Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Charakteristiky videomateriálu Lukáš Gregor, Petr Křivský.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Charakteristiky videomateriálu Lukáš Gregor, Petr Křivský."— Transkript prezentace:

1 Charakteristiky videomateriálu Lukáš Gregor, Petr Křivský

2 Obsah 0 Barevné schéma 0 Rozlišení 0 Framerate 0 Specifika streamovaného videa 0 Výhled do budoucnosti

3 BAREVNÉ SCHÉMA 0 pojem používaný v teorii barev pro výběr a použití konkrétních barev a jejich kombinací popisovány v tzv. color wheel 0 využití pro všechna média 0 video elektronické médium

4 BAREVNÁ HLOUBKA 0 popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa 0 3 způsoby vyjádření:  jako číslo – např. 16,7 mil. barev  jako počet bitů na pixel – např. 24bitová hloubka  jako počet bitů na kanál – ekvivalent k předchozímu 0 větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a paměťovou náročnost obrázku či videa.

5 BAREVNÁ HLOUBKA Barevná hloubka Počet barevOznačení 1 bit 2 na 1 = 2Mono Color 4 bitová 2 na 4 = 16 8 bitová 2 na 8 = bitová 2 na 15 = Low Color 16 bitová 2 na 16 = High Color 24 bitová 2 na 24 = True Color 32 bitová 2 na 32 = Super True Color 48 bitová 2 na 48 = Deep Color pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color

6 BAREVNÝ PROSTOR (MODEL) 0 využíván pro ukládání a zpracování obrazových dat 0 popisuje základní barvy a model mísení těchto základních barev do výsledné barvy 0 různé barevné modely se snaží co nejvěrněji napodobit přírodní barvu 0 barva je v přírodě dána směsí světla různých vlnových délek

7 BAREVNÉ PROSTORY 0 RGB 0 aditivní barevný model 0 barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá 0 nejčastěji použití pro video v elektronické podobě 0 podporován většinou typů zobrazovacích zařízení: CRT a LCD monitory, plazmové displeje nebo LED displeje. 0 RGBA 0 barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá, A- alfa kanál pro průhlednost 0 je využit u obrázků ve formátu PNG 0 sRGB 0 standardní RGB (zjednodušený model RGB) 0 barevný prostor používaný na Internetu či ve Windows

8 BAREVNÉ PROSTORY 0 CMYK 0 subtraktivní systém 0 barevné složky: C - azurová, M - purpurovou, Y - žlutá, K - černá 0 používán především u reprodukčních zařízení - tiskárny 0 HSV, HSL, HSB 0 parametry: HSV – Hue(barevný tón), Saturation, Value; HSL - Hue, Saturation, Lightness; HSB - Hue, Saturation, Brightness 0 tyto barevné modely nejvíce odpovídají lidskému vnímání barev 0 používájí se pro grafické aplikace 0 YUV 0 složky: Y – jasová, UV - barevné 0 používaný v televizním vysílání ve formátu PAL i HDTV

9 Gamut barev

10 Rozlišení 0 uvádí se: 0 v řádcích pro analogové formáty 0 v pixelech pro digitální formáty 0 ve voxelech pro 3D video 0 počet sloupců (horizontálně) a počet řádků (vertikálně)

11 Poměr stran 0 poměr vodorovné a svislé strany 0 TV přijímače 4:3, HDTV přijímače 16:9

12 HIGH-DEFINITION 0 HD Ready 0 norma, která zaručí uživateli že produkt bude schopen přijmou a zpracovat obraz o určitých parametrech 0 širokoúhlá plocha a minimální vertikální rozlišení 720p 0 Musí umět zpracovat i rozlišení 1920 x 1080, ale nikoliv zobrazit 1:1 0 HDMI rozhraní 0 Full HD 0 zařízení je schopno přijmout a neprokládaně zobrazit 1920x1080 (1080p) 0 HDMI rozhraní

13 Formáty HD 0 Prokládaný – i (interlaced) obrazovka zaplněna ve dvou fázích, nejprve lichými řádky a potom sudými řádky pohyb tak rychlý, že jej lidské oko nerozpozná, můžete vnímat „blikání“. 0 Progresivní – p (progressive) pokročilejší, zapisuje obsah obrazu najednou, což znamená, že můžete vidět všechny detaily na obrazovce najednou 0 Nejběžnější formáty 720p, 1080i a 1080p to označuje, jak detailní je rozlišení a také jaký formát zápisu obrazu používá

14 Televizní vysílání 0 Analogové vysílání 0 Digitální vysílání Analogový TV StandardRozlišení PAL768 sloupců, 576 řádků NTSC720 sloupců, 480 řádků Digitální TV StandardRozlišeníPoměr D-1 PAL720×5764:3 D-1 NTSC720×4864:3 HDTV 720p1280×72016:9 HDTV 1080p,i1920×108016:9

15 Porovnání rozlišení

16 Framerate 0 Počet snímku za vteřinu (Frames Per Second) 0 Iluze pohybu při FPS 0 Měřítko výkonu ve zpracování grafiky 0 Pro plynulé hraní her se udává 30 FPS

17 FPS u Tv vysílání 0 Analogové vs digitální 0 PAL 25 FPS 0 NTSC 29,97 FPS 0 Prokládání „zdvojnásobí“ FPS

18 Slowmotion 0 Potřeba speciální kamera 0 Zachycení více snímků za vteřinu 0 Následně se záběr pustí s nižší FPS = slowmotion efekt 0 1s 300FPS = 10s 30FPS při 30 snímcích za vteřinu

19 Streamované video 0 Streaming – kontinuální přenos audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a příjemcem 0 Na internetu Klient – Server se nazývá webcasting 0 On demand (youtube…) 0 Okamžité přehrávání na straně klienta 0 Možnost vysílat video do celého světa

20 Streamované video - Kvalita 0 MPEG-4, Windows Media, Real Time, Quick Time nebo flashových kodeků 0 Kvalita závislá na datovém toku typu kódování a rozlišení 0 H.264/MPEG-4 AVC format, AAC audio 0 360p = 0,5 MB 0 480p = 0,8 – 1 MB 0 HD video 1280*720 = 2 MB

21 Streamované video - audio 0 Kodeky WMA, MP3, Vorbis, AAC 0 Datový tok 16 – 256 Kbps 0 Single bitrate – jeden konstatní datový tok 0 Multibitrate – vysílání v různých datových tocích

22 Výhled do budoucnosti 0 Snažší dostupnost obsahu 0 Rozlišení 4k – Ultra HD, 8k H.265 HEVC – High Efficiency Video Coding 0 Snížení bitrate o 50%


Stáhnout ppt "Charakteristiky videomateriálu Lukáš Gregor, Petr Křivský."

Podobné prezentace


Reklamy Google