Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA
„Lidé například řeknou: ‚Buď zticha.‘ Neřeknou vám ale, jak dlouho máte být zticha. Nebo vidíte tabulku s nápisem ‚Nevstupujte na trávník‘, ale mělo by tam být ‚Nevstupujte na trávník kolem téhle tabulky‘, nebo ‚Nevstupujte na trávník v tomto parku‘, protože je spousta trávníků, po kterých se chodit může. Lidi taky pořád porušujou pravidla. Například táta často překročí 50 km/hod. a někdy řídí, i když pil, a v dodávce často jezdí nepřipoutaný. A v bibli se říká ‚Nezabiješ‘, ale byli křižáci a dvě světové války a ve všech křesťané zabíjeli lidi.“ Haddon, Podivný případ se psem zdroj:
OBSAH PAS – vymezení symptomatologie stručná charakteristika jednotlivých poruch možnosti pomoci osobám s PAS svět očima dětí s PAS
PAS - vymezení používaná označení: –PAS = poruchy autistického spektra –PVP = pervazivní vývojové poruchy (pervazivní = všeprostupující, všepronikající) skupina poruch, pro které je charakteristické: –kvalitativní narušení sociální interakce na úrovni komunikace –omezený, stereotypní soubor zájmů a činností vrozená porucha některých mozkových funkcí důsledek - klient nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá
PAS dle MKN-10 dětský autismus atypický autismus Aspergerův syndrom Rettův syndrom jiná dětská dezintegrační porucha hyperaktivní porucha sdružená s MR a stereotypními pohyby jiné PVP PVP nespecifická
SYMPTOMATOLOGIE TRIÁDA –sociální interakce a chování –komunikace –představivost, zájmy, hra nespecifické variabilní rysy –percepční poruchy (poruchy vnímání) –odlišnosti v motorickém vývoji a projevech –adaptabilita –emoční reaktivita –problémy v chování
triáda: SOCIÁLNÍ INTERAKCE různá hloubka poruchy sociální interakce vs. sociální dovednosti vždy v deficitu oproti mentálním schopnostem typy sociální interakce dle Lorny Wingové –typ osamělý –typ pasivní –typ aktivní –typ formální, afektovaný + Thorová: typ smíšený - zvláštní
triáda: SOCIÁLNÍ INTERAKCE II narušení v oblasti sociální interakce: –nedobrovolné samotářství („extrémní osamělost“ – viz Růžena Nesnídalová) –málo sociálně emoční vzájemnosti –bez spontánní snahy o kontakt s druhými lidmi –málo rozvinutá neverbální komunikace
triáda: KOMUNIKACE schopnost užití mluvené řeči – opožděná/chybějící řeč nemusí být poškozena vs. vždy lze sledovat abnormality některé z rysů komunikace osob s PAS: –řeč monotónní, stereotypní, podivná –echolálie –špatné použití zájmen –narušená větná stavba –neschopnost reagovat na konverzaci
triáda: PŘEDSTAVIVOST, HRA narušení představivosti → nerozvíjí se hra → narušen vývoj dítěte některé projevy: –neobvyklé užívání hraček, stereotypní soustředění na detaily –dodržování nefunkčních rituálů –odpor ke změnám –sebezraňující chování, hyperaktivita –motorické manýrismy –zájem o neživé, mechanické předměty
NESPECIFICKÉ VARIABILNÍ RYSY příznaky a zvláštní projevy, které se netýkají triády vs. často se u osob s PAS vyskytují některé až u 2/3 osob s PAS oblasti: –percepční poruchy –motorický vývoj a projevy –adaptabilita –chování
nespecifické rysy: PERCEPČNÍ PORUCHY odlišnosti obecně: –zvláštní způsob vnímání –hypersenzitivita nebo hyposenzitivita –fascinace a zájem o některé senzorické vjemy tyto rysy lze sledovat u všech typů smyslového vnímání + v oblasti základního vnitřního čití + ve vnímání pomocí vestibulárního systému
nespecifické rysy: MOTORIKA různá úroveň vývoje motoriky a motorických dovedností časté abnormální jevy: –manýrismy rukou a prstů –sebezraňující stereotypní chování –stereotypní pohyby celého těla –motorické tiky zvláštnosti: –chůze po špičkách –viditelně odlišný způsob chůze a běhu
nespecifické rysy: ADAPTABILITA adaptabilita = obecná schopnost přizpůsobovat se změnám u osob s PAS vždy narušena vs. v různé míře mluví se o tzv. „funkčnosti“ – schopnosti fungovat v běžném sociálním prostředí tzv. nízko vs. vysoko funkční autismus možná proměnlivost s věkem a rozvojem dovedností
nespecifické rysy: PORUCHY CHOVÁNÍ častý výskyt různá příčina, způsob, intenzita řada z nich vzniká v důsledku primárních potíží (např. v důsledku komunikačního deficitu) některé formy problémového chování: –sebezraňování –ničení věcí –agresivita –stereotypní činnosti a rituály
zdroj:
DĚTSKÝ AUTISMUS poruchy v oblasti triády + mohou se vyskytovat další dysfunkce narušení al. některých oblastí musí být zřejmé do 36. měsíce života výskyt v ČR: 2-20 dětí/ výskyt u chlapců a dívek – poměr 4-5:1 DA vzniká v důsledku organického poškození mozku vs. etiologie není přesně vymezena
DA II souběžně se vyskytující postižení: –mentální retardace (asi v 75% případů) –epilepsie –zrakové postižení (u asi 1/3 postižených) –sluchové postižení (u asi ¼ postižených) –narušené komunikační dovednosti některé z projevů: –odmítání spolupráce –neschopnost navazovat kontakt o ostatními lidmi –neuvědomování si reálného nebezpečí
ATYPICKÝ AUTISMUS kritéria daná pro DA splněna jen z části vs. přítomna řada symptomů typických pro osoby s PAS porucha popsána velmi vágně typické: –potíže v navazování vztahů s vrstevníky, –přecitlivělost na vnější podněty, –sociální dovednosti narušeny v menší míře než u DA
ASPERGERŮV SYNDROM „sociální dyslexie“ symptomatika přechází do normy intelekt v pásmu normy PCH můžou/nemusí být poruchy řeči nemusí být vs. vývoj řeči vždy neobvyklý snížená adaptabilita obtíže se společenským začleněním ulpívavý, úzký charakter zájmů
INTERVENCE farmakologická léčba behaviorální psychoterapie speciálně pedagogické působení terapeutická práce s rodinou
intervence: SPPG PŮSOBENÍ cíl: –podpořit rozvoj dítěte –kompenzovat chybějící kompetence –odstranit nepřijatelné chování –vytvořit žádoucí projevy některé programy: –strukturované učení – TEACCH –Higashi metoda, ABA,AAK –herní a interakční terapie, muziko, arte, ergo…terapie
OČIMA DĚTÍ S PAS
HANKA, AS Zdroj:
CHLAPEC, 15 LET
MUŽ, 20 LET
Doporučená literatura, odkazy M. Haddon: Podivný případ se psem, Argo. W. Lawson: Život za sklem, Portál. D. Williamsová: Nikdo nikde, Svoboda. R. Nesnídalová: Extrémní osamělost, Portál.
Použité zdroje a literatura Autismus vs. mutismus. [online] [cit 12:34] Dostupný z Sociální interakce a sociální chování. [online] [cit 11:35] Dostupný z Thorová, K.: Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál, s. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd., rozšířené a přepracované. Praha: Portál, s.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Barbora Neuwirthová Předmět: Seminář psychologie Datum: