Poměr sacharidy-inzulín, flexibilní režim

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Léčba diabetu mellitu.
Advertisements

OP u klienta s diabetem mellitem – kontrolní otázky
OBEZITA.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
VY_32_INOVACE_2C16 P OSILOVACÍ PROGRAM PRO DNEŠNÍ ŽENY.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
DIABETES MELLITUS A STRAVOVÁNÍ
Zásady výživy sportovce
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických výpočtech Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák přečte chemické.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Žena a sport.
Cukrovka Diabetes mellitus
TĚLESNÁ PRÁCE Glykémie v průběhu zátěže závisí na rovnováze mezi spotřebou glukózy ve svalech a jejím uvolňování z jater V klidu je glukóza uvolňována.
Kompenzovaná cukrovka zpomaluje postup aterosklerózy i mikrangiopatii Kompenzovaná cukrovka Pravidelná fyzická zátěž Kontrola glykémie Nepřesahovat denní.
Perorální antidiabetika v roce 2006
Diabetes v těhotenství
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Diabetes v pediatrii J. Škvor Pediatrické oddělení Masarykova nemocnice Ústí.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Obezita a pohybová aktivita Kulatý stůl „Sport a kvalita života“ FSpS MU - Brno 2007.
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
Lze předejít vzniku diabetes mellitus 2.typu?
Principy výživy kojenců a malých dětí podle doporučeních WHO (2002)
ZÁKLADY PRESKRIPCE PROGRAMU POHYBOVÉ AKTIVITY
Logopedická třída MOTÝLCI
Fyziologie zátěže CHR-test
Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe (reg. číslo CZ.1.07/1.1.00/ ), OPVK Klíčová aktivita č. 2 –
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
„Sami“ si vybíráme cestu zdraví nebo nemoci..
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA 09
Edukace diabetika INZULINOTERAPIE
DIABETES MELLITUS A SPORT ILUSTRACE K PŘEDNÁŠCE Jan Novotný
Zdravé stravování KC3.
Výpočet denního energetického výdeje
Nutriční poradenství.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Výživa běžců.
Vyhodnocení dotazníkového průzkumu – zpracování dat studie ROZETA
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Cukrovka Diabetes mellitus VY_32_INOVACE_07_36.
Obezita u dětí je rizikem diabetu 2. typu Irena Aldhoon Hainerová Klinika dětí a dorostu a Centrum pro výzkum diabetu, metabolismu a výživy 3. LF UK a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Civilizační choroby. otylost nadměrné hromadění energetických zásob v podobě tuku.
UČÍTE DÍTĚ S DIABETEM? Přinášíme Vám pár základních informací, které Vám pomůžou. NEBOJTE SE!
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Příjem a výdej energie. V čem měříme množství energie? Množství energie (ať již obsažené v potravinách či potřebné pro správnou funkci našeho těla) měříme.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Stavová rovnice ideálního plynu
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
5-denní jídelníček.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DM - komplikace.
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Poměr sacharidy-inzulín, flexibilní režim
1.6 Přímá a nepřímá úměrnost
Cukrovka Diabetes mellitus VY_32_INOVACE_07_36.
Transkript prezentace:

Poměr sacharidy-inzulín, flexibilní režim Inzulínek- Rališka 9.9.2016 J.Venháčová

Záludnosti při řízení léčby Co platí pro jednoho, nemusí platit pro druhého → obecná doporučení nutno vyzkoušet, přizpůsobit Každý pacient je individuum- a zejména to platí o dětech se specifiky dle věku Různé výpočty-kalkulátory-poskytují informace, bez znalosti dalších okolností. Nutno samostatně uvažovat

S:I poměr slouží k určení bolusů Velikost bolusu k jídlu záleží na: množství VJ (1VJ =10 g sacharidů) poměru S : I ( sacharidy : inzulín) druhu sacharidů/glykemický index Velikost bolusu ovlivní i aktuální glykémie před jídlem a aktuální citlivost na inzulín

Poměr sacharidy: inzulín – S:I Co mi řekne? Kolik gramů sacharidů pokryje 1 j prandiálního inzulínu (bolusu k jídlu) Jak to zjistím? výpočtem- a poté ověřením v praxi - dle glykémií před a po jídle! /glukometr, senzor Nutné znát přesně obsah sacharidů v jídle! Nutné znát typ sacharidů a glykemický index! Zohlednit citlivost na inzulín = účinnost inzulínu v různou denní dobu

S:I poměr - výpočet: Varianta A = pravidlo 450/500 - nejvíce používaná HM inzulín- injekční léčba (Actrapid, Insulatard nebo Humuliny R,N) 450: celková denní dávka inzulínu Příklad: 450 : 40j inzulínu =11,25g To znamená, že 1j inzulínu pokryje 11,3g sacharidů Analoga-injekční léčba i pumpy 500: celková denní dávka inzulínu Příklad: 500 : 40j inzulínu =12.5g

S:I poměr: výpočet dle věku Pravidlo 500/450- dospívající a dospělí Pravidlo 400- školáci Pravidlo 350- předškoláci Pravidlo 300- batolata, kojenci 500/nebo 400 nebo 350/… děleno celková denní dávka inzulínu…zjistím, kolik gramů sacharidů pokryje 1 jednotka inzulínu Podle plánovaných g sacharidů v jídle (1VJ=10g sacharidů) se určí dávka inzulínu k jídlu

Výpočet SIVýpočet S:I cvičně: při denní dávce inzulínu 50j pro všechny děti Celková denní dávka inzulínu 50   Sacharido-inzulinový poměr kojenci a batolata předškolní školní puberta Pravidlo 300 350 400 450 1 jednotka 6,0 7,0 8,0 9,0 inzulínu pokryje G sacharidů Inzulino-sacharidový poměr na 1 v.j. [10 g] 1,7 1,4 1,3 1,1 na 1 v.j. [12 g] 2,0 1,5 cukrů je potřeba j. inzulínu

S:I poměr- výpočet : Varianta B - zahrnuje i tělesnou hmotnost 6,2 x hmotnost děleno celkovou denní dávkou inzulínu Příklad:Hmotnost = 60 kg Celková denní dávka inzulínu = 40j 6,2 x 60kg = 372 372 : 40j = 9,3 S:I poměr To znamená, že 1j inzulínu pokryje 9,3g sacharidů

Která varianta SI mi nejvíce vyhovuje? Ta, která zajistí zvýšení glykémie po hlavním jídle průměrně o 2 mmol/l s návratem glykémie k výchozí hodnotě za 3-5hod Rozdíl glykémie před jídlem a 2 hod. po jídle by měl být 1.3-3,6 mmol/l Cílová glykémie 5,5-7,8 mmol/l (naše doporučení 6-8 mmol/l) K ověření správnosti S-I poměru opakovaně vyšetřovat glykémie před a po hlavních jídlech/senzor Výpočty fungují při flexibil. režimu s analogy inzulínu, při poměru bazál- bolusy cca 50:50

V praxi: 1 Na naplánované množství jídla se vypočte množství inzulínu a podá se běžně 5-10 minut před jídlem/rychlý analog Určí se cílová glykémie, obvykle 5-8 mmol/l. Když je před jídlem glykémie vysoká, upraví se, „zkoriguje“ pomocí další vypočtené dávky inzulínu, korekčního faktoru (citlivost na inzulín) Když je glykémie nízká, vypočítá se podle „obrácené korekce“množství cukrů, kterými se glykémie upraví do očekávané hodnoty.

Kkorekce při hyper/hypo-glykémii: C-d-d inzulínu 50j Korekční faktor Pravidlo 100- analoga všichni   1 j inzulínu sníží glykémii o 2,0 mmol/l  při hyperglykémii Obrácený korekční faktor IP odečte při hypoglykémii na každý 1 mmol/l 0,5 j inzulínu Obrácený korekční faktor jídlem o 1 mmol/l kojenci a batolata předškolní školní puberta zvýší glykémii 3 3,5 4 4,5 g cukrů 1 VJ = 10 g cukrů 0,30 0,35 0,40 0,45 1 VJ = 12 g cukrů 0,25 0,29 0,33 0,38 VJ

Hyperglykémie/hypoglykémie a S:I poměr: Korekce Hyper-KOREKČNÍ FAKTOR/Citlivost na inzulín o kolik klesne glykémie, když podáme 1 j rychlého inzulínu. Výsledek je v mmol/mol. Počítá se podle pravidla 100 pro analoga: 100 : celková denní dávka inzulínu. Podle pravidla 83 pro HM inzulín: 83 : celková denní dávka inzulínu Hypo- OBRÁCENÝ KOREKČNÍ FAKTOR: pomůže „dojíst“ hypoglykémii: kolik se musí sníst cukrů, aby glykémie stoupla o 1 mmol/l. Pro kojence a batolata je to 3 g cukrů, pro předškolní děti 3,5 g, školní 4 g a dospívající 4,5 g sacharidů

Příklad - výpočet ISF Celková denní dávka inzulínu = 40j HM inzulín: 80 : 40 = 2 1 jednotka HM inzulínu sníží glykémii o 2 mmol/l Analog: 100:40 = 2,5 1 jednotka rychl. analoga sníží glykémii o 2,5 mmol/l

Citlivost na inzulín - výpočet vs. realita Není stálá- mění se !!! S věkem: menší děti citlivější na inzulín, zejména rychlý vs. puberta: V pubertě výrazně snížená citlivost na inzulín (vliv hormonů- růstový, pohlavní...), tudíž větší potřeba inzulínu. V průběhu dne: nízká citlivost dopoledne, vyšší citlivost odpoledne....podle toho různá potřeba inzulínu V průběhu DM: remise vs. delší trvání DM S hmotností: nadváha/obezita snižuje citlivost na inzulín S pohybem: nicnedělání (nižší citlivost) vs. sport, tělesná aktivita ... Přidružená nemoc, stres, mensruace, déletrvající hyperglykémie.. → snížená citlivost

www.accu-chek.cz osobní průvodce léčbou inz.pumpou insight

S:I poměr v průběhu dne (příklad) podle citlivosti na inzulín Snídaně 8g sacharidů / 1 IU inzulín 04-10hod……………… ISF 1j ~ 1,5mmol/l Oběd 11g sacharidů / 1 IU inzulín 10-16hod………………..ISF 1j ~ 2,0mmol/l Večeře 14g sacharidů / 1 IU inzulín 16–00hod ………………. ISF 1j ~ 1,8mmol/l

V praxi: 2 S-I faktor nepočítá s fyzickou aktivitou: Při sportu se co 1 hodinu podává navíc cca 1-2 VJ cukrů (10-20 gramů)- dle intenzity a délky zátěže i více. Po sportu kontrola glykémie- event dál dojíst VJ. PŘI SPORTU budete nejvíce dojídat při dlouhodobé aerobní aktivitě – třeba jízdě na kole nebo běhu nebo dlouhém turistickém výletě PO SPORTU BUDETE DOJÍDAT po všech sportech, aerobních, smíšených (krátké doby intenzivního pohybu a odpočinku, třeba fotbal) i po výdržích

Kalkulátor bolusů: inz. pumpy, chytré mobily, manager AccuChek Vypočte a doporučí výši bolusu, ale potřebuje k tomu některé údaje: množství sacharidů (gramy nebo výměnné jednotky) hodnotu glykémie před jídlem _________________________________________________ úroveň inzulínové senzitivity (aktuální v danou denní dobu) sacharidový poměr cílové hodnoty glykémie Program sám zhodnotí množství aktivního inzulínu (z předchozího bolusu)

Dotaz do pléna na zopakování S čím nepočítá poměr sacharidy- inzulín S:I při výpočtech?