ŘÍDÍME PROJEKTOVĚ - podpora při implementaci projektového řízení v organizacích veřejného sektoru AQE advisors, a.s. 18. 5. – 15. 6. 2010 Benešov, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektové řízení Modul č.1.
Advertisements

Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
managementu znalostí podle
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Evropský sociální fond
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Facility management ČSN EN
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
1 Informační strategie Zlínského kraje a první etapa její realizace Hynek Steska David Melichar
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Realizační tým ICZ duben 2005
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Návrh a zavedení systému poskytování a sledování dotací
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Aktivita A4 - Návrh a zavedení systému.
Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Výzva č. 42 OP LZZ – Projekt Moravskoslezského kraje Rozvoj kompetencí strategického, procesního a projektového řízení a kvality Výzva č. 42 OP LZZ Zpracoval:
6. Koncepce řízení projektů
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
2. Životní cyklus a procesy projektu
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Projektový management Certifikace a normy Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko–geologická fakulta VŠB-TU.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Interaktivní personální portál
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
O PTIMALIZACE PROCESŮ ÚOOÚ Projekt je financován z prostředků strukturálních fondů Evropských společenství v rámci Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie Smart Administration David Zeisel Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra ČR
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Projekt KA3: ZPRACOVÁNÍ METODIK TVORBY NÁSTROJŮ PRO IMPLEMENTACI NÁRODNÍ STRATEGIE ELEKTRONICKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ (NSEZ)
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

ŘÍDÍME PROJEKTOVĚ - podpora při implementaci projektového řízení v organizacích veřejného sektoru AQE advisors, a.s – Benešov, Brno

Obsah prezentace  Cíl workshopu.  Projektové řízení, projekt.  Teoretická východiska a standardy projektového řízení.  Obecná metodika projektového řízení pro organizace ve veřejné správě (VS).  Implementace podpůrných technologií pro potřeby projektového řízení.  Diskuze, praktická část workshopu.

Řídíme projektově Cíle workshopu –pomoci řešitelům při implementaci projektového řízení v organizacích VS prostřednictvím tvorby metodiky zaměřené na projektové řízení –síťování řešitelů s metodiky z řad zaměstnanců a smluvních partnerů OPŘ MV, praktické prezentace stávajících systémů ve vybraných organizacích Zaměření workshopu –seznámení zástupců veřejné správy s projektem Ministerstva vnitra „Koordinace a zavedení Smart Administration ve veřejném sektoru“ –seznámení zástupců VS s principy projektového řízení –prezentace příkladů dobré praxe v oblasti zefektivnění fungování VS –výměna zkušeností a síťování organizací VS se zástupci OPŘ MV

Projektové řízení, projekt Projektové řízení –způsob rozplánování a realizace aktivit, které je potřeba uskutečnit v požadovaném termínu s plánovanými náklady tak, aby se dosáhlo stanovených cílů –účinné a efektivní dosahování významných změn Projekt –proces koordinovaných činností s jasně ohraničeným začátkem a koncem, prováděný pro dosažení cíle, vyhovující specifikovaným omezením v nákladech a zdrojích Příklady projektů –zateplení budovy úřadu včetně výměny oken –implementace nových IS –vytvoření a implementace strategického plánu města –komplexní regenerace městského jádra

Teoretická východiska a obecná metodika projektového řízení V rámci standardů projektového řízení existuje celá řada metodických přístupů: 1.Metodika PRINCE2 2.Norma ISO 10006:2004 (nejčastěji implementovaná metodika v organizacích VS) 3.IPMA (International Project Management Association) 4.PMBOK® (Project Management Body of Knowledge) 5.Metodika řízení ICT projektů MV ČR PRINCeGON

Obecné postupy a nástroje zavádění projektového řízení v organizacích veřejné správy

Popis a identifikace souvisejících procesů s projektovým řízením ve VS Strategické řízení a plánování - identifikace projektových záměrů – příležitostí (analýza strategické dokumentace). Schvalovací procesy - výběr kvalitních projektových záměrů včetně jejich schválení. Kontrola – procesy související s interními kontrolními procesy, kdy projektový proces nemusí zohledňovat všechny její části. Finanční řízení – zajištění případných vstupů ve formě dodávky zdrojů. PR – propagace – nutnost prezentovat záměr, postup realizace i výstupy. Komunikační a informační toky – komunikační matice, strategie komunikace. Nastavení řízení kvality a efektivity procesů.

Identifikace stávající situace v oblasti projektového řízení – analýza procesů Cílem kapitoly je prezentace hlavních východisek pro potřeby realizace analýz zaměřených na implementaci projektového řízení, kdy se jedná o kombinaci celé řady klíčových faktorů. Všechny níže definované prvky musí jít ruku v ruce s procesní analýzou, která však u mnoha subjektů VS bude velmi podobná. Vždy musí být provedena analýza stávajícího stavu, SWOT analýza a analýza procesů, včetně související dokumentace. Struktura oblastí realizace analýz: –vzdělávání –implementace podpůrných technologií – zvyšování účinnosti IS –komunikace –systémy řízení kvality –systémy měření efektivity –strategické řízení a plánování –finanční řízení –outsourcing

Metodika analýzy projektového řízení

Vymezení základních rolí v projektovém procesu – kompetenční model Struktura projektové kanceláře a vymezení jednotlivých rolí závisí na velikosti organizace a zaměření projektů řešených organizací. Jednotliví členové projektové kanceláře a následně pak i realizačních týmů mohou být v případě volných kapacit zaměstnanci dané organizace nebo mohou být externími zaměstnanci. Kompetenční model tedy vymezuje: –složení projektového týmu –odpovědnosti projektového týmu –kompetence členů projektového týmu –pracovní náplně jednotlivých členů –povinnosti členů týmu

Požadavky na nastavení procesů – procesní mapa Stanovuje a ukazuje postupy, jednotlivé kroky a harmonogram dílčích činností, jež jsou stěžejní pro bezchybnou realizaci projektu. Základní struktura procesu: –iniciace projektu –investiční fáze realizace projektu –provozní fáze realizace projektu –ukončení realizace projektu Standardy projektu –Standardy projektové dokumentace –Úložiště projektové dokumentace –Archivace projektové dokumentace

Vzor karty procesu

Proces investiční fáze realizace projektu 2/1

Proces investiční fáze realizace projektu 2/2

Monitoring efektivity a kvality procesů Plán kvality procesu (porovnání reálného stavu s nastavenými procesy): –nastavení ukazatelů výkonnosti procesu (dodržení harmonogramu, rozpočtu, stanovených indikátorů) –zhodnocení – evaluace procesů (stěžejní je analýza rizik a návrhy na jejich odstranění či eliminaci, jež zajistí správnou a bezchybnou administraci projektu)

Implementace podpůrných technologií pro potřeby projektového řízení 1.Podpora vedení jednotlivých projektů v souladu se stanovenou metodikou. 2.Jednotné a bezpečné úložiště dokumentů pro veškerou podstatnou dokumentaci –šablony dokumentů –zálohování –verzování –sledování změn. 3.Snadný a rychlý přístup pro každého člena týmu. 4.Rozsah pravomocí, funkčnosti a přístupů v rámci projektového portálu řízený dle role uživatele v rámci projektu (člen týmu / projektový vedoucí / správce projektového portfolia…). 5.Klasifikace projektů dle určených kriterií do skupin projektů (malé, střední, velké...), ALE jednotná základní struktura pro všechny projekty.

Architektura IS pro potřeby projektového řízení

Praktické cvičení 30 min.

Podklady pro popis procesu iniciace a realizace projektu Cílem praktického cvičení je popis procesu projektového řízení od fáze iniciace projektového záměru až po ukončení realizace projektu. Vodítko pro potřeby popisu posloupnosti procesu: -Identifikace priorit -Formulace záměru -Identifikace zdrojů -Schválení záměru -Zpracování projektu, projektové dokumentace -Iniciace projektu -Monitoring projektu -Řízení a kontrola realizace projektu -Vyhodnocení realizace projektu

Podklady pro stanovení vstupů a odpovědnosti za část procesu Možné vstupy: -Strategické plán -Rozpočet, rozpočtový výhled -Schválený projektový záměr -Zpracovaný projekt -Schválený projektový plán -Sestavený projektový tým -Realizovaný projekt Obecné pravomoci a odpovědnosti: R - zodpovědnost A - vlastník procesu S - spolupracuje / vyrábí C - odborné konzultace, I - je informován

Podklady pro stanovení role v procesu Identifikace vybraných rolí v projektu: Nositel projektu – sponzor projektu - NP Ředitel programové kanceláře - ŘPK Projektový manažer - PM Vedoucí projektu za dodavatele - VPD Administrátor projektu - AP EU administrátor - EU Technický gestor projektu - TGP Věcný gestor projektu - VGP Manažer kvality - MK Právník projektu - PP Manažer publicity projektu (PR manažer)- MPP Ekonom projektu - EP

Metodika implementace navrženého systému Obecně lze postup charakterizovat těmito kroky (dle úrovně zkušeností s projektovým řízením): 1)Projekce zapojení projektového řízení do procesů organizace 2)Proškolení relevantních zaměstnanců v oblasti projektového řízení a fungování projektové kanceláře (workshop, v simulovaných podmínkách reálného projektu) –implementace projektového řízení do celého systému organizace (prostřednictvím dokumentace, interních předpisů) –integrace IS do organizace (včetně tvorby příruček a uživatelských manuálů) 2) Spuštění pilotního provozu PK (doladění systému, metodická podpora ze strany zkušeného koordinátora) 3) Spuštění ostrého provozu PK (fungování bez zapojení externích subjektů) 4) Evaluace systému

Děkuji za pozornost Martin Havlík AQE advisors, a.s. Tel: