ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie umění 20. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí je motivační úkol pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Obsahově se zaměřuje na úvod do klíčového uměleckého směru 20. a 30. let 20. století – surrealismu, s důrazem na metafyzickou malbu Giorgia de Chirica, která jej časově předznamenala a významně ovlivnila. Charakterizuje vznik a hlavní znaky metafyzického malířství a seznamuje s dílem jeho hlavního představitele – italského malíře Giorgia de Chirica. Jako motivační prvek je na úvod do výkladu o metafyzickém malířství zahrnuta interaktivní část pro aktivizaci žáků – práce s ukázkou videa na internetu (viz snímek č. 7 s odkazem na internet a pokyny pro žáky). Žáci na úvod výkladu shlédnou krátký dokument s ukázkami obrazů a pokynem, aby se zaměřili na sledování námětů, stylu malby a atmosféry obrazů. Poté následuje diskuse, během níž sdělují své dojmy a postřehy a pokusí se vyvodit na základě shlédnutých děl typické znaky stylu. Podklady k řešení úkolu jsou na snímku č. 24. Poté následuje výklad o metafyzickém malířství a tvorbě G. de Chirica. Na toto téma navazuje další prezentace o surrealismu ve výtvarném umění. Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 4. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáka. Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí je motivační úkol pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Obsahově se zaměřuje na úvod do klíčového uměleckého směru 20. a 30. let 20. století – surrealismu, s důrazem na metafyzickou malbu Giorgia de Chirica, která jej časově předznamenala a významně ovlivnila. Charakterizuje vznik a hlavní znaky metafyzického malířství a seznamuje s dílem jeho hlavního představitele – italského malíře Giorgia de Chirica. Jako motivační prvek je na úvod do výkladu o metafyzickém malířství zahrnuta interaktivní část pro aktivizaci žáků – práce s ukázkou videa na internetu (viz snímek č. 7 s odkazem na internet a pokyny pro žáky). Žáci na úvod výkladu shlédnou krátký dokument s ukázkami obrazů a pokynem, aby se zaměřili na sledování námětů, stylu malby a atmosféry obrazů. Poté následuje diskuse, během níž sdělují své dojmy a postřehy a pokusí se vyvodit na základě shlédnutých děl typické znaky stylu. Podklady k řešení úkolu jsou na snímku č. 24. Poté následuje výklad o metafyzickém malířství a tvorbě G. de Chirica. Na toto téma navazuje další prezentace o surrealismu ve výtvarném umění. Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 4. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáka.
20
Prvořadá role podvědomí v umělecké tvorbě 1. André Breton
Victor Brauner – Koláž s fotografiemi M. Raye 2
Hrabě Lautréamont Hrabě Lautréamont ( ) → Isidore Ducasse „Zpěvy Maldororovy“ = melodramatická báseň Hrabě Lautréamont Hrabě Lautréamont ( ) → Isidore Ducasse „Zpěvy Maldororovy“ = melodramatická báseň „… krásný jako náhodné setkání šicího stroje a deštníku na pitevním stole“ 4 3
METAFYZICKÁ MALBA Prohlédněte si ukázky obrazů Giorgia de Chirica, tvůrce metafyzického malířství a pokuste se odvodit, co je pro tento styl typické. Všímejte si námětů obrazů, motivů, které se na nich opakují a způsobu jejich ztvárnění, jejich atmosféry, kompozice, barev, malířského rukopisu atd. Délka videa = 2´16´´ Prohlédněte si ukázky obrazů Giorgia de Chirica, tvůrce metafyzického malířství a pokuste se odvodit, co je pro tento styl typické. Všímejte si námětů obrazů, motivů, které se na nich opakují a způsobu jejich ztvárnění, jejich atmosféry, kompozice, barev, malířského rukopisu atd. Délka videa = 2´16´´
21
pittura metafisica * v Itálii 1911 – 1915 opozice proti futurismu a civilismu v umění Giorgio de Chirico (1888 – 1978) Italský malíř vycházel z renesanční perspektivy a plastického zobrazování vzájemně nesourodých předmětů obrazy mají nádech tajemna, melancholie, ticha časopis „Valori Plastici“ (Plastické hodnoty) pittura metafisica * v Itálii 1911 – 1915 opozice proti futurismu a civilismu v umění Giorgio de Chirico (1888 – 1978) Italský malíř vycházel z renesanční perspektivy a plastického zobrazování vzájemně nesourodých předmětů obrazy mají nádech tajemna, melancholie, ticha časopis „Valori Plastici“ (Plastické hodnoty) 5
AUTOPORTRÉTYAUTOPORTRÉTY 76
ITALSKÁ NÁMĚSTÍ, 1913 ITALSKÁ NÁMĚSTÍ,
ZÁHADA HODINY 9
VĚŠTCOVA ODPLATA 10
HEKTOR A ANDROMACHE,
MELANCHOLIE A MYSTERIE ULICE,
VÝBOJE FILOSOFOVY,
PORTRÉT APOLLINAIRA,
ZNEPOKOJIVÉ MÚZY,
MOZEK DÍTĚTE,
Italský malíř původně futurista během války byl raněn –ve vojenské nemocnici ve Ferraře se roku 1917 seznámil s Giorgiem de Chiricem – pod jeho vlivem opustil futuristickou malbu Italský malíř původně futurista během války byl raněn –ve vojenské nemocnici ve Ferraře se roku 1917 seznámil s Giorgiem de Chiricem – pod jeho vlivem opustil futuristickou malbu Carlo Carrá (1881 – 1966)
INŽENÝROVA MILENKA,
BOROVICE U MOŘE,
8
Komentář ke stylu metafyzické malby
Citace : 1.André Breton, 1924: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2.V. Brauner – Fotomontáž: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3.Hrabě Lautréamont : AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 4.Zpěvy Maldororovy: J-C G [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: Chant_VI-paragraphe1-Beau_comme-2.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maldoror- Chant_VI-paragraphe1-Beau_comme-2.jpg 5.Giorgio de Chirico – Portrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Giorgio de Chirico – Autoportrét, 1911: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7.Giorgio de Chirico – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8.Giorgio de Chirico – Italská náměstí: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 9.Giorgio de Chirico – Záhada hodiny: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 10.Giorgio de Chirico – Věštcova odplata: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 11.Giorgio de Chirico – Hector a Andromache: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 12.Giorgio de Chirico – Melancholie a mysterie ulice: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: street-1914http:// street André Breton, 1924: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2.V. Brauner – Fotomontáž: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3.Hrabě Lautréamont : AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 4.Zpěvy Maldororovy: J-C G [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: Chant_VI-paragraphe1-Beau_comme-2.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maldoror- Chant_VI-paragraphe1-Beau_comme-2.jpg 5.Giorgio de Chirico – Portrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Giorgio de Chirico – Autoportrét, 1911: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7.Giorgio de Chirico – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8.Giorgio de Chirico – Italská náměstí: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 9.Giorgio de Chirico – Záhada hodiny: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 10.Giorgio de Chirico – Věštcova odplata: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 11.Giorgio de Chirico – Hector a Andromache: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 12.Giorgio de Chirico – Melancholie a mysterie ulice: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: street-1914http:// street-1914
Citace: 13.Giorgio de Chirico – Výboje filosofovy: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 14.Giorgio de Chirico – Portrét Allinaira: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 15.Giorgio de Chirico – Znepokojivé múzy: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 16.Giorgio de Chirico – Mozek dítěte: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 17.Carlo Carra – Metafyzická múza: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 18.Carlo Carra – Inženýrova milenka: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 19.Carlo Carra – Borovice u moře: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 20.Salvador Dalí – Stálost paměti: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 21.Giorgio de Chirico – Ariadne: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: the-j-paul-getty-museum-through-january / the-j-paul-getty-museum-through-january / 13.Giorgio de Chirico – Výboje filosofovy: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 14.Giorgio de Chirico – Portrét Allinaira: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 15.Giorgio de Chirico – Znepokojivé múzy: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 16.Giorgio de Chirico – Mozek dítěte: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 17.Carlo Carra – Metafyzická múza: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 18.Carlo Carra – Inženýrova milenka: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 19.Carlo Carra – Borovice u moře: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 20.Salvador Dalí – Stálost paměti: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 21.Giorgio de Chirico – Ariadne: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: the-j-paul-getty-museum-through-january / the-j-paul-getty-museum-through-january /
Tento materiál je určen k interaktivní výuce.