Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Multimediální soubory ZVUK a VIDEO. Typy multimédií Grafika statické snímky Zvuk digitální záznam vlnění Video sekvence rychle po sobě jdoucích snímků.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Multimediální soubory ZVUK a VIDEO. Typy multimédií Grafika statické snímky Zvuk digitální záznam vlnění Video sekvence rychle po sobě jdoucích snímků."— Transkript prezentace:

1 Multimediální soubory ZVUK a VIDEO

2 Typy multimédií Grafika statické snímky Zvuk digitální záznam vlnění Video sekvence rychle po sobě jdoucích snímků

3 Seznam důležitých pojmů • Analogový signál – Amplituda (akustický tlak) – Kmitočet (frekvence) – Vlnová délka • Digitální signál – Vzorkovací frekvence – Hloubka kódování • A/D a D/A převodník – Zvuková karta – Komprese zvuku – audiokodek • Video – Analogové – Digitální – Sekvence • Kontejner – Souborové vrstvy – Videokodek • Parametry – Frame rate – Prokládání – Rozlišení – Poměr stran – Datový tok

4 SW vybavení • ZVUK – Audacity – střih, mix a efekty pro zvukové stopy – Format Factory – konverze mezi souborovými formáty (obsahuje mnoho kodeků) – Linux Multimedia Studio – kompilátor hudby • VIDEO – Windows Movie Maker – editace, střih, mix, titulky aj. efekty videa

5 Podstata zvuku • Mechanické vlnění vzduchu • Zdrojem je chvějící se předmět – velikost výchylky chvění lze chápat jako amplitudu síla rázové vlny – akustický tlak [decibel=dB] – Kmitočet – počet výchylek za 1 sekundu – frekvence [Herz=Hz] – Vlnová délka – vzdálenost mezi body stejné fáze vlnění >> ANALOGOVÝ SIGNÁL

6 Analogový a digitální signál • V elektrickém vodiči je analogový signál charakterizován jako časová závislost různé velikosti napětí (spojitá funkce) • Digitální signál je charakterizován jako časová závislost pouze dvou hodnot napětí a tím vyjádřením dvou binárních znaků (1/0)

7 Digitalizace • Pomocí A/D a D/A převodníku (zvuková karta) • Princip = vzorkování vlny

8 Vzorkování (kvantování) • Úroveň analogového signálu je ve velmi krátkých časových intervalech převáděn na číselnou hodnotu, která je dále převedena na dvojkovou • Vzorkovací frekvence – počet odečtených hodnot za 1 sekundu – Nejběžnější (CD kvalita) je Hz • Bitová hloubka – počet možných rozlišitelných hodnot úrovně analogového signálu – Nejběžnější (16bitové) – intenzit průběhu

9 Velikost audio souboru • Formát WAVE (.WAV) disponuje: – Vzorkovací frekvence: Hz – Bitová hloubka: 16 bit – Bezkompresní formát – 1 minuta mono-záznamu = 44100*16*60 – Výsledná velikost 2,52 MB • Výsledná datová velikost je markantní. Lidský sluch odpovídá určitému psyhoakustickému modelu. Výsledná skladba však obsahuje i frekvence, které jsou neslyšitelné. Proto lze použít vhodný kompresní algoritmus - KODEK >> MPEG Layer 3 (MP3)

10 Přehled audio formátů souborů • Nekomprimované – WAV – nejvyšší kvalita (obdobná audio CD) • Komprimované – MP3 – hlavní využití pro přenosné přehrávače a streamování po Internetu, původně komerční formát – WMA – formát patentovaný Microsoft a tedy standardně integrovaný v přehrávači MediaPlayer – OGG – vyvinut jako svobodně licencovaný formát, podobný jako MP3 – AC3 – formát, ve kterém jsou uloženy zvuky DOLBY DIGITAL, obsahuje 5.1 kanálů (tedy 5 plně rozsahových a 1 nízko rozsahový – subwofer) • Ostatní: Vorbis, AAC, AMR … • MIDI – zvláštní typ zvukového formátu, jedná se o notový elektronický záznam – zvuk je kompilován (sestaven) zvukovou kartou, pro vytvoření MIDI souboru je zapotřebí hudebního nástroje

11

12 Video • Sekvence po sobě rychle jdoucích snímků. • Analogové video – Obraz je převeden do magnetické podoby a šikmo ukládán do rámečků pásky • Digitální video – Body obrazu jsou převedeny na číselné hodnoty z nichž se stávají soubory

13 Struktura videosouboru

14 Kontejner • obálka souboru nebo datového toku, obsahující jeden nebo více proudů multimediálních dat (stop, streamů) • do jednoho souboru lze například uložit jednu video stopu, několik zvukových stop v různých jazycích a několik titulků • je zajištěna jejich synchronizace • AVI, MPEG, Quicktime (MOV), MP4 …

15 Kodeky • Každá stopa (video/audio), je-li komprimovaná je překódována pomocí určitého algoritmu >> KODEKU. • Často se plete se samotným přehrávačem. – Nainstalujete-li si přehrávač, neznamená to, že bude sám schopen interpretovat zakódovaná data. • Instalace se nejčastěji provádí hromadným balíkem – existuje celá řada volně šiřitelných balíků. • Xvid, DivX, 3ivx (všechny pro MPEG-4) – videokodeky • LAME (MP3), FLAC, WMA 9

16 Frame Rate • Frame rate je počet snímků na jednotku času. • Nejstarší technologie začínaly na 6 až 8 snímcích za sekundu (fps, frames per second) • dnes je standardem 25fps nebo cca 30fps • Pro dosáhnutí iluze plynulého pohybu je třeba zobrazit alespoň 10 snímků za sekundu.

17 Prokládání • Video může být prokládané nebo progresivní. • Je-li video prokládané, každý snímek je rozdělen na dva půlsnímky trvající polovinu doby celého snímku – první obsahuje liché, druhý pak jen sudé řádky. • Progresivní video půlsnímky neobsahuje. • Prokládání bylo zavedeno pro dosažení lepší vizuální kvality v limitech pásma.

18

19 Rozlišení • Rozlišení videa je udáváno v pixelech pro digitální a v řádcích pro analogové formáty. Televizní vysílání používá převážně 576 aktivních řádků pro vysílání v PAL a SECAM nebo 480 aktivních řádků pro vysílání v NTSC. Nový formát HDTV používá 720, resp řádků.

20

21 Poměr stran • Poměr stran (též nazývaný jako obrazový formát nebo, z angličtiny, aspect ratio) popisuje poměr vodorovné a svislé strany. • Televizní přijímače mají poměr obrazovek typicky 4:3 neboli 1,33:1. • HDTV přijímače používají širokoúhlé displeje 16:9 neboli 1,778:1. • Přirozené zorné pole lidského zraku má poměr 16:9.

22 Datový tok • Datový tok (bit rate) je množství digitálních dat přenesené za určitou časovou jednotku. • Uvádí se běžně v kbps (kilobity za sekundu u zvuku), Mbps (Megabity za sekundu u videa) • Typy: – Konstantní tok (CBR) – při tomto datovém toku se přenaší i nadbytečné informace (lze však snadno dopočítat velikost výsledného souboru) – Variabilní tok (VBR) - způsob maximalizace kvality videa při snaze o co nejnižší množství přenesených dat. Není-li třeba pro popsání obrazu tolik bitů, nepřenesou se, naopak je-li jich potřeba více, přenáší se jich více. Znamená to tedy, že ve scénách s rychlými pohyby je datový tok daleko vyšší, než ve scénách bez pohybu (velikost souboru lze tedy jen složitější).

23

24 Velikost videosouboru • Uvažujeme o videu, které: – Má pouze video vrstvu, bez zvuku! – Je kódováno nekompresně s CBR – DVD rozlišení 720 x 576 pixelů • 1 minuta = 720*576*24*30*60 • Výsledná velikost = 2,09 GB!!!!!! • Jak velký asi bude celovečerní film?


Stáhnout ppt "Multimediální soubory ZVUK a VIDEO. Typy multimédií Grafika statické snímky Zvuk digitální záznam vlnění Video sekvence rychle po sobě jdoucích snímků."

Podobné prezentace


Reklamy Google