Zákony učení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Struktura výuky.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Zdravá škola.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
Jak se učím Pavel Šuranský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Řídící činnost učitele/trenéra
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Zákony vývoje.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Psychologie výchovy a vzdělávání
Sociální dovednosti učitele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Zákony učení

Zákony učení Zákon motivace v učení Zákon zpětné informace Zákon transferu Zákon opakování

Zákon motivace v učení (obecně o motivaci) Exkurz: Co je to motivace? Jaké jsou druhy motivů? Jaké jsou zákonitosti a principy motivace lidského chování?

Zákon motivace v učení (Dělení motivů uplatňujících se v učení) Pozitivní motivy v učení: Zvědavost Touha po vědomostech, vyniknutí, odměně Pozitivní vztah k učiteli, k předmětu Znalost výsledků výkonu Aj.

Zákon motivace v učení (Dělení motivů uplatňujících se v učení) Negativní motivy v učení: Trest Obava z neúspěchu, strach Nepříznivé sociální klima ve třídě Špatné vztahy k vyučujícímu Negativní vztah k předmětu, donucování Aj.

Zákon motivace v učení (Odměna: vymezení, dělení, zásady používání) Odměna je pozitivní reakce (učitele, vychovatele) na plnění sociálních norem, úkolů atd. žákem. Má posilující význam. Dělení odměn: hmotné morální (pochvaly, výhody, povzbuzení)

Zákon motivace v učení (Odměna: vymezení, dělení, zásady používání) Základní zásady používání odměn: Bezprostřední spojení s provedenou činností Přiměřená frekvence pochval Přiměřená intenzita pochval (příliš nepřehánět) Aj.

Zákon motivace v učení (Tresty: vymezení, dělení, zásady používání) Trest je negativní reakce (učitele, vychovatele) na neplnění sociálních norem, úkolů atd. žákem. Má vliv na oslabení či úplné pozastavení nežádoucího chování žáka. Dělení trestů: fyzické psychické (zákazy, znevýhodnění, zesměšnění, odnětí přízně atd.) Další dělení: symbolické (výhružky), faktické

Zákon motivace v učení (Tresty: vymezení, dělení, zásady používání) Negativní účinky trestů: Příliš časté tresty vyvolávají strach – přenáší se na školu, předmět, učitele – konfliktní interakce Tresty mohou vyvolat únikové tendence (např. záškoláctví, únik do nemoci) Tresty se mohou negativně podílet i na utváření osobnosti Žák může pomocí trestu uspokojovat svoji potřebu prestiže Žák může trest vnímat jako projev agrese vůči sobě Aj.

Zákon motivace v učení (Tresty: vymezení, dělení, zásady používání) Základní zásady používání trestu: Netrestat příliš často Dbát na věkové a individuální zvláštnosti dítěte Trest musí žák uznat a přijmout, jinak pozbývá na účinnosti Trest nesmí být ponižující Trest nesmí být chápán jako pomsta Po odpykání trestu považujeme záležitost za skončenou Dáme najevo, že věříme v nápravu

Zákon zpětné informace (vymezení, druhy, význam pro žáka) V psychologii byl poprvé zformulován E. L. Thorndikem Druhy zpětné vazby: Průběžná aferentace Rezultativní aferentace Člověk získává zpětné informace o svém výkonu: Sám – ověřuje si výsledky své činnosti Prostřednictvím vnějších systémů (učitel, program atd.)

Zákon zpětné informace (vymezení, druhy, význam pro žáka) V učení má být zpětná vazba nositelem informací o tom, zda žák: Provádí právě tu činnost, která mu byla uložena Postupuje správně Činnost žáka v učení je náležitě zobecněna, zkrácená, osvojena

Zákon transferu (vymezení, druhy, význam pro žáka) Transfer (přenos) znamená uplatnění dříve naučených vzorců chování (vědomosti, dovednosti, vlastnosti atd.) v nové učební situaci. Druhy transferu - dle efektu, přínosu na učení: Pozitivní transfer: znamená usnadnění, facilitaci, zlepšení druhého úkolu učení v návaznosti na předcházející činnost Negativní transfer: představuje rušivé působení, jehož podstatou je negativní vliv jednoho učení na druhé

Zákon transferu (vymezení, druhy, význam pro žáka) Druhy transferu – dle povahy působení: Specifický transfer: uplatňuje se při učení obsahově podobných materiálů (podobných úloh) Nespecifický transfer: týká se přenosu z jedné situace do druhé, která s první zdánlivě nesouvisí

Zákon transferu (vymezení, druhy, význam pro žáka) Druhy transferu – dle způsobu působení: Proaktivní působení je směrem vpřed, kdy dříve osvojená úloha působení na úlohu osvojovanou později Retroaktivní působení znamená vliv nově osvojovaného úkolu na úlohu osvojenou dříve

Zákon opakování Opakování je důležitou podmínkou učení. Je nutné pro vytvoření spojů nebo zapamatování sledu několika prvků. Exkurz: Vymezení paměti Fáze paměti Druhy paměti Křivka zapomínání

Zákon opakování Student by měl při opakování vzít úvahu následující: opakovat rozmanitým způsobem opakovat systematicky opakovat aktivně a využít pozitivního transferu rozvrhnout opakování v čase

Zákon opakování Student by měl při opakování vzít úvahu následující: zapojit nejvyšší psychické funkce – objevit princip řešení dané úlohy, nalézt hlavní myšlenky, objevit strukturu látky respektovat psychohygienické zásady (přestávky, střídání činnosti….atd.) využít pozitivní motivace a sebemotivace

Děkuji za pozornost