Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vlnová optika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Interference a difrakce
Světelné jevy a jejich využití
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Digitální učební materiál
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
Zobrazení rovinným zrcadlem
Interference světla Optika patří mezi nejstarší části fyziky – byla známu už ve starověkém Řecku. V 17. století se začaly rozvíjet dvě teorie o šíření.
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
OPTIKA.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
18. Vlnové vlastnosti světla
O duhových barvách na mýdlových bublinách
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
OPTIKA II.
Ohyb světla, Polarizace světla
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Aneta Trkalová Petra Košárková
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vypracoval: Karel Koudela
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Mikroskopické techniky
Rozklad světla optickým hranolem
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Od difrakce a interference světla k holografii a difraktivní optice
Ondřej Hladík, Vladimír Žitka, Jan Kadlčík, Radim Homolka.
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rozklad světla optickým hranolem
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Polarizace
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor:Jiří Vondra Tematická sada: Fyzikální pokusy – Vlnová optika Téma:Interference světla na tenké vrstvě Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_09_09_VOJI

Anotace: Prezentace je určena k doplnění výkladu tematického celku Vlnová optika, konkrétně k ilustraci interference světla na tenké vrstvě. Obsahuje námět na pokus – výčet pomůcek, postup provedení, vysvětlení a fotodokumentaci provedeného pokusu. Lze ji proto využít k ilustraci probíraného jevu, ale také jako motivační prostředek pro žáky k jejich samostatnému provedení pokusu, i když pouze částečně.

INTERFERENCE SVĚTLA NA TENKÉ VRSTVĚ

Zařazení pokusu: Interference světla. Vlnová optika Pomůcky: školní souprava LOS (laser, čočka, tenká skleněná destička, stínítko) mýdlový roztok, drátěné oko (nebo bublifuk) Newtonova skla

Postup: Sestavíme pokus se školní soupravou LOS podle fotografie. Ke zbylým dvěma pokusům je třeba denní světlo, které necháme dopadat na vzduchovou vrstvu v Newtonových sklech nebo na tenkou vrstvu mýdlového roztoku.

Pokus se soupravou LOS laser spojná čočkaskleněná destička stínítko

Interference nastává mezi světelnými vlnami odraženými na horní a přední a zadní straně skleněné destičky.

Pokus s mýdlovou vrstvou

Pokus s Newtonovými skly

Newtonova skla (a tedy tenkou vrstvu vzduchu) lze osvítit také světlem laseru.

Poznámka: Při použití monofrekvenčního světla laseru pozorujeme červená maxima a tmavá minima. Při použití bílého světla pozorujeme různě barevné proužky nebo kroužky, podle toho pro jakou vlnovou délku nastaly v daném místě (s určitou tloušťkou) podmínky pro vznik maxima.

Vysvětlení: Pokud světlo dopadá na tenkou vrstvu, u níž se může odrážet na horní i dolní vrstvě, dochází k interferenci těchto dvou odražených vln. Výsledek interference závisí na tloušťce vrstvy, na tom, jestli při odrazech dochází nebo nedochází ke změně fáze, na úhlu dopadu a na materiálu vrstvy. K obdobnému jevu dochází i v prošlém světle.