Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OSNOVA Základní informace MC v rámci krizového řízení Struktura krizového řízení NCRS Civilní nouzové plánování v NATO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OSNOVA Základní informace MC v rámci krizového řízení Struktura krizového řízení NCRS Civilní nouzové plánování v NATO."— Transkript prezentace:

1 Krizové řízení v NATO Proces krizového plánování a řízení v NATO - NCRS

2 OSNOVA Základní informace MC v rámci krizového řízení Struktura krizového řízení NCRS Civilní nouzové plánování v NATO

3 Consultations : Article 4
...” Parties will consult...whenever, in the opinion of any of them, the territorial integrity, political independence or security of any of the parties is threatened.” …implies the sharing of risks, roles and responsibilities… and to seeking consensus… ?

4 Article 5 … armed attack against one or
more ....shall be considered an attack against them all… and each of them… will assist the party or parties… by taking ..., individually and in concert with the other parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force

5 Crisis Management Objectives
Contribute to effective conflict prevention Manage crises effectively to prevent them becoming conflicts Ensure timely civil and military preparedness If hostilities, control, prevent escalation and persuade aggressor to cease attack & withdraw When escalation and hostilities stopped, de-escalate

6 Key Crisis Management Committees
Operation Policy Committee (OPC): handles pol/mil guidance & crisis management measures; acts as ‘lead committee’ in coordinating pol/mil advice to NAC. Military Committee (MC): advises the Council on the conduct of military affairs and guides Strategic Commands Partnership Political Committee (PPC): handles political developments & options, public affairs Civil Emergency Planning Committee (CEPC): handles civil preparedness and support to the military

7 Crisis Management Task Force (CMTF)
Multi-disciplinary, internationally staffed coordination task force(s) established early in a crisis by the SG Provides advice to Secretary General and NAC and coordinates recommendations, including int actors’ views, throughout the lifecycle of a crisis Representation from: IS operations, political, defence planning & public diplomacy staffs, IMS (ops/intel) & ACO + expertise (legal) as required Current CMTFs handling: Balkans, Afghanistan, piracy CMTF is also established for high-level exercises

8 Zapojení MC NATO do systému krizového řízení
KRIZE NAC MZV PERMREP S SD ČR N MC ÚKŠ MO C IMS K MILREP GŠ AČR R SOC S SACEUR Ř SACT Cvičení CMX - každoročně

9 Operates Acts As Ensures INT & INFO flow Provides Monitors Maintains
NATO COMMUNICATIONS CENTRAL AGENCY Crisis Management Information Acts As Ensures INT & INFO flow NATO HQ CAPITALS STRATEGIC COMMANDERS CM FACILITIES Provides POLITICAL MILITARY ECONOMIC MATTERS Monitors NATO Situation Centre Maintains CRISIS INFORMATION Provides SUPPORT GIS Supports briefings PRESENTATIONS

10 Process to Achieve Pol/Mil Guidance
Political guidance and oversight for planning & conduct of a mission is provided to ACO by Allies through the North Atlantic Council, advised as necessary by the Military Committee, and other Committees Strategic military advice is critical to NATO crisis management consultations and decision-making regarding the employment of the military tool IS ALLIED COMMAND OPERATIONS Cttees IMS ALLIED MFA/MoD OPC NAC MC CHODs CMTF

11 Partnership Contribution to Crisis Management
EAPC/PfP NUC NGC Istanbul Cooperation Initiative Mediterranean Dialogue Contact Countries EAPC/PfP NUC NGC Istanbul Cooperation Initiative Mediterranean Dialogue Contact Countries

12 Partnerské formáty

13 NATO Crisis Response System
(NCRS)

14 NCRS Information Exchange Process
NAC SACEUR JFCs NATIONS MC, CEPC, PPC, OPC NCRS DECLARE/CANCEL NCRS IMPREP NCRS AUTHORISATION NCRS RESPONSE NCRS RECOMMENDATION NCRS DIRECT TO DECLARE NCRS REQUEST

15 Standardní plánovací cyklus
Popis uvedených možných CRM: OAA – Review Status of Readiness of Forces OAC – Increase Readiness of Forces OBA – Preparation of Transfer of Autority (TOA) of Forces OBB – TOA of Forces OCA – Preparation for Deployment of Forces OCB – Deployment of Forces

16 Zrychlený plánovací cyklus
Popis uvedených možných CRM: OAA – Review Status of Readiness of Forces OAC – Increase Readiness of Forces OBA – Preparation of Transfer of Autority (TOA) of Forces OBB – TOA of Forces OCA – Preparation for Deployment of Forces OCB – Deployment of Forces

17 NCRS Chapter 8 - Procedures NCRS Manual
Chapter 1 - General (process description) Chapter 2 - Preventive Options Chapter 3 - Crisis Response Measures Chapter 4 - Counter Surprise Chapter 5 - Counter Aggression Chapter 6 - NATO Security Alert States Chapter 7 - Illustrative Situations Chapter 8 - Procedures Chapter 9 - Information Exchange NCRS Components

18 NATO Crisis Management Process
PHASE 1 PHASE 2 PHASE 3 PHASE 4 PHASE 5 PHASE 6 Response Options Development Planning Execution Transition Indications & Warning Assessment NAC Init. Directive NAC Initiating Directive POLITICAL-MILITARY ESTIMATE PROCESS NIWS Key NAC Decisions MC 133 Involvement of potential non-NATO contributors [Pol/Mil Framework (PMF)] >> NAC invite >> Consultations >> Planning / Execution Info exchange - Sharing of assessments - Involvement in decision-shaping

19 Změna ve verzi NCRSM 2014

20 Indications & Warnings

21 Assessment

22 Illustrative Involvement of Operational Partners
Political - Military Framework (PMF) PHASE 1 PHASE 2 PHASE 3 PHASE 4 PHASE 5 PHASE 6 Response Options Development Planning Execution Transition Indications & Warning Assessment NAC Initiating Directive POLITICAL-MILITARY ESTIMATE PROCESS Planning & Consultations: Operational Partners Involvement in decision - shaping Consultation: Potential Operational Partners Info Exchange – Assessmentnts Sharing Execution: Operational Partners Involvement in decision - shaping I & W may also be provided by a partner

23 Response Options Development

24 Planning

25 Execution / Transition
SPMP – Strategic Pol – Mil Plan PMR – Periodic Mission Review

26 NCRS - Illustrative Situations
Deterrence and Collective Defence under Article 5 Non-Article 5 Crisis Response Operations, including Peace Support Operations & Extraction Operations Non-Combatant Evacuation Operations Maritime Sanction and Embargo Enforcement Defence Against Terrorism Proliferation of Weapons of Mass Destruction and Means of Delivery Consequence Management in case of Chemical, Biological, Radiological and Nuclear Attacks Responses to a Balistic Missile Threat Responses to Cyber Attacks and Threats Od NCRSM 2014

27 NCRS – Preventive Options
Broad orientations or Courses of Action for consideration and approval by the NAC/DPC NON-MILITARY OPTIONS e.g: NAC consultations; diplomatic warnings; media posture; arms control/CSBM; economic sanctions; degrade terrorism support MILITARY OPTIONS e.g: prudent planning; intelligence; force readiness; activate/deploy forces (incl. exercises)

28 Crisis Response Measures (CRM)
Pre-defined CRMs are: Designed to enhance Alliance preparedness / protection Available for immediate implementation Fully integrated (civil-military measures) Grouped functionally in subject areas Cover the full range of crises

29 Crisis Response Measures (CRM)

30 Crisis Response Measures (CRM)

31 CRM Subject Areas 1. Manpower - série A 2. Intelligence – série B
3. Counter-Intelligence/Security – série C 4. Force Protection – série D 5. General Operations Support – série E 6. Land Operations Support – série F 7. Air Operations Support – série G 8. Maritime Operations Support – série H 9. Psychological Operations – série I 10. Electronic Warfare – série J 11. Meteorology, Oceanography – série K 12. NBC Defence – série L 13. Logistics – série M 14. Nuclear Assets – série N 15. Forces Readiness – série O 16. Communications / CIS – série P 17. Critical Infrastructure & Services – série Q 18. Protection of Civil Population – série R 19. Public Affairs – série S

32 Civilian Emergencies Support

33 NATO CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ (CEP) / CIVIL-MILITARY PLANNING AND SUPPOPRT (CMPS)

34 OBSAH Úvod NATO/CMPS (CEP) organizační schéma Role CMPS (CEP)
CEPC (SCEPC) Plánovací skupiny EADRCC CEP Agenda Krizové řízení CEP Závěr

35 Organizační schéma Mezinárodní sekretariát

36 Organizační schéma Operační divize (do 04/2011)
Operations Division ASG Operations Directorate DASG Planning Directorate DASG Crisis Exercises Management System CEP/CMPS EADRCC/CEPOS Planning Section

37 Organizační schéma Ředitelství pro plánování

38 NATO – CEP (CMPS) NATO již od svého založení dává důraz na ochranu civilního obyvatelstva 1953 odsouhlaseno schéma, kdy kapacity k ochraně obyvatel během vojenských konfliktů mohou sloužit také civilnímu obyvatelstvu během přírodních katastrof Tato schémata se postupně vylepšovala, až v roce 1998 bylo založeno EADRCC

39 NATO – CEP (CMPS) Účelem CEP je koordinace národních plánovacích činností členských i partnerských států za účelem zajištěni co nejefektivnějšího využití civilních zdrojů v rámci kolektivní podpory strategických cílů aliance. V ČR je ústředním orgánem státní správy MV GŘ HZS ČR sjednocuje postupy ministerstev a jiných ústředních správních úřadů

40 5 rolí CEP v NATO Civilní podpora operacím NATO v rámci čl. 5 (klausole o kolektivní obraně v Severoatlantické Smlouvě), Podpora operacím NATO mimo čl. 5 – operace krizového řízení, Podpora národních vlád v případě katastrof (civilních krizí), Podpora národních vlád v ochraně obyvatelstva proti následkům zbraní hromadného ničení, Spolupráce s partnery

41 CEPC (SCEPC) Výbor pro civilní nouzové plánování, tzv. CEP
Vrchním politickým a poradním orgánem Severoatlantické rady (NAC) v záležitostech civilního nouzového plánování - CEP Formáty : permanentní, plenární :členský, partnerský Řídí práci 4 tzv. Plánovacích skupin (8 výborů) – změna k (HQ Reforma)

42 Partnerské formáty

43 Plánovací skupiny pro CEP
4 specializované plánovací skupiny spadající pod CEPC (dříve 8 výborů pod SCEPC) Pracovní programy vytvářejí v návaznosti na Politickou směrnici pro CEP 380 nominovaných expertů z veřejného i soukromého sektoru (poskytují expertízy)

44 Skupina pro civilní ochranu Civil Protection Group (CPG)
Gestor v ČR: MV – GŘ HZS ČR dříve: Civil Protection Committee (CPC) Výbor (nyní skupina), založený roku 1952, se dříve zabýval vojenskými aspekty civilní obrany (varování, ukrytí), nyní se zaměřuje na civilní mimořádné události. Pouze tento výbor se nesloučil s výborem jiným, došlo ke změně názvu

45 Dopravní skupina Transport Group (TG)
Gestor v ČR: Ministerstvo dopravy Skupina vznikla sloučením: Civil Aviation Planning Committee (CAPC) Planning Board for Ocean Shipping (PBOS) Planning Board for Inland Surface Transport (PBIST) Skupina je zodpovědná za koordinaci a monitorování národních opatření a opatření NATO pro civilní nouzovou připravenost a krizový management v oblasti přepravy, tj. v oblasti letectví, námořní přepravy a vnitrozemské povrchové přepravy

46 Skupina pro průmyslové zdroje a komunikační služby
Industrial Resources and Communication Services Group (IRCSG) Gestoři v ČR: Ministerstvo průmyslu a obchodu Český telekomunikační úřad Skupina vznikla sloučením: Industrial Planning Committee (IPC) Civil Communications Planning Committee (CCPC) Skupina zajišťuje stálou dostupnost a efektivní distribuci základních průmyslových dodávek a služeb jak pro civilní, tak pro vojenské účely v rámci Aliance. Dále koordinuje využití průmyslových zdrojů ČS pro podporu obranného úsilí. Skupina je zodpovědná za civilní komunikace v rámci krizových opatření NATO. Plánování zajišťuje dostupnost komunikačních služeb pro politické, ekonomické a vojenské účely.

47 Společná skupina pro zdraví, zemědělství a potraviny
Joint Health, Agriculture and Food Group (JHAFG) Gestoři v ČR: Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo zemědělství Skupina vznikla sloučením: Joint Medical Committee (JMC) Food and Agriculture Planning Committee (FAPC) Skupina se zaměřuje na plánování a procedury pro stimulaci úsilí k vytvoření zdravotních plánů a legislativy pro mimořádné události v rámci Aliance a na zabezpečení civilně-vojenské spolupráce při zdravotnickém plánování při MU. Skupina je zodpovědná za přípravu a v případě nezbytnosti i použití aliančních procedur a struktur pro podporu dodávky potravin členským státům v případě problémů při mimořádných událostech

48 Základní dokumenty CEP
Politická směrnice civilního nouzového plánování NATO pro roky Pracovní program CEPC (28, 50) Pracovní programy plánovacích skupin CPC JHAFG IRCSG TG

49 Politická směrnice CEP pro roky 2014-2017
Strategický dokument, stanovuje prioritní činnosti a působnost v daném období Struktura dokumentu 5 NATO-CNP rolí / 3 hlavní úkoly Soulad s NATO Strategickým konceptem Kolektivní obrana, Krizové řízení, Společná bezpečnost Cíle Zlepšit civilní podporu pro plánování a vedení vojenských operací Zlepšení národní odolnosti a schopnosti zvládat mimořádné události Spolupráce s partnery Koordinace s ostatními mezinárodními organizacemi/aktéry

50 Pracovní programy Seznam prioritních oblastí/konkrétních témat pro CEPC a její pracovní skupiny Struktura Podpora národních autorit Civilní podpora Aliančním operacím a cvičením Spolupráce s partnery

51 EADRCC Výkonná část NATO CEP (CMPS) Vzniklo v roce 1998
EAPC formát (MD, ICI i PAG mohou využít) Mandát pro koordinaci pomoci při přírodních katastrofách, technologických haváriích, teroristickém útoku za použití CBRN (od 2001) Pravidelná cvičení s důrazem na součinnost, regionální přístup, spolupráci s OSN

52 EADRCC Inventář národních schopností
Dobrovolná databáze informací ohledně národních schopností (SaP) v oblasti ochrany obyvatel Klíčové schopnosti, kterých by mohlo být potřeba při likvidaci následků případného CBRN útoku proti civilnímu obyvatelstvu

53 Databáze národních schopností
1. Týmy pro detekci a identifikaci 2. Týmy pro dekontaminaci 3. Mobilní laboratoře 4. Ochranné prostředky (pro populaci) 5. Ochranné prostředky (pro záchranáře) 6. Prostředky nouzové komunikace 7. Experti (CBRN) 8. Zdravotní materiál 9. Nemocnice 10. Polní nemocnice 11. Letecká přeprava (osobní, nákladní) 12. Aerial Fire Fighting and Spillage Containment 13. MEDEVAC 14. Prostředky pozemní dopravy 15. Prostředky oceánské přepravy

54 Aktivity EADRCC/operace
Bosna a Hercegovina – lesní požáry Turecko – pomoc při zvládání Syrských uprchlíků (stále probíhá) Jordánsko – pomoc při zvládání Syrských uprchlíků (stále probíhá) Ukrajina – CMPS/EADRCC – zvládání krize

55 Aktivity EADRCC 14. – – EADRCC Lessons Learned seminář v Makedonském Ohridu 28. – – EADRCC/Bělorusko Table Top cvičení na téma případný zásah při mezinárodních sportovních akcích (příprava BY na mistrovství světa v ledním hokeji 2014)

56 AGENDA CEP v NATO CEPC stálí zástupci (formát 28, 50, 28+n)
Plenární CEPC (formát 28, 50, 28+n) NRC-CEP stálá WG – POZASTAVENO!! Různá témata/priority CIV-MIL spolupráce, CBRN nezávazné standardy, Systém přeshraniční spolupráce při katastrofách, tzv. Host Nation Support, Liability Issue, atd. V současné době Raketová obrana, Kybernetická obrana, krize na UKR, atd.

57 Opatření krizového řízení/ CEP Crisis Management Arrangements (CMA)
Mechanismus podpory/pomoci v oblasti krizového managementu (při katastrofách) Definuje roli, úkoly, atp. CEP, CEPC, EADRCC, atd. v případě kriz. řízení Role v rámci NATO Crisis Response System CME (IS – personální podpora CEPC) Civilní experti/expertízy Rapid Reaction Team (RRT) Advisory Support Team (AST)

58 MECHANIZMY NATO CEP Civilní experti
Přibližně 400 expertů (aktivní profesionálové) Použití v místě pracoviště ( , telefon) Použití tzv. „Call-up“ (povolání do postižené země (místo zásahu), NATO HQ, jiná mezinárodní organizace)

59 Tým rychlé reakce Rapid Reaction Team
Iniciován Výborem pro civilní letectví (kosovská krize 1999) Koncept umožňuje vytvořit tým schopný rychlého posouzení civilních potřeb a civilních kapacit při operacích a mimořádných událostech RRT vyhodnocuje situaci, poskytuje poradenství na místě události, poskytuje manažerskou podporu Rozmístění týmu – do 24 hod. po schválení žádosti Vyslán v případě žádosti katastrofou postižené země Vyslání schvaluje CEPC/28, popř. NAC

60 Poradní podpůrný tým Advisory Support Team
Určen pro pomoc národním orgánům nebo mezinárodním organizacím při přípravě na odezvu na živelní nebo technologické mimořádné události Nabízí nezbytné expertízy státům na jejich vlastní žádost (např. EURO 2012, UA, atd.) Hlavním účelem AST je poskytovat poradenství žádajícímu státu ve vyhodnocování a dalším rozvoji národní úrovně připravenosti na mimořádné události AST není určen k vyslání na místo po mimořádné události Vyslání schvaluje CEPC/28, popř. NAC

61 CEP a Raketová obrana Summit v Lisabonu v roce 2010 – první zmínka úkolu pro CEPC Akční plán obrany proti balistickým raketám (BMD akční plán) - konkretizoval tři specifické úkoly

62 CEP a Raketová obrana Vývoj plánu na minimalizaci dopadů sestřelení případné balistické rakety (Závěrečná zpráva schválena CEPC v roce 2012) Provedení studie jak posílit alianční civilně-vojenskou spolupráci a infrastrukturu v oblasti přijímání informací a předávání zpráv národním civilním orgánům (Závěrečná zpráva schválena CEPC v roce 2013) Plánem na minimalizaci následků případného nesestřelení balistické rakety


Stáhnout ppt "OSNOVA Základní informace MC v rámci krizového řízení Struktura krizového řízení NCRS Civilní nouzové plánování v NATO."

Podobné prezentace


Reklamy Google