Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy redakční práce Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy redakční práce Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem."— Transkript prezentace:

1 Základy redakční práce Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Obsah kurzu Vyhledávání informací a tvorba databází zdrojů Pravopis Redakční kultura Jak začít Potřebné kompetence Parametry kvalitního článku Píšeme pro web Foto: Michal Černý

3 Než začnete Základní pravidlo každé autorské práce je vědět, co chcete sdělit. Tomu pak podřídíme stylistické prostředky i výběr zdrojů. Není nic horšího než bezobsažný článek. Je dobré vybrat si dvě nebo tři oblasti, kterým budete rozumět a ke kterým budete mít co říci. Na výsledku se to jistě pozitivně odrazí.

4 Vyhledávání informací I. Mediální trh je v současnosti především místem různé manipulace a práce s informacemi. Jejich nalezení a zpracování ve správný čas rozhoduje ve velké většině případů o (ne)úspěchu článku. Každý autor má své oblíbené zdroje informací, které mu vyhovují. My se zde pokusíme nastínit, kde hledat pro začátek. Další rozšiřování bude již na vás.

5 Vyhledávání informací II. U většiny témat je výhodné začít hledání na Google: Všeobecné: Zprávy: Odborné texty: Blogy: Zajímavou inspiraci lze čerpat také ze zpravodajských webů: iDnes, iHNed, Lidovky, Novinky...

6 Vyhledávání informací III. Pokud víte, co přesně hledáte, pak je dobré prohledat odborné servery. Např.: píši o novém webovém prohlížeči, tak zkusím servery: Lupa, Interval, Root, Zdroják, Živě. Rada: Vybudujte si prohlížeč jen těch webů, které vás zajímají. Chvíli to trvá, ale pak je to často pohodlnější a rychlejší. K tvorbě takového vyhledávače lze zdarma použít Google Coop.

7 Tvorba databází zdrojů Postupem času budete mít zdrojů, ze kterých budete čerpat inspiraci i novinky, stále více. Abyste se v nich mohli snadno vyznat a rychle zjistili, „co je nového“, je dobré užívat odběr RSS kanály z oblíbených zdrojů. K jejich prohlížení je pak možno použít jednu z mnoha čteček, které jsou zdarma k dispozici: Např.: FeedReader, Feed Demon, Google Reader či různé zásuvné moduly pro Firefox.

8 Pravopis I. Psát text s hrubými chybami je ostudné. Větší servery mají korektorky, ale pro většinu běžného psaní se bez znalosti pravopisu neobejdete. Překlepy odhalí (pokud máte štěstí) každý lepší textový editor, se základy gramatiky si v češtině poradí pouze Word. Mít pravopisnou chybu v textu je nahrávka každému kritikovi a shodíte si s ní i jinak dobrý článek.

9 Pravopis II. Pokud si nebudete jisti, může vám snad pomoci několik následujících stránek: Pravidla českého pravopisu: Jazyková příručka: Slovník cizích slov: Foto: Michal Černý

10 Redakční kultura Pokud přispíváte do nějakého časopisu, novin či magazínu, je potřeba dodržovat „redakční kulturu“. Do toho paří určitý jazykový styl (médium odborné/neodborné), ale také formát, ve kterém odevzdáváte texty či obrázky, jak se píší odkazy či zda je nutná provázanost s ostatními články daného média. Redakční kultura tak zrcadlí profil i kvalitu redakce i celého periodika.

11 Komunikace Je velice užitečné komunikovat s šéfredaktorem či vedoucím redaktorem. Vyhnete se tak mnohým problémům. Nejen že vám ze začátku poradí, ale disponují také informacemi o tom, co píší jiní autoři. Minimalizujete tak šanci, že váš článek nebude vydán jen proto, že jste měli stejný nápad jako někdo druhý. Kvalitní komunikace je oboustranně výhodná, a proto je vhodné ji udržovat.

12 Tvůrčí proces I. Na úvod je dobré zvolit si téma, které vás zajímá, a vytvořit nadpis. Hledání informací, zdrojů a ověřování pravdivosti. Rozvržení textu (rozsah a podnadpisy). Vlastní psaní. Předělání nadpisu, pokud jste téma posunuli někam jinam, než bylo původně v plánu, a případné napsání perexu či abstraktu. Korekce pravopisných chyb.

13 Tvůrčí proces II. Pokud si nejste jisti celkovou konzistencí textu či pravopisnými jevy, je možné požádat někoho o přečtení a kritický rozbor. Je nutné mít na paměti, pro koho text píšete, jaké znalosti má čtenář a co si již dříve mohl přečíst ve stejném médiu.

14 Potřebné kompetence Jaké jsou potřebné znalosti a dovednosti pro toho, kdo chce zkusit štěstí jako žurnalista? Jak a kde získat první zkušenosti? Je potřebné nějaké vzdělání? Foto: Michal Černý

15 Potřebné znalosti S příliš povrchními články vám štěstí nepokvete. Znalosti, které jsou potřebné, jsou především ty, o kterých píšete. Žádné zvláštní žurnalistické znalosti obvykle nepotřebujete, kromě několika málo základních triků (viz dále). Znalost velmi potřebná je ta pravopisná, o které jsme již mluvili dříve. Bez ní to budete mít obvykle poměrně těžké. A to nepočítáme první dojem na šéfredaktora.

16 Potřebné dovednosti Je potřeba ovládat nějaký textový editor, vyrobit snímek obrazovky či upravit fotografii. Základy tohoto typu jsou v podstatě nutností. Důležité je umět vyhledávat informace, řadit je a vybírat z nich to důležité a zajímavé. Užitečná je znalost cizího jazyka, nejlépe angličtiny. Inspirovat se cizojazyčným textem je obvykle lepší než českým, neboť ho četlo daleko méně českých čtenářů. Je potřeba umět alespoň trochu psát.

17 Užitečné vlastnosti Mezi nejužitečnější vlastnosti při psaní patří trpělivost, pečlivost a kreativita. Jsou nezbytné k tomu, abyste článek dopsali, aby byl vyvážený a obsažný a zároveň zajímavý a čtivý. Důležitá je také ochota učit se nové věci. Pokud začínáte s psaním a jste otevření vlivům z okolí, pak do měsíce či dvou se váš styl výrazně zlepší a doba psaní článků zkrátí.

18 Získávání zkušeností Pokud začínáte, je dobré mít nějakou minimální zkušenost s psaním souvislého textu. Pokud ji nemáte nebo trpíte pocitem, že je to celé „nějaké divné“, můžete začít z blogem a zvažovat připomínky z komentářů pod spoty. Pokud server vašeho zaměření nabízí blog, pak je obvykle lepší začít tam. Obvykle ale nejsou potřeba (alespoň pro externí práci) žádné zkušenosti, ale především odvaha a schopnost objevovat nové věci.

19 Potřebné vzdělání Jistě se hodí (i neformální) vzdělání v oboru, o kterém píšete. Není však podmínkou. Vystudovaný žurnalista má výhodu především v návycích, tréninku a ve znalosti některých triků. To se dohání poměrně obtížně, ale i bez studia žurnalistiky lze psát dobře. Asi nejlepším vzděláním je praxe a trénink. Velice opatrně přistupujte k placeným kurzům tvůrčího psaní. Většinou se jedná o bezcenný kurz, za který ovšem dobře zaplatíte!

20 Kvalitní článek Co vše musí splňovat článek, aby byl dobrý? Jak napsat dobrý článek? Existují objektivní kritéria? Foto: Michal Černý

21 Kritéria kvality I. Článek by měl být objektivní a vyvážený. Pouze v nejmenší možné míře by se v něm měl zrcadlit osobní názor autora. Mělo by být použito více nezávislých zdrojů a měly by být uvedeny, pokud je to možné. Článek by měl přinášet něco nového, objektivního. V neposlední řadě by měl být zmiňovaný jev zasazen do širšího kontextu. Článek by měl být čtivý, srozumitelný a přehledný.

22 Kritéria kvality II. K předchozímu seznamu lze jistě uvést ještě mnoho dalších položek. Např. požadavek na respektování redakční kultury, pravopisnou správnost… Mnohé z těchto pravidel však neplatí pro fejetony, glosy a další „umělecké“ formy literatury. U nich je naopak žádáno, aby autor svůj názor vyjádřil. Jejich cílem není ani úplná názorová vyváženost.

23 Jak napsat kvalitní článek I. Formální požadavky: Pište raději kratší odstavce. Používejte podnadpisy, které text přehledně rozčlení. Zvolte výstižný, ale ne příliš „usedlý“ nadpis článku. Má-li text perex, pak právě na něm si dejte zvláště záležet.

24 Jak napsat kvalitní článek II. Stylistické požadavky: Neopakujte slova, snažte se o bohatou slovní zásobu, nikoli však za každou cenu. Snažte se text rozumně strukturovat. Usilujte o to, aby v článku nebyla klišé. Buďte čtiví. K tomu je potřeba mít, co říci. Nalezněte rozumnou hranici mezi „hutným textem“ a „omáčkou“ tak, aby článek měl informační hodnotu, přitom byl však snadný pro čtení a pochopení.

25 Jak napsat kvalitní článek III. Přes vše výše napsané neexistuje univerzální návod, jak napsat dobrý článek. Uvedená pravidla vám mohou pomoci, ale nezajistí úspěch. Důležitý je především trénink. Bez něj to příliš nejde. Užitečné je, přinejmenším ze začátku, číst komentáře pod vlastními články.

26 Píšeme pro web I. Psaní pro webové magazíny má svá určitá specifika. Celá řada z nich je založená na příspěvcích od externích autorů, a tak představují nejsnazší způsob, jak s profesionálním psaním začít. Jaké jsou tedy zásadní rozdíly mezi psaním pro papírové a internetové médium?

27 Píšeme pro web II. Rozsah: obvyklá délka článků je kolem 5 000 znaků včetně mezer. Je to rozsah, který se stále ještě dobře čte a lze do něj umístit dostatek informací. Odkazy: Do textu je vhodné vkládat odkazy na informace, na které se odvoláváte, na články, ze kterých čerpáte, vše formou URL odkazů. Přiměřené množství odkazů zvyšuje přehlednost a informační hodnotu textu. Počítejte s tím, že většinou není k dispozici korektor.

28 Redakční systém I. Pokud se dostanete do bližšího kontaktu s vydavatelstvím, budete možná i vy používat redakční systémy. Je potřeba pamatovat na to, že jsou často postaveny na hodně starých základech, proto se vyplatí užít IE místo Firefoxu či Opery a porovnat, ze kterého prohlížeče vidíte vše potřebné správně.

29 Redakční systém II. Zásadně vkládejte texty v HTML módu za pomocí značek. Vizuální editory se vám nemusí vyplatit. Vystačíte si s naprostými základy [1] HTML jazyka, naučit se je nezabere více než hodinu. Pokud si chcete redakční systém vyzkoušet na nečisto, můžete sáhnout po službě Blogger, která je založená na zřejmě nejrozšířenějším redakčním systému WordPress.

30 Redakční systém - ukázka Redakční systém serveru Christnet.cz

31 Redakční systém - ukázka Redakční systém WordPress na Blogger.com

32 Zdroje k dalšímu studiu I. Pro získání znalostí základů HTML značek (viz [1]): ČERNÝ, M.: Úvod do tvorby internetových stránek v jazyce HTML. O publikování na webu: KOPTA, M.: Píšeme pro Web.

33 Zdroje k dalšímu studiu II. Informace o RS WordPress: Záludnosti stylistiky i gramatiky: BEHÚN, P.: Hříchy pro šíleného korektora.

34 Ilustrace Foto: Michal Černý, soukromý archiv. Uvolněno pod licencí Creative Commons BY-NC-SA 3.0.


Stáhnout ppt "Základy redakční práce Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem."

Podobné prezentace


Reklamy Google