výrobna FTAL Kotel na DTS Teplárna Clausova jednotka GJ MWh

KONKURENCE V EVROPĚ Stav 2003 Stav 2014 DEZA 2. v Evropě 3. ve světě Ruetgers Chemicals kt = 750 kt DEZA 450 kt Koppers Europe = 375 kt Nalon 370 kt Bilbaina 95 kt

Vývoj legislativy  Zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší (později nahrazen 86/2002)  Zákon č. 189/1991 Sb.; zákon o státní správě v ochraně ovzduší Přechod na nízkosirná paliva Rekonstrukce kotlů K4 a K5 později i K2 – nízkoemisní hořáky, recirkulace spalin  Zákon č. 100/2001 Sb. - o posuzování vlivů na ŽP (EIA) NV č. 117/1997 – o stanovení emisních limitů a dalších podmínek provozování zdrojů znečišt´tování ovzduší Přetěsnění zásobníků Hermetizace a inertizace zásobníků REACH Povinnost klasifikovat chemické látky nebo povinnost zpracovávat je v místě vzniku  Zákon č.201/2012 Sb., o ochraně ovzduší  Vyhl. 415/2012 o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování Přísnější emisní limity od 2016 realizace zařízení pro denitrifikace, odsíření a odprášení spalin Přechodný národní plán Výstavba zdroje na spalování smoly zařízení DENOx, DESOx, odprášení Rekonstrukce kotlů K4 a K5 Rekonstrukce kotle K2  Zákon č. 86/2002 Sb. - o ochraně ovzduší (později nahrazen 201/2012)  Vyhl. 356/2002 Sb., …přípustné míry obtěžování zápachem a intenzity pachů  Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci Striktní požadavek hermetizace výrobních a skladov. Zařízení do r ! Požadavek BAT technologií NV č. 372/2007 o národním programu snižování emisí  Zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skl. plynů  Zákon č. 406/2000 Sb. - o hospodaření energií

CO SE ZMĚNILO OD ROKU 1990 ? -Nový provoz na zpracování fenolů -Postavena spalovna nebezpečných odpadů 10 kt -Malý reaktor na výrobu Ftalu z ortoxylenu -Granulace naftalenu -Clausova jednotka na výrobu síry -Granulace smoly Litwin -Dopalovny odplynů z výrobních procesů -Nové zásobníky surovin a výrobků – otápěné parou, HV -Výrobna dusíku – hermetizace, inertizace provozů -Ekologizace energetiky – odsíření, odprášení, denitrifikace -Výměna parních kotlů 2 x 120 t/h + 1 x 50 t/h – nízkoemisní -Rekonstrukce kompresorovny – energetický projekt roku -Instalace točivých redukcí 1,7 MWe -TRHY – JAK PRO NÁKUP SUROVIN TAK PRODEJ VÝROBKŮ -POŽADAVKY ZÁKAZNÍKŮ NA KVALITU výroba energetika obchod

CO SE ZMĚNILO OD ROKU 1990 ? LEGISLATIVA v oblastech : -Logistiky (RID/ADR) -Nakládání s chemickými látkami (REACH) -Životního prostředí – vody, ovzduší -Průmyslového znečištění -Hospodaření s energiemi -Integrovaného povolení IPPC -Povolovacího procesu EIA -Odpadového hospodářství

Vývoj spotřeby energie a produkce výroby (t/rok)(GJ/rok)

Vývoj spotřeby energie a produkce výroby Měrná spotřeba je v roce 2014 stejná, jako byla v roce 1990 Důvod – legislativa a její požadavky v oblasti ekologie anulují energetické úspory Změna trhu – vyšší kvalita výrobků, větší flexibilita logistiky, vymístění výroby mimo EU

ROADMAP 2030 SNÍŽIT EMISE CO2 OPROTI ROKU 1990 O 40 % ZVÝŠIT PODÍL OZE NA VÝROBĚ NA 27 (30) % SNÍŽIT SPOTŘEBU ENERGIÍ OPROTI ROKU 1990 O 30 % V podmínkách ČR dle MPO

ROADMAP 2030 Cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly…………………. Politika EU – výrobou zařízení na produkci energií z OZE zvedneme zaměstnanost, zvýšíme tvorbu HDP, zaměstnáme tisíce lidí, posílíme know how špičkových technologií.. Výsledek ? FOR SALE -Zatížení průmyslu a konečných spotřebitelů poplatkem za OZE -Ztráta zaměstnání pro 800 lidí -Převedení výroby včetně know how do Asie -Objekt od roku 2012 na prodej………

NAPLNĚNÍ POLITIKY ROADMAP 2030 Pro naplnění závazku snížení spotřeby energií bychom museli v roce 2015 snížit zpracování o 150 kt, v roce 2030 o 220 kt (tj. na cca 50-60%)

Skutečnost x politika + výroba energií probíhá vysoce účinnou kogenerací – parní kotle + protitlaké turbíny  + výrobní technologie naplňují požadavky BAT, některé jsou BREF  + podíl druhotných zdrojů energie je > 60%  + zaměstnáváme cca zaměstnanců  + máme odbor výzkumu, inovujeme  Máme povinnost využívat druhotné zdroje energie (REACH, MPO), které produkují vyšší emise CO2 než zemní plyn, přičemž v absolutním vyčíslení musíme emise CO2 snížit oproti roku 1990 o 40%. Využíváním biomasy také vznikají emise CO2, přičemž se považuje za neproducenta CO2! Nelze aplikovat podobný přístup u druhotných zdrojů energie ?

Shrnutí Přes optimistická prohlášení zástupců Evropské komise, že přijetí závazných cílů v oblasti energeticko-klimatické politiky přinese hospodářský růst, opak bude pravdou ! Prohlášení ekologických organizací, že cíle jsou nízké a je nutno je zvýšit může být pro průmysl a životní úroveň obyvatel fatální. ZCELA ZÁSADNÍ BUDE DISKUSE NA ÚROVNI EVROPSKÉHO PARLAMENTU VE VĚCI ZÁVAZNÝCH CÍLŮ A JEJICH VÝŠE ZCELA ZÁSADNÍ BUDE NASTAVENÍ PŘIJATÝCH CÍLŮ DO NÁRODNÍ LEGISLATIVY ČLENSKÝCH STÁTŮ MPO musí zohlednit specifika našeho průmyslu a přijmout opatření, která jej nezlikvidují

Není něco špatně ?