Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Definice aktivní a pasivní bezpečnosti Aktivní bezpečností se rozumí všechny prvky a systémy ve vozidle, které aktivně napomáhají bezpečnosti vozidla v provozu. Pasivní bezpečností se rozumí všechny prvky a systémy ve vozidle, které zmírňují následky nehody.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost - důležitost Již z definice vyplývá, že prvky pasivní bezpečnosti mají za úkol minimalizovat následky již probíhající nehody, ochránit posádku a v neposlední řadě i minimalizovat škody na majetku. V oblasti pasivní bezpečnosti je před konstruktéry předkládáno velké dilema. Zvýšením bezpečnosti posádky vozidla se výrazně zvyšuje nebezpečnost vozidla pro jeho bezprostřední okolí. Proto lze prvky pasivní bezpečnosti rozdělit na dvě skupiny vnitřní a vnější.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – stručná historie V posledních letech je kladen značný důraz na testování vozidel a jejich bezpečnost než tomu bylo v počátcích automobilového průmyslu. Úplně první smrtelná nehoda se stala 1896, 17. srpna. Při nehodě byla sražena chodkyně, při rychlosti 6,5 km/h, na následky zranění na místě podlehla. První oficiální smrtelná autonehoda, při které zemřel řidič, byla roku 1898, 12. února. Řidič nezvládl řízení při rychlosti zhruba 30km/h, narazil do stromu. Při nehodě se mu zaklínila noha mezi stromem a motorem. Aby mohl být vyproštěn, musela mu noha být amputována. Následující den zemřel na následky šoku. Podle britského spolku RoadPeace, následkem dopravních nehod zemřelo víc než 30 miliónů lidí (k roku 2008). Dále uvádí, že každý rok vznikne škoda ve výši 518 milionů dolarů (tj. více než 10 miliard Kč).
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – stručná historie První použití bezpečnostního pásu je připisováno značce Volvo, která jej poprvé použila ve voze roku Jednalo se o tříbodový bezpečnostní pás. První sériově instalovaný airbag měl Chevrolet Impala, roku První sériově použité, elektronické ABS uvedl Mercedes-Benz roku Roku 1986 bylo zavedeno třetí brzdové světlo.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – současné trendy V současné době se vozidla testů podle metodiky Euro NCAP. Tato metodika byla zavedena roku Před zavedením této metodiky každý výrobce své vozidla testoval po svém, testy tedy nebyly porovnatelné.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Euro NCAP Metodika Euro NCAP testuje bezpečnost vozů podle následujících kritérií: Čelní přesazený náraz vozidla v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry. Boční náraz do boku vozidla vozíkem rozjetým na rychlost 50 km/h. Boční náraz vozu na sloupek (tzv. pole test) v rychlosti 29km/h.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Euro NCAP Dále metodika Euro NCAP testuje vozy podle dalších dvou kritérií: Test ohleduplnosti vůči chodcům- simulace střetu s chodcem v rychlosti 40km/h. Bezpečnost dětí, které jsou v dětských sedačkách.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Čelní přesazený náraz Vůz naráží do deformovatelné překážky daných rozměrů, přesazený o 40% své šíře. Náraz je proveden při rychlosti 64 km/h.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Čelní přesazený náraz
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Boční náraz Do vozu narazí vozík rychlostí 50 km/h. Vozík váží 950kg. Náraz je směřován do bodu „R“. V tomto bodě má 95% mužů kyčelní kloub.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Boční náraz
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Boční náraz na sloupek Při tomto testu je vozidlo umístěno na pohyblivé plošině. A posláno proti pevnému sloupu o průměru 254mm. Náraz je proveden rychlostí 29 km/h.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Boční náraz na sloupek
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Střet s chodcem Vzhledem ke komplikacím, které vznikaly při testování s celou figurínou, bylo rozhodnuto, že při testech budou místo figuríny použity tzv. impaktory, které mají simulovat jednotlivé části lidského těla. Používají se následující impaktory: Dolní končetiny Stehenní kosti Dětské nebo dospělé hlavy
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – ukázka parametrů impaktoru Impaktor dětské hlavy Hmotnost:2,5 kg Průměr:130 mm Tloušťka kůže:11 mm
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – ukázka střetu s chodcem
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – vyhodnocení střetu s chodcem HIC – Head Injury Criterion, hodnota, která se spočítá podle naměřených zrychlení a času, následně udává velikost poranění.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – figuríny – historie V prvopočátcích testů se jako figuríny používaly lidské mrtvoly. Které byly umisťovány do běžných pozic během jízdy. Vzhledem k morální problematice a omezeným zdrojům se přistoupilo k testování na živých lidech – dobrovolnících. Nejslavnější živou testovací figurínou byl plukovních John Paul Stapp. Působil jako testovací figurína pro USAF. Přežil přetížení vzniklé při zpomalení z 1000 km/h během 1,4 sekundy.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – figuríny – historie V roce 1971 přišla firma Generals Motors s první figurínou oficiálně určenou pro testování při autonehodách. Figurína se jmenovala Hybrid I a byla tzv. 50% figurínou. To znamená je polovina populace byla menší než figurína Hybrid I. Vznik této figuríny znamenal doslova revoluci v konstrukci vozidel a jejich bezpečnosti.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – figuríny – historie V roce 1971 přišla firma Generals Motors s první figurínou oficiálně určenou pro testování při autonehodách. Figurína se jmenovala Hybrid I a byla tzv. 50% figurínou. To znamená je polovina populace byla menší než figurína Hybrid I. Vznik této figuríny znamenal doslova revoluci v konstrukci vozidel a jejich bezpečnosti.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – figuríny – historie Testovací figurína Sierra Sam Přímý předchůdce figuríny Hybrid I Používaný v Roswellu při testování letadel, přibližně od roku 1949, jedná se o figuríny, ze kterých následně vznikla celá generace testovací figurín a tím byla značně zvýšena bezpečnost vozidel.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – figuríny – historie Vlevo sedící figurína Hybrid II Vpravo sedící figurína Hybrid III
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – figuríny – historie Pro další zlepšování v oblasti bezpečnosti začali konstruktéři postupně potřebovat další typy figurín. Proto vznikla celá sada figurín známá jako „Hybrid III family“. Testovací rodina se skládala z 50% muže, ženy a tří dětí ve věku 6, 3 a jeden rok. Parametry Muže 50%: Výška 175 cm, hmotnost 77 kg. Parametry Ženy 50%: Výška 152cm, hmotnost 50 kg. Děti váží 21 kg a 15 kg.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – figuríny – současnost V současné době se pro Euro NCAP používají dvě figuríny. Hybrid III a pro boční náraz se využívá figurína EuroSID I (SID – Side Impact Dummy). Figuríny Hybrid III jsou vybaveny 44 senzory, které zaznamenávají hodnoty, jako rychlost, zrychlení, tlak a další. Z těchto hodnot pak lze vypočítat síly, které působí na jednotlivé části lidského těla.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Airbag Dalším prvkem pasivní bezpečnosti jsou airbagy, které se sériově montují do vozidel od roku Airbagy byly ještě před použitím ve vozidlech využity pro bezpečné přistání sond Luna 9 a 13 na Měsíci a pořídili první snímky povrchu Měsíce již v roce 1966.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Airbag – princip funkce Airbag slouží ke ztlumení nárazu řidiče na překážku, nejčastěji volant nebo sloupek. Využívá k tomu tlaku plynů vzniklých při prudkém hoření chemikálie ve vyvíječi plynů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Airbag – princip funkce Důležité pro správnou funkci airbagu je správné načasování a nafouknutí vaku. Současné adaptabilní airbagy určují sílu nárazu a podle toho určují, jak a kdy mají být airbagy nafouknuty. Doba za kterou se airbag nafoukne je přibližně 40 ms od prvního kontaktu vozidla s překážkou.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Airbag – podmínky spuštění Airbag se nespouští při každé nehodě nebo se nespouští všechny airbagy, které jsou ve vozidle instalovány. Nejdůležitějším parametrem je velikost a směr zrychlení, podle toho řídící jednotka určí, které airbagy mají být spuštěny. Další parametry, který rozhodne o spuštění airbagu je to, jestli na sedadle někdo sedí. To se pozná podle zapnutého bezpečnostního pásu. V případě že na sedadle nikdo sedí a není připoután, nemělo by dojít k aktivaci jeho airbagu, protože dotyčná osoba do airbagu narazí nezpomalená bezpečnostními pásy a může tedy dojít v velmi vážným zraněním.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Airbag – typy Nejdůležitější a nejběžnější airbag je umístěn ve volantu. Další airbagy jsou rozmístěny dále ve vozidle, jedná se o tyto airbagy: Spolujezdce Kolenní / holenní Boční / hlavový
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Airbag – budoucnost Airbagy a technologie z nich vycházející mohou výrazně snížit zranění vznikající při sražení chodce. V současnosti se zavádějí patrony, které zvedají kapotu, aby se změnil úhel a plocha na kterou chodec dopadne. Dále se také zavádějí airbagy chránící místa, kde nejčastěji dopadá hlava chodce a tím snižují vznikající zranění.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost – Airbag – budoucnost
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost DĚKUJI ZA POZORNOST