Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Je průmyslové odvětví, které se zabývá všemi možnými zdroji energie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Digitální učební materiál
Průmyslové plyny.
Energetické suroviny 5. ročník
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Hořlavý kámen.
UHLÍ.
Tepelná elektrárna.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Uhlí.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Vytápění Paliva.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zdroje energie.
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Energetické suroviny - palivo
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Období: leden až květen 2012
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn

Jsou přírodní zdroje, které se do několika desítek let vyčerpají a spotřebováním zaniknou. Patří mezi ně fosilní paliva (uhlí, ropa, zemní plyn) paliva do jaderných elektráren (uran) rudy

Uhlí je hořlavá hornina, složená z C, H, O, N, S Podle obsahu uhlíku rozlišujeme antracit (až 95% C) černé uhlí (75-92% C) hnědé uhlí (60-75% C) lignit (méně než 50% C) Uhlí je prvohorního až třetihorního původu, vznikalo po mnoho miliónů let rozkladem a prouhelňováním stromových kapradin a jehličnanů. antracit

Kvalita uhlí se hodnotí podle výhřevnosti Výhřevnost je vlastnost paliva, která udává kolik energie se uvolní úplným spálením jedné jednotky paliva (obvykle 1 kg). H = Q/m Q-uvolněné teplo m-hmotnost [kJ/kg]

Hnědé uhlí se spaluje v tepelných elektrárnách. Kusové uhlí se rozemele na prášek. Ten se vhání ventilátorem k hořákům kde shoří. Uvolněné teplo ohřívá vodu, vzniklá pára roztáčí turbínu, ta pak generátor, který vyrábí elektřinu. generátor

Spalováním uhlí vzniká velké množství zplodin. V odlučovačích se nejprve odstraňuje pevná složka-popílek. Plynné zplodiny jsou v odsiřovači zbaveny oxidu siřičitého a pak odcházejí komínem do atmosféry. Přesto do ovzduší odchází velké množství škodlivin, které se podílejí na skleníkovém efektu, vzniku kyselých dešťů. Těžbou je devastována krajina. rypadlo povrchový důl

Černé uhlí Se zpracovává procesem nazývaným vysokoteplotní karbonizace. Při něm se zahřívá na teplotu 1100 o C bez přístupu vzduchu. Vzniká koks- používá se k výrobě železa a oceli, jako palivo, k výrobě syntézního plynu (což je směs CO a H 2, která se používá na výrobu vodíku, uhlovodíků atd.) koks

černouhelný dehet je kapalná směs, obsahuje aromatické uhlovodíky a fenoly svítiplyn je toxický, používá se jako plynné palivo v průmyslu

Ropa je směs uhlovodíků je to černá, hustá, hořlavá, zapáchající kapalina spolu se zemním plynem vznikla složitými procesy z těl organismů zpracovává se frakční destilací v destilačních kolonách ropná havárie

Frakční destilace probíhá za atmosférické tlaku, přičemž jednotlivé frakce-skupiny uhlovodíků (podíly), jsou odděleny podle jejich bodů varu plynné produkty-propan a butan jsou součástí plynného paliva LPG (teplota varu je o C) benzin-palivo do spalovacích motorů (teplota varu o C) petrolej-výroba leteckého paliva (při teplotě o C) Vznikají

plynový olej- výroba motorové nafta a lehkých topných olejů ( teplota varu o C) mazut- tvoří zbytek, zpracovává se vakuovou destilací získává se z něho těžký topný olej, asfalt a mazací oleje

Ropa se těží ropnými vrty na pevnině i pod mořem. Přepravuje se ropovody nebo tankery. Její těžba i doprava způsobuje řadu ekologických katastrof. ropné havárie

Zemní plyn je přírodní hořlavý plyn těží se společně s ropou nebo černým uhlím tvoří ho až 90% methanu, 1-6% ethanu přepravuje se plynovody nebo zkapalněný tankery používá se jako ekologické palivo pro automobily, k topení, svícení nevýhodou je jeho výbušnost autobus na zemní plyn

Jaderná energie Se získává štěpením jader atomů uranu, které probíhá v reaktoru jaderné elektrárny. Vzniklá energie ohřívá vodu, vzniká pára, která roztáčí turbínu. Ta roztočí generátor, který vyrábí elektřinu. ruda uranu smolinec palivové tyče

Za normálních podmínek je provoz jaderných elektráren bezpečný. Neznečišťují ovzduší. Vzniká však radioaktivní odpad-vyhořelé palivo. Černobyl

Zdroje ( ) Dg&tbm=isch ( ) QST-cD2Dg&tbm=isch ( ) 4gSG-KCZDw&tbm=isch ( ) GZCKHO4QTQ4L2rDw&tbm=isch ( ) bm=isch#hl=cs&tbs=sur:fmc&tbm=isch&q=motorov%C3%A1+nafta&revid= &sa=X&ei=YBd3T81L6IziBLaMkf4O& ved=0CEUQgxY&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=d e87b52e8&biw=1016&bih=564 ( ) &tbm=isch ( ) 3T5KgNPTS4QSVnMDTDg&tbm=isch ( ) R3T_bqOM2k4ATT66z9Dg&tbm=isch

( ) w&tbm=isch ( ) =Qjl3T4zFGJDZ4QSdzrWHDw&tbm=isch ( ) tDg&tbm=isch ( ) &tbm=isch Chemie 8 : Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. Dostupné z WWW:. ISBN BENEŠ, Pavel, Václav PUMPR a Jiří BANÝR. Základy chemie1. Praha: Fortuna, ISBN