Využití obrazového vyjád ř ení v hodinách č eského jazyka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Pravopis ů, ú Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Portrét podle Jan van Eycka
Bůh je moje jistota..
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
ARTE POVERA Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_15_HV_Písnička Mravenci Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření březen 2013
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvodní a seznamovací hry
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
GUILLAUME APOLLINAIRE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Život – pohledy na přírodu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přeji Ti sílu všech živlů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Poměr v základním tvaru.
Autor: Mgr. Marie Švehlová
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vztah k životnímu prostředí
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Přeji Ti sílu všech živlů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výroba velikonočního košíčku
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Využití obrazového vyjád ř ení v hodinách č eského jazyka

Využití obrazového vyjádření jako ilustrativního materiálu Při výuce jednotlivých historických epoch –Např. Starověké Řecko a Řím – antická mytologie: Žáci si připraví referáty, které prostřednictvím legend osvětlují význam okřídlených slovních spojení typu: –Damoklův meč –Ariadnina nit –Pandořina skříňka –Sisyfovská práce –Prokrústovo lože –Panova flétna –Scylla a Charybda –Íkarův pád apod. Tyto referáty přednesou třídě a společně pátráme po smyslu toho, „proč se říká:“.

žáci dostanou fiktivní výroky postav z antické mytologie a obrazový materiál. Jejich úkolem je z textu určit, o jakou postavu se jedná, a přiřadit k ní odpovídající reprodukci: „Jablko, ne-jablko, já tu blondýnu stejně dostanu!“ (Paris) Proměním se v zlatý déšť, můžu se stát žralokem, hned v komnatě jsem každé z žen, veliká je sláva má, bohů vládce, to jsem já! (Zeus) Když mě bolí hlava, tak hned třikrát, obojkem mým zlý je had, dračí řev mi nedá spát, s psím životem se musím prát. (Kerberos) Svůdný pohled, plavé vlasy, pro Tróju věští kruté časy. (Helena) Třikrát vlevo, dvakrát vpravo, najdu si tě, býčí hlavo! (Théseus)

Mužný pohled, pevné svaly, elegantní šat mě halí, ženám všem jsem dobře znám, však nepodléhám Sirénám! (Odysseus) Každý úkol splním rád, nejsilnější z mužů, však hydra není kamarád! I tu já hravě zmůžu! (Héraklés) Kdo mě píchne do paty, způsobí mi trampoty! (Achilles) Kdo ustele si na mém loži, rázem přijde před soud boží. (Prokrústés) Synovrah a kanibal, ve vodě sám stojí dál, teď se trápí, skučí, vadne, balvan na něj možná spadne. (Tantalos) Jen jednou za devět let jíst si zkus, blíží se sem Théseus! (Mínótauros)

Trojzubec se z vody noří, přichází k vám vládce moří! (Poseidón) Těsně pod vrcholem hory, podlamují se mi nohy.(Sísyfos) Jídlo, víno, krásné ženy, však meč nad sebou zavěšený! (Damoklés) Jak to ten táta říkal? Letět vysoko? Nebo nízko?(Íkaros) Oheň chrlí mé tři hlavy, sežehla jsem mužů davy, lev, had, koza - to jsem já, kdopak moje jméno zná?(Chiméra)

nácvik slohových postupů: Popis: –V souvislosti s probíraným celkem (antikou) lze využít obrazového vyjádření: K dotvoření a upřesnění představy konkrétní mytologické bytosti K samostatné tvůrčí aktivitě a nácviku slohových postupů Popis: Statický, dynamický - Vlastních jmen lze využívat také k nácviku správného skloňování jmen cizího původu: např. vytvořte podle obrázků věty, které budou mít nejméně 5 slov a v nichž se objeví jména postav v jiném než v 1. pádě. Minotauros a Théseus

Pan a Dafne Pýthie Scylla Charybda

Romulus a RemusKentaur Chiméra

a) Popis statický b) Popis dynamický

Popis pracovního postupu: lze využít nadhledu a hyperboly, mohou vznikat komické texty vytvořit inzerát do novinové rubriky Koupím/ prodám, své zboží vychválit, poté může proběhnout aukce, kde se mezi sebou prodejci trumfují a snaží se ostatní přesvědčit, že právě jejich kus vepřového, je nejlepší a nejkvalitnější.

Charakteristika: - klasická charakteristika - příběh v ich-formě končící slovy: „A proto jsem dnes tady.“ - příběh v –ich-formě začínající slovy: „Co mě asi čeká?“

Vypravování: 1. Příběh vznikne na základe představy, kterou v žákovi obraz vyvolává. a)Uplatnění dynamiky – 5 sloves, která se mají v příběhu objevit b)Vytvořit kompilaci obou reprodukcí a spojit je v jeden příběh a)Libovolné téma b)Dobro a zlo c)Moje druhé já

2. Vytvořit 3 skupiny žáků – 3 reprodukce – úvod – stať – závěr – 5 vět: - v rámci každé skupiny mají žáci za úkol samostatně vytvořit příslušnou část příběhu. Na závěr se mezi skupinami rozlosují. Vzniknou tak trojice, jejichž části příběhů tvoří kompoziční celek. - Výsledek můžeme ponechat v této neopracované podobě – působí jako odlehčení, komicky, nonsensově - nebo žáci mohou kooperovat v rámci trojic a celý příběh sjednotit.

3. Využití komiksu - žáci doplní text nebo část textu do již existujícího komiksu

Úvaha - nekonkrétní zobrazení žákům nabízí široký prostor pro improvizaci, abstrakci a asociaci

Fixace učiva prostřednictvím vlastní tvorby: - např. tematický celek IMPRESIONISMUS: - tvůrčí postupy a principy lze demonstrovat mimo přirozeného jazyka také na jazyce uměleckého díla literárního a výtvarného : Příroda Hudbou hrály ukryté prameny a den můj k ní zpíval svou píseň na březích melancholických. Smutek dávného žití, z něhož jsem vyšel, dechl mi z vůní a z hovoru stromů a z těžkého zvonění hmyzu nad vodami a celá staletí ležela mezi mou rukou, jež trhala květy, a jimi, mezi mým zrakem a tajemným světem, jenž tisíci tázavých pohledů v duši mou němý se díval. (Otokar Březina) - Žáci si mohou na základě získaných poznatků vytvořit impresionistickou báseň nebo lyrickou prózu inspirovanou obrazovým vyjádřením.

- např. tematický celek KUBISMUS: Pásmo GUILLAUME APOLLINAIRE Tím starým světem přec jsi znaven na konec Pastýřko Eiffelko jak bečí stádo mostů dnes Řecký i římský starověk se ti už přežily Zde antické se zdají být už i ty automobily Jen náboženství zůstalo docela nové jenom ono Zůstalo prosté jak hangáry v přístavu avionů Jediné neantické v Evropě křesťanství je Evropan nejmodernější jste vy ó papeži Pie A tobě brání stud když okna na tebe hledí Vstoupiti do kostela a jít tam ke zpovědi Čteš letáky ceníky plakáty jež zpívají hlasitě Toť dnešní poesie zatím co prosou žurnály sytí tě Jsou krváky po šestáku samé detektivní případy Portréty velkých osob a sterá různá záhlaví Viděl jsem dnes a jméno už nevím pěknou ulici Novou a čistou byla to sluneční polnice Šéfové dělnice a krásné písařky z bureau Z pondělí do soboty čtyřikrát denně tudy se berou Zrána tu třikrát tovární píšťala plačky zní Chraptivý zvon tu zaštěká k poledni Nápisy na zdech a tabulích štíty a vyhlášky Vřeští a štěbetají jak o závod s papoušky Mám rád tu pěknou ulici průmyslu a píle Ležící v Paříži mezi třídou des Ternes a ulicí Aumont-Thiéville.

- DADAISMUS - KALIGRAMY - Vytvořit dadaistickou báseň – žáci si losují slova, která náhodně skládají k sobě Báseň – obraz na zvolené téma