ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Sopečná činnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
Advertisements

1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Tsunami Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
EVROPA.
Vnitřní přírodní činitelé
Zeměpis – 6.ročník Zemětřesení VY_32_INOVACE_ Název školy
Sopečná činnost lávový proud podmořské výrony lávy žhavé magma
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
NA OBRÁZKU JE OSTROV MADAGASKAR ISLAND GRÓNSKO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Sopečná pohoří. Sopečná pohoří Sopečná pohoří- České středohoří Geomorfologický celek o rozloze 1265 km². Vznik v třetihorách sopečnou činností, za.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
STAVBA ZEMĚ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_11_Zemětřesení
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Magmatické systémy Na rozdíl od povrchových procesů a vzniku sedimentárních hornin nemůžeme většinou magmatické procesy pozorovat přímo. Pouze ve výjimečných.
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - POVRCH
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Vulkanické a tektonické tvary
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
V ULKANICKÁ ČINNOST.
Sopečná činnost v ČR Autor: Mgr. Marian Solčanský
Atmosféra Země.
Globální problémy lidstva
Druhy živelních pohrom
Předpověď živelních pohrom
Země ve vesmíru.
SOPEČNÁ ČINNOST VÝSKYT
8. Litosféra Zemská kůra.
VYVŘELÉ (MAGMATICKÉ) HORNINY
SOPEČNÁ ČINNOST.
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HORNINY Rastislav Švec.
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Příklady vulkanických hazardů spjatých s pliniovskými erupcemi (Mt
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Reologie lávy Ovlivněná: složením lávy, kys. lávy – vyšší viskozita, bazické nižší viskozita Teplotou Obsahem par a plynů (fluidní dynamikou) Agregace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SOPKY Šimůnková, Jirotková.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Vnitřní geologické děje
Transkript prezentace:

ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Sopečná činnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )

 Magmatizmus (vulkanizmus)  Seismicita  Metamorfizmus  Tektonika Magmatizmus – procesy spojené s výstupem žhavé taveniny do zemské litosféry a na její povrch. Seismicita – zemětřesení, krátkodobé pohyby vyvolané šířením seismických vln v zemském tělese. 2 Endogenní geologické pochody- rekapitulace

 Pronikání taveniny (magmatu) zemskou litosférou na zemský povrch.  Proces se dělí se na: -Plutonizmus – magma proniká pouze uvnitř litosféry a tvoří geologické tělesa hlubinná a podpovrchová. -Vulkanizmus – magma pronikne až na zemský povrch, kde vytváří povrchové útvary. 3 Magmatizmus

Tipy magmatizmu Magma- převážně, silikátová žhavotekutá hmota, složená z taveniny, pevných krystalů a fluidní fáze (vodní pára a plyny). Teplota °C): -primární (složením blízká kamenným meteoritům (Mg,Fe), resp. bazaltu). -kontaminovaná -zbytková Magmatizmus -hlubinný (plutonizmus) -povrchový (vulkanizmus) 4

 Efuzivní  Explozivní Forma výstupu je ovlivněna: -Chemizmem magmatu (lávy)- primární vlastnost. -Obsahem plynné složky. -Viskozitou (kyselá pastovitá), bazická ( silně tekutá, fluidní). Produktem efuzivní činnosti jsou výlevná tělesa lávy ve formě lávových proudů a příkrovů. Produktem explozivní činnosti jsou pyroklastika. 5 Vulkanizmus

 Pyroklastika dělíme podle velikosti na sopečný:  popel a prach (pod 0,05 mm)  písek (0, mm)  lapili (2mm - 3 cm)  bomby (3 – 100 cm)  bloky ( nad 100 cm) Ve zpevněné podobě se nazývají tufy resp.tefra. Explozivita narůstá s obsahem SiO 2 a plynné fáze v magmatu. 6 Pyroklastika

 havajský typ – výstup fluidního bazického magmatu (bazalty) s minimální explozivní činnosti, tvorba lávových proudů a lávových jeskyní, parazitické kužely na proudech, plochý kužel (štítový vulkán ) s lávovým jezerem. Příklad: Kilauea, Mauna Loa.  platóbazalty – enormní výlevy bazického magmatu, široký rozsah a značná mocnost utuhlé lávy, označují se jako štítové sopky. Příklad: Columbijské plató, Dekkanská plošina.  lineární typ- výlev bazických láv podél dlouhých zlomových linií. Příklad: Island (Laki), Yellowstone. 7 TYPY VULKANICKÉ ČINNOSTI- efuzivní

 podmořský typ – výlev bazaltických láv a výstupy plynů, polštářové struktury, na styku s mořskou vodou při povrchu vznikají freatické (plynové) erupce), jsou silně explozívní a destruktivní. Příklad: riftové struktury, nový ostrov Surtsey j. Islandu. TYPY VULKANICKÉ ČINNOSTI - explozivní  strombolský typ – mírně explozivní projevy, výrony žhavých plynů (fumaroly), bomby, lapilli, popel, magma variabilního chemického složení, výrazný sopečný kužel, parazitické kužely. Příklad: Stromboli, Paricutín (Mexiko). 8

 peléský typ – výrazný kužel, produkce žhavých plyno-prachových směsí pyroklastik, které tvoří na svazích žhavé „laviny“(pyroklastické laviny) a kopírují terénní nerovnosti, láva kyselá, viskózní, prudké a destruktivní erupce bohaté na pyroklastika. Příklad: Mt. Pelée (Martinik), Vulcan (Itálie), Mt. Mayón (Filipíny). 9

 pliniovský typ – výrazný kužel příp. kaldera, produkce převážně jemných pyroklastik (popel a prach), láva kyselá, silně viskózní s vysokým obsahem plynů, tvoří se plyno-prachová horká mračna, která vystupují jako „sloup“do vysokých výšek (až 25km), vulkanický materiál je roznášen do velkých vzdáleností. Příklad: Vesuv, Krakatau (Indonésie), Pinatubo (Filipiíny), Mt. Sv. Helens (USA). 10

Vulkanická tělesa smíšeného typu, které periodicky střídají činnost explozivní s činností efuzivní. Na zemském povrchu vytvářejí výrazné kuželovité formy tvořené pyroklastiky a produkty lávových proudů. Větší vulkány s opakovanou činností vedou ke vzniku kalder. Jde o široké kruhové deprese v centrální části kužele, které vznikají v důsledku rozmetání jeho vrcholové části a nebo tzv. gravitačním kolapsem. V kaldeře se místy tvoří vulkanické dómy. 11 Stratovulkány

Doprovodné a postvulkanické jevy  výrony horkých až chladných plynů : fumaroly, solfatary, mofety  gejzíry  minerální vody 12

 průběh vulkanické činnosti je závislý především na povaze magmatu (kyselé nebo neutrální či bazické), obsahu CO 2, CO, H 2 S, SO 2, vodních par a dalších skleníkových plynů (fluidní fáze).  čím vyšší j obsah SiO 2 v tavenině, tím je explozivita intenzivnější, roli hraje i periodicita aktivity vulkánu, v dlouhých přestávkách se hromadí vysoký objem lávy, který se uvolní náhle velkou erupcí často spojenou s destrukcí sopečného kužele.  vyhaslé sopky – útvary bez historického záznamu aktivity. 13

 stratovulkán složený z rozsáhlé kaldery (Monte Somma) a kužele Vesuvu.  zdánlivě vyhaslý vulkán, který obnovil mohutným výbuchem svou aktivitu v r. 79 n.l, velké množství popele a sopečného prachu zničilo město Pompeje, Stabiae a Herculaneum. svědectví očitého svědka Plinia staršího obsahují dopisy psané jeho synovcem historiku Tacitovi.  od katastrofy evidováno asi 50 vulkanických aktivit, poslední v r  činnost bývá zahajována explozí po níž následují lávové proudy (klasický stratovulkán). 14 Pompeje a Vesuv

 vulkán na přechodu mezi štítovou sopkou a stratovulkánem.  první projevy již před 1500 n.l., evidováno celkem přes 150 aktivit.  typické střídání malých a silnějších erupcí. 15 Etna

 ostrov tvořený 5 vulkány, produkt vulkanizmu horké skvrny.  v současnosti je aktivní Kilauea ve v. části ostrova.  během roků vystoupilo cca 850 mil.m 3 lávy,lávové proudy 11km dlouhé, ostrov se zvětšil o 0,4km 2, aktivita doprovázena seismickou činností a poklesy v kráteru, teplota lávy C.  vývoj vulkanické aktivity( ) proběhl v 50 dílčích událostech, vývoj byl monitorován Havajskou vulkanologickou observatoří, založenou v r Havajské ostrovy

 vulkanizmus v oblasti Českého masivu není v současné době aktivní. Nejmladší vulkán Železná hůrka u Chebu byl činný podle radiometrického datování před tisíci lety.  stáří nejmladší etapy vulkanické činnosti je datováno do neogénu až do středního pleistocénu.  mladý vulkanizmus proběhl v několika etapách- 17 Česká republika

-eocén až spodní miocén - 40 až 18mil.let (Doupovské hory a České středohoří). -svrchní miocén mil.let (oblast krušnohorského a lužického zlomu). -pliocén až starší pleistocén – 2 - 0,4mil.let (Chebsko, Nízký Jeseník-Bruntálsko, Uherský Brod). Vulkanizmus měl převáženě bazický charakter ( alkalické bazalty). 18 Česká republika

 výrony CO 2 (podkrušnohorská oblast, Chebsko, Karlovy Vary, Konstantinovy Lázně, Mariánské Lázně) Nízký Jeseník (řada lokalit v povodí řeky Moravice a Bystřice), Teplice n.B., Přerovsko.  výrony termálních vod (Karlovy Vary). 19 Postvulkanické aktivity Česká republika

 za posledních let bylo na zemském povrchu aktivních cca 1400 vulkánů.  vulkány se vyskytují zpravidla na hranicích litosférických desek, zejména na konvergentních aktivních okrajích především okolo Tichého oceánu ( tzv. ohňový kruh) a riftových zlomech.  uvnitř desek jsou zastoupeny vulkány horkých skvrn a iniciálních stádií vývoje riftových struktur. 20 Pozice vulkánů na zemském povrchu Rekapitulace

 Sopky vznikají tak, že si rozžhavené magma najde „cestu“ skrz zemskou kůru na povrch.  Magma je směs roztaveného kovu, vody a plynů, které se tlačí na povrch  Láva je magma, ale bez vody a plynů. 21 Vznik sopek

Zjištění stáří a stavba vulkánu  stáří sopky :  1. z písemných záznamů.  2. z geologického měření (podle vrstev lávy a popela). 22

Erupce  Mívá sílu několika násobku výbuchu atomové bomby.  Pří erupci se doslova odstřelí horní část vulkánu  Je několik typů erupcí  Doprovází ho zemětřesení, vlny tsunami, velké množství velice jemného popílku a bahnotoky. 23

 Pyropklastický mrak Pyropklastický mrak  Vlna tsunami Vlna tsunami  Zemětřesení Zemětřesení  Požáry a Bahnotoky Požáry a Bahnotoky  Nánosy popílku Nánosy popílku 24 Katastrofy doprovázející erupci

 Pyroklastický mrak je ohromná masa popílku plynu a kusů lávy (bomby)  Pohybuje se rychlostí km/hod Vlna tsunami Vlna tsunami Vzniká při erupci a zemětřesení pod mořskou hladinou  Čím blíže je břehu tím je vyšší a nebezpečnější  Na volném moři ani neznáte že kolem „prošla“ 25 Pyroklastický mrak

26

 Při erupci se uvolní velké množství energie v podobě pyroplastického raku, magmatu a zemětřesení  Na obrázku jsou vidět místa kde jsou nejčastější zemětřesení a je téměř shodná s mapou sopek 27 Zemětřesení

Požáry a bahnotoky 28  Požáry vznikají od tekoucí lávy  Bývají nezvládnutelné a velice těžce se s ním dá „bojovat“  Bahnotok je směs popílku roztátého sněhu a ostatních věci které tato „bahnitá řeka“ vezme sebou

Sopky 29 Pevninské sopky Jejich kužely jsou na povrchu země Můžeme pozorovat jen asi 500 z celkového počtu sopek Podmořské Oproti sopkám pevninským mají kužel pod mořskou hladinou Oproti sopkám pevninským mají kužel pod mořskou hladinou Pokud „vystoupí“ kužel nad hladinu vznikne z něj vulkanický ostrov (jak to vidíme na obrázku) Pokud „vystoupí“ kužel nad hladinu vznikne z něj vulkanický ostrov (jak to vidíme na obrázku) Příkladem je Havajské souostroví Příkladem je Havajské souostroví

Sopky 30 Spící sopkou nazýváme vulkán, který nevybuchl za posledních let. Spící sopkou nazýváme vulkán, který nevybuchl za posledních let. Na několika spících sopkách jsou observatoře ve kterých se shromažďují a vyhodnocují informace o sopkách pod nimi Na několika spících sopkách jsou observatoře ve kterých se shromažďují a vyhodnocují informace o sopkách pod nimi Vyhaslá sopka - nevybuchla posledních let. U nás v České republice je to například Milešovka nebo Říp. Vyhaslá sopka - nevybuchla posledních let. U nás v České republice je to například Milešovka nebo Říp.

 Školní atlas dnešního světa, Praha:Terra 2000  Svět poznání  Masarykova univerzita  Global Volcanism Probram  NOAA Satellite and Informtion Service  Svět katastrof Použitá literatura