Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno: ročník (obor)sekunda tematická oblastFyzikální veličiny PředmětCvičení z fyziky Anotace:Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Ověření závislosti třecí síly. V úvodu slouží několik otázek k opakování pojmu tření, třecí síla a na čem závisí. V závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/

2 Tření, třecí síla

3 Co bychom měli vědět… 1.Kdy nám pomáhá tření ? Chůze, povrch kůže je přizpůsoben k tomu, aby nám věci nepadaly z rukou K brzdění pohybu – k rozjíždění Psaní, pilování,… 2.Kdy je tření pro nás nežádoucí ? Při pohybu těles proti sobě: obroušení bot, sjetí pneumatik, obroušení součástek v přístrojích při pohybu – otáčení dveří, bruslení, …

4 Co bychom měli vědět… 3.Kdy vzniká tření? Při vzájemném dotyku dvou těles 4.Jak můžeme změřit tření? Siloměrem – při rovnoměrném pohybu tělesa po podložce vzniká třecí síla, která působí proti směru pohybu

5 Co bychom měli vědět… 5.DOPLŇTE: Třecí sílu značíme Ft Jednotkou třecí síly je newton (N)

6 Co bychom měli vědět… 6.Na čem závisí třecí síla? Na hmotnosti tělesa: dítě upadne na hladkém povrchu dřív než dospělý člověk Na povrchu tělesa: na vodní skluzavce se lépe kloužeme, když je mokrá

7 Pomůcky: Co budeme potřebovat k měření třecí síly ? siloměr s vhodným měřícím rozsahem Souprava pro mechaniku: dřevěné kvádry s háčkem desky s různými povrchy

8 Postup práce: Jak budeme postupovat? Zvolíme si vhodný siloměr a zapíšeme rozsah stupnice, velikost jednoho dílku, odchylku Dřevěný kvádr pomocí siloměru táhneme vodorovně po pracovním stolu. Snažíme se, aby se kvádr pohyboval rovnoměrně. Naměřenou hodnotu zapíšeme.

9 Postup práce: Jak budeme postupovat? Kvádr otočíme na jinou stěnu, která má jiný plošný obsah a opakujeme měření. Kvádr posunujeme jinou rychlostí po podložce.

10 Postup práce: Jak budeme postupovat? Kvádr posunujeme po jiných podložkách. Naměřené hodnoty zapíšeme. Všechna měření opakujeme pro dva kvádry na sobě.

11 Tabulka : Jak zapíšeme změřené hodnoty? 1 kvádr PRACOVNÍ STŮLMOLITANKOBEREC S1 S2 jiná rychlost 2 kvádry S1 S2 jiná rychlost

12 Závěr: Zhodnocení výsledků Třecí síla se závisí – nezávisí na obsahu plochy, po kterém těleso posunujeme rychlosti, kterou pohybujeme těleso povrchu, po kterém těleso posunujeme hmotnosti tělesa

13 Protokol :

14 Zdroje : Obrázky: vlastní tvorba FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google