Projekty destinačního managementu v Moravskoslezském kraji - od turistické oblasti po region Ing. Richard Žabka, Agentura pro regionální rozvoj, a.s. 1
Rozdělení turistického regionu Severní Morava a Slezsko 2
Vznik destinačních managementů turistických oblastí 3 Turistická oblast Zastřešující organizaceWWW stránky pro návštěvníky Těšínské SlezskoRegionální rada rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci Beskydy-ValašskoDestinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko o.p.s. Poodří - Moravské Kravařsko Destinační management turistické oblasti Poodří-Moravské Kravařsko o.p.s. OstravskoStatutární město Ostravawww.ostravainfo.cz Opavské SlezskoStatutární město Opava (příprava založení o.p.s.) (bude spuštěno) Jeseníky-východEuroregion Pradědwww.jeseniky-rodina.cz
Příklad dobré praxe - destinační management Jeseníky-východ 4
Jeseníky-východ Rozvoj venkova a cestovního ruchu = priorita č. 1 Euroregionu Praděd Vznik profesionální destinační společnosti v rámci struktur Euroregionu Praděd (sdružení 71 obcí okresů Bruntál a Jeseník) v roce 2011 Komunitně přijatá marketingová strategie 2010 Komunitně vedený rozvoj CR na bázi partnerství veřejného a soukromého sektoru 5
Jeseníky - východ Cíl: zastavit propad návštěvnosti a nastartovat její růst o 10% ve srovnání s rokem 2010 Naplňování cíle prostřednictvím akčních plánů Akční plán I. (07/2011 – 05/2012), 2,9 mil. Kč Akční plán II. (06/2012 – 05/2013), 2,4 mil. Kč Akční plán III. (06/2013 – 07/2014), ??? Důraz na vzdělávání, kvalitu regionálního produktu CR, podporu prodeje nabídky CR a inovativnost Měření návštěvnosti a příjmů z ubytovaných hostů 6
Jeseníky - východ 7 Stav k Počet příjezdů hostů z toho rezidenti z toho nerezidenti Počet přenocování z toho rezidenti z toho nerezidenti
Jeseníky - východ 8
9 V roce 2012 se zvýšil počet příjezdů hostů ve srovnání s rokem 2010 o 8664 osob, tj. nárůst o 9,8 % V roce 2012 se zvýšil počet přenocování hostů ve srovnání s rokem 2010 o , tj. nárůst o 6,5 % V roce 2012 se zvýšily příjmy z ubytovaných hostů Tato zvýšení způsobují multiplikační efekty z hlediska návštěvnosti atraktivit, návštěvnosti IC z hlediska zaměstnanosti apod.
Jeseníky - východ 10
Jeseníky - východ 11 jasná pravidla pro veřejnou podporu soukromých subjektů v CR (směrnice č. 3/2012 Euroregionu Praděd) přináší důvěru těch, kteří chtějí spolupracovat, spolupráce následně přináší inovace a konkurenční výhody tam, kde funguje spolupráce, roste návštěvnost a doba pobytu povinná certifikace ubytovacích zařízení (1. a zatím jediní v ČR) přináší kvalitu a komplexnost služeb
Jeseníky - východ Voucher systém Jeseníky (jediný v ČR) je účinným nástrojem pro motivaci cestovních kanceláří ke spolupráci s Euroregionem Praděd a přináší nové solventní návštěvníky do Jeseníků spolupráce na vertikální úrovni s CzechTourism, Moravskoslezským krajem a ARR Ostrava přináší velké úspory při realizaci aktivit akčních plánů, Regionální fórum cestovního ruchu je nutným institucionálním předpokladem pro spolupráci (síťování) aktérů v cestovním ruchu a financování akčních plánů 12
Základní pravidla pro fungování krajského destinačního managementu Navázání a doplnění aktivit realizovaných oblastními destinačními managementy se zaměřením na zahraniční trhy Nutnost respektování existence pouze jedné základní komunikační linky s podnikatelskými subjekty cestovního ruchu - informace plynou přes destinační managementy turistických oblastí Informovanost, zapojení a spolupráce při přípravě a realizaci akčních plánů odehrávajících se na úrovni turistické oblasti 13
Základní pravidla pro fungování krajského destinačního managementu Nabídka účasti na prezentačních akcích v zahraničí pro zástupce oblastních destinačních managementů Vytváření komplexní nabídky služeb cestovního ruchu nejenom v rámci Moravskoslezského kraje, ale řešení přesahů se sousedními kraji a turistickými oblastmi (Jeseníky-západ, Valašsko) 14
Projekt krajského destinačního managementu Zaměření marketingových aktivit do zemí a míst s existencí pravidelného leteckého spojení s Ostravou - Velká Británie (Londýn), Francie (Paříž) Využití potenciálu "východních trhů" - Rusko, Ukrajina Doplnění aktivit na trzích sousedních států (Polsko, Slovensko, Německo) 15
Projekt krajského destinačního managementu Zaměření na tvorbu a podporu prodeje konkrétních produktů určených pro využití jak individuálním turistou tak cestovními kancelářemi a touroperátory (pobyty, pobytové balíčky) Marketingová kampaň zaměřená na podporu prodeje vytvořených produktů Zhodnocení výsledků projektu - na základě návštěvnosti z cílových zahraničních trhů 16
Produkty Tvorba produktů pro jednotlivé cílové zahraniční trhy - celkem 30 produktů vycházejících z TOP nabídky jednotlivých turistických oblastí – oslovení všech certifikovaných ubytovacích zařízení v Moravskoslezském kraji – oslovení relevantních poskytovatelů služeb v cestovním ruchu s nabídkou spolupráce Zacílení na vhodné cílové skupiny dle jednotlivých zemí na základě dostupných analýz a výzkumů 17
Produkty Tvorba produktů pro jednotlivé cílové zahraniční trhy - celkem 30 produktů vycházejících z TOP nabídky jednotlivých turistických oblastí – oslovení všech certifikovaných ubytovacích zařízení v Moravskoslezském kraji – oslovení relevantních poskytovatelů služeb v cestovním ruchu s nabídkou spolupráce Zacílení na vhodné cílové skupiny dle jednotlivých zemí na základě dostupných analýz a výzkumů Obsah produktů vytvářen ve spolupráci s destinačními managementy turistických oblastí Vytváření článků (příběhů) o atraktivitách a zajímavostech regionu a jejich rozesílání k dalšímu využití spolupracujícím subjektům 18
Propagace produktů přímé prezentační akce v cílových destinacích - využití zázemí a pomoci Českých center – Francie (Paříž) – Velká Británie (Londýn) – Rusko (Moskva) – Ukrajina (Doněck) Účast na veletrzích cestovního ruchu - Německo (Berlín) - Polsko (Wroclaw, Katowice) - Slovensko (Bratislava) 19
Propagace produktů Realizace famtripů/presstripů z cílových zemí Internetová reklamní kampaň ve Velké Británii a Francii (mix kontextové a bannerové reklamy) zaměřená na konkrétní nabídku produktů CR 20
Zapojení cestovních kanceláří Oslovení a nabídka spolupráce směřovaná na všechny incomingové CK v ČR a CK v zahraničí mající v nabídce Českou republiku Poskytnutí detailních informací o subjektech zapojených do produktu (kontakty, ceníkové ceny, apod.) 21
Zapojení cestovních kanceláří Uvedení přímého odkazu na CK na webu s vytvořenými produkty - využití stávajícího webu Moravskoslezského kraje - Možnost zakoupení zájezdu vytvořeného dle produktu klikem na odkaz na cestovní kancelář Produktové listy tvořeny tak, aby se daly jednoduše vložit do katalogu spolupracujících CK 22
Základní pravidlo na závěr ZÁKLADNÍ CÍL VŠECH AKTÉRŮ ZABÝVAJÍCÍCH SE CESTOVNÍM RUCHEM JE STEJNÝ -ZVÝŠENÍ POČTU NÁVŠTĚVNÍKŮ K TOMU JE NUTNÁ KOOPERACE A SPOLUPRÁCE VŠECH AKTÉRŮ V CESTOVNÍM RUCHU 23
Kontakty Ing. Richard Žabka tel: Děkuji za pozornost 24