BOZP v odvětví zdravotnictví a sociální péče Dagmar Žitníková Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
2 Zásadní problémy, které řešíme NÍZKÉ POČTY ZAMĚSTNANCŮ OCHRANNÉ POMŮCKY A JEJICH POUŽÍVÁNÍ
3 Nízké počty zaměstnanců Praktické dopady snížení bezpečí zaměstnanců i pacientů stresující pracovní podmínky, zvyšující se % případů násilí od pacientů, ale také od spolupracovníků - šikana Legislativní dopady Porušování Zákoníku práce Porušování Nařízení vlády č. 361/2007 Sb. kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci
4 PROČ? Zdravotnictví - ekonomické důvody – opatření uplatněné mezi lety 2010 až 2013, které nebyly do současnosti vyrovnané Úhrady za péči nemocnicím: rok mld. 816 mil. rok mld. 051 mil. rok mld. 766 mil. rok mld. 742 mil. Úpravy DPH dvojí zvýšení DPH přeřazení zdravotnických prostředků a zdravotnického materiálu do vyšší sazby Kvalifikovaný odhad dopadu zvýšení sazeb DPH činí pro rok 2013 oproti roku 2011 pro celý systém zdravotnictví 3,8 mld. Kč. Jen u nemocnic činí předpokládaný dopad přibližně 647 mil. Kč oproti roku 2012 – jedná se o velice konzervativní odhad. Opatření ČNB Celkový efekt devalvace tak činí velmi zhruba ztrátu zdravotního systému ve výši 400 až mil. Kč ročně. Dvojí zvýšení platů rok 2011 akce Děkujeme-odcházíme – 2,5 mld./ročně rok 2012 Hegerovo zvýšení o 6,25 % - 4,5 mld.
5 PROČ? Sociální služby – ekonomické důvody - objem financí mezi lety 2007 až 2013, které vzhledem k inflaci, nebyly do současnosti vyrovnané
6 Sociální služby nedostatek financí vyšší počet služeb změny ve složení klientů bez personálních standardů
7 Personální vyhláška ve zdravotnictví Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR již při tvorbě vyhlášky č. 99/2012 Sb. vítal a ocenil snahu MZ o vytvoření personálních standardů. Současně ale vyslovil obavu z navrženého, které vnímal jako změny vedoucích k redukci počtu zaměstnanců – zdravotnických pracovníků, a tím ke snížení kvality poskytované zdravotní péče. Musíme konstatovat, že naše obavy se potvrdily. Mnoho poskytovatelů zdravotních služeb s odvoláním na znění vyhlášky přistoupilo ke snížení počtu zdravotnických pracovníků až na právě vyhláškou stanovená minima. V řadě zařízení se z minimálního počtu zákonitě stalo maximum. Př. z vyhlášky: v době ústavní pohotovosti je možné, aby na lůžkách dlouhodobé péče zajišťovala činnosti u 40 pacientů jedna sestra!!!!
8 Dotazníky OSZSP ČR k personální situaci v nemocnicích Realizace dvou dotazníkových šetření 2014, 2015 Přibližně stejný počet respondentů Stejně formulované dotazy o kolik pacientů se stará jedna sestra? pracují zaměstnanci ve zdravotnictví souběžně na více odděleních? změnilo se u vás personální obsazení? můžete se o své pacienty starat jak byste chtěli a měli? je vás na vaši práci dostatek? mají finanční úspory vliv na kvalitu péče a počet zaměstnanců? můžete v průběhu pracovní směny čerpat přestávky v práci? je vaše práce vyčerpávající?
9 Počet sester pečujících o pacienty Z dotazníku vyplývá, že nejčastěji se setry na lůžkách intenzivní péče starají o 2 – 3 pacienty, a to v každé směně. Tento výsledek je srovnatelný s loňským. Při směně ve svátek, či na noční směně v letošním roce výrazněji roste procento udávající péči o 4 pacienty (12 – 17% v letošním roce oproti 11 – 14% v loňském roce). Výrazně se však snížil počet respondentů, kteří pečují o 5 nebo 5 a více pacientů. Vloni toto udávalo až 13%, letos pouze 1 – 5%. Z dotazníku vyplývá, že se sestry na lůžkách standardní péče ve všech směnách nejčastěji starají o 11 – 15 pacientů. Stejně jako na lůžkách intenzivní péče, i zde je vidět vzrůstají počet pacientů při práci ve svátek nebo na noční směně. Na těchto směnách mají sestry nejčastěji na starost 16 – 20; a dokonce více než 31 pacientů. Tyto výsledky jsou téměř shodné s těmi loňskými. V letošním roce však více (32%) respondentů odpovědělo, že na noční směně pracuje na lůžkách standardní péče pouze 1 všeobecná sestra (příp. pouze 1 porodní asistentka), přičemž vloni jich bylo 24%. Také letos 1% dotazovaných odpovědělo, že zde noční směnu vykonává pouze 1 zdravotnický asistent. Z dotazníku vyplývá, že se na lůžkách následné péče sestry na denní směně nejčastěji starají o 16 – 20 pacientů (27 a 28%) a o 11 – 15; příp. do 10 pacientů. Na nočních směnách nejčastěji pečují o 31 a více pacientů (37%). V porovnání s loňským rokem je počet pacientů na jednu sestru v různých směnách stabilnější. Také letos více než 30% respondentů uvedlo, že na noční směně pracuje pouze jedna všeobecná sestra.
10 Souběh práce zaměstnanců na jiných odděleních a srovnání personálního obsazení Na otázku, zda vykonává nějaký zaměstnanec souběžně práci na jiném oddělení, odpovědělo v loňském roce kladně 28% respondentů, v letošním to bylo již téměř polovina (46,5%). >Nejčastěji vykonávají souběžně práci zaměstnanci lůžek intenzivní péče (58%), lůžek následné péče (54%), lůžek sociální péče a porodních sálů (50%). Nejméně pak zaměstnanci laboratoří (29%). Oproti loňsku tak došlo k výraznému nárůstu. >Jedná se zejména o výpomoc na jiných odděleních, v ambulanci, na operačním sále apod. Často tak má na starosti chod celého oddělení pouze jedna sestra (PA, ZA). 39% respondentů udává, že se personálního obsazení od roku 2013 nezměnilo. Avšak 44% dotazovaných uvedlo snížení počtu personálu, a to zejména na lůžkách standardní péče (49%), v kategorii „jiné“ 48% a na lůžkách intenzivní péče (42%). Ke zvýšení počtu personálu došlo u 10%, přičemž nejvýrazněji stoupl počet zaměstnanců v laboratořích (21%) a na lůžkách sociální péče (19%). V porovnání s minulým dotazníkovým šetřením došlo k výraznějšímu nárůstu odpovědí „ano, snížilo“ a to na všech typech pracovišť, s výjimkou lůžek sociální péče, kde naopak došlo ke zvýšení počtu pracovníků. S ohledem na zřizovatele lze říci, že u všech zřizovatelů došlo k poklesu počtu personálu přibližně ve stejném procentuálním zastoupení ( %). Celkově nejvyšší pokles zaměstnanců byl zaznamenán stejně jako loňský rok u profese všeobecných sester (89%), a to na všech pracovištích kromě laboratoří.
11 Mohou se zdravotníci starat o pacienty jak by měli a chtěli? Většina respondentů (70%) odpověděla, že se nemohou o pacienty postarat tak dobře jak by chtěli nebo měli. Nejčastěji to byli sanitáři a ošetřovatelé (83% a 82%), dále zdrav. asistenti, všeobecné sestry a porodní asistentky (71 – 74%). Tuto skutečnost uvedli všichni (100%) pracovníci na lůžkách sociální péče a většina (71 – 82%) zaměstnanců léčeben, lůžek následné a lůžek standardní péče. To, že se o své pacienty mohou postarat, uvedlo pouze 18% zdravotníků, nejvíce laborantů (44%). V porovnání s dotazníkovým šetřením v minulém roce se situace na všech pracovištích (mimo laboratoř a ambulanci) zhoršila Při hodnocení dostatečnosti počtu personálu většina (75%) respondentů uvedla, že je nezbytné okamžité navýšení personálu. Možnost „jiné“ označilo 12% dotazovaných, kteří při bližší specifikaci stejně jako v loňském roce uváděli, že žádají o navýšení stavu registrovaných všeobecných sester, pomocného personálu, případně pouze posílení víkendových a nočních služeb; či navýšit počty personálu dle aktuálního stavu oddělení.
12 Vliv objemu financí na kvalitu zdravotní péče a počet zaměstnanců Většina (72%) dotazovaných udává, že finanční úspory mají dopad na kvalitu poskytované péče, a to v přibližně stejném procentuálním zastoupení u všech zřizovatelů a na všech typech pracovišť kromě léčeben, kde záporně (tedy že finanční úspory nemají dopad na kvalitu péče) odpovědělo nejvíce (34%) respondentů. Při specifikaci respondenti nejčastěji uváděli dopad na odměňování zaměstnanců (85%) a na zdravotnický materiál (66%). Na rozdíl od minulého roku, se letos mnozí (83%) respondenti domnívají, že finanční úspory mají vliv také na počet zaměstnanců, přičemž v minulosti toto uvedlo pouze 21%. Dále respondenti v letošním roce upozorňovali na nabírání méně kvalifikovaných a tudíž „levnějších“ zaměstnanců.
13 Přestávky v práci, pocit vyčerpání, vztahy Přestávku na jídlo a oddech čerpá pravidelně pouze 23% dotazovaných. Nepravidelně (ne v každé směně) čerpá přestávku 42% respondentů. Přestávku nečerpá, ale formálně ji vykazuje 33%, a to nejčastěji zdrav. asistenti, všeobecné sestry a porodní asistentky (34 – 43%). Vyčerpání po práci pociťuje 98% dotazovaných, přičemž 60% často a 38% občas. Odpověď „ano, často“ označilo 99% zaměstnanců na lůžku sociální péče, 65% zaměstnanců na lůžku standardní péče, 64% zaměstnanců na lůžku následné péče a 60% pracovníků psychiatrie, operačních a porodních sálů, sterilizace apod. Položku „ano, občas“ označilo 63% zaměstnanců v laboratoři a 51% zdravotníků v léčebnách. Oproti minulému roku došlo převážně k mírnému nárůstu častého pocitu vyčerpanosti Porovnáním dotazníkových šetření z obou let lze bohužel říci, že ke zhoršení vztahů mezi kolegy došlo na všech pracovištích (s výjimkou laboratoří a léčeben) a u všech profesí (s výjimkou porodních asistentek). Rovněž vztahy s nadřízenými se oproti roku 2014 zhoršily na všech odděleních (kromě lůžek soc. péče a laboratoří) a u všech profesí (s výjimkou porodních asistentek a laborantů).
14 Co dalšího trápí zdravotníky Respondenti nejčastěji poukazovali na velmi náročnou administrativu, nedostatek personálu, málo odpočinku, či nízké finanční ohodnocení. Sestry mají minimální čas na pacienty a komunikaci s nimi, jelikož na mnoha odděleních je na prvním místě řádné vedení dokumentace a audity, nikoliv řádná péče o pacienty. Mnohé trápí také atmosféra na pracovišti, špatná komunikace s vedením a neúcta k sesterskému povolání jako takovému. Personál vyčerpává nadmíra stresu a pocit demotivace. Mnoho zdravotníků kritizuje špatně nastavený systém vzdělávání sester, především zrušení oboru Všeobecná sestra na středních školách a zavedení oboru Zdravotnický asistent apod. Celkově převládá pocit, že se situace ve zdravotnictví neustále zhoršuje.
15 internetové šetření „kde jsou české sestry“ v obchodech v bankách v soukromých firmách podnikají v zahraničí všude, jsou to holky šikovný
16 Samostatná kapitola „přetěžování„ zaměstnanců - lékaři přesčasová práce a její objem >dohody o provedení práce >„migrace“ pracovníků mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními.
17 Je práce ve zdravotnictví a sociálních službách bezpečná? Lze dodržet zákoník práce? přestávky v práci přesčasová práce Lze dodržet přílohu č. 5 k NV č. 361/2007 Sb.?
18 Další problémy osobní ochranné pomůcky ochranný oděv nedostatek vhodných pomůcek na manipulaci s pacienty
19 Návrhy OS na řešení zvýšit objem financí do obou resortů, aby práce v nich byla bezpečná a byly dodržovány právní předpisy řešit výši odměn za práci, stabilizovat personál úprava personální vyhlášky ve zdravotnictví, kterou je nutné finančně podpořit stanovení personálních standardů pro sociální služby za podmínky profinancování potřebného počtu zaměstanců změny v organizaci práce lékařů sledovat výkon práce na zaměstnance – souběh pracovních poměrů >
20 děkuji za pozornost a pomoc děkuji za pozornost a pomoc