5. přednáška Eva Šlesingerová SAN303. Rozhovory  Povaha kvalitativních dat a práce s nimi:  Kvalitativní společenskovědní data mají zpravidla povahu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
Metodologie historického výzkumu volného času
Jak se dělá andragogický výzkum
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Činnost veřejné správy
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Vymezení, funkce, zdroje
Sociologický výzkum.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Analýza rizik Miroslav Čermák.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Psychologie II Sociální psychologie
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Metaetika Shrnutí.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie
Základy sociální psychologie
Případová studie Seminář 2014.
Pracovní smlouva - co musí a nemusí obsahovat
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Mentální reprezentace
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Násilná osoba aneb co s ní
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
Název vzdělávacího materiálu
Metody a techniky výzkumu II.
„Naslouchat hlasům paměti“
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro gymnázia
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

5. přednáška Eva Šlesingerová SAN303

Rozhovory  Povaha kvalitativních dat a práce s nimi:  Kvalitativní společenskovědní data mají zpravidla povahu nahrávek rozhovorů a přepisů těchto nahrávek.  Rozhovory mohou mít částečně strukturovanou povahu (připravené otázky a odpovědi na ně) nebo mohou být zcela nestrukturované a mít spíše povahu vyprávění.  předmětem zájmu nejsou konkrétní osoby, ale sociální jevy, kategorie, problémy apod., o kterých rozhovor vypovídá.

Rozhovory  nestrukturované, open-ended  semi-strukturované  strukturované  Tváří v tvář rozhovory  Telefonní rozhovory  nahrané / poznámky k rozhovoru  přepisy

Obvyklý postup práce s rozhovorem:  získání kontaktu (často od některého z dříve interviewovaných subjektů)  dohodnutí schůzky, vysvětlení důvodu zájmu, získání souhlasu k provedení rozhovoru a k pořízení jeho nahrávky  na diktafon nahrávaný rozhovor  přepis rozhovoru  analýza přepisu, případně i nahrávky (může probíhat i v týmu)  případný nový kontakt se subjektem, další kolo rozhovoru, přepis, analýza  publikace výsledků analýzy, která obvykle obsahuje úryvky z rozhovorů zbavené odkazů ke konkrétním jménům a místním názvům, pokud výzkumník nezískal souhlas k uvádění skutečných jmen subjektů  posledním krokem může být archivace rozhovorů (buď pouze pro potřeby výzkumníka, nebo s možností přístupu širší odborné veřejnosti)

Osobní údaje obsažené ve výzkumném rozhovoru  Vzhledem k ochraně osobních údajů chápeme výzkumný rozhovor následujícím způsobem:  Výzkumný rozhovor má dvě části  kontakt na konkrétní osobu – z jeho pomocí lze subjekt rozhovoru jednoznačně identifikovat; tento údaj má povahu osobního údaje  nahrávka rozhovoru a její přepis – často obsahuje údaje, které by mohly vést k identifikaci dotčených osob, ale povaha těchto údajů si pro případnou identifikaci osob vyžaduje nepřiměřené úsilí: identifikace je možná jedině spojením různých náznaků roztroušených v nestrukturovaném nebo jen částečně strukturovaném textu rozhovoru; tyto údaje tedy samy o sobě nemají povahu osobních údajů.  Přepis rozhovoru má tedy povahu osobního údaje jedině tehdy, pokud je zpracováván společně s kontaktem na jeho původce.

Rozhovory v praxi  1) Při pořizování rozhovoru je interviewovaný subjekt označen kódem (číslem, pseudonymem apod.).  2) Všechny následně vzniklé dokumenty (nahrávka rozhovoru, přepis nahrávky, seznamy citací z přepisů apod.) jsou označovány tímto kódem a nikoli skutečným jménem subjektu údajů.  3) Pokud tyto dokumenty i potom obsahují jednoznačné identifikační údaje (subjekt rozhovoru se na začátku rozhovoru představí, uvede datum narození apod.), budou i tyto údaje nahrazeny kódem.

Rozhovory v praxi  4) Tak vzniknou dva oddělené soubory dat s různým statutem  a. soubor kontaktů (zpravidla jméno, adresa, telefon) opatřený kódy, odkazujícími k přepisům  b. soubor nahrávek, přepisů těchto nahrávek a dalších dokumentů vzniklých v průběhu analýzy  První soubor (a) bude mít povahu osobních údajů, druhý soubor (b) nikoliv.

Rozhovory v praxi  5) Zákon 101/2000 se potom bude týkat jen prvního souboru údajů (a). (Tyto údaje nejsou zdrojem analýzy. Jsou pouze pomůckou sloužící pro kontakt se subjekty rozhovorů pro různé účely: získávání dalších pater rozhovorů, informování subjektů o průběhu analýzy apod.)  Pro zpracování těchto údajů je nezbytný prokazatelný, v případě citlivých údajů písemný, souhlas subjektů.

Rozhovory v praxi  6) Pokud písemné souhlasy získat nelze nebo by to bylo příliš nákladné, pak je možné postupovat tak, že soubor kontaktů nebude obsahovat žádný odkaz (kód), který by je jednoznačně spojoval s přepisy rozhovorů.  Soubor kontaktů tak bude zcela oddělen od potenciálně citlivých údajů obsažených v rozhovoru. Soubor kontaktů bude zpracováván jen po dobu výzkumu a po jeho skončení (tj. “jakmile je to možné”) bude zničen.

Informovaný souhlas Souhlasím s tím, aby rozhovor s Janem Novákem pořízený Evou Šlesingerovou dne (a) byl zpracováván v rámci výzkumného projektu … (b) byl po skončení projektu předán do archivu pro použití v rámci dalších výzkumů (ano/ne) Přeji / nepřeji si, aby moje jméno bylo uváděno v publikacích založených na tomto rozhovoru. Datum:Podpis:

Archivace rozhovorů  Archivace má sloužit jednak k lepšímu využití vložených nákladů a jednak k rozšíření možností kontroly výzkumného postupu ze strany vědecké komunity.  Vzhledem k ochraně subjektů rozhovorů je na praxi archivace kvalitativních sociologických dat důležité, že jde o archiv s kontrolovaným přístupem, obsah archivu je dostupný jen odborné veřejnosti a je chráněn celou řadou opatření. –1) archivace rozhovoru včetně kontaktu na jeho subjekt; spolu s písemným (prokazatelným) souhlasem k jeho použití, ze kterého musí vyplývat souhlas s archivací –2) archivace rozhovoru neobsahující kontakt na jeho subjekt; takový rozhovor neobsahuje osobní údaje a proto se na něj nevztahuje zákon 101/2000 ani povinnost archivovat spolu s ním písemný (prokazatelný) souhlas k archivaci; Rozhodnutí o archivovatelnosti rozhovoru leží plně na odpovědnosti výzkumníka, který rozhovor do archivu poskytuje.

Narativní interview  Otevřený, hloubkový rozhovor. V narativním interview je informant/ka povzbuzován k tomu, aby ve spontánním vyprávění zprostředkoval:  Spolu se svými osobními životními prožitky i kolektivně- historické biografické události s jejich konkrétními situačními průběhy

Narativní interview  Spontánní vyprávění, vrstvení prožitků a proces vzpomínání  1. Téma interview a jeho příběhový charakter, vyjednávací fáze rozhovoru (povzbuzování, podpora informanta)  2. Monologická povaha počáteční fáze vyprávění, posluchačská práce výzkumníka, zákaz intervencí, které rozhovor nově tematizují (spontánní vyprávění)

Narativní interview  3. Narativizující otázky: nerealizovaný vypravěčský potenciál. Schopnost iniciace dalšího vyprávění  4. Otázky, které stimulují popisné a argumentativní vyprávěcí aktivity (portrétování, situace, sociální světy)

Narativní interview  Rekonstrukce sociálních a biografických procesů, které jsou strukturovány jako procesy v chronologickém sledu přediva toho, co bylo před tím a co potom  Bariéry rozvzpomínání: aktualizace usazených prožitků, v průběhu rozhovoru se může kognitivně neuchopené stát průhlednějším, uspořádanějším.

Narativní interview  NI se nehodí na všechny události a jevy. Je aplikovatelné tam, kde se dá vyprávět příběh, kde sociální jev má charakter prožitého procesu. Vzpomínání.  Nelze při snaze o kvantitativní popis zkoumaného jevu.  Časově náročné (ve fázi sběru dat, přepisů, analýzy)  CÍL: Objevení nových procesů, interpretací  Zákaz předkódování

Focus group  Také nazývané „skupinové interview” (evaluace projektu, skupinová dynamika)  strukturovaný, polo-strukturovaný a nestrukturované formáty  Role moderátora  Focus group ne jako jediná výzkumná technika (míru konsensu o tématu, specifická skupina: experti, názoroví vůdci,apod.)

Kategoriální systémy Základní analytické proměnné  Prostor – kde se nacházela osoba, objekt, událost  Objekt – o jaký objekt se jednalo, kdo ho použil, kde a pro jaký účel  Aktivity – kdo dělal co, kde to dělal a kdy  Události – jaké aktivity se projevovaly, kde, jak dlouho, kdo se na nich podílel

Kategoriální systémy Základní analytické proměnné  Čas – jaké aspekty času jsou důležité (často, naposled, atd.)  Aktéři – jaké skupiny lze identifikovat, co dělají, co si myslí a o jiných  Cíle – jaké jsou individuální a skupinové cíle  Názory a pocity – co si členové jednotlivých skupin myslí a jaké mají názory k příslušnosti ke skupině a o událostech, jaké prožívají emoce a jak je vyjadřují

Analytické postupy jsou navrženy tak aby:  Spíše vytvářely než pouze ověřovaly teorii  Dodávaly výzkumnému procesu kritičnost, která je předpokladem „dobré“ vědy.  Pomáhaly analytikovi s překonáním jeho předsudků a domněnek, které vnáší do výzkumného procesu a které by se u něj během výzkumu mohly vyvinout.  Zajišťovaly zakotvení a hutnost a rozvíjely citlivost a integraci nutnou pro vytvoření bohaté, úzce provázané, vysvětlující teorie.  Je nutné udržovat rovnováhu mezi tvořivostí, vytrvalostí, kritičností a teoretickou citlivostí.

Kódování  Analýza v zakotvené teorii se skládá z hlavních tří typů kódování:  1. otevřeného kódování  2. axiálního kódování  3. selektivního kódování  Hranice uměle vytvořené, v praxi přecházíme od jednoho typu k druhému

Kódování  Definice termínů:  Pojmy: Pojmová označení přidělená jednotlivým událostem, případům a jiným výskytům jevu.  Kategorie: Třída pojmů. Tato třída vznikne, když se při vzájemném porovnávání pojmů zdá, že náležejí podobnému jevu. Pojmy seskupené do vyššího řádu – pod abstraktnější pojem nazývaný kategorie  Kódování: Proces analýzy údajů  Otevřené kódování: Proces rozebírání, prozkoumávání, porovnávání a kategorizace údajů.

Kódování  Definice termínů:  Vlastnosti: Znaky nebo charakteristiky náležející kategorii  Dimenze: Umístění vlastnosti na nějaké škále  Rozložení na dimenze: Proces rozložení vlastností na její jednotlivé dimenze

Postup  Označování jevů (pojmy, se kterými se dá pracovat)  Určování kategorií (seskupování pojmů, použití již existujích pojmů: musím se k nim vymezit, slova, která používají informátoři)  Vlastnosti (Paní v červeném: typ činnosti, frekvence výskytu, míra, intenzita, délka trvání)

 Rozhovor, dokument, poznámky: řádek za řádkem (věty, slova)  Celý dokument (o co tu jde?)  Využití kladení otázek  Ne konkrétní, ale obecně zaměřené (lidí s se zkoumaným problémem)  Otázky časové, prostorové, upřesňující, technické

Analýza slova,větného úseku, věty  Význam slova: pivo, rodina, kamarád  „Pokud si možné významy během interakce neověřujeme s mluvčími nebo pokud se nenaučíme ptát, jaké významy mají pro naše respondenty různé, z analytického hlediska významné, termíny, omezujeme tím potencionální rozvoj své teorie“.

 Technika porovnávání:  Technika protikladů (posilování a šachy: věk, místo, speciální nářadí, čas; muži vs. ženy)  Porovnávání dvou nebo více jevů:  ženy štíhlé, ženy neštíhlé  Porovnávání se vzdálenými jevy  Hraní na housle, kulturistika

Další kódování  Otevřené kódování údaje rozděluje a umožňuje určit některé kategorie, jejich vlastnosti a umístění na dimenzionálních škálách. Axiální kódování tyto údaje novým způsobem skládá dohromady vytvářením spojení mezi kategorií a jejími subkategoriemi.  AK: bližší určení kategorie(jevu) pomocí  Podmínek, které ji zapříčiňují  Kontextu, v němž je zasazen  Strategií jednání a interakce, pomocí kterých je zvládán, vykonáván  Následků těchto kategorií