Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MNEMOTECHNIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MNEMOTECHNIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 MNEMOTECHNIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ prosince 2013

2 M NEMOTECHNIKA  systém metod a pomůcek ulehčujících zapamatování a zvětšující rozsah paměti  slovní či grafické konstrukce podporující zapamatování nebo zpracování informace mozkem pomocí představ či jiných informací  každý člověk by si měl vytvořil techniku na míru podle vlastních spojení  platí, že čím více se učíte a cvičíte paměť, tím se učíte snáz a pamatujete si lépe

3 M NEMOTECHNIKA  Akrostikum - několik slov nebo věta, v níž počáteční písmena tvoří slovo, větu nebo seznam určený k zapamatování  pomůcka vytvořená vámi samotnými je pro zapamatování ta nejlepší – to vy jste si dali práci s jejím vytvořením a už v té chvíli jste si ji celkem dobře pamatovali

4 P ŘÍKLADY  Ruština: MOTÁK - písmena, která se píšou v ruské tiskací cyrilici stejně jako v latince: M, O, T, A, K  Němčina: sloveso verstehen se v němčině pojí se 4. pádem, česká obdoba je rozumět se 3. pádem; pomůže přeložit si verstehen etwas (4. p.) jako chápat něco (4. p. jako v němčině)  počůrává : pád, číslo, rod a vzor – mluvnické kategorie podstatných jmen  skupina VI.a periodické tabulky prvků: Ó Slečno Sejměte Tenkou Podprsenku

5 T YPY METOD  Rosenbaum  jedna z nejznámějších metod zapamatování  pojmenovaná podle amerického novináře Davida Rosenbauma (držitel Pulitzerovy ceny)  používá se při vedení projektů, přípravě prezentací a pro snadnější utřídění důležitého a nedůležitého  umožňuje uspořádat vlastní poznámky, ale i celou mysl  Kroky:  1. Každou stránku svých poznámek očíslujte. 2. Na každé stránce označte nejdůležitější detail, fakt nebo citát. 3. Na zvláštní papír si napište seznam těchto informací a čísla stránek, na kterých se nacházejí.

6 T YPY METOD  Barevná vizualizace  barevně odlište části, které vám byly jasné při prvním čtení, a ty, které jste pochopili až při druhém  večer před zkouškou si pročtěte všechny podtržené části a dobře se vyspěte  ve spánku mozek ukládá informace získané během dne  při zkoušce si snažte vybavit barvy podtržených částí textu – budete se snáze soustředit na zodpovězení otázky

7 T YPY METOD  Berlitzova metoda  tímto způsobem se toho lidé více naučí a zapamatují  zakladatelem je Američan Maximilian Berlitz  profesor francouzštiny a němčiny  zavedl do praxe výuku jazyka rodilým mluvčím, který neovládá jazyk žáků  používají ji mnohé jazykové školy  nezatěžují vás mluvnickými a pravopisnými pravidly  vše se učíte konverzací

8 T YPY METOD  Metoda Loci (místa)  představte si vám dobře známé místo (váš pokoj, dům nebo ulice)  v tomto prostředí si buď můžete představit nové předměty, ke kterým jsou připojeny další informace, a když se po pokoji projdete, tak ty předměty budete sbírat  vytvořte si film a prožívejte emoce  nemusíte používat nové předměty – stačí, když si učivo přiřadíte k předmětům, které již znáte (lampička, postel…)  přidejte si do svého „filmu“ zvuk atd.  tato metoda je velice populární v USA  funguje každému, kdo má aspoň trochu fantazie a je schopen imaginace (představování si)

9 T YPY METOD  Spojení informací do příběhu  Pokud máte za úkol naučit se hodně jednotlivých informací, pak stojíte před důležitou otázkou – jak?  V případě mnoha informací (vyjmenovaná slova, názvy literárních děl) je dobré použít spojování informací do krátkého příběhu  paměti pomáhá už samotné vymýšlení tohoto příběhu a pokud jste vymysleli rozumný, výstižný a krátký text, nezapomenete ho po hodně dlouhou dobu

10 PRAMENY  STEINOVÁ,D. Pamatovat si...je tak snadné., Senior revue, 2005, č. 1, s.14  LAIR,S. Trénink paměti. Praha: Portál, s. ISNB


Stáhnout ppt "MNEMOTECHNIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google