1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční řízení projektů 25. 9. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Seminář pro žadatele o finanční podporu Finanční řízení Jiří Vícha 1.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost FINANČNÍ ČÁST IP Obecné informace CZ.1.07/1.1.00/ (seminář pro partnery)
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Seminář pro žadatele o finanční podporu Finanční řízení Martina Čapková, DiS. 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část projektu Rozpočet projektu Seminář pro žadatele – 4. výzva oblast podpory
Finanční část projektu Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část projektu (rozpočet grantových projektů) (seminář pro žadatele.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Aneta Marková Finanční rámec grantových projektů z OP VK pro prioritní osy 1 a 3, oblasti podpory 1.1, 1.2, 1.3 a 3.2 ORR, Krajský úřad Kraje Vysočina.
Nákup služeb kapitola rozpočtu 5 Jiří Haken 1.
Alena Zítková Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Projekty SOVA 21 a INZA – Finanční část Jana Švarzbergerová1 Projekty SOVA 21 a INZA Finanční část Jana Švarzbergerová
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Deník příjmů a výdajů Průběžné položky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_256_TÉMA_ Rozdělení nákladů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Seminář pro příjemce 3. výzva PO 3.2 Finanční část projektu Finanční část projektu
1 Finanční řízení Ing. Lenka Nováková. Obsah Rozpočet projektu Nepřímé náklady Nezpůsobilé výdaje 2.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Cestovní náklady podnikatele a zaměstnance. Paušální cestovní výdaje  Podnikatel si může do nákladů započítat paušální odpočet 5000 Kč/měs. na jedno.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Petra Němcová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Tvorba projektu OP VK – Benefit 7 Mgr. Bc. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra veřejné ekonomie.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
09/04/2015 Rizika při realizaci projektů v závěrečném období ROP SČ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Seminář pro žadatele Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část (Obecné informace) 3. výzva listopadu 2011 Ústí nad Labem.
1 Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Finanční část projektu Rozpočet projektu Operační.
Finanční řízení Lenka Geržová. Rozpočet Sestavování rozpočtu do žádosti o podporu.
VYÚČTOVÁNÍ KULTURNÍCH AKCÍ A PROJEKTŮ PODPOROVANÝCH MO STŘEKOV Platné od
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
24. října 2008Ing. Helena Viktorie Barbořáková I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Rozpočet.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Romana Bendová Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Místní rozpočtové jednotky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jednoduché účetnictví
Seminář pro příjemce OPVK
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
Obsah Kontrola plnění podmínek smlouvy o poskytnutí dotace
Fond malých projektů Školení pro Konečné uživatele Zlín
Sociální a dostupné byty
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční řízení projektů

2 Způsobilost výdajů charakter výdaje – přiměřenost, hospodárnost, účelnost, efektivnost, účel výdaje, prokazatelnost výdaje, datum uskutečnění výdaje – výdaj musí vzniknout a být uhrazen v době realizace projektu; způsobilost výdajů počíná od data zahájení realizace projektu, problematika výdajů vzniklých po ukončení projektu (mzdy, audit…), pozor na výdaje na zařízení a vybavení zakoupené před ukončením projektu.

3 Způsobilé výdaje podle kapitol rozpočtu 1. Osobní výdaje mzdové výdaje pracovníků, kteří mají v rámci projektu uzavřen pracovněprávní vztah a jsou zaměstnáni výhradně pro projekt; příslušnou část mezd nebo platů zaměstnanců, kteří se na realizaci projektu podílejí pouze částí svého úvazku, a to ve výši odpovídající jejich úvazku na projektu; výdaje na odměnu zaměstnanců, kteří jsou v rámci projektu zaměstnáni na dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce; autorské honoráře; zákonné odvody na sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem, případně další zákonná pojištění. doložení: smlouva upravující pracovněprávní vztah, měsíční výkaz práce, mzdový list, výpis z účtu projektu/provozního účtu nebo výdajový doklad, soupiska mzdových nákladů pracovníků projektu.

4 2. Cestovní náhrady výdaje na pracovní cesty realizátorů projektu, tuzemské cesty - cestovné, ubytování, stravné, ostatní, v případě proplácení cestovních náhrad zaměstnancům zahraničních subjektů je nutné vycházet z platných sazeb EU. Tyto náhrady, tzv. „per diems“, kryjí náklady na ubytování, stravné a cestovné v ČR; „per diems“ pro cizince v ČR se stanovuje podle sazeb EU publikovaných v poslední aktualizaci na stránce: Dále je způsobilým výdajem výdaj za dopravu experta do ČR a zpět. zahraniční cesty – pouze v ojedinělých případech, jsou-li v projektové žádosti řádně zdůvodněny; vychází se z vyhlášky Ministerstva financí o základních sazbách stravného v cizí měně pro daný rok, doložení: soupiska čerpání cestovních výdajů, kopie cestovního příkazu s vyúčtováním služební cesty, doklady o úhradách výdajů, kopie technického průkazu v případě soukromého vozidla.

5 Způsobilé výdaje související se služební cestou náhrada prokázaných jízdních výdajů – jízdenky BUS, vlak, letenky, (letenky pouze v případech uvedených v Příručce pro příjemce), použití soukromého vozidla: a) náhrada za opotřebení vozidla, b) náhrada za spotřebované pohonné hmoty, použití služebního vozidla – cena pohonných hmot, náhrada prokázaných výdajů za ubytování (max Kč/os/noc, příp. dle interních předpisů organizace, je-li limit nižší), stravné – podle zák. 262/2006, zákoník práce, krácení v případě bezplatně poskytnutých jídel, náhrada prokázaných nutných vedlejších výdajů, např. dálniční poplatky, parkovné apod.

6 3. Nákup zařízení podle schváleného rozpočtu projektu, nad 100 tis. bez DPH je nutno VŘ, pokud předpisy organizace stanoví částku nutnou pro VŘ nižší, je třeba postupovat podle směrnice organizace, nehmotný majetek do Kč – např. nákup softwaru, know-how, licence, studijního programu, případně dalších položek drobného nehmotného majetku, dlouhodobý nehmotný majetek – nad Kč za kus např. licence, know-how, studijní programy, software a další. Jedná se o investiční majetek, který však nebude zahrnut do křížového financování. Tento majetek se neuvádí v položce Odpisy, drobný hmotný majetek do Kč za kus - nákup výukového a spotřebního materiálu, nákup PC sestav (počítač, monitor, klávesnice, myš) nebo notebooků, tiskáren, multifunkčních zařízení, mobilů, dataprojektorů, vybavení k výuce, zařízení a přístroje pro výuku a další vybavení a zařízení, která jsou pro realizaci projektu nezbytná a spojená výhradně s realizací projektu, a další.

7 použitý drobný hmotný majetek – za podmínek uvedených v Příručce pro příjemce, nájem zařízení, operativní leasing, odpisy lze uplatnit za těchto podmínek: - k nákupu dotčeného majetku nebyly využity veřejné prostředky, - jsou uplatňovány v alikvotní výši s ohledem na míru využití daného majetku v rámci realizace projektu, - jsou uplatňovány pouze po dobu realizace projektu, - je možné je doložit účetním dokladem dokládajícím pořizovací cenu majetku; - majetek je odpisován dle odpisového plánu příjemce, - výše ročních odpisů se stanoví jednou z metod daňového odpisu pro účely daně z příjmu pro jednotlivé druhy majetku a pouze po dobu, kdy je majetek využíván pro účely projektu, - odpisy se zaokrouhlují na celé koruny nahoru, Odpisy uplatní pouze příjemce, který daňově odepisuje.

8 Příklad odpisy Způsob vykazování odpisů: 1. rok projektu: odpisy pouze za měsíce, v nichž je zařízení používáno v rámci projektu (např. počátek projektu 1. 3., nákup zařízení , daňové odpisy vykázány podle zákona o daních z příjmů, do způsobilých výdajů vykázáno po ukončení zdaňovacího období 7/12 takto vykázaných odpisů), poslední rok projektu, pokud projekt končí před koncem zdaňovacího období: podíl měsíců, po které je zařízení používáno k počtu měsíců zdaňovacího období (např. projekt končí v říjnu daného roku, způsobilým výdajem v tomto roce je 10/12 předpokládaných daňových odpisů vykázaných na konci roku, pokud byl majetek využíván nejpozději od daného roku).

9 Příjemce zakoupil pro účely projektu zařízení v pořizovací ceně Kč. Projekt byl zahájen k a trvá do Zařízení bylo zakoupeno ke dni a příjemce předpokládá jeho využití po celou zbývající dobu projektu. Pořízený majetek spadá podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, do odpisové skupiny 1 s dobou odpisování 3 let. Příjemce uplatňuje daňové odpisy v jednotlivých letech takto: - za zdaňovací období 2008 odpisy ve výši Kč, - za zdaňovací období 2009 odpisy ve výši Kč, - za zdaňovací období 2010 odpisy ve výši Kč. Na základě stanovených odpisů uplatní výši způsobilých výdajů takto: - v žádosti o platbu po skončení zdaňovacího období 2008 způsobilé výdaje ve výši 8333 (10/12* Kč), - v žádosti o platbu po skončení zdaňovacího období 2009 způsobilé výdaje ve výši (12/12* Kč), - v závěrečné žádosti o platbu předložené v roce 2010 způsobilé výdaje ve výši Kč (6/12* Kč). Odpisové sazby pro jednotlivé odpisové skupiny stanovuje § 31 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

10 Výdaje na opravy a údržbu – způsobilé pouze výdaje, které se vážou k položkám (zařízení nebo majetku) pořízeným ze způsobilých výdajů daného projektu (pořízené z dotace, odepisované v rámci projektu) a jsou využívány pro účely projektu. Opravu majetku používaného v projektu, který nevstupuje žádným způsobem do způsobilých výdajů, nelze zahrnout do způsobilých výdajů. Křížové financování (Investiční část, Neinvestiční část) – další vybavení a nábytek, který není možné zahrnout do výše uvedených položek, může příjemce pořizovat v rámci tzv. křížového financování, ale to opět pouze za předpokladu, že „křížové financování“ je schváleno v žádosti o dotaci a potvrzeno v právním aktu s poskytovatelem dotace. Vybavení a nábytek lze z prostředků OP VK financovat pouze v případě, že je pořízen pro potřebu cílové skupiny. V rámci křížového financování není možné hradit zařízení, vybavení a nábytek pořízený výhradně pro potřeby projektového/realizačního týmu.

11 Křížové financování Investiční část Zařízení a vybavení výdaje na nákup zařízení a vybavení hmotné povahy s dobou použitelnosti nad 1 rok a pořizovací cenou nad Kč za kus, musí se jednat o speciální vybavení nebo zařízení, které není možné pořídit v nezbytné kvalitě za cenu nižší než Kč, vybavení nebo zařízení musí být používáno k realizaci aktivit, na kterých se podílí cílová skupina (např. školení, výuka, praxe, práce, výcvik atd.). Nábytek výdaje na pořízení nábytku v pořizovací ceně od Kč, např. stoly, židle, křesla, postele včetně matrací, skříně, police, věšáky a zrcadla, nábytkové stěny. Nábytkem nejsou: textilní a jiné doplňky (např. sedáky, lůžkoviny, ubrusy atd.), podlahové krytiny včetně koberců, záclony a závěsy včetně zařízení sloužícího k jejich uchycení.

12 Neinvestiční část: Křížové financování zajišťované z této položky nemá charakter investice a je možné z něj realizovat výdaje spojené s pořízením: nábytku v pořizovací ceně do Kč; vestavěných skříní s pořizovací cenou do Kč (vestavěné skříně s vyšší pořizovací cenou jsou technickým zhodnocením nemovitosti). Výdaje nespadající do křížového financování výdaje patřící do oblasti pomoci ESF, a to včetně odpisů; výdaje na nákup pozemků; výdaje na nákup budov, domů a bytových či nebytových prostor; výdaje na nákup vozidel; výdaje na nákup zařízení a vybavení s dobou použitelnosti nad 1 rok a pořizovací cenou nad Kč, pokud je možné je pořídit v nezbytné kvalitě za cenu nižší než Kč nebo není používáno k realizaci aktivit, na kterých se podílí cílová skupina (např. kopírovací zařízení).

13 Příjemce, který daný majetek daňově neodepisuje, zahrne do způsobilých výdajů v režimu křížového financování celkovou část pořizovací ceny majetku. Příjemce, který majetek daňově odepisuje, nemá možnost využít křížového financování, ale v případě pořízení zařízení a vybavení nad 40 tis. Kč uplatňuje v jednotlivých letech daňové odpisy (viz. příklad na str. 9 odpisy). Podíl KF na celkových způsobilých výdajích v 1. výzvě činí 9 %

14 4. Místní kancelář výdaje k zabezpečení provozu kanceláře, která slouží k řízení projektu Patří sem: spotřební zboží a provozní materiál – papír do tiskáren, šanony, kancelářské potřeby, tonery, CD apod., (max. výše pořizovací ceny spotřebního zboží je Kč/ks). telefon, poštovné, fax – včetně internetu – u poplatku za telefon a fax musí být možné provedení položkové kontroly za konkrétní telefon a fax; spotřeba vody, paliv a energie – nákup energie, vody, paliv (kromě pohonných hmot); nájemné – nájem kanceláře, úklid a údržba kanceláře, která je využívána k řízení projektu (alternativně např. podíl z odpisů budovy). LIMIT NA CELKOVÝCH VÝDAJÍCH PROJEKTU MAX. 8 %

15 5. Nákup služeb Podmínka způsobilosti výdajů: dodávky veškerých služeb musejí být v souladu s cíli projektu a musejí přispívat k jejich naplňování; dodávky služeb musejí bezprostředně souviset s realizací projektu (časově i místně); od částky Kč bez DPH je nutné dodržet závazná pravidla/postupy pro pořizování zboží a služeb (tj. zařízení, vybavení, služeb a dalšího zboží) z prostředků finanční podpory OP VK – výběrová řízení. Výběrové řízení musí být realizováno i v případě, že vnitřní předpisy organizace stanoví částku nižší, než jaká je stanovena pro postupy výběrového řízení v této příručce (např. u příspěvkových organizací).

16 Publikace/školicí materiály/manuály – jedná se o nákup na zakázku vyvíjených nebo vytvářených publikací, školicích materiálů (učebnice, publikace, knihy, manuály, příručky) nebo multimediálních pomůcek. Odborné služby/Studie a výzkum – zahrnuje výdaje na nákup duševního vlastnictví, zpracování studií, analýz, sběr dat, zajištění dílčích výzkumných úkolů nezbytných pro realizaci projektu. V této položce se také vykazuje zajištění účetnictví/mzdového účetnictví externím dodavatelem. Náklady na konference/kurzy – zahrnuje výdaje na zajištění realizace konferencí nebo kurzů pořádaných v rámci projektu – školení nebo konference, do kterých budou zapojeni zástupci cílové skupiny, hostující účastníci nebo širší veřejnost. Tyto náklady pokrývají zpravidla zajištění pronájmu prostor, případně konferenční techniky apod. Náklady související s účastí pracovníků projektu na zahraničních školeních nebo konferencích jsou zahrnuty do Kapitoly 2 – Cestovní náhrady. Podpora účastníků (stravné, ubytování) – v této položce jsou zahrnuty výdaje spojené se zajištěním občerstvení a ubytování účastníků konferencí nebo kurzů, které jsou rozpočtované v předchozí položce.

17 Cenový limit pro stravné (=občerstvení účastníků) je stanoven na 300 Kč na den a osobu v případě celodenní akce (akce, která se odehraje v rámci jednoho dne a trvá minimálně 8 běžných hodin) a zároveň je limitován případnými interními předpisy dané organizace. V případě, že se nebude jednat o celodenní akci, musí být limitní částka v odpovídajícím poměru zkrácena. Do těchto výdajů patří i občerstvení těch osob, které nejsou cílovou skupinou ani realizačním týmem, ale jsou např. účastníky konference. Cenový limit pro ubytování v ČR – max Kč za osobu a noc (případně nižší dle interních předpisů dané organizace). Jiné náklady – právní poradenství, znalecké posudky, administrace veřejných zakázek podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zajišťovaná externím dodavatelem (nevztahuje se na administraci zakázek malého rozsahu) a další. LIMIT NA CELKOVÝCH VÝDAJÍCH PROJEKTU MAX. 49 %

18 6. Drobné stavební úpravy související s realizací projektu musí bezprostředně souviset s realizovaným projektem, Patří sem: drobné stavební úpravy – max Kč/zdaňovací období – musí souviset s úpravou pracovního místa nebo úpravou přístupu pro osoby se zdravotním postižením nebo úpravou výukových, tréninkových nebo pracovních prostor používaných na realizaci aktivit s cílovou skupinou (nejedná se o křížové financování), stavební úpravy v rámci křížového financování – stavební úpravy, pokud převýšily u jednotlivého majetku v úhrnu ve zdaňovacím období částku Kč (rekonstrukce, modernizace),

19 7. Přímá podpora zahrnuje výdaje spojené se zapojením cílové skupiny do projektových aktivit, Patří sem: mzdové příspěvky - náhrada mzdy zaměstnavateli (ve výši hrubé mzdy včetně zákonných odvodů) pro pracovníka po dobu jeho účasti na dalším vzdělávání, max. však 70 % mzdových náhrad a zároveň do výše číselně odpovídající dvojnásobku v té době platné minimální mzdy, cestovné, ubytování a stravné - náklady spojené s realizací praxí a stáží, kdy je jednorázově hrazeno ubytování, cestovné a stravné: - jízdní výdaje (jen na základě předložených cestovních dokladů), - ubytování - v ČR nejvýše však 1200 Kč za osobu a noc, případně cenu nižší dle interních předpisů dané organizace, - stravné – lze hradit zabezpečené stravování v cenách místně obvyklých, nejvýše však do úrovně 300 Kč na osobu za celý den (pokud interní předpisy příjemce nestanoví jinak), doprovodné aktivity – např. služby asistenta. LIMIT NA CELKOVÝCH VÝDAJÍCH PROJEKTU MAX. 20 %

20 8. Náklady vyplývající přímo ze smlouvy audit projektu – v případě, že rozpočet projektu je roven Kč včetně DPH nebo vyšší, publicita - zajištění povinné publicity projektu, ostatní - např. výdaje za správní poplatky, notářské poplatky, právní poradenství, znalecké posudky, které jsou pro realizaci projektu nezbytné, dále poplatky za zřízení a vedení zvláštního samostatného účtu projektu, výdaje za zřízení bankovního účtu a za vedení bankovního účtu v období mezi zřízením účtu a zahájením projektu podle právního aktu nejsou způsobilé.

21 Nezpůsobilé výdaje jsou výdaje, které nejsou vynaloženy v souladu s cíli projektu a současně nejsou pro jejich dosažení nezbytné. Příklady nezpůsobilých výdajů: jakýkoli výdaj, který zcela zřetelně nesouvisí s realizací aktivit projektu nebo který není možno doložit účetními doklady, výdaje spojené s financováním státem uznaných zkoušek (např. řidičský průkaz, svářečské zkoušky, certifikáty kvality, jazykové zkoušky), ECDL, rekvalifikace a kvalifikační studium,  výdaje spojené s přípravou projektu a řízením projektu (platby konzultantům, kteří pomáhají s vyplňováním žádostí o finanční podporu z OP VK, zpracováním monitorovacích zpráv a žádostí o platby) v případě, že se jedná o externí dodavatele,  výdaje spojené s administrací veřejných zakázek malého rozsahu, jejichž zadání se neřídí zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ale postupy stanovenými Příručkou pro žadatele a Příručkou pro příjemce,

22 daň z přidané hodnoty (DPH) nebo její část, pokud existuje zákonný nárok na její odpočet (pokud je příjemce plátcem DPH), úroky z úvěrů a půjček, sankční poplatky, pokuty a penále, stornovací poplatky, správní a místní poplatky, které nemají přímou vazbu na projekt a nejsou výslovně stanoveny Řídícím orgánem (výpis z katastru nemovitostí, výpis z obchodního rejstříku apod.), náklady na audit v případě projektů s rozpočtem nižším než 3 mil. Kč včetně DPH, mzdové náklady zaměstnanců, kteří se na realizaci projektu nepodílejí přímo, u zaměstnanců, kteří se na realizaci projektu podílejí, alikvotní část osobních nákladů, která neodpovídá pracovnímu vytížení zaměstnance na daném projektu.  výdaje na činnosti prováděné jakožto povinné ze zákona (školení BOZP, školení řidičů – referentů). Taxativní výčet nezpůsobilých nákladů uvádí Příručka pro příjemce.

23 Účetnictví a dokladování Příjemce je povinen vést účetnictví v souladu se zákonem č. 563/1991Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, nebo daňovou evidenci podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Pokud příjemce povede daňovou evidenci, musí příslušné doklady prokazující náklady související s projektem splňovat předepsané náležitosti účetního dokladu dle § 11 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Tyto doklady musí být správné, úplné, průkazné, srozumitelné a musí být vedeny průběžně písemně chronologicky způsobem zaručujícím jejich trvalost dle pravidel stanovených v Příručce pro příjemce. Účetní doklady musejí být vystaveny v souladu se zákonem o účetnictví. Účetní doklady musejí obsahovat specifikaci pořizovaného zboží, služeb nebo prací i specifikaci toho, kdo zboží nebo služby nakoupil (pokud se nejedná o zjednodušený daňový doklad). Každý originál účetního dokladu bude povinně označen registračním číslem projektu.

24 Náležitosti účetních dokladů povinnost dodržovat náležitosti účetního dokladu podle zákona o účetnictví, každý účetní doklad - popis plnění, formulace typu „kancelářské potřeby „ není dostačující, je nutno podrobně rozepsat; není-li rozepsáno, bude doklad opatřen přílohou s detailnějším popisem nakupovaného zboží nebo služeb včetně uvedení aktivity, se kterou jsou spojeny, žádost o platbu musí obsahovat soupisky všech účetních dokladů souvisejících s projektem seřazené podle kapitol rozpočtu (např.: faktury vydané, faktury přijaté, příjmové účetní doklady, výdajové účetní doklady, vnitřní rozúčtovací doklady, bankovní výpisy z projektového účtu, výpisy z dalších účtů použitých k úhradě výdajů projektu apod.). Kopie všech účetních dokladů uvedených na soupisce musejí být její přílohou. k monitorovací zprávě se také kromě soupisky účetních dokladů přikládá sjetina z účetního programu příjemce opatřená podpisem odpovědné osoby a razítkem organizace, účetnictví musí rovněž obsahovat podrobnosti o úrocích vztahujících se k finančním prostředkům, které vzniknou na účtu projektu.

25 Druhy účetních dokladů Faktury všechny faktury v rámci projektu musí být vystaveny na příjemce podpory, faktury musí obsahovat identifikaci projektu (název projektu, číslo registrační, číslo jednací) – je vhodné požadavek na údaje uvést do objednávky, originály dokladů příjemce za celý projekt musí být k dispozici u příjemce (nejen v průběhu implementace projektu, ale rovněž budou uchovány podle pravidel archivace platných pro OP VK, tj. do roku 2025), faktury na dodávku zboží nebo služeb v hodnotě nad Kč bez DPH musí být podloženy písemně uzavřenou smlouvou s dodavatelem nebo objednávkou. Zálohové faktury Zálohové faktury dodavatelům zboží nebo služeb v rámci projektu je možno hradit pouze v případě, že jsou vydány v souladu s platnou obchodní smlouvou (s dodavatelem zboží nebo služeb) a běžnou obchodní praxí a budou nejpozději do konce projektu vyúčtovány. V opačném případě je nelze z projektu hradit a uhrazené zálohy nebudou schváleny jako způsobilé výdaje projektu.

26 Pokladna v rámci projektu nemusí být vedena samostatná pokladna na drobné výdaje, není-li v právním aktu stanoveno jinak. Pokladní doklady související s realizací projektu musí být evidovány v soupisce účetních dokladů a doloženy kopiemi v přílohách těchto soupisek, pokud je samostatná pokladna projektu vedena, musí být vnitřním předpisem stanoven její pokladní limit, pokud poskytovatel nestanoví jinak.

27 Evidence a prokazování uskutečněného výdaje Výdaj musí skutečně vzniknout, být zaznamenán na účtech příjemce, být identifikovatelný a kontrolovatelný a musí být doložitelný originály účetních dokladů ve smyslu § 11 zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, resp. originály jiných dokladů ekvivalentní průkazní hodnoty.

28 DPH DPH není způsobilým výdajem, pokud má příjemce nárok na odpočet DPH na vstupu. Plátce DPH způsobilým výdajem je ta část DPH, na kterou není u daného přijatého plnění nárok na odpočet, nezpůsobilý výdaj i v případě že příjemce neuplatní nárok na odpočet daně na vstupu na základě vlastního rozhodnutí. Neplátce DPH DPH je způsobilým výdajem (příjemce nemůže nárokovat odpočet DPH na vstupu).

29 Platby (úhrady výdajů) v rámci projektu Příjemce podpory je povinen zřídit samostatný účet projektu před podpisem Smlouvy o realizaci GP. 1. zálohová platba 30 pracovních dnů od uzavření Smlouvy o realizaci GP ve výši 20 % způsobilých nákladů projektu (dle schváleného rozpočtu). Průběžné platby ve výši prokázaných způsobilých výdajů v jednotlivých žádostech o platbu (vždy po 3 měsících) současně s monitorovací zprávou, do celkové výše 90 % rozpočtu. Závěrečná platba závěrečná platba po předložení závěrečné žádosti o platbu (cca 10 % celkových nákladů dle skutečného čerpání) a závěrečného vyúčtování projektu.

30 Archivace dokumentace povinnost archivovat všechny dokumenty vztahující se k projektu stanoví Smlouva o realizaci GP, příjemce ponechá originály dokladů jako součást svého účetnictví, daňové evidence a ostatních evidencí a při jejich uchovávání se řídí českými právními předpisy, příjemce podpory a partneři musí pro účely kontroly archivovat veškerou dokumentaci projektu do roku 2025.

31 Audit projektu povinnost provést audit projektu v případě, že schválený příspěvek z veřejných prostředků je 3 mil. Kč a vyšší, výrok auditora je součástí závěrečné zprávy projektu. Auditor ve zprávě potvrzuje správnost, ověřitelnost a důvěryhodnost účetní evidence, správnost evidovaných způsobilých výdajů vztahujících se k projektu.

32 Kontakt Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, mládeže a sportu oddělení programové pomoci EU ve školství Ing. Eva Izáková finanční manažer Tel

33 Děkuji Vám za pozornost.