Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. RNDr. Eva Zelendová Pardubice Matematika pro všechny (učitele?)
Pro koho je projekt MPV určen? Pro všechny Tedy i pro slabé a průměrné žáky, kteří nemají matematiku příliš v oblibě
Každý dobrý křesťan by se měl mít na pozoru před matematiky, kteří již po staletí pomáhají ďáblu zatemnit lidem ducha. (Svatý Augustin, 390)
Matematikové jsou jako Francouzi. Cokoli jim řeknete, přeloží si do svého vlastního jazyka, čímž vznikne něco jiného. (J. W. Goethe)
Co už je pro vás připraveno? Na webu SUMA JČMF jsou k dispozici texty, prezentace, zadání úloh, rady jak pracovat se žáky se specifickými poruchami, aplety atd. atd.
Kdo materiály připravuje RNDr. Eva Zelendová metodička projektu Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)
Doc. RNDr. Helena Binterová, Ph.D. Pedagogická fakulta JČU České Budějovice
PhDr. Věra Olšáková ZŠ a MŠ Čtyřlístek Uherské Hradiště
RNDr. Hana Lišková SPgŠ Litomyšl
Mgr. Ing. Miluše Hrubá G Jevíčko
Mgr. František Procházka SPŠ Chrudim
Mgr. Miroslav Staněk SOŠ a SOU André Citroëna v Boskovicích
Využití výpočetní techniky RNDr. Šárka Gergelitsová, Ph.D. G Benešov
Historie matematiky RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D. Dopravní fakulta ČVUT
Speciální vzdělávací potřeby RNDr. Růžena Blažková, CSc. PedF MU Brno
Učitele ničím nenahradíš!
O PROJEKTU
Jak můžeme dosáhnout potřebné kvality? Jedině s pomocí učitelů
Co od vás potřebujeme? Abyste neučili v Praze Provedení pilotáže na vaší škole Dodání podkladů o pilotáži Kopii zápisu v třídní knize, kde bude uvedeno, že jste pracovali s materiály projektu Prezenční listinu zúčastněných žáků Případné připomínky a poznámky k průběhu pilotáže
Co vám za to nabídneme? Dobrý pocit Úhradu nákladů nebo jejich části na akcích projektu Dohodu o provedení práce za pilotáž a dodání podkladů - 5 hodin (tj. cca 800,- Kč) za jednu třídu
Zájemci o pilotáž Napíší na adresu
Můj život s MPV
PISA 2012 definuje matematickou gramotnost následovně: Matematická gramotnost je schopnost jedince formulovat, používat a interpretovat matematiku v různých kontextech. Zahrnuje matematické myšlení, používání matematických pojmů, postupů, faktů a nástrojů k popisu, vysvětlování a předpovídání jevů.
Pomáhá jedinci si uvědomit, jakou roli matematika hraje ve světě, a díky tomu správně usuzovat a rozhodovat se tak, jak to vyžaduje konstruktivní, angažované a reflektivní občanství. 5 300 =1500
Úlohy s příběhem
Jak vysoký je vlastně jeden schod? Kolik schodů mám celkem ve svém domě? … Kolik piv je na každém 7. schodu? Mohu si otevřít ještě další pivo z bedny, než to stačím všechno spočítat?
Pokrývačův problém
Na obrázku jsou nakresleny rozměry letohrádku Hvězda. Určete s 10% rezervou, kolik m 2 střešní krytiny je třeba pořídit na její výměnu.
Výhonky
Hra, kterou vymysleli matematici John H. Conway a Michel S. Paterson v roce 1976 na univerzitě v Cambridgi
Jak musí „zahrát“ žák A aby vyhrál?
Jak ušetřit
Zápalky jsou sestaveny do čísla Honza tvrdí, že když dvě zápalky přemístí, vytvoří číslo větší. Když to kamarádům předvede, Patrik se zamyslí a řekne: „ Dej to zpátky, já asi vidím lepší řešení“.
A opravdu ukáže své řešení, tedy číslo větší než měl Patrik. Radim je chvilku v úžasu a najednou vykřikne, že vidí ještě lepší řešení. Znovu sestaví číslo a ukáže klukům ještě větší číslo, než vymyslel Patrik. Pokus se najít možná řešení Honzíka, Patrika a Radima. Najdi největší možné řešení.
Pulihrášek
Eva Kmentová – Agresivní krychle Jaroslav Hovadík – Rovnice o několik neznámých
Česká středověká úloha Nejsi již dítě, neboť kdybys polovinu, čtvrtinu a osminu svých let spolu znásobila, jest ti bez šesti let sedmdesát !
Trocha historie nikoho nezabije (mysleli jsme si při přípravě seminářů…)
Matematika v devíti knihách Host ujede za den 300 li. Host vyjel od hostitele, ale zapomněl jeden oděv. Když po třetině dne hostitel objevil zapomenutý oděv, vydal se na cestu, aby hosta dohonil. Když předal oděv hostovi, ihned obrátil koně na zpáteční cestu, za tři čtvrti dne (od odjezdu hosta) byl opět doma. Kolik li by hostitel ujel na koni za den? Poznámka: Jeden li se rovná 0,576 km.
Je to těžká úloha?
Zpaměti Pokud vyjel host v čase nula, v kolik hodin vyjel hostitel? Po třetině dne, tj. v 8. Kdy se hostitel vrátil? Po třech čtvrtinách dne, tj. v 18. Jak dlouho byl hostitel na cestě? 18 – 8 = 10
Jak dlouho jel hostitel než dohonil hosta? 5 hodin. Jak dlouho jel v tu dobu host? = 13 Hostitel ujel za 5 hodin dráhu, kterou jel host 13 hodin. Jejich rychlosti jsou tedy v poměru 13 : 5.
Realita Na jaře 2014 úlohu řešilo 239 lidí, převážně učitelů 2. stupně ZŠ. Kolik jich úlohu vyřešilo? 8
K žádnému výsledku nedospělo 122 tj. 51 %
Perfektní úprava
Odhad a reálnost výsledku 45 učitelů podtrhlo výsledek menší než 300 li za den. Vůbec jim nevadilo, že hostitel jel pomaleji než host a přesto ho dohonil.
Nikoliv singulární chyby Vyjel v 8, vrátil se v 18, byl tedy na cestě 26 hodin. Počítají zbytečné údaje, například dráhu, a navíc nesmyslně. Špatně určí třetinu dne apod.
Co z toho plyne?
Obří akvárium
Děkujeme za pozornost