Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování příloha č. 11 - Záškoláctví Autor: PhDr. Lenka Skácelová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Hlavní město Praha Protidrogová politika hl. m. Prahy Krajské oddělení protidrogové prevence PRM MHMP Mgr. Nina Janyšková.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Spolupráce Policie ČR s Orgánem sociálně právní ochrany dítěte při řešení problematiky domácího násilí Krajské ředitelství Policie ČR Jihomoravského.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Individuálně, ale společně a jinak
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Plánování ve školní tělesné výchově
Institucionální cesta podpory
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Problémy a specifika pedagogiky
Aktivity a činnosti úseku služeb v oblasti dalšího vzdělávání
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Pracovnělékařské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Správa sociálního zabezpečení
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Spolupráce škol a orgánů sociálně-právní ochrany dětí
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Ing. Alice Hříbalová - VP
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Přijímací řízení pro školní rok 2018/2019.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Strategické řízení a plánování
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování příloha č Záškoláctví Autor: PhDr. Lenka Skácelová

Typ rizikového chování - Záškoláctví Za záškoláctví („chození za školu“) je považována neomluvená absence žáka základní či střední školy. Pouze na základě písemné žádosti zákonného zástupce či plnoletého žáka o omluvu nepřítomnosti ve škole absenci pedagog omlouvá. Vždy v souladu s pravidly školy o omlouvání absence. Jedná se o přestupek, kterým žák úmyslně zanedbává školní docházku. Je chápáno jako porušení školního řádu (pravidel stanovených školou), současně jde o porušení školského zákona, který vymezuje povinnou školní docházku. Nezřídka je spojeno s dalšími typy rizikového chování, které obvykle negativně ovlivňují osobnostní vývoj jedince.

Typ rizikového chování - Záškoláctví Školy si upravují postup pro případy záškoláctví interně, takže se liší v počtu neomluvených hodin, které jsou již vymezovány jako porušení školního řádu a jsou obvykle postihovány kázeňsky „Záškoláctvím bývá označován přestupek žáka, který úmyslně zanedbává návštěvu školy“.

Východiska Toto rizikové chování je většinou spojeno s dalšími rizikovými projevy chování jako je zneužívání návykových látek, gambling, dětská kriminalita, prostituce aj. Dle věkové kategorie dětí se vyskytuje ve zvýšené míře na druhém stupni základní škol a graduje ve věku středoškolského studia (15-18 let). V tomto období dospívání až na pokraji zletilosti je z mnoha důvodů velmi obtížné udržet nastavená pravidla ve školním řádu vůči tomuto rozšířenému jevu.

1.Doména - Společnost Rizikové faktory příležitost k nelegální činnosti negativní vzory v okolí glorifikace rizik a negativního chování v médiích nízká úroveň vzdělání nezaměstnanost prostředí ohrožené sociálním vyloučením Projektivní faktory kvalitní úroveň školy pozitivní vzory ve společnosti stálé pozitivní poselství v médiích vytváření příležitosti pro rozvoj kreativity mládeže jasné zákony vůči užívání návykových látek a držení zbraní

2.Doména – Osobnost jedince Rizikové faktory hledání náhradního uspokojení při citové deprivaci nebo neuspokojených základních psychických potřebách /potřeba uznání a pozornosti/ volání o pomoc v tíživé akutní situaci – dítě je ve stresu disharmonický vývoj osobnosti /oploštělá emocionalita, výraznější egoismus,nedostatečná sebekontrola a vnitřní zábrany/,problémové chování přerůstá v poruchy chování projev jiné závažné psychické poruchy /schizofrenie,deprese/ Projektivní faktory rozvoj schopností dítěte svědomitost extroverze přívětivost citová stabilita

3. Doména –Škola Rizikové faktory - Negativní vztah ke škole povyšování žáka s mimořádnými vědomostmi a schopnostmi vysoký počet žáků ve třídě nedostatečná příprava učitele, přetěžování žáků učitelem odpor ke škole u dětí s menším nadáním (jsou kárány, trestány, v horším případě i zesměšňovány) vysoké požadavky na žáka negativní citové zážitky spojené se slabým prospěchem, neschopností porozumění učivu a tím i zhoršené sociální postavení v kolektivu (porucha mezilidských vztahů) špatné přizpůsobení školnímu režimu nechuť ke školní práci experimenty s návykovými látkami u žáků gambling projevy šikanování na školách osobnost pedagoga (nespravedlivé hodnocení žáků, lhostejnost k chování žáků, neřešení vážných situací, atd.) Projektivní faktory zdravé klima školy a třídního kolektivu podpora učitele včasná diagnostika výukových obtíží a náprava motivace k učení pozitivní hodnocení podpora sebevědomí s ohledem na individualitu žáka včasná systematická a efektivní specifická primární prevence

4. Doména - Rodina Rizikové faktory – Vliv rodinného prostředí zanedbávající, příliš autoritativní nebo příliš liberální výchova nejednotnost výchovného působení nezájem rodičů o své děti (trávení volného času, nedostatečná péče) rodiče sami nemají dostatečně osvojené morální normy a jsou pro dítě nevhodným modelem dítě s problémovým chováním je v roli obětního beránka v rodině – problémy v chování u dítěte pomáhají udržovat rodinnou rovnováhu, jiné problémy se neřeší zaměstnanost rodičů (pracovní vytíženost, směnnost jejich práce, atd.) neochota či neschopnost rodičů motivovat dítě ke vzdělávání nedostatečné právní povědomí o rodičovské povinnosti zajistit povinnou školní docházku Projektivní faktory dobré vztahy v rodině otevřená komunikace neautoritativní podpora dítěte a jeho přijímání takového, jaký je duchovní orientace rodiny kvalitní a podnětné rodinné prostředí pomoc v obtížných situacích a pozitivní vztahy rodičů a dospělých včasné podchycení problémů a využití odborné pomoci

Nevhodné postupy Za nejrizikovější v rámci prevence a řešení záškoláctví na školách a školských zařízeních vidíme: nedůslednost učitelů v dodržování školního řádu, nastavených pravidel tříd, špatná komunikace s vedením školy, kolegy, žáky nejednotný přístup pedagogů v dodržování nastavených pravidel ve vztahu k řešení záškoláctví nekompetentní (mocenská, neprofesionální, žádná) komunikace s rodiči, zákonnými zástupci žáků obavy ze setkání s rodiči

V jakém případě vyrozumět Policii ČR, OSPOD ? V případě opakovaného záškoláctví v průběhu školního roku, pokud již byli zákonní zástupci pravomocným rozhodnutím správního orgánu postiženi pro přestupek podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. § 31 Přestupky na úseku školství a výchovy mládeže (přestupku se dopustí ten, kdo ohrožuje výchovu a vzdělávání nezletilého zejména tím, že nepřihlásí dítě k povinné školní docházce nebo zanedbává péči o povinnou školní docházku žáka). je-li neomluvená absence žáka příliš vysoká, následuje hlášení o zanedbání školní docházky Policii ČR.

V jakém případě vyrozumět Policii ČR, OSPOD ? Případ je řešen na obvodním oddělení policie ČR podle místa trvalého bydliště žáka jako trestní oznámení pro podezření ze spáchání přestupku pro ohrožování výchovy dítěte. Policie ČR vychází z Trestního zákoníku č. 40/2009 Sb.Hlava IV: Trestné činy proti rodině a dětem § 201 Ohrožování výchovy dítěte Problematika záškoláctví je obsažena i nepřímo v Zákonu o přestupcích č.200/1990 Sb.

V jakém případě vyrozumět Policii ČR, OSPOD ? Strážník městské policie o zjištěných skutečnostech (nálezu dítěte venku v době, kdy má být ve škole – záškolák) informuje příslušné orgány na základě svých povinností a pravomocí (Policii ČR, OSPOD, zákonné zástupce, případně další instituce dle konkrétní povahy případu).

Kontakty PhDr. Lenka Skácelová -vedoucí Poradenského centra pro drogové a jiné závislosti, při PPP Brno -tel.: , Mgr. Martina Budínská -vedoucí úseku prevence -tel.:

Kontakty Ing. Radka Heřmánková -tel.: Mgr. Vladimír Sklenář -tel: