Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
START.
Organická chemie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Digitální učební materiál
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hořlavý kámen.
Zdroje uhlovodíků.
UHLÍ.
ROPA.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Zemní plyn
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Fosilní paliva – Uhlí.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Vytápění Paliva.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Uhlí.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní zdroje řadíme: zemní plyn, ropu, uhlí  Zdroje recentní  Vznikají fotosyntézou rostlin  Mezi recentní zdroje řadíme: cukry, tuky, bílkoviny, dřevo, lignin

Zemní plyn  charakteristika Zemní plyn je bezbarvý, nezapáchající, hořlavý plyn, je lehčí než vzduch, nedá se dýchat  Složení směs plynných uhlovodíků: methan 75%, zbylých 25% tvoří ethan, propan, butan Dále obsažen oxid uhličitý, dusík, sirovodík, vodní páry

 Použití Topný plyn Surovina pro výrobu dalších látek – halogenové deriváty methanu, kyanovodík, vodík  Rozdělení Naftový zemní plyn (vlhký zemní plyn)- vznikal společně s ropou Karbonský zemní plyn (suchý zemní plyn) – získává se při těžbě uhlí

 Spalování Při dokonalém spalování zemního plynu dochází k jeho chemické přeměně na směs oxidu uhličitého a vodní páry. Proces spalování zemního plynu lze jednoduše popsat chemickou rovnicí: CH O 2 -=> CO H 2 O

Ropa  Charakteristka Hnědá až černá olejovitá hořlavá kapalina s různou hustotou (dle složení rozlišujeme ropu lehkou, těžkou a ropné písky) Pro měření objemu ropy se používá jednotka 1 barel (asi 159 litrů)  Složení Směs plynných, kapalných a pevných uhlovodíků

Kyslíkaté, dusíkaté a sirné sloučeniny Voda, hlína, písek  Zpracování ropy Ropa se zpracovává tzv. frakční destilací v rektifikačních kolonách K ohřevu ropy se používají trubkové pece V pecích ropa protéká soustavou trubek, které jsou ohřívány plamenem nebo prouděním horkých spalin

Po ohřevu ropa přechází do atmosférické destilační kolony Frakční destilace je oddělení jednotlivých frakcí (částí) na základě rozdílné teploty varu Zpracováním získáváme tyto frakce:  1.frakce - uhlovodíkové plyny, získáváme ji při teplotě 30°C  2. frakce - frakce benzínová, získáváme ji při teplotě 200°C  3. frakce - frakce petrolejová, získáváme ji při teplotě 250°C  4.frakce – frakce plynový olej, získáváme ji při teplotě 400°C  5. frakce – destilační zbytek, získáváme ji při teplotě nad 400°C

1. frakce – frakce plynných uhlovodíků  Získáváme ji při teplotě kolem 30°C  Jedná se o uhlovodíky: methan, ethan, propan, butan  Propan a butan je součástí LPG ( Liquefied Petroleum Gas) – zkapalněný ropný plyn  LPG se používá jako palivo do zážehových motorů, k vaření, vytápění

2. frakce – frakce benzínová  Získáváme ji při teplotě od 90 do 180°C  Benzín se dělí na:  Lehký benzín – získáváme při teplotě do 90°C, používá se jako rozpouštědlo  Střední benzín - získáváme při teplotě od 90°C do 150°C,, používá se do motorů automobilů  Těžký benzín - získáváme při teplotě od 140°C do 180°C,, používá se do motorů automobilů

Oktanové číslo  Je měřítkem kvality benzínu  Čím vyšší má benzín oktanové číslo, tím je kvalitnější  Co oktanové číslo vyjadřuje?  Jedná se o poměr n-heptanu a izooktanu  Pokud má benzín oktanové číslo 90, znamená to, že obsahuje 90% izooktanu a 10% n-heptanu  Přítomnost n-heptanu je nežádoucí – způsobuje klepání motoru

 Čím je hodnota oktanového čísla vyšší, tím je benzín kvalitnější a dochází k jeho dokonalejšímu spalování a tím k omezení detonací (tzv. klepání motoru)  Dříve se ke zlepšení oktanového čísla používaly jako antidetonační látky sloučeniny olova, které jsou dnes zakázané  V dnešní době se používají jako antidetonační látky aromatické aminy, halogenidy přechodných prvků, organokovové sloučeniny manganu  Nejčastěji se používají ethery: MTBE, ETBE

 Další možné způsoby zvýšení oktanového čísla:  Reformování benzínu – provádíme většinou u těžkého benzínu  Přídavek látek s vyšším oktanovým číslem Benzín se používá jako palivo do zážehových motorů

3. frakce – frakce petrolejová  Získáváme ji při teplotě od 150 do 250°C  Z petrolejové frakce získáváme petrolej, který se používá jako rozpouštědlo a palivo do leteckých tryskových motorů

4. frakce – frakce plynových olejů  Získáváme ji při teplotě od 300 do 400°C  Z frakce plynových olejů získáváme lehký topný olej a naftu  Motorová nafta je směs frakce petrolejové a frakce plynových olejů  Motorová nafta je palivo pro vznětové motory

5. frakce – destilační zbytek  Získáváme ji při teplotě nad 400°C  Destilační zbytek je tzv. mazut, který se dále zpracovává vakuovou destilací  Vakuovou destilací oddělíme těžké topné oleje a asfalt

Uhlí  Uhlí je hořlavá hornina, která obsahuje především uhlík, ale také vodu, síru a radioaktivní látky (uran) Rozdělení uhlí:  Lignit  Hnědé uhlí  Černé uhlí  Antracit

Lignit  Jedná se o nejmladší uhlí  Je nejméně prouhelněné a tím také nejméně kvalitní  Jedná se o uhlí třetihorního původu  Obsahuje zachované kmeny a menší či větší úlomky dřev  Obsahuje 40-60% uhlíku, 50% vody a složky síry  Výhřevnost lignitu je menší než 17MJ/kg

Lignit

Hnědé uhlí  Jedná se o mladé uhlí, ale je starší a kvalitnější než lignit  Je více prouhelněné  Jedná se o uhlí, které vznikalo v období jury a křídy  Obsahuje 50-60% uhlíku, 5- 40% vody a síra do 2%  Výhřevnost lignitu je 17 – 22 MJ/kg  V tepelných elektrárnách se jeho spalováním vyrábí elektrická energie

Hnědé uhlí

Černé uhlí  Jedná se o starší uhlí  Je více prouhelněné než hnědé uhlí  V jeho struktuře se střídají lesklé a matné vrstvy  Jedná se o uhlí, které vznikalo v období karbonu a permu  Obsahuje 80-90% uhlíku, % vody a síra do 1%  Výhřevnost lignitu je MJ/kg  Využívá se pro výrobu koksu, které se dále používá pro vysokopecní výrobu surového železa

Černé uhlí

Antracit  Jedná se o nejstarší a nejvíce prouhelněné uhlí  Antracit je vysoce lesklý, černý  Nešpiní a neotírá se o prsty na rozdíl od předchozích typů uhlí  Využívá se pro výrobu energie  Obsahuje nad 90% uhlíku, vody do 1%  Výhřevnost lignitu je MJ/kg

Antracit

Zpracování uhlí  Uhlí zpracováváme vysokotepelnou karbonizací (bez přístupu kyslíku, teploty se pohybují nad 1000°C)  Karbonizací získáváme tři produkty: Karbonizační plyn (svítiplyn) Dehet – černá páchnoucí kapalina - získáváme z něj řadu organických látek Koks – surovina (palivo) pro výrobu železa

Zdroje: Vlastní přípravy D ě kuji za pozornost