Význam vztahu v raném věku dítěte 23.6.2015, Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR) https://www.facebook.com/ipdar?r.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Projekt Fakultní nemocnice u sv
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Přijímací řízení…? „Víme, koho přijímáme?“ PaedDr. Ivona Futschiková.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Návykové látky, závislosti
Interrupce jako trauma
Náročné životní situace
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Patologická anatomie jatečných zvířat
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Tělesné sebepojetí.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Specifika léčby dospělých dětí alkoholiků
Vyrovnávání se stresem
teorie oboru ošetřovatelství
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Témata kognitivní psychologie
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR) ef=aymt_homepage_panel

Osobnost a psychické zdraví Bio-psycho-sociální zdraví Psychické poruchy Klinické kategorie, symptomyZralá vs.nezralá osobnost Harmonický vs.disharmonický vývoj Deprivace, CAN, trauma Vztahové trauma…

Počátky myšlení a cítění dítěte Vývoj mozku v děloze První emoce Emoce po narození Negativní emoce Toxický stres Pozitivní emoce Růst mozku

Význam mozku Biosociální orgán řijímání a zpracování vnějších a vnitřních podnětů Pravý mozek Limbický systém Centra pro emoce Paměť Kritické periody vývoje a růstu mozku

Mozkové struktury

Funkční oblasti mozku

Vývoj mozku Kritická období Rapidní růst-pozdní těhotenství do mesice Významné změny 8.týden-změny visuální kortex. Orbitofrontální lalok- neokortex, subkortikální limbické struktury, emoce, paměť, AMYGDALA

Význam vztahu Přežití, adaptace na prostředí, formování self- osobnosti Regulace emocí Autoregulace emocí Porozumění sobě a jiným Přizpůsobení se změně vnějšího prostředí Růst Formování struktur mozku

Komunikace matky a dítěte v raném věku

Vývoj mozkových struktur synaptické spoje v okcipitální oblasti jsou modifikované vizuálními vjemy. Tyto vizuální podněty jsou především výsledkem výrazu matky v jejím obličeji, ve kterém se odrážejí její emoce. Max.2.měsíc Z očí do očí…co se v nich odráží Základní model sociálních interakcí v mozku Intersubjektivita

Raný vztah Proto-attachment-první sociální kontakty Vzájemné pohledy Synchronicita Rezonance Regulace Pozornosti Emocí Self-prožitek sebe sama

Emoční vazba Vznik a vývoj Zkušenost dítěte Regulace emocí Adaptace na stres Psycho-biologický korelát bezpečné vazby Organizovaná vs. Desorganizovaná vazba

Rané vztahové trauma Limbický systém-orbitofrontální lalok, ANS, Krátkdodobý účinek Alarm Sympatikus, zvýšený metabolismus Dlouhodobý účinek Parasympatikus- Disociace, snížený metabolismus

Desorganizovaná/desorientovaná emoční vazba (D typ vazby) Podmínky vzniku D vazby CAN Hraniční/borderline matky, impulizvní, děsivé, nepředvidatelné Deprivace Traumatizace

Desorg.vazba/rané vztahové trauma- Dlouhodobé následky 1 Overarousal/ inhibition (disociation)- extrémy v emočním prožívání a chování Ztažení se do sebe, zastavení růstu, regrese…vyhýbání se, inhibice pozornosti, otupění, Prázdný pohled, apatie, Inhibice růstu a objevování Deficit pozornosti, kognice, intelektu, mentalizace

Desorg.vazba/rané vztahové trauma- Dlouhodobé následky 2 Sociální inhibice podřizování se odpojení se, snížení zpracování vnějších informací, snížený růst pravého mozku Sociálně-patoligické chování Odehrávání, obranná agrese, nedůvěra, Snížená empatie

Desorganizovaná vazba/rané vztahové trauma- Dlouhodobé následky 3 Dysregulace emocí STUD, VZTEK, ROZRUŠENÍ, HNUS, PANIKA, BEZMOC, ZOUFAKSTVÍ, STRACH… Porucha paměti/ učení IMPLICITNÍ PAMĚŤ „nevnímá“ Porucha testování reality– VNITŘNÍ REALITA vs.VNĚJŠÍ REALITA. Nezralé psychické obrany- prijekce, PI, popření, disociace, štěpení

Klinické a sociální důsledky raného vztahového traumatu 4 Viscerální odpověď- sympatikus, parasympatikus…somatické nemoci, Deficit mentalizace u dosp.Reflective self function—rizika, krimininalita, sebepoškozování…

Klinické a sociální důsledky raného vztahového traumatu 5 ZVÝŠENÁ POTŘEBA VNĚJŠÍ REGULACE—provokování hranic, agrese, autoagrese Nedostatek internalizace Fungování AKCE- REAKCE Externalizující poruchy—poruchy chování, pozornosti, socializace, empatie…, agrese, násilí, Nízké sebevědomí, sebeúcta, narcistické obrany, deprese, úzkost…. Poruchy osobnosti - hraniční