Daňové povinnosti příspěvkové organizace. Daň z nemovitých věcí. Ing. Michal Obrusník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postup obcí při zjištění porušení rozpočtové kázně
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Možnosti a limity kontroly obcí
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
Hospodaření s majetkem státu
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Nástroje územního plánování
Nakládání s nemovitým majetkem v podmínkách veřejných výzkumných institucí Porada předsedů a místopředsedů dozorčích rad Praha 25. dubna 2007.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Rozpočty územních samosprávných celků
Právo na informace Tereza Danielisová,
Vládní neziskové organizace
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Správa místních poplatků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Právní vztahy k nemovitostem Kupní smlouva o převodu vlastnictví k nemovitosti Mgr. Jakub Kříž.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Nabývání majetku obcemi a kraji
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Vymezení majetku státu
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Vklad Obchodní zákoník definuje vklad jako peněžní prostředky nebo jiné penězi ocenitelné hodnoty, které se společník zavazuje vložit do základního kapitálu.
Zákonné opatření senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí Ing. Michal Obrusník.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Pohledávky obcí 2015 Ing. Michal Obrusník. Pohledávka jako majetek obce § 38 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, uvádí základní povinnosti obcí při hospodaření.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Proces konstituování korporace Příprava zřizovacích procesů Založení korporace Splnění vkladové povinnosti Získání podnikatelského oprávnění Návrh na zápis.
NAKLÁDÁNÍ S OBECNÍM MAJETKEM V DOZOROVÉ,KONTROLNÍ A METODICKÉ PRAXI MINISTERSTVA VNITRA Setkání Sdružení tajemníků Ostrava, 20. května 2011.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE (II. část – Směrnice Rady Libereckého kraje) 15. srpna 2012 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
 Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů  Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád  Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
DARY – BEZÚPLATNÉ PŘÍJMY 1. Osnova prezentace 1. Přijímání darů (z.č. 250/2000 Sb.) 2. Zdaňování darů (z.č. 586/1992 Sb.) 3. Ocenění darů (z.č. 586/1992.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Novela zákona o obcích.
Státní pozemkové vlastnictví - prameny právní úpravy -
Kapitola 3 směrnice 36/INA-VOK Zásad vztahů Změny navrhované OE
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Daň dědická, darovací, daň z převodu nemovitostí
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Obecná část rozpočtového práva III
4. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Daňové povinnosti příspěvkové organizace. Daň z nemovitých věcí. Ing. Michal Obrusník

Daň z nemovitých věcí upravuje zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí. a)Poplatníkem daně je: 1.u předmětu daně dle písm. b) tohoto článku zřizovatel. Daňové přiznání zpracovává odbor ekonomický na základě podkladů předaných PO dle písm. e) tohoto článku. 2.u předmětu daně dle písm. c) tohoto článku PO. Daňové přiznání je povinna podat do 31. ledna zdaňovacího období, o součinnost s vypracováním může požádat odbor ekonomický. b)Předmětem daně zřizovatele (poplatníka) jsou pozemky ve vlastnictví zřizovatele, v hospodaření PO, které jsou využívány k podnikání, pronajímány nebo propachtovány.

c)Předmětem daně PO (poplatníka) jsou: 1. pozemky, které má PO v pronájmu od Státního pozemkového úřadu, Správy státních hmotných rezerv nebo Ministerstva financí, 2.pozemky, které má PO v pronájmu od třetích osob a tyto jsou evidovány v katastru nemovitostí zjednodušeným způsobem, 3.stavby a jednotky (byty), které má PO v pronájmu od Státního pozemkového úřadu, Správy státních hmotných rezerv nebo Ministerstva financí, 4.pozemky, stavby a jednotky ve vlastnictví České republiky, které má PO v pronájmu a současně jsou využívány k podnikání.

d)Rozhodný den daňové povinnosti poplatníka: Daň z nemovitých věcí se vyměřuje na zdaňovací období podle stavu pronájmu k 1. lednu roku, na který je daň vyměřována. e)Oznamovací povinnost PO: PO je povinna oznámit odboru ekonomickému vznik, změnu a zánik předmětu daně dle písm. b) tohoto článku neprodleně, nejpozději do 15 dnů od vzniku rozhodných skutečností pro plnění daňových povinností zřizovatele. PO informuje prostřednictví Portálu PO OK o uzavřených nájemních smlouvách se specifikací předmětu daně (u pozemků číslo parcely, katastrální území, počet pronajímaných metrů, u staveb totéž plus číslo popisné), dodatcích k těmto smlouvám a o ukončení nájemních vztahů.

Vyřazování nepotřebného movitého majetku Ing. Michal Obrusník

MAJETKOVÁ PRÁVA V souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech nastaveno: Zřizovací listinou čl. V. Zásadami řízení čl. 9 – vyřazování movitého majetku. Výňatek ze zřizovací listiny čl. V. odst. 10: Příspěvková organizace je oprávněna bez souhlasu zřizovatele svěřený přebytečný nebo ?neupotřebitelný? nehmotný a hmotný majetek, s výjimkou nemovitostí, v pořizovací ceně do ,- Kč za jednotlivý majetek nebo soubor věcí, úplatně převést, případně fyzicky zlikvidovat v souladu se Zásadami řízení příspěvkových organizací Olomouckého kraje, pokud o majetek neprojevila zájem jiná příspěvková organizace.

Úprava procesu dle Zásad řízení Vyřazován může být: Přebytečný majetek - trvale nepotřebuje k plnění svých úkolů. Neupotřebitelný majetek - který nemůže již sloužit svému účelu (pro své opotřebení nebo poškození, zastarání technických a funkčních vlastností nebo pro nákladnost provozu a nehospodárnost). V případech, kdy je souhlas zřizovatele k vyřazování movitého majetku udělen PO přímo zřizovací listinou: -organizace nastaví postupy vnitřními předpisy. PO je povinna postupovat při vyřazování majetku tak, aby prokázala efektivnost a transparentnost zvoleného postupu.

Vnitřní předpis o nakládání s majetkem: Přebytečný: PO nabídne všem organizacím. Neupotřebitelný: PO postup ošetří vnitřním předpisem. Například: Majetek, jehož obecnou neupotřebitelnost je možno stanovit bez odborných znalostí (rozbité židle) – rozhodne formou protokolu o vyřazení majetku fyzickou likvidací. Stroje, přístroje, zařízení: zajistí odborný posudek opravitelnosti (neopravitelné nebo opravitelné způsobem/nákladem) - rozhodne formou protokolu o nabídce ostatním PO a uvede zda všem nebo vybraným z hlediska charakteru jejich činností. Pokud není poptávka, následuje vyřazení majetku fyzickou likvidací.

Pokud je PO povinna si dle zřizovací listiny při vyřazování majetku vyžádat souhlas zřizovatele, dodržuje následující postup: Zašle návrh na vyřazení movitého majetku. Uvede základní náležitosti specifikované v Zásadách řízení. Navrhne způsob vyřazení majetku. O návrhu na vyřazení majetku rozhoduje Rada Olomouckého kraje. PO vyčká na zpětnou informaci o rozhodnutí.

Nakládání s nedobytnými pohledávkami Ing. Michal Obrusník

Úprava dle čl. V. odst. 3 zřizovacích listin Příspěvková organizace může dočasně upustit od vymáhání pohledávky, jejíž vymáhání se důvodně jeví jako neúspěšné nebo neekonomické, a může také zřizovateli podat návrh na vzdání se práva a prominutí dluhu, to vše za podmínek a s náležitostmi v souladu se Zásadami řízení příspěvkových organizací Olomouckého kraje.

Dočasné upuštění od vymáhání pohledávky a) Dočasné upuštění od vymáhání pohledávky je jednostranným projevem vůle věřitele dočasně nepokračovat ve vymáhání pohledávky vůči dlužníkovi. Pohledávka tímto jednáním nezaniká. b)Rozhodnout o dočasném upuštění je oprávněn ředitel PO, a to bez ohledu na výši pohledávky. c)O dočasném upuštění provede PO vždy písemný záznam v dokumentaci. V záznamu bude uvedena identifikace dlužníka, výše pohledávky, popis kroků, které organizace k vymožení pohledávky podnikla, důvody upuštění od vymáhání, datum a podpis ředitele. d)Informaci o dočasném upuštění zobrazí PO ve svém účetnictví v souladu s právními předpisy a nastavenými postupy v oblasti účetnictví. e)PO je povinna nadále sledovat solventnost dlužníka a zajistit, aby nedošlo k promlčení pohledávky z důvodu nečinnosti PO. f)Pominou-li důvody pro dočasné upuštění, pokračuje ve vymáhání.

Vzdání se práva a prominutí dluhu: a) Rozhoduje v souladu se zákonem o krajích Rada Olomouckého kraje nebo Zastupitelstvo Olomouckého kraje (vyhrazená pravomoc). b)Dle nového občanského zákoníku je prominutí dluhu jednostranným aktem věřitele (zřizovatele). c)Prominutí dluhu přichází v úvahu u pohledávek, které je možno důvodně považovat za nevymahatelné (například proto, že dlužníkem je osoba bez vlastního příjmu, předlužená obchodní společnost nebo k pohledávce neexistují ani minimální podklady nezbytné k jejímu vymáhání). d)Návrh na vzdání se práva a prominutí dluhu předkládá PO zřizovateli prostřednictvím odboru ekonomického (náležitosti upraveny v Zásadách). e)PO je oprávněna uzavřít dohodu o mimosoudním vyrovnání pohledávek po předchozím písemném souhlasu zřizovatele.

Porušení rozpočtové kázně - u prostředků z dotačního titulu - u prostředků poskytnutých zřizovatelem Ing. Michal Obrusník

Porušení rozpočtové kázně u dotačního titulu Pokud se PO jako příjemce dotace dopustí porušení rozpočtové kázně při nakládání s prostředky poskytnutými jí z rozpočtu zřizovatele, které obdržel ze státního rozpočtu, z rozpočtu státního fondu, z rozpočtu Regionální rady regionu soudržnosti nebo z Národního fondu za účelem, aby je na základě svého rozhodnutí poskytnul právnické nebo fyzické osobě, postupuje se podle příslušného ustanovení zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Zřizovatel zde vystupuje jako zprostředkující subjekt. O uložení odvodu a penále rozhoduje v režimu daňového řádu odbor ekonomický jako správce daně, a to vydáním platebního výměru na odvod za porušení rozpočtové kázně. Další informace jsou uvedeny v Zásadách řízení.

Porušení rozpočtové kázně u prostředků poskytnutých zřizovatelem 1. PO se dopustí porušení rozpočtové kázně tím, že: a)použije prostředky zřizovatele v rozporu se stanoveným účelem, b)převede do svého peněžního fondu více finančních prostředků, než stanoví zákon nebo než rozhodl zřizovatel, c)použije prostředky svého peněžního fondu na jiný účel, d)použije své provozní prostředky na účel, na který měly být použity prostředky jejího peněžního fondu, nebo e)překročí stanovený nebo přípustný objem prostředků na platy, pokud toto překročení do 31. prosince nekryla ze svého fondu odměn. 2.Ve vztahu k PO zde Olomoucký kraj vystupuje v pozici jejího zřizovatele. 3.O uložení odvodu je příslušná rozhodnout Rada Olomouckého kraje, která plní vůči příspěvkovým organizacím zřízeným Zastupitelstvem Olomouckého kraje úkoly zřizovatele dle zvláštních právních předpisů.

Děkuji za pozornost.