Středoevropská zdravotnická konference 2016 13. června 2016 Enterprise architektura eHealth Ing. Jiří Borej, CGEIT Koordinátor Národní strategie elektronického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interoperabilita v elektronickém zdravotnictví
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
IISPP ■ pojem definován v letech v rámci přípravy výzkumných záměrů NPÚ na roky ■ dlouhodobý projekt na vybudování nového komplexního.
Facility management ČSN EN
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Integrovaný operační program (IOP) INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Realizační tým ICZ duben 2005
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky Příspěvek Ministerstva vnitra k informatizaci územních samospráv Ing. Tomáš Holenda ředitel.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Elektronický identifikátor jako průkaz pojištěnce zdravotního pojištění Ing. Radek Papp vedoucí projektu EI Informace o projektu.
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Interaktivní personální portál
Seminář MEDSOFT dubna 2016 Hotel Academic, Roztoky u Prahy Národní architektura eHealth Ing. Jiří Borej, CGEIT Koordinátor Národní strategie.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
 Legislativa  Infrastruktura veřejné správy  Projekty  Finance  Informace.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Pracovní skupina Standardy Ing. Martin ZEMAN předseda pracovní skupiny NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy,
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
Pracovní skupina Registry ve zdravotnictví a elektronická identita Ing. Jiří BOREJ hlavní architekt elektronického zdravotnictví koordinátor NSeZ NSeZ.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Jak jsme na tom s Národní strategií elektronického zdravotnictví ČR Martin Zeman, Jiří Borej Konference ICT ve zdravotnictví Praha, 21. září 2016.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Podpora strategické práce ve veřejné správě
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Koncepce eGovernment Service Bus (eGSB)
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Standardizace odborné zdravotní péče
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Odbor hlavního architekta a Digitální transformace v České republice
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Důraz na referenční resortní datové zdroje
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Strategie reformy psychiatrické péče geneze, současný stav
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Akční plán GISTR na jaře 2016 OS GeoInfoStrategie.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Projekt KA3: ZPRACOVÁNÍ METODIK TVORBY NÁSTROJŮ PRO IMPLEMENTACI NÁRODNÍ STRATEGIE ELEKTRONICKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ (NSEZ)
Transkript prezentace:

Středoevropská zdravotnická konference června 2016 Enterprise architektura eHealth Ing. Jiří Borej, CGEIT Koordinátor Národní strategie elektronického zdravotnictví Ministerstvo zdravotnictví České republiky

Agenda 1. Enterprise Architecture 2. Národní architektura eHealth klíčové aktivity a kontext strategický rámec metodický a věcný rámec příklady výstupů 3. Shrnutí a priority 2

Architektura Postavení účelného a krásného domu předpokládá stanovení „strategických“ požadavků na architekturu, vytvoření odpovídajícího architektonického a technického návrhu a špičkovou realizaci od základů až po designové finesy... 3

Architektura Aby to nedopadlo třeba takto... 4

Přístup k problematice – využití EA v resortu (cíl, základní principy) CÍL Harmonizace a koordinace současných a budoucích aktivit vedoucích k realizaci elektronického zdravotnictví s maximálním využitím stávajících komponent a v souladu s principy eGovernmentu ZÁKLADNÍ PRINCIPY rozvoje elektronizace Tvořit ucelený a integrovaný systém elektronického zdravotnictví projekty, které odpovídají Národní architektuře eHealth. Měly by vznikat věcné a metodické rámce pro oblasti vydefinované Národní strategií elektronického zdravotnictví. Rozdělení složitého prostředí elektronického zdravotnictví do tří klíčových oblastí, které na sebe logicky navazují: Strategie, Architektury, Projekty. Provázání těchto tří oblastí prostřednictvím společného modelu. Musí být zřejmé, jak se strategické cíle promítají napříč jednotlivými vrstvami architektury. A musí být jasné jaké transformačními projekty tyto cíle realizují a jaké je správné pořadí. Tvořit architektury tak, aby vycházely z relevantních národních rámců, jak metodických, tak věcných. Zejména z Národního architektonického plánu ICT VS ČR (OHA MV ČR). 5

Přístup k problematice - strategie, architektury, projekty (společný model) EA popisuje současný (AS IS) stav v souvislostech; analyzuje souvislosti mezi jednotlivými komponentami AS IS TO BE Projekty EA přinášejí systémový přístup k řešení klíčových témat VS v souvislostech: legislativa - organizace - role jednotlivých aktérů – služby – aplikace - infrastruktura,…. MZ ČR postupuje v souladu s MV ČR při popisování a vytváření služeb elektronického zdravotnictví a bude doplňovat a propojovat stávající informatické služby veřejné správy. EA popisuje cílový stav (TO BE) na základě stanovených cílů a strategií 6

Přístup k problematice - význam metamodelů Metamodel Strategií - strukturuje cíle, vazby na požadavky a nadřazené strategie (národní, EU) Základ metamodelu pro oblast Projekty (nebo projektové okruhy) až už typové nebo specializované. Musí být vazba na cíle (KPI). Část metamodelu Architektur vychází z čtyřvrstvého modelu služeb 7

Rozdíly v architektuře, která je definovaná čtyřvrstvým modelem služeb, umožňují specifikaci požadavků ve všech oblastech: legislativy, procesů, služeb, aplikací, technologií, atd. Architektura umožňuje najít rozdíly (GAP), naplánovat cestu, definovat transformační projekty a jednoznačně je specifikovat s ohledem na celkový kontext. Přístup k problematice - identifikace rozdílů mezi ASIS a TOBE ve všech vrstvách 8

Přístup k problematice - definice transformačních projektů AS IS TO BE Analýza a zachycení současného stavu Revize projektů Návrh cílového stavu, definice rozdílů a transformačních projektů Soubor transformačních projektů Rozdíly v architektuře vytváří požadavky na transformační projekty 9

Přístup k problematice - vícevrstvé pohledy, které EA umožňuje Vrstvy Technologie Aplikace Procesy Struktura organizací Metamodel Procesů Metamodel Aplikací a Dat Metamodel Technologií a Infrastruktury Centrum – stát a služby eGOV, instituce EU Resort MZD Úřady, profesní organizace Zdravotní pojišťovny Poskytovatelé zdravotní péče Referenční modely architektur Elementy Jazyka Archimate 10 Struktura Pasivní Chování Aktivní

Přístup k problematice (Koncepce zavedení Národní architektury ICT VS ČR) 11

Agenda 1.Enterprise Architecture 2.Národní architektura eHealth klíčové aktivity a kontext strategický rámec metodický a věcný rámec příklady výstupů 3.Shrnutí a priority 12

Národní architektura eHealth (klíčové aktivity a souvislosti) Enterprise Architektura (EA) resortu MZ ČR (EA eHealth) reflektuje požadavky vyplývající ze schválené Soustavy cílů NSEZ a závazků akčního plánu elektronizace zdravotnictví č.11 strategie Zdraví 2020; projekt je součástí projektu „Zpracování koncepce a vize Enterprise architektury elektronického zdravotnictví“, který je realizován v rámci zastřešujícího projektu přípravy NSEZ, výstup projektu EA eHealth bude kontribucí do implementační části NSEZ EA bude využita jako metodický a věcný rámec pro připravované projekty v oblasti elektronizace zdravotnictví (vznikne metodika EA pro resort) Enterprise Architektury dalších organizací resortu EA přímo řízené organizace KSRZIS – pilotní projekt EA přímo řízené organizace SÚKL – v intencích stávající legislativy V rámci NSEZ vznikají Pracovní skupiny pro klíčová témata (ePreskripce, Sdílení zdravotní dokumentace,...), MZ bude výstupy pracovních skupin transformovat do architektur řešení a zadání projektových okruhů Novela z. 372/2011 a realizace změn 13 Národní strategie elektronického zdravotnictví (NSEZ)

Národní architektura eHealth (základní princip) Nástroje pro řízení architektury (modelovací nástroj, úložiště artefaktů, informační web) Architektonický rámec (metodická část NAeH) Architektonický obsah (věcná část NAeH) Národní architektonický plán ICT VS ČR Řízení architektury (tým, pracovní skupiny, koordinace) Národní architektura eHealth (NAeH) TOGAF Archimate Metamodely Číselníky Klasifikace Struktura modelovaných architektur … AS IS Architektura TO BE Architektura Referenční modely Individuální modely Architektnické principy Architektonické vzory … 14

Národní architektura eHealth (Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR ) 15

Národní architektura eHealth ( Soustava cílů a opatření Národní strategie eHealth) Výchozí soustava cílů elektronizace zdravotnictví naplňující strategii Zdraví 2020 Komplement ke strategii rozvoje veřejné správy Vize elektronického zdravotnictví ČR: Rozvoj podpory v poskytování zdravotních služeb s využitím prostředků informačních technologií přinese do českého zdravotnictví růst dostupnosti, kvality, bezpečí a efektivity

Priority pro rok referenční registry eHealth, elektronická identita, Národní centrum elektronického zdravotnictví Národní architektura eHealth ( Soustava cílů a opatření Národní strategie eHealth - priority) 17

Strategie definují požadavky na cílové architektury 10 strategií18 oblastí hierarchizovaných požadavků Přes 500 požadavků na cílové architektury Národní architektura eHealth (Systematická analýza strategií a vytvoření sady požadavků) 18

Národní architektura eHealth - EA MZ, metodická část EA MZ ČR (metodická část) Vychází z NAP ICT VS ČR Přebírá strukturu modelovaných architektur Přebírá proces tvorby architektur včetně principů a vzorů Přebírá relevantní metamodely Dále definuje, zpřesňuje, vymezuje Definici business kontextu (architektonická mapa sdílených, strategických služeb v oblasti/segmentu zdravotnictví) Resortní architektonické principy (závazné) a vzory (závazné, doporučené, EU) Doporučené klasifikační rámce prvků architektur (klasifikace služeb, procesů,...) Návrh organizační struktury resortního týmu EA Proces tvorby architektur a řízení EA v resortu zdravotnictví Doporučený seznam výstupů (katalogů, matic, pohledů) podřízených architektur Požadavky na architektonické úložiště a nástroj 19

EA eHealth bude výchozím věcným a metodickým rámcem pro navazující resortní architektury (KSRZIS, SÚKL,...) Současně vychází z NAP VS ČR 20 Národní architektura eHealth - EA MZ, metodická část

Národní architektura eHealth – věcná část EA MZ ČR (věcná část) Realizuje se v těchto etapách (dle TOGAF TM ) Fáze I: Předběžná fáze (02/2016) Fáze II: Architektonická vize (03-06/2016) Fáze III: EA pro prioritní průřezová témata nebo vybrané organizace Vybrané principy, které reflektuje věcná část EA MZd ČR Princip definice TO BE stavu architektury založený na požadavcích, které jsou systematicky zpracovány a vycházejí ze známých resortních i nadresortních strategických dokumentů Princip čtyřvrstvé architektury veřejné správy (služby, informační systémy, technologická infrastruktura, komunikační infrastruktura) + další domény architektury dle NAP VS ČR Princip zohledňující využití referenčních dat a sdílených služeb na úrovni státu (případně mezinárodní a EU) i na úrovni resortu; využívání nereferenčních dat a služeb na úrovni resortu (budování celého ekosystému informatizace zdravotnictví) Princip maximálního využití stávajících funkčních komponent a služeb informačních systémů resortu zdravotnictví 21

Národní architektura eHealth (Příklady výstupů: Referenční model krajské hygienické stanice) Vytváříme referenční modely (KHS, poskytovatelé zdravotních služeb,...) 22

Národní architektura eHealth (Příklady výstupů: Státní zdravotní ústav – business doména) Poznáváme jednotlivé organizace a jejich služby a popisujeme je definovaným způsobem 23

Agenda 1.Enterprise Architecture 2.Přístup k problematice 3.Národní architektura eHealth klíčové aktivity a kontext strategický rámec metodický a věcný rámec příklady výstupů 4.Shrnutí a priority 24

Shrnutí a priority Shrnutí Vytváříme komplexní pohled na elektronizaci zdravotnictví s jasně stanovenými prioritami S využitím principů EA vytváříme věcné a metodické rámce, které umožní realizovat jednotlivé projekty s vzájemnou vazbou a s potenciálem tvořit ucelený a integrovaný systém elektronického zdravotnictví Priority Vytvoření / úprava referenčních registrů a referenčního rozhraní Vyřešení elektronické identity zdravotnických pracovníků Zajištění jednotného přístupu ke službám elektronického zdravotnictví ePreskripce – připravit postupný plnohodnotný náběh Ustavení / vytvoření Národní centra elektronického zdravotnictví 25

Děkuji za pozornost Ing. Jiří Borej, CGEIT 26

Národní architektura eHealth – věcná část Přehledy o službách v resortu zdravotnictví Kategorizace zdravotních služeb Služby z hlediska občana Služby z hlediska poskytovatelů zdravotních služeb … Organizace resortu a jejich informatické služby poskytované Servisní organizace resortu zdravotnictví KSRZIS Státní ústav pro kontrolu léčiv SÚKL ….. Aktuálně probíhá předběžná fáze zpracování EA resortu MZ Vydefinování business kontextu (rozsahu pro další fázi) Vytvoření architektonické AS-IS mapy klíčových, strategických sdílených služeb, jejich poskytovatelů a uživatelů v segmentu zdravotnictví (stanovení rozsahu, CO a KDO), Identifikace zainteresovaných organizací a osob, zájmů a požadavků Definice architektonických principů Definice resortních architektonických principů a vzorů platných pro projekty resortu (odvozeny od z NAP ICT VS ČR, inspirace zahraničními vzory) Rámec řízení architektury Metodika EA resortu zdravotnictví, stanovení architektonického týmu a způsobu řízení projektů EA Návrh implementace nástrojů Modelovací nástroj, úložiště artefaktů, informační web Architektonická mapa AS IS 27

Národní architektura eHealth (Příklady výstupů: Kategorizace zdravotních služeb) Je potřeba rozumět jednotlivým objektům, které mapujete a přiřadit jim jednoznačné ID, které budete sdílet v dalších modelech 28

Národní architektura eHealth (Příklady výstupů: Pohled na vybrané služby pro pacienta) Identifikujeme služby pro občana, pacienta, poskytovatele zdravotních služeb 29