Morfologie italštiny I (4) Determinační adjektiva & zájmena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Morfologie italštiny I (5) Determinační adjektiva & zájmena ukazovací
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Morfologie italštiny I (3) Člen
Morfologie italštiny I (1)
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Korpusová lingvistika (2)
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Grafické znázornění věty jednoduché
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
ZÁJMENA (pronomina).
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Druhy zájmen AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6.,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují druhy zájmen, žáci si pak.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Slovní druhy přehled.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_333_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
Co víme o zájmenech prezentace
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Co nejrychleji a nejpřesněji odpovídej na dané otázky.
KG I – 3. přednáška Zájmena. KG1 – 3. přednáška Rozsah kategorie: Zájmena – adjektiva (morfologické kritérium) Determinanty, kvantifikátory.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PROCVIČENÍ ČASOVÁNÍ ITALSKÝCH SLOVES.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Z ÁJMENA Bc. K. Matějková. Z ÁJMENA zastupují podstatná jména a přídavná jména mohou na věci ukazovat ohebný slovní druh přesný význam poznáme vždy z.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
PODMĚT.
Základní škola Bylany, okres Kolín
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
3.Prezentace 9.tř..
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Zájmena Bc. K. Matějková.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Grafický rozbor vět Postup.
Všestranné jazykové rozbory
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
#12 SŽ Někdy se nám ale to, co po nás žádá, může zdát absurdní.
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Morfologie italštiny I (4) Determinační adjektiva & zájmena Jan Radimský

Determinanty – adjektiva – zájmena... Slovnědruhová klasifikace zájmen, členů a determinačních adjektiv je v současné době předmětem diskusí ve světové lingvistice V rámci kurzu morfosyntaxe (bc. studium) si představíme „tradiční“ italské pojetí, z něhož vychází většina deskriptivních gramatik. Alternativní modely (hypotéza DP apod.) budou předmětem diskuse v navazujícím studiu V každém případě se tu klasifikace nekryje se systémem, na který jsme zvyklí v češtině.

„Determinant“ Determinant = vše, co blíže určuje substantivum a signalizuje jeho referenci. Uzavřená (gramatikalizovaná) třída slov. Patří sem: člen: il cane, un cane determinační adjektivum: questo cane, nessun cane Členy jsou v italské lingvistice obvykle pojímány jako zvláštní slovní druh (nikoli jako podmnožina determinantů)

Adjektiva determinační a kvalifikační Jak je možno rozvíjet substantivum? cane un grande cane quel grande cane nero del mio amico Typické formální modifikátory: člen determinační adjektivum kvalifikační adjektivum předložkové syntagma Determinační adjektiva rozvíjejí jméno (jsou na něm závislé) tvoří uzavřenou gramatikalizovanou třídu jednotek

Typologie determinačních adjektiv Přivlastňovací: mio, tuo, suo... Ukazovací: questo, quello, stesso... Neurčitá: qualche, ogni, nessuno... Tázací: che, quale... Číselná: tre, millesimo, doppio Kontextualizujte tato determinační adjektiva (tak, aby rozvíjela podstatné jméno!) Číselná determinační adjektiva se někdy řadí zvlášť, jako tzv. „číslovky“.

Zájmena Zájmeno = jednotka, která ve větě nahrazuje substantivum (resp. jmenné syntagma) Quel grande cane nero del mio amico mi dà fastidio. Lui (/esso) mi dà fastidio.

Typologie zájmen Osobní: io, tu, lui, lei, esso, lo, la, gli... Přivlastňovací: il mio, il tuo, il nostro Ukazovací: questo, quello, stesso... Neurčitá: nessuno, niente, nulla... Tázací: che, quale, chi... Vztažná: che, cui, il quale... Kontextualizujte tato zájmena (tak, aby nahrazovala jméno) Které z uvedených forem lze použít také jako adjektiva? Které typy zájmen mají odpovídající typ determinačních adjektiv?

Posesiva (1) (= přivlastňovací adjektiva a zájmena) Přídavná jména: mio, tuo, suo, nostro, vostro, loro a jejich tvary, příp. proprio, altrui. Základní syntaktické funkce: přívlastek a jmenná část přísudku. Ho preso la borsetta. Ho preso la mia borsetta. Questa borsetta è mia. Zájmena: il mio, il tuo... Ho preso la mia. Questa borsetta è la mia. Významem vyjadřují vztah (jakýkoli, ne nutně posesivní) k nějaké osobě / věci / ději: la mia borsa, il mio amico, il mio nemico, la tua partenza, la tua decisione

Posesiva (2) Flexe ohýbají se v řadě parametrů: rod, číslo, osoba, číslo (dvojí ohebnost v čísle!) není tu zvratné posesivum: io ti presto il mio libro. Cf.: Vzala si své šaty. Vzala si jeho šaty. Vzala si její šaty. Giovanni odvezl Paola svým autem. V případě nejasnosti lze použít proprio, u různých rodů di lui / di lei (la sua macchina = la macchina di lui / di lei)

Posesiva (3) Člen u determinačních adjektiv přivlastňovacích přidáme-li ke jménu posesivum, nemizí člen obvykle člen určitý, ale lze i neurčitý člen nebo determinační adjektivum: la sua amica, una sua amica, quattro sue amiche, nessuna sua amica, molte sue amiche, queste sue amiche Člen mizí u jmen označujících blízké příbuzné: mia madre, mia figlia pokud nejsou v plurálu: le mie figlie nejsou rozvita adjektivem: la mia cara madre nejde o zdrobněliny: il mio babbo nejde o posesiva loro a proprio: la loro madre není posesivum v postpozici: la moglie mia

Posesiva (4) Tvar proprio plní funkci zvratného posesiva 3. osoby (místo suo, loro) – vztahuje se k podmětu věty Ha preso la propria borsetta. Amano il proprio lavoro. plní funkci zvratného posesiva u všeobecného podmětu Ognuno deve fare bene il proprio lavoro. È necessario riconoscere i propri errori. zesilují význam ostatních přivlast. adjektiv Lo faccio nel tuo proprio interesse.

Posesiva (5) Tvar altrui (=cizí, náležející jiným lidem) Bisogna rispettare le opinioni altrui.

Posesiva (6) Jméno, které posesivum nahrazuje, může být známé z kontextu: Ho ritrovato il mio ombrello. Ma dov’è il tuo? Il nostro programma e il vostro sono uguali. Nemusí být známé z kontextu – v určitých kontextech je konvenční (lexikalizované) – cf. Hamplová (120) Non vogliono niente di nostro. Ho passato il Natale con i miei. Hai già detto la tua, ora ascolta gli altri. La ringrazio della Sua che ho ricevuto ieri. In ogni situazione sono stati dalla nostra. Beviamo alla vostra ! Ne hai combinata una delle tue! ... které z uvedených jsou srozumitelné a možné i v češtině?

Cvičení... ... Pederzani, s. 22-23