Projekt CZ.1.07/1.1.10/03.0008 Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hašení & zacházení s hasícím přístrojem
Advertisements

BACKDRAFT FLASHOVER ROLLOVER
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Vodiče elektrického proudu.
Atmosféra Země.
Energie uvnitř planety Země
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Teorie hašení – Hasební látky
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
Kácení deštných lesů.
Kyselé deště Kateřina Jandová.
Kyselý déšť.
Redoxní děje = oxidačně redukční
Hoření.
Přírodní katastrofy.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-02.
Toxicita hasiv Toxicita je vlastnost chemických sloučenin, spočívající ve vyvolání otravy osob nebo zvířat, které látku požily, vdechly nebo absorbovaly.
Přírodní katastrofy.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
Požáry v Australii Požár z roku 2009 se řadí za jeden z největších Austrálie se každoročně potýká s více než 60 tisíci požáry. Téměř polovina z.
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
STAVBA LÁTEK Tělesa a látky Co nás obklopuje? Zapiš si!
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
... aneb Proč se země chvěje
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ON Anotace: Seznámit s různými druhy živelných pohrom.
Přírodní katastrofy Některé přírodní procesy probíhají tak rychle a intenzivně, že způsobují velké materiální škody a zanechávají po sobě oběti na životech.
Havárie…. Pohroma ? Katastrofa…..!
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Únik nebezpečné látky - organizace v místě zásahu
POŽÁRY VY_32_INOVACE_ 14 Požáry.
Mimořádné události Živelní pohromy
CHOVÁNÍ V MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍCH
s výskytem nebezpečných látek.
Alkany.
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
PROSTŘEDKY PRO HASEBNÍ ZÁSAH Kateřina Scholasterová SDH Jančí.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M Náročné životní situace Mgr. Marie Mikulcová.
POŽÁRNÍ HLÁSIČE CHRÁNÍ ŽIVOT Ing.Petr Ošlejšek, HZS Olomouckého kraje.
Parametry požáru I. část Požár a jeho rozvoj. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Požáry a hasicí přístroje Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Hasicí přístroje Bc. Balonová Soňa MŠ, ZŠ a SŠ Karviná, příspěvková organizace.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Požární prevence. Obsah  Legislativa  Základní povinnosti občanů  Chování při zjištění požáru  Hoření a nebezpečí sním spojená  Hašení.
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Požáry Autor: Bc. Balonová Soňa
Požáry Fišer, Kadlec, Kraus.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ V.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Atmosféra Země.
Vytápění Teplo.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ X
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
Transkript prezentace:

Projekt CZ.1.07/1.1.10/ Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích

Fišer, Kadlec, Kraus Požáry

Požár je nekontrolovatelný oheň, při kterém dochází: K usmrcení nebo zranění osob nebo zvířat. Ke škodám na materiálních hodnotách nebo životním prostředí. K bezprostřednímu ohrožení osob, zvířat, materiálních hodnot,nebo životního prostředí. Vzniká obvykle buď v důsledku technické chyby, přírodního neštěstí,nebo úmyslným zapálením (žhářství).

Člověk zavinil v poslední době 80-90% ničivých požárů. Oheň může být založen v počátku jako kontrolovaná zemědělská činnost a následně přerůst v nekontrolovaný lesní požár. Příčinou mohou být i neopatrní turisté, také se množí případy žhářství, mezi přirozené příčiny požárů patří zapálení porostů bleskem nebo důsledkem vulkanické činnosti. Hlavními faktory, které ovlivňují riziko vzniku ničivých požárů, jejich intenzitu, délku trvání a rozsah škod jsou typ vegetace, vlastnosti paliva (tedy materiálu, který hoří na daném území), klimatické a povětrnostní podmínky a chování ohně. Příčiny a faktory vzniku ničivých požárů

Do tříd se požáry dělí především s ohledem na skupenství hořících látek: Třída A Požáry pevných látek, zejména organického původu, jejich hoření je zpravidla provázeno žhnutím – papír, dřevo, textil. Hasicí přístroje vodní, pěnové a práškové. Třída B Požáry kapalin nebo látek přecházejících do kapalného skupenství – benzín, nafta, barvy… Hasicí přístroje pěnové a práškové. Třída C Požáry plynů – acetylen, vodík, metan, propan. Hasicí přístroje práškové a sněhové. Třída D Požár lehkých kovů (hořčík, slitiny hliníku) nebo alkalických kovů (lithium, sodík, draslík a další). Vzhledem k vysoké teplotě požáru vyžaduje použití speciálních suchých hasiv nebo speciálně upravených prášků. Třídy požáru

Charakteristika popisující vlastnosti požáru při jeho volném rozvoji, tzn. v případě, že není hašen. 1. fáze je určena časem od vzniku požáru rozhoření prvních hořlavých předmětů. V praxi se uvažuje čas 10 minut. Tato fáze je charakterizována nízkými teplotami a malou výměnou plynů. Tuto fázi rovněž označujeme jako fázi rozhořívání 2. fáze je charakterizována prudkým nárůstem teploty a plochy požáru 3. fáze je období, kdy požár je stabilizován, probíhá intenzivní hoření a požárem jsou zachváceny všechny hořlavé předměty v prostoru 4. fáze je charakterizována nedostatkem hořlavého materiálu a postupným snižováním intenzity hoření Fáze požáru

Optimální je provedení hasebního zásahu v první fázi, případně na začátku druhé fáze, kdy ještě nedošlo k plnému rozvinutí požáru.

Pokud vypukl požár v objektu, kde se nacházíte, zachovejte klid. Co nejrychleji volejte tísňovou linku 150 nebo 112 a ohlaste požár. Varujte ostatní třeba voláním „hoří“. Prověřte zda se v ohroženém prostředí nenacházejí další osoby, pokud ano, snažte se je zachránit. V případě, že se vám to nepodaří, zapamatujte si jejich polohu a neprodleně po příjezdu hasičů jim ji nahlaste, jde o velmi cennou informaci. Pokuste se požár uhasit dostupnými prostředky a proveďte opatření k zamezení šíření požáru (vypněte plyn, elektřinu, zavřete dveře, odneste hořlavé látky, neodvětrávejte prostory v nichž hoří - přístup vzduchu by mohl ještě zvýšit intenzitu hoření). Opusťte budovu v souladu s jejím evakuačním řádem. (Chraňte si tělo, nejlépe namočením oděvu, dýchací cesty namočeným ručníkem, vezměte si nejnutnější osobní věci (doklady, peníze, léky apod.) Poslouchejte pokyny hasičů a poskytněte jim případně pomoc, kterou si vyžádají. Co dělat při požáru?

Zřejmě největšími ničivými požáry zaznamenanými v historii. Byl zničen les na ploše 1 milión km 2. Způsobeny následkem velkého období sucha. Požáry vyprodukovaly kouř o hmotnosti až t, hodnotu shodnou s následkem nukleární války. Hustý kouř se v atmosféře dostal až do výšky 12 km. Viditelnost se v místě katastrofy snížila na 4-20 m. Průměrná teplota klesla o 10°C. Vzhledem k malé hustotě obyvatelstva byly ztráty na životech mizivé. Velké požáry Sibiře (1915)

Tzv. Popeleční středa je nejznámějším požárem buše v australské historii. Ve středu 16. března 1983 vzplálo na 100 požárů. Bylo sucho, teploty dosahovaly 40°C, vál teplý vítr= rychlé šíření požáru. Při požáru přišlo o život 76 lidí a přes 3500 bylo zraněno. Přes 1700 domů bylo zničeno, a asi 8000 lidí tak přišlo o střechu nad hlavou. Celková škoda se tak za jediný den vyšplhala na 200 milionů australských dolarů. Ash Wednesday, Austrálie (1983)

Požáry vzplanuly v červnu a nejdříve byly asi měsíc ponechány bez dozoru. V polovině července, kdy shořelo asi 35 km 2 lesa byl ale vydán příkaz, aby byly uhašeny. Zasažené území se ale do týdne rozrostlo na 1600 km 2. Vítr dosahoval rychlostí až 160 km/h a teploty se pohybovaly okolo 32°C. Do poloviny srpna, kdy se podařilo konečně dostat požár pod kontrolu, lehlo popelem celkem asi 5666 km 2 lesa. Mnohé turisticky atraktivní místa a scenerie byly tak na dlouhá desetiletí poničeny nebo zcela zničeny. Požáry v národním parku Yellowstone, USA (1988)

Událost El Nino způsobila v Indonésii největší sucha za posledních 50 let. Zemědělské vypalování pralesa rychle přerostlo v rozsáhlé nekontrolované požáry tropických porostů. V plamenech zemřelo na 1000 lidí a zničeno bylo přes km 2 pralesa. Kouř pokryl asi 100 miliónů km 2 jihovýchodní Asie a snížil viditelnost na m. Do atmosféry bylo uvolněno okolo 2, t uhlíku. Snížená viditelnost dokonce zapříčinila kolizi dvou lodí v Malackém průlivu a kolizi jednoho letadla, které si vyžádaly další oběti na životech. Pralesní požáry v Indonésii (1996-7)

Co je to požár? Jak vznikají požáry? Podle čeho se dělí třídy požáru a kolik jich je? Jaké látky hoří v jednotlivých třídách požáru? Jakými hasicími přístroji se co dobře hasí a naopak? Co popisují fáze požáru? Jak probíhají fáze požáru? Jak se zachovat při požáru? Jaké jsou hlavní faktory ovlivňující riziko vzniku ničivých požárů? Popište nějaký ničivý požár. Otázky

obrázky: Odkazy

zdroje: