Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
„Specifika práce s lidmi s autismem nebo pervazivními vývojovými poruchami“ Ostrava lektorka: Jaroslava Krömerová Závěrečná konference.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
DIAGNOSTIKA PORUCH AUTISTICKÉHO SPEKTRA
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Marie Sádlová Neurovědy 2012
Narušená komunikační schopnost PaedDr
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Příčiny SPU.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Grafická příloha s výsledky
osob s mentálním postižením
Specifické poruchy školních dovedností
LMD, ADD, ADHD.
PnP u osob s poruchou autistického spektra
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Poruchy autistického spektra
Studentská dobrovolnická praxe Chráněné bydlení sv. Michaela pro lidi s mentálním postižením a autismem.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
centrální porucha zpracování řečového signálu
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ANEB PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA OČIMA LAIKŮ A ODBORNÍKŮ
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Aspergerův syndrom Eliška Neumanová C3A. Co je Aspergerův syndrom? Druh autismu Postižení ovlivňující způsob dorozumívání Menší potíže s řečí než osoby.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
DMO dětská mozková obrna
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
Poruchy autistického spektra
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Děti s poruchami autistického spektra
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
MARK HADDON Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
DMO (dětská mozková obrna)
Vymezení normality.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Vymezení normality.
Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA

„Lidé například řeknou: ‚Buď zticha.‘ Neřeknou vám ale, jak dlouho máte být zticha. Nebo vidíte tabulku s nápisem ‚Nevstupujte na trávník‘, ale mělo by tam být ‚Nevstupujte na trávník kolem téhle tabulky‘, nebo ‚Nevstupujte na trávník v tomto parku‘, protože je spousta trávníků, po kterých se chodit může. Lidi taky pořád porušujou pravidla. Například táta často překročí 50 km/hod. a někdy řídí, i když pil, a v dodávce často jezdí nepřipoutaný. A v bibli se říká ‚Nezabiješ‘, ale byli křižáci a dvě světové války a ve všech křesťané zabíjeli lidi.“ Haddon, Podivný případ se psem zdroj:

OBSAH PAS – vymezení symptomatologie stručná charakteristika jednotlivých poruch možnosti pomoci osobám s PAS svět očima dětí s PAS

PAS - vymezení používaná označení: –PAS = poruchy autistického spektra –PVP = pervazivní vývojové poruchy (pervazivní = všeprostupující, všepronikající) skupina poruch, pro které je charakteristické: –kvalitativní narušení sociální interakce na úrovni komunikace –omezený, stereotypní soubor zájmů a činností vrozená porucha některých mozkových funkcí důsledek - klient nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá

PAS dle MKN-10 dětský autismus atypický autismus Aspergerův syndrom Rettův syndrom jiná dětská dezintegrační porucha hyperaktivní porucha sdružená s MR a stereotypními pohyby jiné PVP PVP nespecifická

SYMPTOMATOLOGIE TRIÁDA –sociální interakce a chování –komunikace –představivost, zájmy, hra nespecifické variabilní rysy –percepční poruchy (poruchy vnímání) –odlišnosti v motorickém vývoji a projevech –adaptabilita –emoční reaktivita –problémy v chování

triáda: SOCIÁLNÍ INTERAKCE různá hloubka poruchy sociální interakce vs. sociální dovednosti vždy v deficitu oproti mentálním schopnostem typy sociální interakce dle Lorny Wingové –typ osamělý –typ pasivní –typ aktivní –typ formální, afektovaný + Thorová: typ smíšený - zvláštní

triáda: SOCIÁLNÍ INTERAKCE II narušení v oblasti sociální interakce: –nedobrovolné samotářství („extrémní osamělost“ – viz Růžena Nesnídalová) –málo sociálně emoční vzájemnosti –bez spontánní snahy o kontakt s druhými lidmi –málo rozvinutá neverbální komunikace

triáda: KOMUNIKACE schopnost užití mluvené řeči – opožděná/chybějící řeč nemusí být poškozena vs. vždy lze sledovat abnormality některé z rysů komunikace osob s PAS: –řeč monotónní, stereotypní, podivná –echolálie –špatné použití zájmen –narušená větná stavba –neschopnost reagovat na konverzaci

triáda: PŘEDSTAVIVOST, HRA narušení představivosti → nerozvíjí se hra → narušen vývoj dítěte některé projevy: –neobvyklé užívání hraček, stereotypní soustředění na detaily –dodržování nefunkčních rituálů –odpor ke změnám –sebezraňující chování, hyperaktivita –motorické manýrismy –zájem o neživé, mechanické předměty

NESPECIFICKÉ VARIABILNÍ RYSY příznaky a zvláštní projevy, které se netýkají triády vs. často se u osob s PAS vyskytují některé až u 2/3 osob s PAS oblasti: –percepční poruchy –motorický vývoj a projevy –adaptabilita –chování

nespecifické rysy: PERCEPČNÍ PORUCHY odlišnosti obecně: –zvláštní způsob vnímání –hypersenzitivita nebo hyposenzitivita –fascinace a zájem o některé senzorické vjemy tyto rysy lze sledovat u všech typů smyslového vnímání + v oblasti základního vnitřního čití + ve vnímání pomocí vestibulárního systému

nespecifické rysy: MOTORIKA různá úroveň vývoje motoriky a motorických dovedností časté abnormální jevy: –manýrismy rukou a prstů –sebezraňující stereotypní chování –stereotypní pohyby celého těla –motorické tiky zvláštnosti: –chůze po špičkách –viditelně odlišný způsob chůze a běhu

nespecifické rysy: ADAPTABILITA adaptabilita = obecná schopnost přizpůsobovat se změnám u osob s PAS vždy narušena vs. v různé míře mluví se o tzv. „funkčnosti“ – schopnosti fungovat v běžném sociálním prostředí tzv. nízko vs. vysoko funkční autismus možná proměnlivost s věkem a rozvojem dovedností

nespecifické rysy: PORUCHY CHOVÁNÍ častý výskyt různá příčina, způsob, intenzita řada z nich vzniká v důsledku primárních potíží (např. v důsledku komunikačního deficitu) některé formy problémového chování: –sebezraňování –ničení věcí –agresivita –stereotypní činnosti a rituály

zdroj:

DĚTSKÝ AUTISMUS poruchy v oblasti triády + mohou se vyskytovat další dysfunkce narušení al. některých oblastí musí být zřejmé do 36. měsíce života výskyt v ČR: 2-20 dětí/ výskyt u chlapců a dívek – poměr 4-5:1 DA vzniká v důsledku organického poškození mozku vs. etiologie není přesně vymezena

DA II souběžně se vyskytující postižení: –mentální retardace (asi v 75% případů) –epilepsie –zrakové postižení (u asi 1/3 postižených) –sluchové postižení (u asi ¼ postižených) –narušené komunikační dovednosti některé z projevů: –odmítání spolupráce –neschopnost navazovat kontakt o ostatními lidmi –neuvědomování si reálného nebezpečí

ATYPICKÝ AUTISMUS kritéria daná pro DA splněna jen z části vs. přítomna řada symptomů typických pro osoby s PAS porucha popsána velmi vágně typické: –potíže v navazování vztahů s vrstevníky, –přecitlivělost na vnější podněty, –sociální dovednosti narušeny v menší míře než u DA

ASPERGERŮV SYNDROM „sociální dyslexie“ symptomatika přechází do normy intelekt v pásmu normy PCH můžou/nemusí být poruchy řeči nemusí být vs. vývoj řeči vždy neobvyklý snížená adaptabilita obtíže se společenským začleněním ulpívavý, úzký charakter zájmů

INTERVENCE farmakologická léčba behaviorální psychoterapie speciálně pedagogické působení terapeutická práce s rodinou

intervence: SPPG PŮSOBENÍ cíl: –podpořit rozvoj dítěte –kompenzovat chybějící kompetence –odstranit nepřijatelné chování –vytvořit žádoucí projevy některé programy: –strukturované učení – TEACCH –Higashi metoda, ABA,AAK –herní a interakční terapie, muziko, arte, ergo…terapie

OČIMA DĚTÍ S PAS

HANKA, AS Zdroj:

CHLAPEC, 15 LET

MUŽ, 20 LET

Doporučená literatura, odkazy M. Haddon: Podivný případ se psem, Argo. W. Lawson: Život za sklem, Portál. D. Williamsová: Nikdo nikde, Svoboda. R. Nesnídalová: Extrémní osamělost, Portál.

Použité zdroje a literatura Autismus vs. mutismus. [online] [cit  12:34] Dostupný z Sociální interakce a sociální chování. [online] [cit  11:35] Dostupný z Thorová, K.: Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál, s. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd., rozšířené a přepracované. Praha: Portál, s.

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Barbora Neuwirthová Předmět: Seminář psychologie Datum: