Projektový záměr Gramotnosti Odborná diskuze MŠMT, 28. 6. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Kulatý stůl k projektovému záměru IPn Pohyb a výživa – změna výuky TV a výživy na 1. stupni ZŠ MŠMT, Kulatý stůl,
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/3.2.04/ Název projektu:Inovace do praxe Název a číslo globálního grantu:Podpora nabídky dalšího vzdělávání v.
Září 2008Mgr. Lenka Schwarzová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Výzva k předkládání žádostí o finanční podporu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Autoevaluace z pohledu
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Model intenzivní podpory
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Model intenzivní podpory
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Model intenzivní podpory
Počítač ve škole a MŠMT Mgr. Jaroslav Faltýn
Model intenzivní podpory
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Projektový záměr Gramotnosti Odborná diskuze MŠMT,

Obsah prezentace Základní údaje o projektu Východisko Cíl/e projektu Zdůvodnění potřebnosti projektu Popis cílové skupiny Přínos pro cílovou skupinu Hodnota + inovativnost Klíčové aktivity Udržitelnost projektu

Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 4a – Systémový rámec celoživotního učení Typ projektu: IPn Žadatel: MŠMT Partner projektu: Národní institut pro další vzdělávání Délka projektu: 27 měsíců Cílová skupina: prioritně pedagogičtí pracovníci škol sekundárně žáci

Klíčovým problémem je začlenění účinných a dlouhodobě efektivních metod do výuky a reflexe současných tuzemských i zahraničních trendů ve třech gramotnostech (čtenářské, matematické, finanční) a vnímání jejich společného vlivu na současnou mladou generaci. Proč? Co? Kdo? Komu? Jak? Východisko

Cíl projektu Hlavním cílem projektu je zkvalitnit čtenářskou, matematickou a finanční gramotnost žáků v základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií. Poskytnout příležitost pro rozvoj profesních kompetencí učitelů, kteří budou příslušné dovednosti žáků v rámci jednotlivých gramotností rozvíjet ve vzdělávacích oblastech základního vzdělávání s důrazem na realizaci kurikulární reformy a v souladu se záměrem zavádět standardy hodnocení v pátém a devátém ročníku ZŠ.

Dílčí cíle projektu Vytvořit novou modulární strategii výuky pro rozvoj čtenářské gramotnosti a ověřit ji v praxi Sestavit a ověřit systém využívání elektronického média ve školách jako prostředku a nástroje k podpoře a rozvoji čtenářské gramotnosti Zavést efektivní pedagogické postupy ve výuce matematiky a metodicky podpořit změny způsobu její výuky Poskytnout strukturovanou tvorbu základní metodicko- didaktické podpory pro zavedení finanční gramotnosti do vzdělávací soustavy

Zdůvodnění potřebnosti Absence systematické podpory rané čtenářské, matematické a finanční dovednosti žáků základního vzdělávání, jako jednoho z nejzásadnějších faktorů determinujících výsledky jejich budoucího akademického a profesního života Reakce na nepříznivý vývoj výsledků českých žáků v mezinárodních i národních šetřeních (PISA 2009, TALIS , TIMSS 2007, FACTUM Invenio 2008, Analýza Bílé knihy 2009, McKinsey Prezentovaná zjištění doplňují výsledky šetření ÚIV a inspekční činnosti ČŠI ČR.) Výsledky analýzy MŠMT Metodická podpora učitele z února 2010 Priorita MŠMT v DZ zvyšování profesionality pedagogických pracovníků Zřejmá provázanost kvality profesního rozvoje učitelů s výsledky žáků při získávání jednotlivých druhů gramotností

Popis cílové skupiny Všechny aktivity projektu jsou určeny pracovníkům základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií - učitelům, s důrazem na jejich denní pedagogickou praxi, kde budou využívat své nabyté poznatky, osobní zkušenosti, odborné znalosti a dovednosti, dále též členům užšího vedení těchto škol, kterým bude poskytnuta podpora k rozvoji výchovně vzdělávacího procesu školy, sekundárně pak jsou tyto aktivity určeny velké skupině žáků včetně žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pro jejich zvýšenou motivaci k přijímání nových poznatků v současné a budoucí době.

Přínos pro cílovou skupinu Realizace připraveného a v praxi ověřeného modelu pro zvyšování úrovně čtenářské, matematické a finanční gramotnosti žáků Nové inspirace a metodické postupy a nástroje pro výuku Proškolení a profesionální metodická podpora od expertů a lektorů Přímé zapojení prostřednictvím pilotáže, expertní i výzkumná činnost, ověřování metodických materiálů a evaluačních nástrojů Další vlastní profesní rozvoj, monitorované zlepšené výsledky u žáků Kvalitní didaktické a metodické pomůcky Rozvoj profesních kompetencí v rámci tohoto projektu = proces získávání, prohlubování, zdokonalování dovedností v souladu se společenskými potřebami a požadavky na výkon učitelské profese.

Tvorba nového uceleného systému podpory tří gramotností - expertízy, osnovy, metodiky, příprava lektorů, hodnotitelů, pilotních učitelů a učitelů v praxi i ověření pro využívání ve vyučování Ověřený model profesního rozvoje učitele ve třech gramotnostech - zásadní změny způsobů výuky Každé téma určité gramotnosti je cílové skupině nabízeno v souboru s dalšími souvisejícími tématy dalších dvou gramotností. Významná možnost přijetí ověřených výsledků a výstupů projektu do národního kurikula Hodnota + inovativnost

Klíčové aktivity Název aktivityNáklady v tis. Kč KA1 Gramotné čtení KA2 Inspirativní e-čtenářství KA3 Tvořivá matematika KA4 Finanční abeceda celkem84 000

KA1 Gramotné čtení „Cílená podpora ve svých výstupech významně ovlivní inovaci RVP a ŠVP i naplnění připravovaných vzdělávacích standardů.“ Já – Ty – On – Ona - My umíme číst Šárka Dostalová

Cíl KA1 Gramotné čtení Vytvořit v ČR zcela nový modulární systém rozvoje čtenářské gramotnosti a k němu metodické materiály a didaktické pomůcky

Činnosti KA1 Gramotné čtení 1DAG1 – Tvorba tří modulů: třída - JÁ ČTU, třída - TY ČTEŠ, 6. až 9. třída MY ČTEME 1DAG02 – Vzdělávání lektorů a hodnotitelů a činnost lektorského a hodnotitelského týmu 1DAG03 - DVPP, cyklus vzdělávacích seminářů a třídenní konferenční soustředění, nové metodiky, metody a formy a didaktické pomůcky 1DAG04 - Ověření nových metodik evaluačních a diagnostických nástrojů v praxi prostřednictvím pilotáže ve školách, podpora webovou aplikací, e-learningem

Výstupy KA1 Gramotné čtení Modulární výukový program pro rozvoj čtenářské gramotnosti v ročníku Vzdělávací program Aktivace gramotného čtení Metodiky, soubory indikátorů změn ve vyučovacím procesu Soubor nástrojů pro hodnocení změn ve vyučovacím procesu u učitelů 550 proškolených učitelů 30 lektorů didaktiků pro 1.st. ZŠ a 15 lektorů pro 2.st. 10 hodnotitelů pro 1.st. ZŠ a 5 hodnotitelů pro 2.st. 60 pilotních škol Zpráva hodnotící průběh a výsledky klíčové aktivity podpořených žáků

KA2 Inspirativní e-čtenářství „Rozvoj čtenářské gramotnosti je mimo jiné podmíněn naší schopností inspirovat a nadchnout žáky ke čtení.“ Přitažlivé technologie - Moderní obsah - Čtenářské vzory- Sdílení čtenářských zážitků Jiří Nekola

Cíl KA2 Inspirativní e-čtenářství Tvorba a ověření systém využívání elektronických čteček digitálních knih jako podpůrného prostředku a nástroje vedoucího k zvyšování čtenářské gramotnosti

Činnosti KA2 Inspirativní e-čtenářství 2DAC01 - Výběr expertů, autorů, sestavení týmu hlavních lektorů a proškolení lektorského týmu 2DAC02 - Tvorba metodických materiálů, realizace vzdělávacích programů pro pedagogy k problematice e-čtenářství, tvorba metodických listů zapojenými učiteli 2DAC03 - Zajištění digitalizovaných literárních děl pro žáky 2DAC04 - Vytvoření systému pro výpůjčky čteček a literatury školami, monitorování zpětné vazby ze škol, tvorba čtenářské komunity prostřednictvím sociálních sítí

Výstupy KA2 Inspirativní e-čtenářství Celorepublikový tým 16 kompetentních lektorů 500 proškolených učitelů Realizace minimálně 250 školení přímo ve školách Vytvoření dvou metodik a 500 metodických listů 100 digitalizovaných literárních děl Funkční výpůjční systém digitalizovaných děl a čteček Zpráva hodnotící průběh a výsledky klíčové aktivity podpořených žáků

KA3 Tvořivá matematika „Způsob výuky novou metodou je příležitostí k zásadní změně při podpoře a rozvíjení matematické gramotnosti žáků.“ Učíme se spolu – Sdílíme dobrou praxi – Jsme empatičtí Ivana Shánilová

Cíl KA3 Tvořivá matematika Zvýšení efektivity výuky matematiky změnou přístupu učitelů k formě výuky, tj. tlumení transmisivních prvků výuky a naopak zdůrazňování a rozvíjení autonomie žáků, jejich tvořivosti a osobnostního rozvoje s uplatněním diferencovaného přístupu k nim

Činnosti KA3 Tvořivá matematika 3DAM01 - Tvorba metodik a vzdělávacích materiálů, program Lektor-didaktik, nová metoda výuky, nástroje pro hodnocení změn, postojů, výsledků. 3DAM02 - Vzdělávání a činnost lektorského týmu, kritéria výběru lektorů 3DAM03 – Výběr pilotních škol a učitelů, vzdělávání učitelů v nové metodě 3DAM04 – Pilotáž, analyzování výsledků a závěrečné hodnocení

Výstupy KA3 Tvořivá matematika Vzdělávací programy Lektor-didaktik a Tvořivá matematika ve škole Metodiky, soubory indikátorů změn ve vyučovacím procesu u učitelů a postojů žáků Soubory nástrojů pro hodnocení změn ve vyučovacím procesu 448 proškolených učitelů. 35 lektorů didaktiků pro 1. stupeň, 20 pro 2. stupeň, 10 hodnotitelů pro 1. st. a 6 pro 2. st. 42 pilotních škol Zpráva hodnotící průběh a výsledky klíčové aktivity podpořených žáků

KA4 Finanční abeceda „Ve vzdělávacích oblastech je možno systémově rozvíjet též finanční gramotnost přirozeným a efektivním způsobem.“ Motivace – Názornost – Osvěta – Výsledky Dušan Drabina

Cíl KA4 Finanční abeceda Vytvořit základní systémovou metodicko- didaktickou oporu pro zavedení výuky finanční gramotnosti do vzdělávací soustavy ČR

Činnosti KA4 Finanční abeceda 4DA01 - Tvorba osnov, standardů, tvorba souboru metodik a didaktických pomůcek pro učitele pro výuku žáků 4DA02 - Školení a příprava lektorů 4DA03 - Vzdělávání pedagogických pracovníků, pilotování vytvořených produktů 4DA04 - Identifikace překážek, podpora ředitelů škol testování finančních znalostí žáků – evaluace

Výstupy KA4 Finanční abeceda Soubor metodik a standardů Osnovy FG 15 dvouminutových edukativních minipořadů pro ČT1 i použití ve školách 13 desetiminutových audiovizuálních edukativních pořadů - pomůcka při výuce FG 26 lektorů FG 130 proškolených pedagogů Test finančních znalostí žáků na 200 základních školách Pilot souboru metodik na 36 školách v celé ČR Analýza překážek pro zavedení a soubor příkladů dobré praxe, hodnoticí zpráva z klíčové aktivity podpořených žáků

Udržitelnost projektu spočívá převážně v podpořených učitelích Zvýšení odbornosti cílové skupiny - nositelů těchto metod Používané efektivní postupy ve výuce v č eské republice Vytvořeny podmínky pro sdílení zkušeností a soustavné zkvalitňování práce Proškolená skupina lektorů vně a učitelů ve školách Zdroje a místa předávání poznatků i příkladů dobré praxe Systém přímé lektorské činnosti a průběžné metodické podpory a evaluace prostřednictvím konzultačních center NIDV. Lektoři projektu též působí i nadále v programech zaměřených na podporu tří gramotností. Dostupné metodické materiály pro všechny Metodické pokyny či legislativní kroky MŠMT Zpráva z projektu bude předána pedagogickým fakultám k dalšímu využití při přípravě budoucích učitelů.

Významnou hodnotou tohoto projektu bude též jasně definované zjištění, že je nezbytné systematicky podporovat ranou čtenářskou, matematickou a finanční dovednost žáků základního vzdělávání, jelikož jsou jedním z nejzásadnějších faktorů determinujících výsledky vzdělávací cesty i budoucího profesního života každého jedince.

Milá kolegyně, milý kolego, těšíme se na vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… Za autorský tým Miloslav Vyskočil