Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Jednobuněčné organismy s pravým buněčným jádrem
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
KVASINKY Jedná se o jednobuněčné houby – mikroorganismy patrné pod mikroskopem. Žijí všude kolem nás. Jsou složitější než bakterie (mají silnou buněčnou.
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu opakování předchozího tematického.
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Jednobuněční živočichové
Bakterie.
LES ŘASY.
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Škola:. Základní škola Kladruby
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Kvasinky Obr. 1: Kvasinka pivní vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_02.
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_01_Přírodopis 7. ročník TÉMA: opakování 6. ročníku I. ČÍSLO.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Bakterie Přírodopis 6. třída.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
TŘÍDĚNÍ ŽIVÝCH ORGANISMŮ
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
BAKTERIE.
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola, Hradec Králové
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ AutorMgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_52_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS NázevJednobuněčné organismy – opakování a shrnutí učiva PředmětPřírodopis Ročník/y/ ročník Anotace Prezentace slouží k opakování a upevnění učiva o jednobuněčných organismech. Zabývá se jednobuněčnými organismy s nepravým buněčným jádrem (bakterie, sinice). Postupným klikáním se objevují otázky a následně odpovědi k danému učivu. Jednobuněčné organismy s pravým buněčným jádrem jsou zopakovány prostřednictvím testu – možno vytisknout jako pracovní listy. Druh učebního materiálu Prezentace doplněná pracovním listem Datum vytvoření Datum ověření

Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem - BAKTERIE Kde všude jsou bakterie rozšířeny? ve vzduchu, ve vodě, v půdě, uvnitř organismů → všude Co jsou to koky? kulovité bakterie (např. streptokoky, stafylokoky) Jakým způsobem překonávají bakterie nepříznivé podmínky? Bakteriální buňka ztratí část vody, na povrchu se vytvoří vrstvy chránící buňku, vznikne spora, která se nemnoží, ale je odolná vůči nepříznivým podmínkám. Jak se bakterie rozmnožují? dělením (mateřská buňka se protáhne a rozdělí na dvě buňky) Jaký význam mají půdní bakterie? Objasni pojem reducent. reducent = rozkladač Půdní bakterie rozkládají organické látky na látky jednodušší – anorganické (zdroj živin pro rostliny).

Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem – BAKTERIE Objasni pojem choroboplodné bakterie. bakterie šířící choroby – nemoci (např. choleru, tyfus, salmonelózu, angínu, spálu, zánět plic, tuberkulózu) Čím se liší pasterizace a sterilizace? Pasterizace je konzervační metoda, při níž teplota 60 – 85 °C ničí většinu bakterií, ale spory mohou přežít. Sterilizace se provádí přehřátou vodní parou nad 100 °C – ničí bakterie i spory. Co jsou to antibiotika? léky proti bakteriálním nemocem Uveď příklady použití užitkových bakterií. Při výrobě octa, kvašeného zelí, kysaných nápojů, zpracování kůží, čištění odpadních vod, odstraňování následků ropných havárií apod.

Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem – SINICE Proč řadíme sinice mezi producenty? Jejich buňky obsahují chlorofyl – probíhá u nich fotosyntéza (vyrábějí kyslík a organické látky). Kde se sinice vyskytují? ve vodě, ve vlhké půdě, na sněhu apod. Vysvětli pověry o „zázracích“ – „krvácení sněhu a soch“. Je to způsobeno přítomností sinic obsahujících červená barviva. Co to je plankton? Drobné organismy vznášející se ve vodě, sloužící například jako potrava ryb.

Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem – SINICE Vysvětli princip vzniku „vodního květu“. Proč je v těchto případech vyhlašován zákaz koupání? Vlivem pronikání odpadních vod a hnojiv se do vodních nádrží dostává více živin → dojde k přemnožení sinic → vodní hladina se pokryje modrozeleně zbarvenými povlaky → přemnožené sinice spotřebovávají více kyslíku → úbytek kyslíku ve vodě vede k úhynu ryb → voda zapáchá → postupně odumírají i sinice → jsou rozkládány bakteriemi, které do vody mohou uvolňovat další jedovaté látky → alergické reakce – vyhlášení zákazu koupání

Jednobuněčné organismy s pravým buněčným jádrem Opakovací test 1. Zařaď, kam patří: krásnoočko, trepka velká, vinná kvasinka, měňavka, váleč, zrněnka, kokcidie, pivní kvasinka jednobuněčné rostliny jednobuněčné houby jednobuněční živočichové 2. Proč nepatří houby mezi rostliny ani mezi živočichy? 3. Doplň text: Nejvýznamnější jednobuněčné houby jsou ……………………….. Rozmnožují se ………………….. Rozkladný proces vyvolávající alkoholové kvašení cukerných roztoků za vzniku oxidu uhličitého a alkoholu se nazývá …………………. 4. Jaké druhy kvasinek znáš a k čemu se používají?

Jednobuněčné organismy s pravým buněčným jádrem 5. Doplň do textu jednobuněčné rostliny dle charakteristiky: ……………….. tvoří zelené povlaky na skalách a kůře stromů ……………….. jednobuněčná řasa pohybující se pomocí jednoho nebo dvou bičíků …………………kulovitý útvar tvořený kolonií jednobuněčných zelených řas s bičíky 6. Jak překonává trepka velká nepříznivé podmínky? 7. Co je příčinou hromadného úhynu králíků? 8. Jakým způsobem se pohybují měňavky?

Řešení opakovacího testu 1. Zařaď, kam patří: jednobuněčné rostliny jednobuněčné houby jednobuněční živočichové krásnoočko vinná kvasinka trepka velká váleč pivní kvasinka měňavka zrněnka kokcidie 2. Proč nepatří houby mezi rostliny ani mezi živočichy? Mají buněčnou stěnu jako rostliny, ale chybí jim chloroplasty. Neprobíhá u nich fotosyntéza. 3. Doplň text: Nejvýznamnější jednobuněčné houby jsou kvasinky. Rozmnožují se pučením. Rozkladný proces vyvolávající alkoholové kvašení cukerných roztoků za vzniku oxidu uhličitého a alkoholu se nazývá kvašení. 4. Jaké druhy kvasinek znáš a k čemu se používají? kvasinka vinná – zkvašuje za nepřístupu vzduchu šťávy z bobulí vinné révy na víno kvasinka pivní – zkvašuje sladový cukr z ječmene při výrobě piva kvasnice (droždí) – směs kvasinek a mouky – použití například při pečení kynutých buchet

Řešení opakovacího testu 5. Doplň do textu jednobuněčné rostliny dle charakteristiky: zrněnka - tvoří zelené povlaky na skalách a kůře stromů krásnoočko - jednobuněčná řasa pohybující se pomocí jednoho nebo dvou bičíků váleč - kulovitý útvar tvořený kolonií jednobuněčných zelených řas s bičíky 6. Jak překonává trepka velká nepříznivé podmínky? Při nepříznivých podmínkách vyloučí na povrch svého těla ochranný obal, kterému se říká cysta. 7. Co je příčinou hromadného úhynu králíků? Napadení králíků jednobuněčnými živočichy – kokcidiemi, způsobujícími vážné onemocnění těchto zvířat → úhyn. Nákaza se šíří z trusu nakažených zvířat. 8. Jakým způsobem se pohybují měňavky? Přeléváním cytoplazmy se vytvářejí vychlípeniny zvané panožky, pomocí kterých se měňavky pohybují.

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. ucivo.webnode.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: public/Prvoci+N%C3%A1levn%C3%ADci+trepka+velk%C3%A1.jpghttp://ucivo.webnode.cz/images/ public/Prvoci+N%C3%A1levn%C3%ADci+trepka+velk%C3%A1.jpg ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1., přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c1999, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.