Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Vyhledávání na internetu Autor: Mgr. Aleš Kozák.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Vyhledávání na internetu Autor: Mgr. Aleš Kozák."— Transkript prezentace:

1 KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Vyhledávání na internetu Autor: Mgr. Aleš Kozák

2 Webové adresy K webové prezentaci se dostáváme díky tzv. URL adrese např. –Adresa bývá uvedena pomocí nebo https://. Rozdíl je takový, že https je zabezpečený pomocí certifikátů a komunikace je šifrovaná –Známe-li adresu, pak ji v internetovém prohlížeči zadáváme do adresného řádku.

3 Webové adresy Pokud webovou adresu neznáme, vyhledáváme vhodnou webovou prezentaci pomocí klíčových slov (například Technická univerzita v Liberci), která zadáváme do vyhledávacího katalogu (centrum.cz, seznam.cz, …) nebo přímo do webového vyhledávače (google.cz, bing.cz, …) Jaký je rozdíl mezi katalogem a vyhledávačem a kdy který použij i ?

4 Katalogy Katalogy jsou založeny na registraci webových prezentací a ručně udržovaném seznamu. Známými katalogy jsou centrum.cz, seznam.cz, heureka.cz, … Katalogy většinou vyhledávají na základě registrovaných klíčových slov, lepší katalogy mají také fulltextové vyhledávání (vyhledávání v celém textu). Některé katalogy mají připojen vyhledávač. Při hledání pomocí katalogů jsou upřednostněny placené odkazy (podle nastavené priority).

5 Vyhledávače Internetový vyhledávač vyhledává podle klíčových slov i fulltextově ve vlastní databázi webových stránek. Na rozdíl od katalogů je tato databáze udržována automaticky. (Vyhledávač neustále prohlíží a aktualizuje svoji databázi, jakmile nalezne nový odkaz, otevře jej a přidá do vlastní databáze.) Mezi nejlepší vyhledávače patří Google. Dalšími jsou například Bing (od Microsoftu) nebo český vyhledávač Jyxo. Tyto vyhledávače jsou využívány některými kata- logy k vyhledávání dalších sekundárních odkazů.

6 Jaký je v tom pro mě rozdíl? Př. : Do vyhledávače i katalogu zadám stejný dotaz: „Jorkšír“ –Seznam.cz (katalog) mi nalezne odkazy zabývající se zejména prodejem tohoto plemene, případně potřeb pro chov tohoto pejska. –Google (vyhledávač) nalezne odkazy zabývající se chovem a obecnými informacemi. Př. : Do vyhledávače i katalogu zadám dotaz: „LCD“ –Seznam.cz (katalog) mi nalezne zejména prodejce LCD displejů a televizorů. –Google (vyhledávač) nalezne odkazy popisující technologii LCD, i odkazy na prodejce.

7 Vyhledávání pomocí Google Do vyhledávače zadáme stručný dotaz, většinou jen heslovitě např. MHD Liberec, divadlo Praha, atp. (webové prezentace se vyhledávají podle klíčových slov) Tlačítko vyhledávání Google prohledá databázi a zobrazí nám navrhovaný výpis odkazů. Tlačítko zkusím štěstí otevře první relevantní odkaz. Při vyhledávání si většinou můžeme zvolit, zda se má vyhledávat web, obrázky, videa nebo poloha na mapě. Prohledáváme-li v části web, zobrazí se nám také pár odkazů na obrázky, videa či mapy, považuje-li to robot Googlu za vhodné

8 Vyhledávání pomocí Google Zadáme-li více hledaných slov, spojuje je Googl e pomocí spojky OR (nebo). Vyhledává weby obsahující obě nebo alespoň jedno z hledaných slov. Př. : Hledáme Dieselův motor, Google hledá obě slova ve spojení, ale také zvlášť. Výsledkem jsou odkazy na Dieselovy motory, ale také odkazy na motory ostatních typů a další odkazy například na Dieselův agregát. Odkazy jsou řazeny dle relevantnosti a upřednostněny jsou o dkazy obsahující oba pojmy v klíčových slovech nebo častý výskyt v obsahu (fulltextu).

9 Upřesnění vyhledávání Frázi můžeme zvýraznit pomocí uvozovek. Google poté hledá přesnou frázi. ( N ěkdy bývá zvýrazněno spojkou AND, př. Dieselový AND motor, hledá pouze weby obsahující obě slova, v libovolném pořadí). Hledáme-li ve fulltextu některého webu (například Wikipedie), můžeme zadat dotaz takto: „Dieselový motor“ site: wikipedia.cz Chceme-li najít cokoli spojené se slovem Dieselový, jenom ne Dieselový motor, pak zadáme dotaz s minusem před slovem, které to hledat nemá. Př.: Dieselový –motor Pro zvýraznění konkrétního slova, které nesmí být nahrazeno synonymem se provede pomocí +. Př. : +Dieselův motor

10 Formulář pro rozšířené vyhledávání Abychom si nemuseli pamatovat pravidla pro psaní dotazu (což je jinak rychlejší způsob), můžeme využít rozšířeného vyhledávání. Intuitivní formulář nám pomůže náš dotaz upřesnit.

11 Závěrem Obdobná pravidla pro vyhledávání lze uplatnit i na dalších vyhledávačích nebo v katalozích. Některé webové stránky mají v sobě zabudovaný panel na vyhledávání v rámci daného webu, který je napojen na některý z vyhledávačů (často to bývá Google). Ručně zadané upřesnění vyhledávání zde bude fungovat bez problémů. Dále se uplatňují podobná pravidla pro vyhledávání v knihovních databázích nebo v ech.


Stáhnout ppt "KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Vyhledávání na internetu Autor: Mgr. Aleš Kozák."

Podobné prezentace


Reklamy Google