Gabriela Preissová (1862-1946) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
GEORGE BERNARD SHAW Lenka Beznosková, C3B. Obsah osobnost život dílo Pygmalion shrnutí.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Ota Pavel Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
VY_12_INOVACE_Rů_I_14 Drama 2/2 - Národní divadlo Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název a číslo materiálu:
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Anotace: Klíčová slova:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Wolfgang Amadeus Mozart
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
REGIONY ČESKÉ REPUBLIKY
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Gabriela Preissová ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Název sadyGabriela Preissová Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s osobností Gabriely Preissové. Očekávaný výstup Žáci se seznámí se životem a základní tvorbou G. Preissové. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová Druh učebního materiáluPrezentace, pracovní list Cílová skupinaŽáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávánístřední, humanitní

Gabriela Preissová ( ) česká spisovatelka, autorka realistických povídek, románů a divadelních her narodila se v Kutné Hoře šťastné dětství prožila u nevlastního otce absolvovala dívčí školu v Praze v 18 letech si vzala úředníka cukrovaru v Hodoníně – Jana Preisse často se stěhovala, hodně cestovala po smrti manžela se znovu vdala za rakouského plukovníka Adolfa Halbaertha během 1. světové války podporovala ruské zajatce, byla za to obžalována z velezrady v první republice se veřejného politického života vcelku neúčastnila ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Gabriela Preissová ( ) na sklonku života žila v ústraní svého pražského bytu zájem o život slováckého venkova nejvýznamnější díla – období vrcholící rokem dílny soubor povídek Obrázky ze Slovácka nejčastější námět: milostný vztah mezi majetkově nerovnými lidmi a postavení ženy ve venkovské společnosti vrcholem tvorby jsou realistická dramata ze slovácké vesnice (Gazdina roba, Její pastorkyňa) zobrazují ženy bojující o své právo na štěstí bez ohledu na společenské předsudky ukazují, jak majetek deformuje lidské vztahy ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Gabriela Preissová ( ) Zajímavost: G. Preissová si nechala roku 1906 postavit vilu v Jevanech (věhlasný architekt Josef Fanta) započala tak stavbu letních sídlech v Jevanech (pro tehdejší smetánku) ve stejné vile poté také bydlel skladatel Karel Svoboda ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Vila G. Preissové v Jevanech ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová č. 1

GAZDINA ROBA (1889) tragédie, původně napsána jako povídka hru nabídla k uvedení Národnímu divadlu byl to další pokus (po Stroupežnického Našich furiantech) o proniknutí realismu na české jeviště příběh venkovské švadleny Evy, je odmítnuta jako možná nevěsta selského synka Mánka jeho rodiči důvod: rozdílná náboženská víra, sociální postavení milenců v afektu se rozhodne pro sňatek s jiným mužem manželství zkrachuje po smrti dcerky (Samko nese vinu) Eva opět navazuje vztah s již ženatým Mánkem stává se gazdinou robou Mánek nemá odvahu k rozvodu, Eva páchá sebevraždu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

GAZDINA ROBA (1889) podle hry složil roku 1899 Josef Bohuslav Foerster operu s názvem Eva ÚKOL: Co si představíš pod pojmem „gazdina roba“? Nelegitimní partnerka ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

JEJÍ PASTORKYŇA (1890) naturalistická tragédie, drama dvou žen témata: předsudky, vina, odpuštění, pokání 2 varianty textu: dramatický, povídkový roku 1904 Leoš Janáček zkomponoval stejnojmennou operu hra byla uvedena v Národním divadle, autorka se dočkala tvrdé kritiky za to, že na jevišti předvedla příběh ze soudní síně moravské Slovácko (Bystranka) postavy: Jenůfa, Kostelnička (Petrona Buryjovka), Laco, Števa schovanka vdovy Kostelničky, Jenůfa, je opuštěna milencem Števou, s nímž čeká dítě Kostelnička potupu schovanky řeší zatajením narození dítěte a vraždou ÚKOL: Co znamená pojem „její pastorkyňa“? schovanka Buryjovky ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Opakování Gabriela Preissová se narodila v________________, ale přesto se zajímala o ____________ venkov. Její manžel totiž pocházel z _______________. Spolu s bratry Mrštíky a L. Stroupežnickým je řazena mezi autory tzv. ____________________. Některá její díla byla převedena na jeviště ___________ divadla. Mezi její nejznámější díla patří _________________ a ________________. Jedná se o literární druh ______________ a žánr ______________________. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Kutné Hoře slovácký Hodonína realistického dramatu Národního Gazdina roba Její pastorkyňa drama tragédie

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová č. 2

Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, Obrázek č. 1: Suchan, V. [cit ]. Dostupný na < celebrity/167696/svoboduv-dum-v-jevanech-v-tehle-vile-uz-100-let- vladne-smrt.html celebrity/167696/svoboduv-dum-v-jevanech-v-tehle-vile-uz-100-let- vladne-smrt.html Obrázek č. 2: Vilímek, J. [cit ]. Dostupný na < ek.jpg> ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová