P ERIODIZACE DĚJIN HUDBY HUDBA V PRAVĚKU. P ERIODIZACE DĚJIN HUDBY Pravěk 40 000 př.n.l. - 3 000 př.n.l. Starověk 3 000 př.n.l. - 476 n.l. a) východní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Advertisements

Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Cimbál Václav Konvalinka.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
DĚJINY HUDBY – PŘEHLED Pravěk p.n.l p.n.l.
Nástroje středního paleolitu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Prezentace na téma vývoje bydlení člověka.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Počátky hudby Autor: Květa Stejskalová. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Je to především díky nálezům.
Pravěk – vymezení pojmu
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
6. ročník Pravěk.
Dechové nástroje Mgr. Jakub Tomala.
3.1 Periodizace dějin hudby
II. Pravěk 5. Mezolit.
Původ hudby, pravěk, starověk
Irská hudba Matěj Petráš. Irsko Hlavní město Dublin (asi 500 tis. obyvatel) V Irsku je asi 4.5 mil. obyvatel 90% jsou Irové Dva úřední jazyky Angličtina.
Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Prameny hudby Starověké kultury Starožidovská kultura úkoly Dějiny evropské hudby.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Pravěké hudební nástroje
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Hudební výchova Bicí nástroje.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_15_Keltové a Germáni na našem území
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_03.
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
O nejstarších dějinách Čech
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
POČÁTKY HUDBY Pravěk.
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
Transkript prezentace:

P ERIODIZACE DĚJIN HUDBY HUDBA V PRAVĚKU

P ERIODIZACE DĚJIN HUDBY Pravěk př.n.l př.n.l. Starověk př.n.l n.l. a) východní civilizace – Indie, Čína, Egypt, Mezopotámie b) Židovská hudba b) Řecko, Řím Středověk st. a) gregoriánský chorál b) doba románská c) gotika 1150 – 1400 Novověk 15., 16., st. - dodnes a) renesance 1400 – 1600 b) baroko c) klasicismus d) romantismus e) impresionismus konec 19. st. a začátek 20. st. f) hudba 20.st.

První hudební projevy vznikli pravděpodobně v paleolitu před lety před Kristem první projevy hudby: projevy emocí, pláč 1, napodobování zvuků zvířat, rytmus – údery kamenů, kostí, dřevpláč nejstarší hudební projev – zpěv spojený s tanečním pohybem hudba byla spojená s náboženskými a magickými funkcemi – součást obřadných slavností, snaha ovlivnit kouzelné síly, přírodní úkazy, zdar při lovu, zabránit pohromám atd. první zpěv byl primitivní, 2-3 tóny – málo vyvinuté hlasivky nejstarší svědectví o hudbě - kresba v jeskyni Tří bratří (Toulouse) – Sobi a lovec s lukem HUDEBNÍ NÁSTROJE materiál - kostěné píšťaly, kamenné desky, duté kmeny stromů, ulity, mušle, rohy, kly zvířat, luk lura - nejdokonalejší nástroj - až 24 tónů HUDBA A NÁSTROJE V PRAVĚKU

Martha Stellmacherová: Slyším Tvůj hlas, ale nevidím Tě Jadu Kolija - Zapomenuté písně Indie

Jadu Kolija 1 Dokument německé etnomuzikoložky o hudbě severní Indie. Jadu Kolija jsou ústně tradované epické zpěvy kmene Debbarma v Tripuře, malém státu v severovýchodním cípu Indie. Jinde v Indii se o severovýchodní oblasti ví jen málo, snad jen to, že je etnicky různorodá a nebezpečná. Jezdí sem jen málo turistů, do Tripury samotné snad ještě méně. Vede sem jen jedna silnice a ještě nedávno tady život ztěžovala občanská válka mezi bengálskou většinou a menšinami původních obyvatel. Z 3,7 milionů obyvatel Tripury jsou dvě třetiny hinduističtí Bengálci z Bangladéše, kteří se sem přistěhovali v posledních 65 letech následkem pronásledování Hindů po vyhlášení nezávislosti. Jedna třetina obyvatel Tripury jsou tzv. tribals, příslušníci 19 různých kmenů, které mají většinou každý svoji vlastní řeč. Na ploše menší než je Středočeský kraj se tak setkáváme s obrovskou kulturní a jazykovou rozmanitostí. "Tripura se od ostatních států severovýchodní Indie liší tím, že nikde jinde místní lidé neztratili tolik. Ztratili svou kulturu, vládu nad svou zemí, autoritu, tradice, hospodářství, jazyk a všechno s tím spojené. Lidé žijí s kolektivním pocitem ztráty", říká Joseph Pulinthanath. Jako ředitel kulturního centra Sampari Hukumu Bodol se věnuje kultuře původních obyvatel malého indického státu Tripury, který je ze tří stran obklopen Bangladéší. Debbarma je největší kmen v Tripuře. Má asi půl milionu lidí a ti všichni se příjmením jmenují "Debbarma". Mluví a zpívají tibetobarmským jazykem Kokborok. Jejich zpěvy Jadu Kolija mluví o práci, o lásce, o smrti. Jsou víc než pouhou písničkou, dříve byly součástí života a způsobem komunikace. Dnes je ale už málokdo umí zpívat. Dokumentem nazvaným Slyším Tvůj hlas, ale nevidím Tě provází etnomuzikoložka Martha Stellmacherová, která žila půl roku s tribals v Tripuře a která posluchače seznamuje s kulturou, jazykem a hudbou kmene Debbarma. Příslušníci kmene, hudebníci, lidé z kulturního života a neoficiální královna vypráví o Jadu Kolija, o "tradiční" a "moderní" hudbě a o životě menšiny ve vlastní zemi. Natočeno: (41 min.) Premiéra: ČRo3 Vltava ve středu v 21:45

Z leva – škrabka, chřestidlo z tykve – Indiáni Cuna, chřestidlo podélné - Indiáni Tucano, proutěné chřestidlo – Peru. Panova flétna zhotovená z ptačích kostí a spojená nevyčiněnou kůží ŠKRABKY, CHŘESTIDLA, FLÉTNY

Štěrbinový buben z jednoho kusu dřeva Dutý dřevěný válec s úzkým výřezem po celé délce, přes který se hraje dřevěnými paličkami. Blánové bubny Korpus byl z hlíny, potažený kůží. V této podobě se používají dodnes (bongo, djembe). BUBNY

Řez rohem s měděným nátrubkem a nátrubkem vytvořeným přímo v rohu (Domingo de Valencia, Loch Cairn), hotový signální roh z Longhorna cca 40 cm dlouhý ROHY

Jednoduché flétny, buď jako flétny s otvory či dlouhá flétna bez otvorů zvaná koncovka. Na koncovku se hraje sílou dechu a zakrýváním spodního otvoru. FLÉTNY A KONCOVKY

Řez gemshornem s vyznačeným štěpením vzduchu, hotový gemshorn z kravího rohu, cca 15 cm dlouhý. GEMSHORN

MLUVÍCÍ TRUBICE Didgeridoo je v podstatě „jen“ dlouhá dutá dřevěná trubka. Pochází z Austrálie od aboridžinců, předchůdce didgeridoo.

LURA Dřevěná lura – dechový nástroj, používaný ve středověku Lura z doby bronzové Lury se používali při boji (na zastrašení nepřítele nebo k pochodu) nebo farmáři s ní zaháněli stáda

Pravěká doba Rozpětí (let př.n.l.) Hudební nástroje Anglický ekvivalent Paleolit (starší doba kamenná) 1 mil. – tlučky, chřestidla, škrabky, bzučák, mluvicí trubice, píšťaly stamping sticks, rattles, scrapers, bullroarer, talking tubes, pipes Mezolit (střední doba kamenná) – trubky, štěrbinové a blánové bubny, flétny trumpets, slit drums, goblet drums, flutes Neolit (mladší doba kamenná) – hudební luk, harfy, citery, lamelofony braced gourd- bow, harps, cithers, Eneolit (doba měděná) + Doba bronzová (ranné civilizace) nástroje z kovu, nástroje šalmajové Zařazení hudebních nástrojů (podle Matoušek, 2000):

Pravěké hudební nástroje škrabky, chřestidla, flétny (Panova flétna bubny – blánové a štěrbinové rohy, gemshorn flétny a koncovky mluvící trubice (didgeridoo) lura – dřevěná nebo bronzová