Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni Podpora Národní pracovní skupiny v práci na Národním akčním plánu ochrany práv dětí s intelektovým postižením Sdílení zkušeností z různých zemích na 2 mezinárodních setkáních ČR, Bulharsko, Srbsko, Velká Británie Aktivity na lokální úrovni – v Pardubickém kraji lokální koordinátor Zlata Brůžková
Aktivity v Pardubickém kraji Jak zapojit děti a mladé lidi s mentálním postižením do rozhodování o jejich životě Mgr. Ingrid Hanzlíková, DiS. Praha, 30. října 2013
Cílová skupina projektových aktivit Děti s intelektovým postižením žijící v ústavních zařízeních Děti, které projeví zájem o účast na aktivitách Děti s intelektovým postižením z rodin Personál zařízení dle individuálních potřeb
Výlety do „reality“ (okolí Slatiňan, cestování autobusem, vlakem, ZOO, muzeum loutek, dětský park, lanové centrum) individuální aktivity s dětmi – komunikace, hry, poznávání, vybízení k činnostem Skupinové aktivity – přímo na oddělení, motivace pracovníků k zapojení do aktivit (aktivity rukodělné, výtvarné, zpívání, tanec, hry s padákem, balónky, muziko) Podpora při vytváření komunikačních pasů a individuálních profilů – komunikace s klíčovými pracovníky Možnost přímého ovlivňování pracovníků na oddělení Aktivity dětí ve věku 7-10 let, DSS Slatiňany
Vytváření podnětů k činnostem ve volném čase Rozvoj komunikace – děti začali komunikovat aktivněji ve vztahu ke mně – (přinesou předmět, hračku a hra začíná z jejich strany) Spojení osoby s aktivitami, které je baví – projevy radosti, těšení se z něčeho, smích Seznámení se s reálným prostředím (mimo pravidelné cesty do školy) Nácvik cestování, potkávání se s cizími lidmi, reakce na náhlé situace (výtahy, turnikety, ruch města, jídlo mimo ústav) Práce na změnách přístupu personálu po malých krůčcích – příprava na přemístění do více reálného života Přínosy a změny
Pravidelné 1x za dva týdny společně a 1x za dva týdny s lidmi z DSS Slatiňany Stejné místo setkávání – ritualizace setkání, společné setkání Hry, povídání o tématech blízkých cílové skupině – škola, práce, bydlení, moje plány, práva a potřeby, mluvit sám za sebe Výroba loutek – natáčení krátkých fotoanimací s příběhem Plánování společné akce v režii skupiny s naší podporou „Setkáníčka“ mladých lidí s mentálním postižením z DSS Slatiňany a mladých lidí žijících v rodinách
Přínosy a změny Spolupráce ve skupině nových lidí Přijímání názoru druhých Rozvoj komunikace a sdělování svého názoru Reakce na nečekané otázky Změna prostředí – radost z výletu, nějaké akce, učím se jít za nějakým cílem a pracovat na jeho naplnění Seberealizace – volnost v aktivitách, nabídka činností, pořádání vlastní akce Rozvoj fantazie – vyprávění příběhů, plánů svého života Střet a vzájemné poznávání dvou světů – mladí lidé vyrůstající v ústavní péči x v rodině Neustálé možnosti volby (při cestování, nákup drobností) Rozvoj zodpovědnosti – pohyb po městě, sebekontrola ve společnosti, potkávání cizích lidí, běžné denní situace, neustále nové poznatky
Jaká práva a potřeby jsou pro nás nejdůležitější? Práva Zdravotní péče Ochrana proti znevýhodňování Ochrana proti zneužívání Vzdělání Možnost vyjádřit názor Potřeby Televize Kolo Počítač Oblečení Hřiště pro odpočinek Peníze na útratu
Přínosy pro zařízení a zaměstnance podklady pro individuální plánování práce s dětmi podpora personálu (vzdělávání, konzultace, prožitkové akce) zviditelnění zařízení v oblasti rozvoje participace dětí
Benefity pro Pardubický kraj Kraj získá informace o potřebách a silných stránkách dětí s mentálním postižením a jejich rodin V Pardubickém kraji rostou zkušenosti s komunikací s dětmi s mentálním postižením a zjišťováním jejich názorů – usilujeme o to, aby se to stalo v PK běžnou součástí praxe Sdílení zkušeností na národní a mezinárodní úrovni 13
Děkuji za pozornost Mgr. Ingrid Hanzlíková, DiS.