POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Základy redakční práce
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Závěrečná fáze výzkumu
Jak psát seminární práci
Tvorba snímků v PowerPointu
Formální stránka práce
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Budování Digitální knihovny Vysokého učení technického v Brně Barbara Šímová /
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Jak napsat odbornou práci?
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Zpracování ročníkových prací
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Management a rozvoj obcí
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Chyby v psaní seminárních prací
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Úvod do managementu 1. seminář
Úvod do studia.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Struktura textu, analýza, argumentace
Prezentace.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Základy psaní pro studenty aneb Jak se k psaní „dokopat“ Kurz právnických dovedností II JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Komunikace v obchodním styku – nabídka
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Personální písemnosti II
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Úvod do psychologie
Psaní právních dokumentů
ZVUKOVÁ KUCHAŘKA MENTÁLNÍHO MAPOVÁNÍ
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Jak napsat zprávu z praxe
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
Dana Sigmundová Závěrečné práce – část I. - Jak najít literaturu k danému tématu ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
11. Výběr tématu odborného textu, bakalářská práce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_02_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Zpracování ročníkových prací – letní semestr
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Obecná didaktika ÚVOD.
JOINME (Journal of Interactive Media)
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Práva dítěte Výchova k občanství
Rozložení nadpisu Podnadpis.
Pravidla citování v absolventské práci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozložení obrázku s titulkem
Funkční styl odborný.
Transkript prezentace:

POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní obrázek. Odborný text na vysoké škole Listopad 2015 – U3V

Odborný text na VŠ Základní charakteristika Struktura Náležitosti odborných prací

Definice odborného textu Slohový útvar, jehož cílem je informovat, zaujímat stanoviska, vysvětlovat myšlenky a komunikovat o teoriích různých vědních oborů s odbornou veřejností. Autor již k známým publikovaným faktům přidává vlastní pohled a poznatky vědeckého charakteru získané vlastním výzkumem nebo odvozené z dřívějších prací. Odborný text je nástroj spolupráce a komunikace ve vědeckých oborech, jeho hlavní funkce je odborně sdělná a vzdělávací.

Definice odborného textu – pokračování  K odborným textům je nutno přistupovat kriticky, ne jen pasivně přebírat a memorovat látku.  Čtenáře nutí k aktivnímu a efektivnímu čtení, aby problematice porozuměl a dosáhl poznání.  Všichni absolventi VŠ v České republice prokazují schopnost publikovat odborný text formou závěrečné práce.

Dělení odborného text podle funkce publikování vědeckých poznatků – např. monografie, studie, odborná stať, referát, odborný článek, příspěvku ve sborníku, přednáška odborné kritické zhodnocení – např. posudek, recenze, odborná analýza, polemika školní práce – seminární práce vzdělávací funkce – např. učebnice, učební texty, e- learningové kurzy, skripta kvalifikační práce – vede k získání titulu

Odborný text na VŠ Seminární práce Ročníkové práce Závěrečné práce (vysokoškolské kvalifikační práce) Bakalářské práce Diplomové (magisterské, inženýrské práce) Rigorózní práce (malý doktorát PhDr.) Dizertační práce (doktorská PhD.) Habilitační práce (docentura doc.)

Odborný text na VŠ Strukturovaná, formalizovaná práce Styl oproštěný od osobních emocí, kritický, věcný, popisný Pracovat s odbornou literaturou a aplikovat získané poznatky

Odborný text na VŠ Stylistika, gramatika, kompozice Tvůrčí myšlení Formulováním problému a následných otázek Rozvíjení klíčových slov Využití dosavadních znalostí Informační zdroje

Odborný text na VŠ - struktura Titulní list Obsah – rozdělení kapitol Úvod – proč o daném tématu píšu, cíl práce Kapitoly a podkapitoly – jasná struktura Závěr – zhodnocení, aplikace v praxi, přínos, Literatura – soupis použitých zdrojů Přílohy – obrazové informace, tabulky, fotky

„Závěr je důležitý stejně jako úvod, protože dává konečný dojem z díla.“ "V celém textu existují dvě věty, které mají vždy větší význam než všechny ostatní - totiž první a poslední.... Nepodceňujte je." (Úvod do tvůrčího psaní, 2012).

Odborný text na VŠ - náležitosti Stanovený rozsah Formální úprava: řádkování, písmo, nadpisy, odstavce Číslování stran až od úvodu Jednotný styl celé práce

"Kdo píše rád, píše obvykle také dobře, kdo nerad, tak se to na kvalitě jeho textů jistě projeví také.“ (Úvod do tvůrčího psaní, 2012)

Odborný text na VŠ - literatura ŠANDEROVÁ, Jadwiga; MILTOVÁ, Alena. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), ISBN MEŠKO, Dušan; KATUŠČÁK, Dušan; FINDRA, Ján. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin : Osveta, s. ISBN Čmejkrová, S.-Daneš, F.-Světlá,J.: Jak napsat odborný text. Praha, Leda GERŠLOVÁ, Jana. Vádemékum vědecké a odborné práce. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, s. ISBN FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, ZBÍRAL, Robert. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha : Linde, s. ISBN ŠIROKÝ, Jan. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Vyd. 1. Brno : Computer Press, s. ISBN ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Vyd. 1. Praha : Academia, s. ISBN

Pro zajímavost  Digitální knihovna závěrečných prací UTB  Repozitář publikační činnosti UTB  Informační výchova Knihovny UTB ( IVA) Kurz Studuj kreativně  Citace

Myšlenkové/mentální mapy Mapy jsou nástroj, jak informace dostat do mozku (tedy např. jako technika učení) a jak je dostat z mozku (právě ona organizace, plánování apod.). Pomocí nich můžete organizovat své myšlenky, poznatky, dělat si přehledné poznámky, kvalitní prezentaci atd. Mapa vám pomůže také v učení, kdy díky ní si uděláte přehledný obsah v látce.

Ukázka myšlenkové mapy – téma cestování

Jak na myšlenkovou mapu 1. Doprostřed čistého papíru nakreslete nebo napište ústřední pojem/problém (téma mapy). 2. Z hlavního bodu veďte hlavní větve. Zamyslete se nad tím, co vše s tématem souvisí, a vytvořte z klíčových myšlenek hlavní větve. 3. Veďte větve křivě, pokuste se je zakreslit tak, jako byste kreslili strom. Rovnými čarami mozek nudíte a neumožňujete mu pracovat aktivněji, křivé větve mozek více upoutají.

4. Každou hlavní větev namalujte jinou barvou.  Barvy dávají našemu tvoření energii a mapám živost. 5. Z hlavních větví veďte vedlejší větve druhé úrovně, třetí úrovně atd.  Mozek pracuje na základě asociací a rád si dá „dvě a dvě dohromady“.

6. Nebojte se vyjadřovat obrázky. Názorné zobrazení má pro mozek vyšší hodnotu než slovo. 7. Používejte klíčová slova, vyhněte se větám.  Příliš dlouhé výrazy omezují soustředění na zbytek mapy a omezují vznik asociací, které jsou pro tvorbu map klíčové.

Příklad myšlenkové mapy – téma vánoční dárky

Odborný text na vysoké škole Děkujeme za pozornost Bc. Věra Adámková Bc. Veronika Hermanová