Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno: ročník (obor)sekunda tematická oblastFyzikální veličiny PředmětCvičení z fyziky Anotace:Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Určení polohy těžiště. V úvodu slouží několik otázek k opakování pojmu těžiště a jeho užití v běžném životě. V závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/

2 Určení polohy těžiště

3 Co bychom měli vědět … 1.Co to je těžiště? BOD, ve kterém působí gravitační síla na těleso 2.Každé těleso má vždy … těžiště. 3.Těžiště obvykle značíme písmenem … T 1

4 Co bychom měli vědět … 4.Jak postupujeme při určování těžiště? Postupně zavěšujeme v krajních bodech tělesa a pomocí olovnice určíme přímky – těžnice, které se protnou v těžišti

5 Co bychom měli vědět … 5. Odhadněte, kde bude mít těžiště mobilní telefon. Proč? Mobilní telefon = kvádr = stejnorodé pravidelné těleso

6 Co bychom měli vědět … 6. Odhadněte, kde bude mít těžiště pneumatika. Proč? pneumatika = duté těleso = stejnorodé pravidelné těleso

7 Co bychom měli vědět … 7. Odhadněte, jak se změní poloha těžiště prázdné pet lahve a naplněné pet lahve do jedné čtvrtiny. Proč? Posune se níž, záleží na rozložení látky v tělese

8 Co budeme potřebovat k určení těžiště ? Pomůcky: Předměty, jejichž těžiště budeme určovat: kniha, pravítko, prsten papír, rýsovací potřeby, nůžky Nit, závaží

9 Jak budeme postupovat? Postup práce: Nejdříve si pomocí nitě a závaží sestrojíme jednoduchou olovnici. Narýsujeme dva geometrické pravidelné útvary (obdélník, pravidelný šestiúhelník, kosočtverec,…) a jeden nepravidelný útvar na papír. Pečlivě vystřihneme. Vytvoříme 3 otvory, kterými postupně provlečeme vytvořenou olovnici a zaznamenáme polohu nitě. Průsečík daných přímek označíme jako těžiště. Jeho správnost ještě ověříme.

10 Jak budeme postupovat? Postup práce: Pomocí základních znalostí o těžišti jednoduchým pokusem ověříme, kde se nachází těžiště knihy, pravítka i prstenu: podepřeme prstem v předpokládaném těžišti

11 Jak zapíšeme výsledky měření ? Měření: Vystřižené geometrické útvary nalepíme přímo do protokolu Knihu, pravítko i prsten nakreslíme i s vyznačeným těžištěm do protokolu. Připojíme vysvětlení, proč se těžiště nachází v daném bodě.

12 Zhodnocení výsledků Závěr: Poloha těžiště odpovídá – neodpovídá námi naměřenému bodu.(Proč)

13 Protokol:

14 Zdroje : Obrázky: vlastní tvorba galerie z office.microsoft.com FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google