VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko - geologická fakulta Institut hornického inženýrství a bezpečnosti Možnosti zjišťování korundu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Advertisements

Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
SUPMAT - Podpora vzd ě lávání pracovník ů center pokro č ilých stavebních materiál ů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/ INFRAČERVENÁ SPEKTROSKOPIE.
Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Charakterizace strusky ze zařízení pro energetické využití odpadů Aneta Krausová, Michal Šyc, Radovan Šomplák, Martin Pavlas, Petra Kameníková, Ústav chemických.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
Logistika Doprava a čerpání betonu Ing. Zdeněk Honzík Lukáš Suchý 6. ročník Beton University - Provádění betonových konstrukcí.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy chemických technologií 2016 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Nerostné tajemství. Minerál (lat., z minera, důl) čili nerost je prvek nebo chemická sloučenina, která je za normálních podmínek krystalická a která vznikla.
Hornicko-geologická fakulta VŠB–TUO
Výroba ocelí Ocel se vyrábí zkujňováním.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Recyklace Vypracoval: Michal Brzobohatý Třída: 2L
Svislé zděné konstrukce
Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová
MAGNETICKÉ MATERIÁLY (MM) MAGNETICKY MĚKKÉ MATERIÁLY
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Optimalizace materiálového a informačního toku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
VŠB - Technická univerzita Ostrava
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
ODHADOVÉ METODY.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Elektromotor a jeho využití
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Snížení nákladů na vytápění budov
Optimalizace materiálových toků ve vybrané společnosti
OP VK VYT 2.5 Chladiče a ventilátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZKOUŠKY KAMENIVA jemné částice
Teplovodní otopné soustavy Vypracovala: Ing
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
Nakládání s odpady CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_03
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Analýza závěsu podvozku letadla
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Systémy řízení silniční dopravy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Číslicové měřící přístroje
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Broušení Schéma broušení Je dokončovací způsob obrábění.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
© 2014 Karel Vojtasík – Úprava vlastností hornin a zemin
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
Teorie obrábění Obrábění je způsob výroby, při kterém konečný tvar výrobku získáme oddělením přebytečného materiálu v podobě třísky. Obrábění spočívá v.
Ing. Tereza Pavlů, Ph.D Bc. Jan Pešta
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ZKOUŠKY CEMENTU pevnost
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Příprava objemných krmiv pro BPS
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2016
CVST GP382DMS-S Vrchem plněná automatická pračka Grand Ó Vita Smart
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
CSS4 1372D3/1-S Předem plněná automatická pračka Slim Smart
Transkript prezentace:

VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko - geologická fakulta Institut hornického inženýrství a bezpečnosti Možnosti zjišťování korundu ve struskách pomocí gravitačního rozdružování na splavech Ing. Michal Kratochvíl (VŠB – TU Ostrava) doc. Ing. Jiří Botula, Ph.D. (VŠB – TU Ostrava) Ing. Aneta Landecká (VŠB – TU Ostrava)

Úvod práce (teoretická část) Struska:  vedlejší produkt při zpracování železa a oceli (odpadní produkt)  druhy: - vysokopecní (při výrobě železa) - ocelárenská (při výrobě oceli) - slévárenská  využití: - stavebnictví  asfaltové směsi  beton, malta  cement - sklářství - ostatní (např.: minerální vlákna) Korund:  krystalická forma oxidu hlinitého (Al 2 O 3 ) v hexagonální stavbě  bezbarvém provedení i v různých barevných variacích  druhý nejtvrdší minerál (odolný proti korozi a otěru)  využití: - abrazivo - žáruvzdorné materiály

Cíl a postup práce  Cíl práce: možnosti rychlého a levného laboratorního zjištění korundu (těžkých minerálů) ve strusce na vodním nebo pneumatickém vibračním splavu o hmotnosti přívodního vzorku 50 kg  Postup práce: Granulometrická analýza vzorků Přetřídění materiálu (využití materiálu: 0,5 – 0,8 mm) Laboratorní pokus:  pneumatický vibrační splav  vodní vibrační splav Analýza produktů rozdružování pomocí plavení v těžkých suspenzích

vzorek A → hrubozrnnější materiál → větší parametr měrného povrchu → plynulejší přechod z jemných zrn na hrubší částice vzorek B → jemnozrnnější materiál → menší parametr měrného povrchu a parametr velikosti zrna Granulometrická analýza

Vodní vibrační splav Holman-Wilfley, model Holman 800

Rozdružování na vodním splavu Vzorek A PokusDruh VýnosMnožství těžkých minerálů [%]Před HClPo HClPo tavení Pokus 1A 2 K1A 2 19, B1A 2 80,3831 Pokus 2A 2 K2A 2 30,52050 B2A 2 69,5740 Pokus 3A 2 K3A 2 27, B3A 2 72,81020 Pokus 4A 2 K4A 2 22,62470 B4A 2 77,4651 Vzorek B PokusDruh VýnosMnožství těžkých minerálů [%]Před HClPo HClPo tavení Pokus 1B 2 K1B 2 23,51030 B1B 2 76,5200 Pokus 2B 2 K2B 2 25,5610 B2B 2 74,5740 Pokus 3B 2 K3B 2 21,91531 B3B 2 78,1221 Pokus 4B 2 K4B 2 20,11951 B4B 2 79,9630 vzorek A → výnosy koncentrátů 19 – 30 % → opět mnohem více těžkých minerálů (hlavní parametr: po tavení) → nejlepší výsledky: 1A 2, 3A 2 vzorek B→ výnosy koncentrátů 20 – 25 % (vyrovnanější výsledky) → razantní pokles těžkých minerálů (před HCl, po HCl, po tavení) → nejlepší výsledky: 3B 2, 4B 2 32 µm

Rozdružování na pneumatickém splavu Vzorek A PokusDruh VýnosMnožství těžkých minerálů [%]Před HClPo HClPo tavení Pokus 1A 1 K1A 1 5, B1A 1 94,1520 Pokus 2A 1 K2A 1 32,43510 B2A 1 67,6830 Pokus 3A 1 K3A 1 14,7600 B3A 1 85,3100 Pokus 4A 1 K4A 1 23,01000 B4A 1 77,0220 Pokus 5A 1 K5A 1 18,71721 B5A 1 81,3 311 Pokus 6A 1 K6A 1 24,92773 B6A 1 75,1720 PokusDruh VýnosMnožství těžkých minerálů [%]Před HClPo HClPo tavení Pokus 1B 1 K1B 1 33,62841 B1B 1 66,4400 Pokus 2B 1 K2B 1 12,71732 B2B 1 87,3310 Pokus 3B 1 K3B 1 15,6700 B3B 1 84,4100 Pokus 4B 1 K4B 1 61,2700 B4B 1 38,8110 Vzorek B vzorek A → výnosy koncentrátů 8 – 32 % → mnohem více těžkých minerálů (hlavní parametr: po tavení) → nejlepší výsledky: 1A 1, 5A 1 a 6A 1 vzorek B→ výnosy koncentrátů 12 – 60 % → mnohem méně těžkých minerálů (před HCl, po HCl, po tavení) → nejlepší výsledky: 1B 1, 2B 1 32 µm

Pneumatický vibrační splav s automatickým podavačem Triple/S Dynamics, model V135E

Technologická charakteristika zařízení Pneumatický vibrační splav:  výhody: - suchý a rychlý proces - levný provoz - jednodušší manipulace s jednotlivými produkty - vysoká účinnost procesu (nalezeno 16 těžkých minerálů po vytavení)  nevýhody: - pouze pro zrna o velikosti + 0,5 mm - velký rozptyl výnosu koncentrátů Vodní vibrační splav:  výhody: - pro všechny zrnitostní frakce - přesnější výnosy koncentrátů - vysoká účinnost procesu (nalezeno 11 těžkých minerálů po vytavení)  nevýhody: - dražší, náročnější provoz - horší manipulace s materiály (sušení vzorků)

Závěr Pneumatický vibrační splav:  nejlepší pokusy -Pokus 1A 1 :  nejmenší výnos + největší množství korundu  nastavení: kmity (8); sklon: vertikální (10), horizontální (8); proudění (5); podávání (4) -Pokus 2B 1 :  nejmenší výnos + největší množství korundu  nastavení: kmity (9); sklon: vertikální (9), horizontální (9); proudění (3,5); podávání (4) Vodní vibrační splav:  nejlepší pokusy -Pokus 1A 2 -Pokus 4B 2  nejmenší výnos + největší množství korundu  nastavení: otáček za minutu (100 kmitů za minutu) - sklon desky: 5% - splavová deska s nakloněnými lištami - průtok vody: 4 l za sekundu

Děkuji za pozornost!!!