Připravil JAN KOMÍNEK© 2016

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.12 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem nahosemenných rostlin, zástupci evropských jehličnanů. Vzdělávací oblast: Semenné rostliny.
Advertisements

DOPLŇOVAČKA – pojmy nahosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
VĚDOMOSTNÍ TEST anatomie a morfologie nahosemenných rostlin Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Nahosemenné rostliny VY_32_INOVACE_009 – 1. sada, Př Přírodopis
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nahosemenné rostliny Mgr. Jana Kalová
Oddělení: Lyginodendrophyta, Cycadophyta, Ginkophyta, Pinophyta
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
VYŠŠÍ ROSTLINY II. – zástupci nahosemenné rostliny-jehličnany Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
NázevVyšší rostliny – rostliny nahosemenné Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s fotografiemi, lze použít i jako.
Listy, květy a plody rostlin
NAJZNÁMĚJŠÍ NAHOSEMENNÉ RASTLINY JEHLIČNATÉ STROMY A KEŘE
Jehličnany.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Rozmnožují se pohlavně - semeny, ta jsou holá bez oplodí, oplození není závislé na vodě jako u výtrusných rostlin,rostliny mají pouze.
NAHOSEMENNÉ rostliny.
Oddělení: Semenné rostliny
TŘÍDA: Kapraďosemenné
Jehličnany.
R O S T L I N Y N A H O S E M E N N É J E H L I Č N A N Y.
Jehličnany NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Nahosemenné rostliny Mgr. Jana Brázdová.
Co jsou nahosemenné rostliny?
Rostliny nahosemenné Přírodopis VY_32_INOVACE_213, 11. sada, Př
Základní třídění podle způsobu rozmnožování
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
TŘÍDA: JEHLIČNANY JEHLICE: silný epidermis s kutikulou , pryskyřičné kanálky ŠIŠKY: a) samčí (mikrostrobily ), obsahují tyčinky (mikrosporofyly ) b) samičí.
SEMENNÉ ROSTLINY.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Přírodopis VI..
M1: LESNICKÁ BOTANIKA NAHOSEMENNÉ DŘEVINY
Jehličnany - poznávací znaky
SEMENNÉ ROSTLINY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
Jehličnany.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
 Z vajíček vznikají semena  Semena jsou nahá, nejsou v plodech  Neplodí (nevytvářejí plody)
Člověk a jeho svět 4. ročník
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,Smetanova 123C AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_115_Jehličnany TEMA: Živá.
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Mgr. Barbora Pustovojtová Mgr. Josef Henzl Třída: Jehličnany.
Semenné rostliny 1.Rostliny dělíme na výtrusné a semenné. Jaký je mezi nimi rozdíl? Píšu!!!!!!!!
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Nahosemenné rostliny Pětilístek: plody
Nahosemenné Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY rozmnožují se semeny, která nejsou ukryta v plodu
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Vyšší rostliny (Cormobionta)
Semenné rostliny Pětilístek: list
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Nahosemenné rostliny (odd. Gymnospermae) – 2. část
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Nahosemenné rostliny I
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_04-47 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Jednoduchý klíč k určování jehličnanů
Semenné rostliny. Rodozměna – gametofyt versus sporofyt.
JEHLIČNANY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
Rostliny semenné rozmnožují se semeny
Transkript prezentace:

Připravil JAN KOMÍNEK© 2016 NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Připravil JAN KOMÍNEK© 2016

Hlavní znak Semena bez oplodí- to znamená, že se semena nenacházejí v plodech Některé rostliny mají semena uložena v útvarech napodobující krytosemenné rostliny, například peckovici Tyto útvary se nazývají - SEMENNÉ PLODY Jsou to například: tisy nebo jalovce Na nahosemenných rostlinách se tvoří šištice, kt. se skládají ze šupin, které jsou přirostlé na vřeteno Větrosnubné Pylová zrna samčích šištic dopadají na vajíčka umístěné na šupině samičí šištice

DĚLÍME NA : JINANY JEHLIČANY

JINANY Největší rozsah- druhohory Třetihory- vyhynutí Jediný druh- jinan dvoulaločný Je to opadavý strom Zelená barva se na podzim mění na žlutou Semena se podobají peckovici Roste v Číně Umí se velmi dobře přizpůsobit, proto se vysazuje i v ČR Pod tímto názvem se prodává i mnoho léčebných preparátu

JEHLIČNANY Největší rozmach- druhohory Nejpočetnější skupina nahosemenných rostlin Stálezelené rostliny Stromovitý nebo keřovitý vzrůst Zkrácené postranní větvičky- vyrůstají z ní Listy Přítomnost pryskyřičných kanálku ve dřevě i v listech- chrání rostliny před dřevokaznými houbami

PŘÍČNÍ ŘEZ JEHLICÍ BOROVICE LESNÍ

ROZMNOŽOVÁNÍ JEHLIČNANŮ Větrosnubné rostliny Vznikají na nich samčí šištice s tyčinkami, které produkují pylové zrní Samičí šištice tvoří semenné šupiny a každá šupina obsahuje dvě vajíčka Po oplozený se vajíčka mění na křídlatá semena Samičí šištice poté zdřevnatí např: smrk, borovice nebo zdužnatí např: jalovec Tvar a barva je charakteristická pro jednotlivé druhy jehličnanů Slouží k jejich určování Jejich šupiny reagují na vlhkost prostředí Vlhko- semknuté, Sucho- rozevřené

VÝSKYT A VÝZNAM JEHLIČANŮ Jehličnany rostou v mírných a chladnějších oblastech Tvoří zde jehličnaté lesy Jsou zdroji dřeva Slouží jako materiál a to na stavbu nábytku, ale využívá se i jako palivo, dřevovina, papíru, pryskyřice aj.

SMRK Roste v mírném až chladném pásmu Je středně vysoký až vysoký strom s kuželovitou korunou

BOROVICE Rozšířena v mírném pásmu Můžou to však být i keře

JEDLE Velké stromy s rovným kmenem Původní druh je jedle bělokorá

MODŘÍN Roste ve vyšších polohách

JALOVEC Muže to být strom i keře, ale můžou to být i plazivé rostliny, které nepřesahují výšku něko- lika centimetrů

TIS Je to stromovitý nebo keřovitý pomalu rostoucích druh jehličnanů TIS Je to stromovitý nebo keřovitý pomalu rostoucích druh jehličnanů. V parcích a zahradách je vysazován tis červený.

NEJÍST! SMRTELNĚ NEBEZPEČNÉ!!!!

DĚKUJI ZA POZORNOST!

ZDROJE: PŘIRODOPIS UČEBNICE PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA (FRAUS) GOOGLE OBRÁZKY