Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů Jaromír Horčička, Jakub Kučmaš.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů Jaromír Horčička, Jakub Kučmaš."— Transkript prezentace:

1 Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů Jaromír Horčička, Jakub Kučmaš

2 Obsah  Definice zvuku, zdroje šíření  Tón, hluk, vlastnosti zvuku  Dopplerův jev a rázová vlna  Dělení zvukových formátů  Bezztrátová komprese  Ztrátová komprese  MIDI

3 Definice zvuku a základní pojmy  Zvuk = mechanické vlnění v látkovém prostředí, vyvolávající zvukový vjem  Slyšitelnost obvykle v rozsahu 16 Hz až Hz  < 16 Hz = infrazvuk  > 20 kHz = ultrazvuk  Akustika = děje spojené s vznikem a šířením zvuku  Základní rozdělení zvuku  Zvuky nehudební = hluk  zvuky hudební = tóny

4 Zdroj zvuku a šíření  Zdroj zvuku = zdroj zvukového vlnění  Pro šíření nutné hmotné prostředí  Vakuum je dokonalou zvukovou izolací  Každé chvějící se těleso zdrojem zvuku  Zdroj nemusí být těleso kmitající vlastními kmity, ale může být kmitající kmity vynucenými  Zařízení pro generování nebo reprodukci zvuku  Rychlost zvuku  Ve vzduchu za standardních podmínek 331,82 m/s  V mořské vodě m/s  V oceli m/s

5 Co slyšíte: 20 Hz – 20 kHz  eature=c4-overview&list=UUc6XhPJQy- olOGzMR05vyzQ eature=c4-overview&list=UUc6XhPJQy- olOGzMR05vyzQ

6 Tón  Tón  Hudební zvuk  Vznik při pravidelném (periodickém) kmitání  Při poslechu vzniká v uchu vjem výšky – využití v hudbě  má svou výšku, barvu, intenzitu (hlasitost)  Základní tón  je zvuk, jehož zvukovou intenzitu lze v závislosti na čase popsat sinusoidou  Složený tón (nebo jen tón)  lineární kombinací základních tónů

7 Hluk  Hluk  Nehudební zvuk  Nepravidelné vlnění vznikající jako složitější nepravidelné kmitání těles nebo krátké nepravidelné rozruchy  Také využívány v hudbě – např. bicí  Více než 75 dB škodí  Hluk nad 100 dB vnímán jako bolest  Nad 140 dB dochází při jednorázovém působení i ke sluchovému poškození, protržení bubínku.

8 Základní vlastnosti zvuku  Barva zvuku  tvořena celistvými násobky základního kmitočtu tónu - vyšší harmonické kmitočty  Hlasitost zvuku  subjektivní hodnocení sluchového vjemu  jednotka hlasitosti - fon (Ph)  Intenzita zvuku  zvuková energie dopadající na jednotku plochy za jednotku času  jednotka intenzity – bel (B)  Výška zvuku  dána jeho frekvencí, čím vyšší frekvence, tím vyšší výška  jednotka výšky – herz (Hz)

9 Akustická intenzita  Množství akustické energie, která projde jednotkovou plochou za jednotku času  Jednotka: 1 bel (1 B)  Orientační hodnoty  šepot dB  tlumený hovor dB  hovor střední hlasitosti dB  symfonický orchestr dB  rocková hudba dB

10 Dopplerův jev  nastává při relativním pohybu zdroje zvuku a pozorovatele, který zvuk přicházející od zdroje vnímá. Pozorovatel slyší zvuky jiné frekvence, než je frekvence zdroje. Vyšší, když se zdroj zvuku a přijímač zvuku přibližují, a nižší, pokud se zdroj zvuku a přijímač zvuku navzájem vzdalují.  Rázová vlna (zvuková bariéŕa)  Pohybuje-li se zdroj vlnění rychleji než vlnění samotné, nemůže se vlnění šířit do libovolného směru. Je pro něho například nemožné dostat se před pohybující se zdroj:

11 Dělení zvukových záznamů  dvě základní větve  digitalizovaný záznam  MIDI  Bez komprese  WAV  Bezztrátová komprese  FLAC, AAC Lossless, WMA9 Losseless  Ztrátová komprese  MP3, Real Audio, WMA, Vorbis, AAC, AC3, DTS

12 Bez komprese - WAV  „Waveform audio file format“  Velikost souboru je omezena na 4GB (6,6 h záznamu v CD kvalitě*)  Vhodné pro zpracování zvuku  *CD kvalita  Vzorkovací frekvence 44,1 kHz  Bitová hloubka 16 bit (dnes už i 24)

13 Bezztrátová komprese -FLAC  Otevřený formát  Princip jako komprimační formáty RAR/Zip  Velikost nového souboru asi 60% z původního  Vysoká kvalita

14 Bezztrátová komprese –AAC Lossless, WMA 9 Lossless  AAC Lossless  Rozšíření standardu MPEG-4 Part 3  Přirovnáván k FLAC  *.m4a  WMA 9 Lossless  Až 6 kanálů  Komprese 1,7:1 – 3:1

15 Ztrátová komprese – MP3  pro archivaci či ukládání zvukových záznamů  velikost souboru závislá na:  vzorkovací frekvenci  rozsahu sledovaných hodnot  záznam připraven o zvukové rozsahy a vlastnosti, které lidské ucho neslyší  úprava frekvenčního spektra  Standardní rozsah bitrate  kvalita záznamu určena kompresním poměrem  velká komprese = malý soubor a nízká kvalita zvuku  malá komprese naopak 

16 Ztrátová komprese – WMA  „Windows Media Audio“  Do verze 8 (WM Player) velice nekvalitní  Verze 9.1 umí i bezztrátovou kompresi a multikanálovou kompresi  Mělo nahradit MP3 (MS za MP3 musí platit)

17 Ztrátová komprese – Vorbis, AAC  Vorbis  Svobodný, open source  Původně náhrada za MP3  Kvalita jako WMA, i vícekanálový zvuk  AAC  Následovník MP3  Patentován skupinou MPEG  Obrovský rozsah bitrate  Pokročilý kodek

18 Ztrátová komprese – AC3, DTS  AC3  Pro DVD, následník Dolby Stereo  Nedobrý poměr kvality zvuku a komprese  Více možných konfigurací (1.0, 2.0…5.1…)  DTS  vícekanálový formát, prostorové ozvučení  Pro DVD, kompresní poměr 4:1 až 8:1  Kina, dvd

19 MIDI  „Musical Instrument Digital Interface“  standard pro komunikace mezi hudebními nástroji, bicími moduly…  Digitální zvukový záznam > MIDI je jeho digitálním popisem > zpracováno výstupním zvukovým zařízením  MIDI signál neobsahuje vlastní zvuk  Skvělá editace  Data lze přenášet i bezdrátově

20 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů Jaromír Horčička, Jakub Kučmaš."

Podobné prezentace


Reklamy Google