zelená linka: 800 260 500 Finanční možnosti čerpání z Operačního programu Životní prostředí 2014-2020 na vodu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Advertisements

Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Úvod do problematiky OPŽP
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Seminář V rámci projektu „Čisté povodí Svratky“ - Problematika zatížení vodních nádrží fosforem, zkušenosti s odstraňováním fosforu, možnosti.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
OP ŽP Anna Limrová Samostatný odbor OP ŽP.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Možnosti financování protipovodňových.
STUDIE PROVEDITELNOSTI FARSKÉHO A BORECKÉHO POTOKA MĚSTO PLANÁ NAD LUŽNICÍ strana 1 STUDIE PROVEDITELNOSTI PŘÍRODĚ BLÍZKÝCH PROTIPOVODŇOVÝCH OPATŘENÍ V.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Operační program Životní prostředí
Plány pro zvládání povodňových rizik
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Nový Operační program Životní prostředí.
Zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zelená linka: Operační program Životní prostředí
Možnosti financování adaptačních opatření – Operační program Životní prostředí Přednášející: Datum: Ing. Jan Pištěk
zelená linka: Prioritní osa 1 – Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
DOTACE PRO OBLAST ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PLZEŇSKÝ KRAJ Informace odboru ŽP o možnostech financování projektů v roce 2015 zaměřených na ochranu a zlepšení.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
zelená linka: Dočerpání OPŽP & představení nového OPŽP Seminář OPŽP pro potenciální žadatele.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
zelená linka: Nový Operační program Životní prostředí PRIORITNÍ OSA 3.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
zelená linka: Operační program Životní prostředí Prioritní osa 1, Specifický cíl 1.1 Nejčastější nedostatky.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
zelená linka: OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 2014 – 2020 KONFERENCE POVODNĚ A HOSPODAŘENÍ S VODOU Financování.
Opatření vázaná na vodu v SC 4.3
Prioritní osa 1, Specifický cíl 1.1; 1.2
Možnosti financování činnosti MAS
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Stav odkanalizování v obcích Zlínského kraje Odbor životního prostředí a zemědělství Ing. Dana Zápecová vedoucí oddělení vodního hospodářství Duben.
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Pracovní skupina Protipovodňová opatření
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Možnosti dotací na řešení zásobování pitnou vodou
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Specifický cíl 4.4 – Zlepšit kvalitu prostředí v sídlech
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Operační program životní prostředí
PRIORITNÍ OSA 3 OPŽP
1. Workshop pořizovatelů a projektantů k územní studii krajiny Kofinancování územní studie krajiny z NPŽP Petra Kolářová Odbor obecné ochrany přírody.
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
Operační program Životní prostředí 2014 – 2020
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Operační program Životní prostředí
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Dotační příležitosti pro obce JMK
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
4.4.1: Revitalizace funkčních ploch a prvků
Informace o vyhlášených výzvách
Transkript prezentace:

zelená linka: Finanční možnosti čerpání z Operačního programu Životní prostředí na vodu

Porovnání alokace OPŽP a OPŽP OPŽP OPŽP Celkem (EUR)

OPŽP Řídící orgán – Ministerstvo životního prostředí ČR Certifikační a auditní orgán – Ministerstvo financí ČR Zprostředkující subjekt ­ Státní fond životního prostředí ČR ­ Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Národní orgán pro koordinaci – Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 3

Prioritní osy pro období PO 1: Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní PO 2: Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech PO 3: Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika PO 4 : Ochrana a péče o přírodu a krajinu PO 5: Energetické úspory 4

zelená linka: Prioritní osa 1 – Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

Alokace pro jednotlivé prioritní osy pro období Prioritní osamil. EUR% , , Celkem (vč. TA)

Alokace OPŽP 2014–2020 pro specifické cíle 1.3 a CELKEM € PRIORITNÍ OSA 1 (29,15 %) € Specifický cíl 1.1 (45,00 %) € Specifický cíl 1.2 (15,00 %) € Specifický cíl 1.3 (30,00 %) € Specifický cíl 1.4 (10,00 %) €

Forma a výše podpory Dotace max. 85 % z celkových způsobilých výdajů. U některých SC výše dotace určena odečtením příjmů projektu metodou výpočtu flat rate (jednorázovým snížením způsobilých výdajů paušální sazbou) nebo metodou výpočtu finanční mezery. Využití finančních nástrojů – financování pomocí kombinace dotace a půjčky nebo pouze půjčky. 8

Prioritní osa 1: Specifické cíle a příklad typu podporovaného projektu 1.1 Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod ­ výstavba kanalizace za předpokladu existence vyhovující čistírny odpadních vod v aglomeraci 1.2 Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství ­ výstavba a modernizace úpraven vody a zvyšování kvality zdrojů pitné vody včetně výstavby a modernizace systémů (technická opatření) pro ochranu zdrojů pitné vody v jejich bezprostřední blízkosti, sloužící veřejné potřebě 9

Prioritní osa 1: Specifické cíle a příklad typu podporovaného projektu 1.3 Zajistit povodňovou ochranu intravilánu ­ hospodaření se srážkovými vodami v intravilánu a jejich další využití namísto jejich urychleného odvádění kanalizací do toků 1.4 Podpořit preventivní protipovodňová opatření ­ budování a rozšíření varovných, hlásných, předpovědních a výstražných systémů na lokální úrovni, digitální povodňové plány 10

Specifický cíl 1.3 – Zajistit povodňovou ochranu intravilánu Podporování přizpůsobení se změně klimatu, předcházení rizikům a řízení rizik podporou investic zaměřených na řešení konkrétních rizik, zajištěním odolnosti vůči katastrofám a vývojem systémů pro zvládání katastrof Aktivita – Zprůtočnění nebo zvýšení retenčního potenciálu koryt vodních toků a přilehlých niv, zlepšení přirozených rozlivů Aktivita – Hospodaření se srážkovými vodami v intravilánu a jejich další využití namísto jejich urychleného odvádění kanalizací do toků Aktivita – Obnovení, výstavba a rekonstrukce, případně modernizace vodních děl sloužící povodňové ochraně Aktivita – Stabilizování a sanace svahových nestabilit ohrožujících zdraví, majetek a bezpečnost obsažených v „Registru svahových nestabilit“ 11

Aktivita – Zprůtočnění nebo zvýšení retenčního potenciálu koryt vodních toků a přilehlých niv, zlepšení přirozených rozlivů Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: realizace opatření podporujících přirozený tlumivý rozliv povodní v nivách (např. snížení kapacity koryta a rozliv do údolní nivy, vytváření povodňových koryt, tůní), zvýšení kapacity koryta složeným profilem, vložení stěhovavé (meandrující) kynety pro běžné průtoky v intravilánu obcí, úpravy nevhodného opevnění, zvýšení členitosti a zlepšení morfologie koryta vodních toků, na některých místech s tvorbou mokřin a tůní, umožnění povodňových rozlivů do nivních ploch (v intravilánu tzv. povodňové parky, v extravilánu do volné krajiny). 12

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Soulad se státní politikou plánování v oblasti vod a směrnicemi Evropského parlamentu a Rady Návrh revitalizované kynety koryta zajišťuje v rozsahu území využitelného pro revitalizaci zlepšení současného ekologického stavu vod (úprava kynety do potenciálního geomorfologického typu přirozeného toku), migrační prostupnost a potřebný transport splavenin. Projekt zachovává (případně zvyšuje) průtočnou kapacitu stanovenou pro danou obec či město a nezvyšuje povodňové nebezpečí. Projekt obsahuje posouzení transformačního účinku protipovodňového opatření a nezhoršuje povodňové riziko dále po toku. Projekt je v souladu s aktuální platnou metodikou Ministerstva životního prostředí, která stanoví postup při navrhování přírodě blízkých protipovodňových opatření, zveřejněnou na 13

Aktivita – Hospodaření se srážkovými vodami v intravilánu a jejich další využití namísto jejich urychleného odvádění kanalizací do toků Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: Mezi podporované typy projektů patří například: plošná povrchová vsakovací a retenční zařízení doplněná zelení (průleh, nádrž), podzemní vsakovací a retenční prostory vyplněné štěrkem nebo prefabrikáty, vsakovací šachty, podzemní retenční nádrže s regulací odtoku do povrchových vod nebo kanalizace. 14

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Soulad se státní politikou plánování v oblasti vod a směrnicemi Evropského parlamentu a Rady V případě podzemních prostor a nádrží projekt obsahuje předčištění na vtoku do objektu a bezpečnostní přeliv. V případě vsaku projekt obsahuje hydrogeologické posouzení. Není přípustný hluboký vsak z budovaných zařízení. Hospodaření se srážkovými vodami je řešeno v území se stávající zástavbou a z převážné části se zástavbou nekomerčního (nepodnikatelského) charakteru. Projekt obsahuje posouzení transformačního účinku protipovodňového opatření a snižuje povodňové riziko v zastavěném území. 15

Aktivita – Obnovení, výstavba a rekonstrukce, případně modernizace vodních děl sloužící povodňové ochraně Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: výstavba ochranných nádrží (suchých nádrží, retenčních nádrží, poldrů), vybudování nebo rekonstrukce bezpečnostních přelivů vodních nádrží. Oprávnění žadatelé - výjimky: nestátní neziskové organizace (obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy, ústavy, spolky) – kromě opatření výstavby suchých nádrží fyzické osoby podnikající (pouze na opatření – vybudování nebo rekonstrukce bezpečnostních přelivů vodních nádrží) 16

Ochranné nádrže Ochrannou nádrží se rozumí: Suchá nádrž – Vodní nádrž určená k ochraně před účinky povodní, ve které je celkový objem nádrže téměř shodný se součtem ovladatelného a neovladatelného ochranného prostoru; plní retenční funkci a snižuje povodňový průtok ve vodním toku; může mít v poměru k celkovému objemu zanedbatelné stálé nadržení, které plní krajinotvornou či ekologickou funkci. Retenční nádrž – Vodní nádrž určená k ochraně před účinky povodní, která plní retenční funkci a snižuje povodňový průtok ve vodním toku, a ve které objem prostoru stálého nadržení je menší než 20 % celkového objemu nádrže; hladina stálého nadržení přitom plní funkci zajišťující zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti hráze vodní nádrže. Poldr – Uměle vytvořený prostor přiléhající k vodnímu toku, který při povodni zadržuje vodu, plní retenční funkci a snižuje tak povodňový průtok ve vodním toku; po průchodu povodňové vlny se ochranný prostor vyprázdní; záplavová oblast se obvykle zemědělsky nebo lesnicky využívá. 17

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Soulad se státní politikou plánování v oblasti vod a směrnicemi Evropského parlamentu a Rady Projekt obsahuje posouzení transformačního účinku protipovodňového opatření a snižuje povodňové riziko v zastavěném území. Projekt je v souladu s aktuální platnou metodikou Ministerstva životního prostředí, která stanoví postup při navrhování přírodě blízkých protipovodňových opatření, zveřejněnou na 18

Specifický cíl 1.4 – Podpořit preventivní protipovodňová opatření Opatření zaměřená na prevenci a ochranu obyvatel, majetku, kulturního dědictví a životního prostředí před účinky povodní a zajištění zlepšení rychlosti a kvality informací v době povodně. Aktivita – Analýza odtokových poměrů včetně návrhů možných protipovodňových opatření Aktivita – Budování, rozšíření a zkvalitnění varovných, hlásných, předpovědních a výstražných systémů na celostátní úrovni, digitální povodňové plány Aktivita – Budování a rozšíření varovných, hlásných, předpovědních a výstražných systémů na lokální úrovni, digitální povodňové plány 19

Aktivita – Analýza odtokových poměrů včetně návrhů možných protipovodňových opatření Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: zpracování podkladů pro stanovení záplavových území a map povodňového ohrožení, zpracování podkladů pro vymezení území ohroženého zvláštní povodní, zpracování podkladových analýz na státní a regionální úrovni pro 2. období plánování dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/60/ES, o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik (aktualizace vymezení oblastí s významným povodňovým rizikem, mapy rizik a mapy povodňového nebezpečí, návrhy efektivních opatření jako podklad pro plány pro zvládání povodňových rizik, dokumentace oblastí s významným povodňovým rizikem, zpracování podkladů pro aktualizaci plánů pro zvládání povodňových rizik), studie odtokových poměrů včetně návrhů možných protipovodňových opatření v oblastech s potenciálním povodňovým rizikem, jako podklad pro následnou realizaci vybraných protipovodňových opatření včetně přírodě blízkých protipovodňových opatření. 20

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Projekt je v souladu s aktuální platnou metodikou Ministerstva životního prostředí, která stanoví postup při navrhování přírodě blízkých protipovodňových opatření, zveřejněnou na 21

Oprávnění žadatelé kraje, obce, dobrovolné svazky obcí, organizační složky státu, státní podniky, státní organizace, veřejné výzkumné instituce, městské části hl. města Prahy, příspěvkové organizace, vysoké školy a školská zařízení, nestátní neziskové organizace (obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy, ústavy, spolky) – kromě opatření výstavby ochranných nádrží, církve a náboženské společnosti a jejich svazy fyzické osoby podnikající (pouze pro aktivitu kromě opatření výstavby ochranných nádrží). 22

Výzvy pro specifický cíl 1.3 a 1.4. Výzva č. 34 příjem žádostí od do Specifický cíl 1.3 – aktivita , , a Alokace 1,3 mld. Kč, z toho 100 mil. na aktivitu (svahové nestability) Minimální výše způsobilých realizačních výdajů činí ,-Kč (bez DPH) Výzva č. 35 příjem žádostí od do Specifický cíl 1.4 Alokace 350 mil.Kč Minimální výše způsobilých realizačních výdajů činí ,-Kč (bez DPH) (aktivitu nelze vyhlásit z důvodu neschválené legislativní vyhlášky) 23

Příklady projektů z uplynulého programového období Oprava poldruRetenční nádrž Revitalizace nábřežní zóny 24

Schéma podávání žádostí 25

Portál IS KP14+ 26

Děkuji za pozornost. Dr. Blanka Veltrubská KP České Budějovice Státní fond životního prostředí ČR Ministerstvo životního prostředí - Státní fond životního prostředí ČR - Agentura ochrany přírody a krajiny ČR -