Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rozvíjející větné členy - opakování - Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rozvíjející větné členy - opakování - Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno."— Transkript prezentace:

1 Rozvíjející větné členy - opakování - Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 větný člen, který je závislý na slovese nebo přídavném jménu, označuje osobu, věc nebo jev, které jsou slovesným dějem zasaženy může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem a infinitivem Předmět Příklad: Viděl jsem Petra. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

3 dveře babičku noviny o kamarádovi do něho oříšky 1) Uvedená slova použijte ve větách jako předměty a určete jejich pád: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Včera jsem četl noviny (4. pád). Petr potkal babičku (4. pád). Vyprávěla o kamarádovi (6. pád). Zavřel jsem dveře ( 4. pád). Do někoho (4.pád) takového bych to neřekl. Většina lidí má ráda oříšky (4. pád).

4 Příslovečné určení je větný člen, který nejčastěji rozvíjí sloveso někdy také přídavné jméno nebo příslovce tím, že uvádí nějakou okolnost tyto okolnosti mohou být různé proto i otázky, kterými se ptáme na příslovečné určení (PU), jsou velmi různé Nejčastěji jsou to: kdy?, kde?, jak?, proč?. Př. Petr se vracel z práce. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

5 Druhy příslovečného určení příslovečné určení času příslovečné určení místa příslovečné určení způsobu a míry příslovečné určení příčiny příslovečné určení účelu příslovečné určení přípustky příslovečné určení podmínky Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

6 V zimě automobily jezdí pomaleji. V čisté vodě potoka plavali štíhlí pstruzi. Na žádost jsme uvedli adresu trvalého bydliště. Přes mrazivé počasí jsme jeli v neděli do hor. Úplně nás uchvátil pohled na rozbouřené moře. Večer jsme si u táboráku vyprávěli různé příhody. Veronika se letos přihlásila do jazykového kurzu. 2) Vyhledejte ve větách příslovečná určení a určete jejich druh: příslovečné určení místa Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. příslovečné určení času příslovečné určení příčiny příslovečné určení způsobu a míry příslovečné určení přípustky

7 blíže určuje význam podstatného jména ptáme se otázkami jaký?, který?, čí? mezi přívlastkem a jeho řídícím podstatným jménem je vztah závislosti tvoří spolu skladební dvojici může být holý, rozvitý, několikanásobný rozlišujeme přívlastek shodný a neshodný Přívlastek (pk) Př. Unavený Petr se vracel. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

8 Zameť si před svým prahem. Byla v něm malá dušička. Nechal si otevřená zadní dvířka. Ještě nepřišla má hodina. Kousnul do kyselého jablka. Má jazyk z hadích ocásků. Jídal vtipnou kaši. 3) V lidových rčeních podtrhněte přívlastky a určete, zda jsou shodné (PKS), nebo neshodné (PKN) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PKS PKN

9 Je rozvíjející větný člen, který závisí na slovese, ale zároveň se vztahuje ke jménu (nejčastěji v podmětu nebo předmětu). Doplněk Příklad: Petr se vracel unavený. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

10 spokojen první kapitánem otevřená ředitelem 4) Použijte tyto výrazy ve větách jako doplňky: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vracel se spokojen. Skončil jako první. Určili ho kapitánem. Vrata zůstala otevřená. Petra jmenovali ředitelem.

11 V prachu na dvorku se popelil mladý kohoutek. ( podmět) Spravte nám prosím kohoutek (předmět) u umyvadla. Maminka se zlobila, že jí někdo udělal na noži zub (předmět). S bolestí zubu(př. neshodný) jsem v neděli musel jít na pohotovost. Marek měl zánět středního ucha(př. neshodný). Netrhej ze sešitu listy! Na jaké vlajce najdete obrázek javorového listu? (př. neshodný) 5) Určete podtržené větné členy: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

12 ČESKÝ JAZYK 7. Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, ISBN s. 35. ČESKÝ JAZYK 7. Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, ISBN s. 36. Použité zdroje: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.


Stáhnout ppt "Rozvíjející větné členy - opakování - Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno."

Podobné prezentace


Reklamy Google