VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Advertisements

ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Vzduch – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY. KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK CHEMICKÝCH SMĚSÍ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Změny skupenství látky
Alkyny.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
VY_32_INOVACE_Slo_I_09 Dusík ppt.
atmosféra, složení vzduchu, dusík, kyslík
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Období: leden až květen 2012
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_III_13 Areny ppt.
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Návykové látky Název projektu: OP VK
Základní škola a mateřská škola Damníkov
VY_32_INOVACE_Slo_II_04 Oxidy 2 ppt.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
AUTOR: Blanka Petlánová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vzduch Autor: Mgr . Iveta Váňová VY_32_ INOVACE_45_Vzduch
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autor: Stejskalová Hana
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Skupenství látek.
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Michala Slováčková

Vzduch, kyslík

Co je vzduch? stejnorodá směs plynných, kapalných a pevných látek stejnorodá směs plynných, kapalných a pevných látek (jednotlivé části okem nerozlišíme) (jednotlivé části okem nerozlišíme) g složky - 78% dusík N 2, 21% kyslík O 2, 0,03% oxid uhličitý CO 2, vzácné plyny (zejména argon) g složky - 78% dusík N 2, 21% kyslík O 2, 0,03% oxid uhličitý CO 2, vzácné plyny (zejména argon) l složky – vodní pára, kapky vody l složky – vodní pára, kapky vody s složky – prach, saze, popílek, pyl, mikroorganismy (bakterie, roztoči, plísně) s složky – prach, saze, popílek, pyl, mikroorganismy (bakterie, roztoči, plísně) Oddělování složek vzduchu - destilací: nejprve se zkapalní a pak se z něj destilací odděluje N 2, O 2 a vzácné plyny Oddělování složek vzduchu - destilací: nejprve se zkapalní a pak se z něj destilací odděluje N 2, O 2 a vzácné plyny

Kyslík (O 2 ) bezbarvý plyn bez chuti a zápachu bezbarvý plyn bez chuti a zápachu plyn, který dýcháme plyn, který dýcháme podporuje hoření, bez kyslíku oheň nehoří podporuje hoření, bez kyslíku oheň nehoří vzniká jediným způsobem!!! - fotosyntézou u zelených rostlin (byliny, keře, stromy) vzniká jediným způsobem!!! - fotosyntézou u zelených rostlin (byliny, keře, stromy) Přepravuje se stlačený v ocelových lahvích s modrým pruhem! Přepravuje se stlačený v ocelových lahvích s modrým pruhem! Zkapalní při -183 °C = světle modrá kapalina Zkapalní při -183 °C = světle modrá kapalina KyslíkováKyslíková lahev

Pokusy 1) Zapalte svíčku a přiklopte ji kádinkou 1) Zapalte svíčku a přiklopte ji kádinkou 2) Udělejte roztok KMnO 4, skořápku od vlašského ořechu naplňte vatou namočenou v lihu, pusťte skořápku na hladinu roztoku, vatu zapalte a opatrně, ale rychle přiklopte kádinkou 2) Udělejte roztok KMnO 4, skořápku od vlašského ořechu naplňte vatou namočenou v lihu, pusťte skořápku na hladinu roztoku, vatu zapalte a opatrně, ale rychle přiklopte kádinkou

Použití - ve zdravotnictví (dýchací přístroje) - ke svařování kovů(ve směsi s acetylenem dosáhne oheň teplot přes 3000 °C) - ke svařování kovů(ve směsi s acetylenem dosáhne oheň teplot přes 3000 °C) - kapalný je palivem v raketových motorech - kapalný je palivem v raketových motorech

Kdy je kyslík nebezpečný kyslík má tendenci se štěpit na částice, tzv. KYSLÍKOVÉ RADIKÁLY (volné radikály) – kyslík má tendenci se štěpit na částice, tzv. KYSLÍKOVÉ RADIKÁLY (volné radikály) – O 2 → O- -O radikály jsou velmi reaktivní a narušují chemické vazby, což je nepříznivé pro zdraví člověka urychlují stárnutí, kornatění cév, rakovinné bujení, předčasná degenerace mozkové kůry

ANTIOXIDANTY = látky, které zabraňují účinkům volných radikálů na lidské buňky, jsou to např.vitamíny C, A, E

KONEC

Zdroje: Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 1.díl pro 8.ročník základní školy. Praha: Fortuna, s. ISBN Datum vytvoření: Předmět: chemie Ročník: osmý Anotace: po ověření prezentace budou žáci umět vyjmenovat složení vzduchu, charakterizovat kyslík a aplikovat informace do praxe, porozumí reklamám v nichž se hovoří o volných radikálech a antioxidantech.