ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKA Z CIZÍHO JAZYKA V KONTEXTU TRANSFORMACE JAZYKOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE Mgr. Pernicová Jana Centrum pro zjišťování výsledků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
Advertisements

NOVÁ MATURITA Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Český jazyk a literatura
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Strukturovaná písemná práce Součást maturitní zkoušky z českého jazyka.
Dr. Eva Müllerová Asociace průvodců ČR
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
OBJEKTIVIZACE HODNOCENÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKY Z ANGLICKÉHO JAZYKA
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Dílčí části MZ z anglického a německého jazyka
Maturita září Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
MATURITNÍ ZKOUŠKA ČÁST SPOLEČNÁ Český jazyk a literatura Cizí jazyk Matematika/ZSV/Info ČÁST PROFILOVÁ 2 – 3 zkoušky, které stanoví ŘŠ.
Maturita 2010/2011 Co je potřeba znát z maturitní vyhlášky.
Práce předsedy zkušební maturitní komise
Model reformní maturity (Změna vyhrazena)
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Národní soustava kvalifikací Metodika naplňování NSK doplněné a upravené vydání Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Maturita 2015.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Legislativní prostředí
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 Maturita 2011 Změny pro rok 2012 Připomínky CZESHA Nový systém hodnocení písemných prací.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Struktura maturitní zkoušky
Jazyková příprava Skupiny ČEZ
Maturita listopadu
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Maturity – jaro 2014.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Nová (státní) maturita
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
NOVÁ MATURITA 2011 Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Písemná část MZ z anglického jazyka II
Rámcové a školní vzdělávací programy
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
NOVÁ MATURITA Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
MATURITNÍ GENERÁLKA – MAG’10 ZAČÍNÁ 11. – 14. října 2010 Tisková konference MŠMT
Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost od Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost.
Výsledky testování SCIO žáků 9. tříd na ZŠ Letovice LEDEN 2016.
3 zkoušky ve společné - státní části + 3 nepovinné 2 zkoušky v profilové – školní části + 2 nepovinné.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2017/18
UKONČOVÁNÍ STUDIA NA SŠ
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
REFORMA MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2016
Maturity – jaro 2017.
tisková konference CERMAT dne
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Hlavní manažér SP Kvalita I
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Maturitní zkoušky 2019 ke dni
Maturity 2018/2019 listopad 2018 L. Jíša.
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2019/20
Projekt VOV Ekonomická sekce jazyky
Písemná práce Dílčí zkouška MZ z CJ - Ústní zkouška
MATURITNÍ ZKOUŠKA SPOLEČNÁ ČÁST 2018 JARO DIDAKTICKÉ TESTY ČJL, AJ, MA
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona
Transkript prezentace:

ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKA Z CIZÍHO JAZYKA V KONTEXTU TRANSFORMACE JAZYKOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE Mgr. Pernicová Jana Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.:

Ústní zkouška z cizího jazyka ANGLICKÝ JAZYK FRANCOUZSKÝ JAZYK NĚMECKÝ JAZYK RUSKÝ JAZYK ŠPANĚLSKÝ JAZYK Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: ZÁKLADNÍ (Z) VYŠŠÍ (V) ÚROVEŇ OBTÍŽNOSTI

Ústní MZ z CJ v kontextu transformace jazykového vzdělávání na SŠ Vymezení vztahu jazykového vzdělávání k SERRJ (úrovně, řečové dovednosti, témata) Soulad s konceptem jazykového vzdělávání v EU (srovnatelnost, transparentnost, komplexnost) Kurikulární reforma Vymezení vztahu evaluačních nástrojů k SERRJ Soulad s konceptem evaluace cizích jazyků v EU (srovnatelnost, transparentnost, komplexnost atd.) Reforma evaluačních nástrojů v oblasti cizích jazyků (MZ) NOVĚ V MZ: referenční jazykové úrovně - B1, B2 (SERRJ) Výstupy (RVP) Požadavky na žáka – maturanta (MZ) Evaluační nástroje Postupy Kritéria hodnocení Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.:

Ústní zkouška v kontextu nové MZ z cizího jazyka Současná ÚZK Monotematická žák si losuje 1 téma z 25–30 (všeobecné, specifické/odborné) Dovednostně nepostihnutelná/nevyvážená převaha samostatného ústního projevu, znalost Srovnatelná jen v omezené míře absence jednotných kritérií hodnocení a postupů zkoušení/hodnocení subjektivita (různé preference – znalost vs. dovednost) tematická nevyváženost 1 úroveň obtížnosti Není zaručena objektivita hodnocení omezené požadavky na hodnotitele (přísedící) nejednotnost zkušebních postupů a hodnocení absence záznamu o hodnocení ÚZK ve společné části MZ (2011) Tematicky a situačně variabilní žák si losuje 1 zadání z 25 zadání obsahuje 4 témata (3 všeobecná, 1 specifické/odborné) Dovednostně vyvážená reakce na otázky, samostatný ústní projev, ústní interakce Do značné míry srovnatelná napříč jazyky jednotná kritéria hodnocení jednotná struktura a specifikace zkoušky tematická vyváženost do značné míry standardizovaný PL (části PL) a průběh zkoušky metodická podpora, školení 2 úrovně obtížnosti Do značné míry objektivní vymezené požadavky na hodnotitele 2 hodnotitelé - shoda sjednocení zkušebních postupů a způsobu vedení zkoušky evidence o výkonu žáka - záznam o ÚZK Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.:

Ústní zkouška z cizího jazyka Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Ústní projev Poslech Čtení a jazyková kompetence Písemný projev ÚSTNÍ ZKOUŠKA DIDAKTICKÝ TES T PÍSEMNÁ PRÁCE PÍSEMNÁ ČÁST MZ Ústní zkouška Didaktický test Písemná práce ¼ ½ ¼

Ústní zkouška z cizího jazyka Ústní zkouška probíhá ve škole před zkušební maturitní komisí dle zkušební dokumentace - Žák si losuje 1 zadání (pracovní list) z 25 (Z/V úroveň obtížnosti) - Jednotná specifikace a struktura ÚZ (PL) - Standardizovaný PL (části PL) Zkoušení probíhá pod vedením hodnotitele-zkoušejícího - Centrálně zpracovaná metodika Hodnocení provádí 2 certifikovaní hodnotitelé - Centrálně zpracovaná metodika a společná kritéria hodnocení - Školení (E-learning, prezenční školení, certifikace) - Jednotný postup pro zápis hodnocení - záznam o hodnocení ústní zkoušky Výsledky jsou zpracovány centrálně (CERMAT) Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Hodnotitel - zkoušející Hodnotitel - přísedící

CIZÍ JAZYK - ZCIZÍ JAZYK - V Všeobecná a specifická témata 1. Reakce na 3–5 otázek zodpovědět běžné dotazy všeobecné téma A 3 1. Reakce na 3–5 otázek zodpovědět běžné dotazy a otázky týkající se podrobností všeobecné téma A 3 2. Samostatný ústní projev popsat, porovnat, poskytnout informace o sobě všeobecné téma B 4 2. Samostatný ústní projev porovnat,vyjádřit souhlas/nesouhlas, vysvětlit/zdůvodnit svůj názor/stanovisko/přesvědčení všeobecné téma B 4 3. Samostatný ústní projev/Interakce požadované dovednosti a znalosti stanovuje škola stanovuje škola - téma C 5 3. Samostatný ústní projev/Interakce požadované dovednosti a znalosti stanovuje škola stanovuje škola - téma C 5 4. Interakce v rámci komunikačních situací udržovat a ukončit jednoduchý rozhovor, vyzvat partnera v komunikaci, zodpovědět dotazy/udílet pokyny/zjistit informace, s pomocí zkoušejícího shrnout apod. všeobecné téma D 3 4. Interakce v rámci komunikačních situací zahájit, udržovat a ukončit rozhovor/diskusi, diskutovat o problému, rozvinout argumentaci, shrnout apod. všeobecné téma D 3 Délka v minutách max. 15 Délka v minutách max. 15 Ústní zkouška - specifikace Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.:

Ústní zkouška - úrovně obtížnosti Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Popsat, porovnat, poskytnout informace Porovnat, vyjádřit (ne)souhlas, vysvětlit názor, zdůvodnit Ověřované dovednosti (katalogy požadavků Z/V, referenční jazykové úrovně B1/B2 (SERRJ) Příklad: 2. část ÚZ Příklad: 4. část ÚZ Udržovat a ukončit jednoduchý rozhovor, zodpovědět dotazy apod. Zahájit, udržovat, ukončit rozhovor/diskusi, rozvinout argumentaci apod. Oblasti užívání jazyka, témata, komunikační situace Požadavky na rozsah a přesnost slovní zásoby, gramatických struktur, prostředků textové návaznosti apod. Rozsah odpovědi, míra detailu odpovědi apod. Příklad: 2. část ÚZ Z Z Porovnat: 1 min.Porovnat: 2,5 min. Z ZV V V

SERRJ - Samostatný ústní projev – (Všeobecná stupnice) AJZ (B1) Dokáže poměrně plynule podat souvislý, jednoduše formulovaný popis mnohých témat z oblasti svého zájmu, přičemž je prezentuje jako lineární sled myšlenek. AJV (B2) Dokáže vytvořit jasné a podrobné popisy a srozumitelně a podrobně se vyjadřovat o široké škále témat, která se vztahují k oblasti jeho/jejího zájmu, přičemž rozvádí své myšlenky a podporuje je dodatečnými argumenty a odpovídajícími příklady. SERRJ – str. 60

SERRJ - Ústní interakce (Všeobecná stupnice) AJZ (B1) Dokáže využít široký rejstřík jednoduchého jazyka, aby si poradil(a) s většinou situací, které mohou nastat při cestování. Dokáže se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která mu/jí jsou známá, vyjádřit osobní názory a vyměňovat informace týkající se témat, která jsou známá, týkají se osobních zájmů, nebo každodenního života (např. rodiny, koníčků, cestování a aktuálních událostí). AJV (B2) Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími a udržovat s nimi vztahy, aniž by to některého z účastníků komunikace stálo nepřiměřené úsilí. Dokáže naznačit, jakou důležitost přikládá událostem a zážitkům, jasně vysvětlit a obhájit názory za pomoci vhodných argumentů. SERRJ – str. 76

Všeobecná témata (PL 1., 2. a 4. část) Osobní identifikace a charakteristika Rodina Domov a bydlení Každodenní život Vzdělávání Volný čas a zábava Mezilidské vztahy Cestování a doprava Zdraví a hygiena Stravování Nakupování Práce a povolání Služby Společnost Zeměpis a příroda 11 viz katalogy požadavků

12 Zkušební úloha (zadání, pracovní list) zkoušení Kritéria hodnocení hodnocení Záznam o hodnocení zápis hodnocení Ústní zkouška – Zkušební dokumentace

Příloha PL Ústní zkouška - zadání Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Pracovní list, který obsahuje zpracovanou 1., 2. a 4. část PL (tzv. zkušební úlohy), dodává na školu CERMAT prostřednictvím informačního systému. A)Škola si 3. části PL (tzv. školní zkušební úlohy) vytváří sama (dle metodických pokynů CERMATu), B) nebo si škola 3. části PL vybere z banky třetích částí CERMATu dle požadavků/potřeb školy. C)Kombinace A a B. Škola může pro tvorbu 3. částí využít šablon CERMATu. Pracovní list Pracovní list žáka Pracovní list zkoušejícího Zadání ústní zkoušky  formou pracovního listu

Ústní zkouška – standardizace Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: PL zkoušejícího PL žáka Příloha PL      

Jak/Kam? Do šablony 1., 2. a 4. část vždy, 3. část do společné šablony, volné šablony nebo na volný list. Do šablony 1., 2. a 4. část vždy, 3. část do společné šablony, volné šablony nebo na volný list.

 V kompetenci školy (dle ŠVP)  Ověřuje specifickou / odbornou znalost a slovní zásobu  Samostatný ústní projev a/nebo interakce část PL – obecná charakteristika

„Reálie“ Czech Republic 17 Ústní zkouška – specifické téma

E. Hemingway W. Shakespeare 18 Ústní zkouška – specifické téma Literatura

19 Ústní zkouška – standardizace (jednotná struktura i obsah) Šablona pracovního listu

Losování Před ústní zkouškou společné části si žák vylosuje číslo pracovního listu. 20 ÚSTNÍ ZKOUŠKA – Organizace zkoušení a hodnocení 7 Losované číslo PL PřílohyPříloha 3. část PL (školní zkušební úloha) PL dodaný Centrem (1., 2. a 4. část)

Ústní zkouška - hodnocení Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Zadání/Obsah a projev Lexikální kompetence Gramatická kompetence a PTN Fonologická kompetence  Splnění zadání, účelnost, srozumitelnost, a míra podrobnosti  Souvislé sdělení a lineární sled myšlenek/logická uspořádanost  Komunikativní strategie  Pomoc/asistence zkoušejícího  Šíře použité slovní zásoby  Správnost použité slovní zásoby a vliv chyb na porozumění sdělení (brání/ztěžuje)  Šíře použitých mluvnických prostředků (MP) včetně PTN  Správnost použitých MP včetně PTN a vliv chyb na porozumění sdělení (brání/ztěžuje)  Plynulost ústního projevu  Výslovnost (správnost)  Intonace (přirozenost a efektivnost)

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha Ústní zkouška – kritéria hodnocení

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha kritéria hodnocení

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Ústní zkouška – záznam o hodnocení Poznámky hodnotitele- zkoušejícího Dílčí body za části ÚZ a ověřované aspekty ústního projevu žáka Hodnotitel- zkoušející: M. Nováková Záznam o hodnocení ústní zkoušky – dílčí hodnocení Výsledné body v ÚZ hodnotitele- zkoušejícího

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Ústní zkouška – shoda hodnotitelů Výsledné hodnocení – shoda hodnotitelů A a B Hodnotitel B Hodnotitel A

Ústní zkouška – hodnocení Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1 tel.: Ústní zkouška Didaktický test Písemná práce ¼ ½ ¼