1 Bezpečná jízda za špatných povětrnostních podmínek EVROPSKÁ ASOCIACE PRŮMYSLOVÝCH PLYNŮ AISBL AVENUE DES ARTS 3 – 5  B-1210 BRUSSELS TEL. +32 2 217.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Náročné životní situace Mgr. Marie Mikulcová.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 1. BOZP při práci se dřevem Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY - před železničním přejezdem si počínat zvlášť opatrně - zejména se přesvědčit, zda můžu železniční přejezd bezpečně přejet - vozidla.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_DOPRAVNÍ VÝCHOVA_17.JÍZDA NA KOLE TEMA: JÍZDA NA KOLE ČÍSLO PROJEKTU:
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Příjezd k místu dopravní nehody a ustavení vozidel STČ 08/IZS.
Interreg V-A Česká republika – PolskoSpolečný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc Kontrola přijatelnosti Nejčastější chyby.
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
Prázdniny Prázdniny dopravní nehodovost 2011, Prázdniny 2012 Policie České republiky porovnánív % počet.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Systémy řízení silniční dopravy
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_04_20_první pomoc.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v
Hradec Králové, 17. září 2014.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Rozhodování 1.
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Technika svařování VY_32_INOVACE_16_323
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
LYŽAŘSKÉ DESATERO 1. Ohleduplnost k jiným - Každý lyžař se musí chovat tak, aby neohrozil jinou osobu a nezpůsobil škodu. 2. Přiměřená rychlost - Každý.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
Dopravní výchova 8. ročník
Účetní pravidla, změny v účetních odhadech a chyby
RIZIKO.
Makro v Excelu.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Právo sociálního zabezpečení
Procenta v „autařské“ praxi
Přední francouzský teoretik Gérard Gautier uvádí ve své studii (čtvrtletník Entraineur de ski alpin č.98 – červen 2016) zajímavé poznatky o měnící se vzdálenosti.
VLEČENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
RIZIKO.
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ADR 2009 – Omezení v silničních tunelech
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Konstrukce trojúhelníku
Prázdniny 2011 Policie České republiky
Cyklista a chodec.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Staň se meteorologem !.
Kontrolní test znalostí
Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje Odbor služby dopravní policie.
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
2. fáze výcviku řidičů.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Diagnostika brzd.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Geometrie řízení a uložení kol.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Diagnostika brzd.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Velikonoce plk. Ing. Tomáš LERCH.
Jezděte zeleněji Správa vozového parku Duben 2017 Fleet strategy
Komunitní navigace Waze
Výstrahy ČHMÚ DISTRIBUCE
Transkript prezentace:

1 Bezpečná jízda za špatných povětrnostních podmínek EVROPSKÁ ASOCIACE PRŮMYSLOVÝCH PLYNŮ AISBL AVENUE DES ARTS 3 – 5  B-1210 BRUSSELS TEL  FAX    EIGA EIGA uděluje povolení pro reprodukci této publikace za předpokladu, že je Asociace potvrzená jako zdroj TP č. 28/12

2 EVROPSKÁ ASOCIACE PRŮMYSLOVÝCH PLYNŮ AISBL AVENUE DES ARTS 3 – 5  B-1210 BRUSSELS TEL  FAX   ODMÍTNUTÍ ODPOVĚDNOSTI Všechny technické publikace EIGA nebo pod jménem EIGA včetně Sbírek praktických postupů, Bezpečnostních postupů a všechny další technické informace v těchto publikacích obsažené, byly získány ze zdrojů, které považujeme za spolehlivé a které se zakládají na odborných informacích a zkušenostech aktuálně dostupných u členů asociace EIGA a dalších k datu jejich vydání. I když asociace EIGA doporučuje svým členům používat své publikace nebo se na ně odkazovat, je používání publikací asociace EIGA nebo odkaz na tyto publikace členy asociace nebo třetími stranami čistě dobrovolné a nezávazné. Proto asociace EIGA a členové asociace EIGA neposkytují žádnou záruku za výsledky a nepřebírají žádný závazek či odpovědnost v souvislosti s referencemi a s použitím informací a doporučení obsažených v publikacích asociace EIGA. Asociace EIGA nemá žádnou kontrolu nad čímkoliv, pokud se jedná o provádění nebo neprovádění výkonu, chybnou interpretací informací, správné nebo nesprávné používání jakýchkoliv informací a doporučení obsažených v publikacích asociace EIGA ze strany osob nebo organizačních jednotek (včetně členů asociace EIGA) a asociace EIGA výslovně neuzná v této souvislosti jakoukoliv odpovědnost. Publikace asociace EIGA jsou pravidelně přezkoumávány a uživatelé jsou upozorňování, aby si opatřili poslední vydání.

3 Bezpečná jízda za špatných povětrnostních podmínek  Nepříznivé povětrnostní podmínky významně zvyšují rizika pro řidiče. Čím lépe jste připraveni na konfrontaci s riziky souvisejícími se špatným počasím, tím spíše budete schopni vyhnout se nebezpečným situacím.

4 Bezpečná jízda za špatných povětrnostních podmínek  VIDÍTE ROZDÍL  VIDÍTE ROZDÍL?

5 Bezpečná jízda za špatných povětrnostních podmínek Po dokončení tohoto modulu budou řidiči schopni:  Porozumět reakci vozidla za různých povětrnostních podmínek;  Používat postupy bezpečné jízdy a uzpůsobit jízdu tak, aby se přizpůsobili nepříznivým podmínkám.

6 Bezpečná jízda za špatných povětrnostních podmínek  Špatné povětrnostní podmínky činí každé rozhodování při řízení ještě kritičtější.  Když je snížená viditelnost a také trakce vůči povrchu vozovky, velmi se zvyšují rizika vzniku nehody.

7 Déšť Rizika související s jízdou za deště zahrnují:  Kluzký povrch vozovky.  Zvýšené riziko smyku, pokud je povrch vozovky pokrytý listím, atp.  Zaplavení (vozovky, čelního skla).  Snížená viditelnost.  Akvaplaning.

8 Déšť Následující pokyny pomáhají snížit riziko při jízdě za deště:  Déšť může omezit vaši viditelnost až na 30 m (100 stop) nebo i více, a proto by rychlost pro zajištění dostatečné brzdné dráhy neměla být větší než 30 km/h.  Ujistěte se, že stěrače a ostřikovače jsou čisté a v dobrém provozním stavu.  Vyvarujte se náhlému odbočování nebo změnám jízdního pruhu.  Zvyšte váš odstup od vozidel před sebou.  Během trvání silného deště budete možná potřebovat opustit hlavní silnici (nebo dálnici) a najít si bezpečné místo k zaparkování, dokud déšť nezeslábne.  Opusťte vozidlo, pokud zastavíte (uvíznete) v záplavě.

9 Déšť  K akvaplaningu (klouzání pneumatiky po mokré vozovce) může dojít na mokrých vozovkách, když pneumatiky ztratí kontakt s povrchem vozovky a kloužou po vodní vrstvě.  Abyste znovu získali kontakt s vozovkou, dejte nohu z plynového pedálu. Jakmile vozidlo zpomalí, pneumatiky stačí odvádět vodu a poskytují lepší trakci.  Akvaplaning (jeho vznik) ovlivňuje několik vlastností: (i) hloubka vody (vodní vrstvy) (ii) rychlost a hmotnost vozidla (iii) hloubka a vzor pneumatiky. Source

10 Déšť Aby se snížilo riziko akvaplaningu na mokrých površích:  Pravidelně kontrolujte tlak a dezén pneumatik.  Opotřebené pneumatiky nebo pneumatiky se sjetým vzorkem vyměňte.  Nahustěte pneumatiky na doporučený tlak.  Pravidelně střídejte pneumatiky.  Pokud je to možné, vyhýbejte se kalužím.  Vyhněte se vozovkám náchylným k zaplavení.  Jezděte pomalu.

11 Mlha Nebezpečí mlhy zahrnují:  Snížená viditelnost.  Stav mokré a kluzké vozovky.

12 Mlha Při řízení mlhou dodržujte tyto bezpečnostní pokyny:  Postupně snižte rychlost.  Jakmile vjedete do zamlžené oblasti, zapněte tlumené reflektory (a pokud jsou k dispozici, tak i mlhovky). Nejezděte se zapnutými dálkovými světly, protože září přímo do mlhy a tím zhoršují viditelnost.  Vždy používejte stěrače a odmlžování; ostatní řidiči někdy nezapnou světla.  S předstihem použijte náležitou signalizaci při všech odbočováních. … / pokračování Source:

13 Mlha  Brzděte včas, abyste varovali řidiče jedoucí za vámi.  Buďte připravení zastavit a pozvolna použít nožní brzdu, protože blikání světel bude dávat signalizaci pro varování řidičů vzadu.  Nikdy nezkoušejte předjíždět jiné vozidlo.  Přejeďte do vnějšího (krajního) jízdního pruhu a zpomalte, aby mohli ostatní řidiči předjíždět.  Stále kontrolujte okolí a zpětná zrcátka, snižujte rychlost a nebrzděte prudce.

14 Bod mrazu Když se spojí déšť a nízká teplota, může se na vozovce vytvořit náledí. Námrazu na povrchu vozovky nevidíte, a proto se jedná o jednu z nejnebezpečnějších situací, kterým můžete čelit při řízení, protože může vést k neočekávané ztrátě kontroly nad vozidlem. Varovné signály pro stav náledí zahrnují:  Dotkněte se čela (přední strany) vnějšího zpětného zrcátka, abyste zjistili, zda se na povrchu vytváří led.  Sledujte, zda od předních kol nevystřikuje žádný proud vody, protože to indikuje led.  Buďte opatrní při přejíždění mostů, protože na nich se led často vytváří nejdříve.

15 Sníh Pokyny pro jízdu na sněhu zahrnují následující:  Ujistěte se, že jsou pneumatiky vhodné pro jízdu na sněhu.  V některých státech nebo zemích se vyžaduje použití řetězů, takže se ujistěte, zda je umíte používat. Jejich nesprávné použití poškozuje brzdy a pneumatiky.  Snižte rychlost nejméně o 1/3. Například pokud jedete rychlostí 90 km/h (56 mph) na suché vozovce, snižte rychlost na 60 km/h (37 mph) na sněhu.

16 Záplava  Je velmi těžké posoudit rozdíl mezi mokrou a zaplavenou vozovkou, obzvláště v noci.  Dodržujte dopravní značky, vezměte v úvahu topografii a profily vozovky a oplocení/zábradlí.  Buďte opatrní u jakýchkoli nepravidelností na povrchu vozovky za mokra.

17 Sesuvy půdy  Varování na sesuv půdy identifikují ty oblasti, kde může dojít k výskytu častých i ojedinělých sesuvů.  Sesuv půdy nelze vždy přesně předvídat a může k němu dojít i v jiných oblastech i při méně prudkých dešťových srážkách.  Pokud platí Varování na sesuv půdu:  Přeorganizujte si svoji cestu, zůstaňte doma nebo na bezpečném místě, dokud varování neskončí.  Vyhněte se jízdě v kopcovitých oblastech nebo na vozovkách s varovnými značkami označujícími možný sesuv půdy.

18 Oslnění sluncem Jasné světlo související s oslněním sluncem vás může oslepit a ovlivnit vidění. Bezpečné pokyny zahrnují:  Použití protislunečních clon ve vašem vozidle a nošení slunečních brýlí proti oslnění, jakmile je slunce nízko nad horizontem – tím se také sníží únava očí (ačkoli sluneční brýle by se neměly nosit za horšího osvětlení nebo v noci).  Jakmile slunce začne zapadat, zapněte přední světla (reflektory). Vaše reflektory možná v této době nezlepší vaše vidění, ale velmi zvýší viditelnost vašeho vozidla jiným řidičům.

19 Silný boční vítr může ovlivnit stabilitu vozidla zejména při vyšších rychlostech.  Vždy držte při řízení volant, abyste byli schopni reagovat na poryv větru.  Boční vítr může být silnější nebo se pravděpodobněji vyskytuje na mostech, při výjezdu z tunelů a při opouštění zakrytých oblastí protihlukovými stěnami nebo budovami.  Během bouřek se silným větrem je také riziko létajících předmětů, jako jsou odlomené větve, reklamní tabule, odpadky a jiné úlomky. Silný vítr

20 Jízda v noci K více dopravním nehodám dochází v noci. Nebezpečí jízdy v noci zahrnuje:  Snížená viditelnost.  Periferní vidění není tak ostré.  Tma oslabuje schopnost správně posoudit vzdálenosti, pohyb a barvy.  Únava.

21 Jízda v noci  Před započetím jízdy v noci nechte oči přizpůsobit se tmě minimálně po dobu pěti minut.  Zpomalte a nechte mezeru nejméně 4 sekundy (za normálních podmínek) mezi vaším vozidlem a vozidlem před vámi.  Nedívejte se přímo do dálkových světel přibližujícího se vozidla.  Stále se dívejte dopředu a každým okamžikem se soustřeďte na bílou čáru na boční straně vozovky jako na vodítko.  Pokud se cítíte ospalí, zastavte na bezpečném místě a odpočiňte si.

22 Jízda v noci  Přepněte vaše zpětné zrcátko do noční polohy, aby se snížil odlesk reflektorů vozidel jedoucích za vámi.  Na okresních silnicích používejte dálková světla kromě situace, když jste do vzdálenosti 150 m (500 ft.) od jiného vozidla, které buď dojíždíte nebo míjíte v protisměru.  Tím se rozšíří vaše vidění dopředu a poskytne čas navíc na zareagování v případě různých nebezpečí na silnici (např. zvěř).  Pokud používáte tlumená světla, zpomalte na rychlost, která vám umožní zastavit na vzdálenost, na kterou vidíte dopředu.

23 Souhrn  Znalost nebezpečí souvisejících s různými povětrnostními podmínkami vám pomůže přizpůsobit svou jízdu různému stavu vozovky.  Rychlost by se měla snížit, kdykoli se stav vozovky zhorší.  Při jízdě za deště vždy přizpůsobte svoji rychlost.  Zajistěte pravidelnou kontrolu stěračů a ostřikovačů (skel a reflektorů) pro zajištění jejich dobrého technického stavu.  Dávejte pozor na náledí, stojatou vodu apod.  Buďte velmi opatrní na mostech a nadjezdech.  Špatné počasí může významně snížit viditelnost.  Snižte rychlost a buďte připravení reagovat.

24 Děkujeme Vám